Ik adviseer altijd om zelf in een showroom naar de verschillende schermen te gaan kijken. En dan ook van de verschillende merken. Wat je zelf mooi vind moet je simpel kiezen, het is jouw TV en jouw beleving.
Als het om kwaliteit gaat begrijp ik hier boven dat QLED minder goed zou zijn dan OLED. OLED daarentegen, zou dan misschien gevoelig kunnen zijn voor in inbranden.
Is het niet zo dat dit inbranden bij OLED meer een euvel van het verleden is? Wij hebben een Philips OLED TV en die doet 's nachts een soort beeld-reset om ghosting te voorkomen en na ca. 4 jaar gebruik heb ik nog steeds een prima beeld waar ook geen sprake is van pixel defecten. Ik zou zondermeer zo weer OLED + Ambilight kiezen.
Bart64
*hier heb ik geen app voor nodig
Oled is DUUR niet alleen in aanschaf maar ook in verbruik, gebruikt aanzienlijk meer stroom kijk maar eens achterop uw dure toestel wat het wattage is. Ook repareren van oled is lastiger zeker als het scherm ingebrand en de organische leds zijn gevoelig voor zonlicht met UV straling en infrarood, dus vaak total loss. De lcd/tft/qled schermen van nu hebben ook een hele goede contrast ratio en als de backlight leds op 40% worden gezet gaat je tv zeker langer mee tot wel 10 jaar of langer. DE oled zal toch eerder inbranden omdat de helderheid niet gehaald wordt die je nodig hebt overdag tenzij je in een donkere kamer kijkt zonder invallend buitenlicht. Oled is leuk voor je telefoon, maar ook daar brandt het in als je de helderheid altijd hoog hebt staan. Een tweedehands OLED tv moet je heel goed checken op kleur egaliteit van rood groen en blauw en wit om te zien of er niet ingebrande teksten of logos zijn. Bij backlight leds kan je dit ook doen of er backlight leds defect zijn, maar je zult nooit een ingebrand lcd/tft/qled scherm zien!
Op donderdag 12 december 2024 08:03:22 schreef T-sec:
Ik adviseer altijd om zelf in een showroom naar de verschillende schermen te gaan kijken. ...Is het niet zo dat dit inbranden bij OLED meer een euvel van het verleden is? Wij hebben een Philips OLED TV en die doet 's nachts een soort beeld-reset om ghosting te voorkomen en na ca. 4 jaar gebruik heb ik nog steeds een prima beeld waar ook geen sprake is van pixel defecten. Ik zou zondermeer zo weer OLED + Ambilight kiezen.
Sony A90J Oled:
Dit is wel een test waarbij de TV continu op CNN stond, maar ook het gezicht en overhemd van de nieuwlezers laat wat sporen na. Er zijn mensen die graag bepaalde zenders of menu's erg veel aan hebben staan. Oled computerschermen voor kantoorwerk worden daarom ook afgeraden.
Bij pixel refresh wordt gemeten hoeveel spanning en stroom er per pixel loopt en de naast liggende 'goede' leds worden dan gedimd naar het niveau van de slechte led. Na 10-20jaar heb je dan geen ingebrande beelden maar wel een stuk minder helder scherm.
Op donderdag 12 december 2024 14:39:08 schreef Bart64:
.. maar je zult nooit een ingebrand lcd/tft/qled scherm zien!
Nou... Hisense Miniled:
Bron: https://www.rtings.com/tv/tests/longevity-burn-in-test-updates-and-res…
Henk H.
Golden Member
De bedoeling van HDR is vooral een groter dynamisch bereik (verschil tussen lichte en donkere plekken in het beeld), waarbij je nog wat kunt zien in de donkere plekken zonder dat die meteen "zo zwart als de nacht" worden weergegeven? Maw, de lichte delen zo licht maken, dat er contrast overblijft om in de donkere plekken nog iets licht te kunnen gebruiken om wat weer te geven?
[Bericht gewijzigd door Henk H. op donderdag 12 december 2024 16:36:08 (24%)]
Bart64, sja, OLED is duurder in aanschaf en gebruik, mee eens! maar ik ga voor goed beeld en kwaliteit en wat betreft engergie verbruik maak ik me niet zo druk met zonnepanelen en oude meter. Onze plasma was ook een puik ding met mooi beeld maar ja, die verbruikte NOG meer!! dus altijd op vooruit gegaan. Probleem is dat de huidige LCD panelen van beroerde kwaliteit zijn. Ik schrok er van bij een grote TV winkel hoe slecht de huidige panelen zijn qua beeld, lijkt wel of ze het bewust uitfaseren...
Het kan ook nog samen: QDOLED.
Bij een QDLED (LCD) is het paneel nog steeds LCD, maar backlight is inmiddels van CCFL via normale witte LED naar QD-LED gegaan: QD zorgt er voor dat er net als bij Wide-gamut CCFL weer een betere uitlijning van de pieken in het backlightspectrum is met de LCD pixel kleurenfilters.
Bij OLED heb je hetzelfde probleem, een OLED heeft normaal witte pixels om hoge helderheid te halen, en als je die van QD filters voorziet krijg je en wide-gamut én hoge helderheid. En dan heb je QDOLED.
Omdat veel LCD's local-dimming hebben, is ook daar "inbranden" niet uitgesloten, alleen noemen we het dirty-screen-effect. Best zet je dat dus uit, maar dan heb je wel een lichte gloed van de backlight bij zwarte vlakken.
Kortom, die wide-gamut CCFL LCD is qua beeld zo slecht nog niet.
Hoe zit dit dan met monitoren/schermen die 24/7 worden gebruikt bij de gates van vliegvelden, of camerabewaking? Zijn die dan na x jaar gebruik afgeschreven?
En dit soort "HD IPS" monitoren waarvan men claimt dat ze voor continue gebruik zijn. Is dit op componentenniveau gemaakt voor continue gebruik, of is ook het scherm hier voor geschikt?
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
laat staan de schermen die bij gemeentegrenzen staan en altijd op volle bak lichtsterkte staan te draaien. die dingen hebben altijd wel een aantal blokken pixels ( zijn erg groot voor 1 pixel, zal wel andere techniek zijn ) die kapot zijn.
moet zeggen dat monitoren van camera systemen toch oud kunnen worden. weet er die al 15 jaar 10 uur per werkdag maken. een gewone panasonic lcd die eerst via scart signaal kreeg en later via hdmi.
[Bericht gewijzigd door testman op vrijdag 13 december 2024 08:54:28 (29%)]
Op vrijdag 13 december 2024 08:16:39 schreef T-sec:
Hoe zit dit dan met monitoren/schermen die 24/7 worden gebruikt bij de gates van vliegvelden, of camerabewaking? Zijn die dan na x jaar gebruik afgeschreven?En dit soort "HD IPS" monitoren waarvan men claimt dat ze voor continue gebruik zijn. Is dit op componentenniveau gemaakt voor continue gebruik, of is ook het scherm hier voor geschikt?
Op zich als je goede niet-local dimming LED lampen hebt met lange levensduur, dan haal je pak m beet 50000 uur, dat kon CCFL ook prima halen. Dat is pak m beet 5 jaar.
Alleen zie je steeds vaker troep, van die schermen waar een paar LEDs nauwelijk nog blauw licht naar geel omzetten, en dan van die rare blauwe vlekken hebben. Of juist hele felle stippen omdat de diffusers loslaten. Ik heb nog CCFL Eizo/NEC schermen uit 2008 die over de 60000 uur zijn (levensduur volgens handleiding) en afgezien van een hele lichte vergeling aan de randen (einde CCFL buis, effect op meest linkse en rechtse 20 pixels) en een tikje warmer witpunt (van 6500 naar 6000 verschoven) nog volstrekt egaal zijn.
weardguy
http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.
Op vrijdag 13 december 2024 08:16:39 schreef T-sec:
Hoe zit dit dan met monitoren/schermen die 24/7 worden gebruikt bij de gates van vliegvelden, of camerabewaking? Zijn die dan na x jaar gebruik afgeschreven?En dit soort "HD IPS" monitoren waarvan men claimt dat ze voor continue gebruik zijn. Is dit op componentenniveau gemaakt voor continue gebruik, of is ook het scherm hier voor geschikt?
Dat Beetronic zegt me niets, ik ken zelf alleen de reputatie van AG Neovo (ik heb er enkele van binnen gezien en ik heb zelf al jaren een RX-24) en ja, die worden op component, PCB en schermniveau gemaakt om 24 uur per dag aan te staan. Bouwkwaliteit is echt totaal anders dan zelfs een duurdere Iyama (of was het nu weer Iiyama, ik vergeet altijd hoe je dat schrijft) of Eizo monitor en het gewicht daardoor ook (m'n RX-24 weegt al bijna 8 kilo)
AG Neovo's zijn vrijwel altijd van metaal (worden ook veel in de medische industrie gebruikt), de PCB's in die dingen zijn DIK. HEEL DIK. (zo 2,5 mm of dikker).
Het prettigste vind ik de laag glas die voor het scherm zit bij de duurgebruik-schermen. Daardoor is het LCD beschermd tegen mechanische schade en vette vingers kun je tenminste lekker ruw wegvegen met wat schoonmaakmiddel en een doek.
Daarnaast zit er een inbrandbeveiliging IN het scherm: bij te lang dezelfde informatie op het scherm waarschuwt het scherm ook dat die actief wordt en afhankelijk van de gekozen instelling (de RX-24 heeft er twee) komt er een witte pixel die lijn voor lijn over het scherm schuift. Wat de andere modus doet weet ik niet, nooit geprobeerd en duurt erg lang om het resultaat te zien .
Ondanks onderbrekingen van een programma met reclameblokken en dergelijke is het logo van zenders blijkbaar lang genoeg in beeld om die inbrand-beveiliging aan te spreken, want tijdens TV-kijken moet je niet verbaasd zijn als die witte pixel ineens een bezoekje komt brengen
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Oled had last van inbranden, ik neem aan dat dat nog steeds zo is?
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
OLED doet hetzelfde als CRT en plasma, er zit een fosfor in die fysiek slijt zolang hij aangestraald wordt. Het is wel te verminderen maar nooit helemaal te voorkomen.
Bij LCD is het verschijnsel in principe altijd voorbijgaand maar ik kan me voorstellen dat je na duizenden uren van exact hetzelfde beeld misschien wel een geringe fysieke slijtage kunt krijgen.
Op vrijdag 13 december 2024 17:49:11 schreef weardguy:
[...]
Bouwkwaliteit is echt totaal anders dan zelfs een duurdere Iyama (of was het nu weer Iiyama, ik vergeet altijd hoe je dat schrijft)
Het is met 2 i's. Ik denk dat iiyama aan het einde van het CRT-tijdperk zijn fabriek heeft gesloten en zelf nog nooit een LCD monitor heeft gebouwd, ken ze alleen die door TPV gebouwd zijn dus dan kan het wel kloppen dat de bouwkwaliteit compleet onvergelijkbaar is. Zelfs als TPV zijn signage en andere longlifemodellen anders dimensioneert, zie je dat verder niet aan de fysieke bouwkwaliteit.
Ik ken van het professionele spul eigenlijk alleen TVLogic goed van binnen, dat is ook wel een aantal kwaliteitsklasses beter dan een gewone consumentenmonitor. Ik zou ze wel eens met AG Neovo willen vergelijken.
Ondanks onderbrekingen van een programma met reclameblokken en dergelijke is het logo van zenders blijkbaar lang genoeg in beeld om die inbrand-beveiliging aan te spreken, want tijdens TV-kijken moet je niet verbaasd zijn als die witte pixel ineens een bezoekje komt brengen
Dat is wel een bijzondere oplossing. Ik neem aan dat het om IPS panels gaat, want VA heb ik nog nooit op retentie kunnen betrappen? Hoe lang blijft die pixel op dezelfde plaats?
weardguy
http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.
Het is een VA-panel lees ik net in de specificaties (ik heb het ding tweedehands voor weinig gekocht omdat er een praktisch onzichtbaar krasje in de glasplaat zit).
Ik weet niet precies hoe lang het duurt, ik gok zo'n 10 seconden om 1920 pixels af te leggen en daarna begint 'ie aan de volgende lijn van de 1080
De eerste keer dat het gebeurt zit je raar te kijken naar dat witte puntje dat van links naar rechts over het scherm komt wandelen
De tv is geleverd het is een
Samsung QE85Q80D - 85 inc
h - 4K QLED - 2024
Maarten, Iiyama heeft wel degelijk eigen monitoren gebouwd, waren dikke, lompe dingen uit 1998 welke best prima beeld hadden!! ik weet nog goed dat ik de eerste inbouwde op Kotters, zaten zelfs garantie op van max 16 Pixels die mochten uitvallen, dacht TFT schermen?? NEC kwam er oor mee en Eizo..\
Ben benieuwd hoe lang de King size 85" meegaat... vrees met grote vrezen dat die niet de 5 jaar haalt...
[Bericht gewijzigd door smd op zondag 15 december 2024 21:06:15 (16%)]
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Dat moet dan een soort overgangsperiode geweest zijn? In 1998 maakten ze hun CRT modellen vanaf 17" ook nog zelf (15" kwam al bij TPV vandaan), dus wellicht dan de eerste generatie LCD ook nog. Wel apart dat ze daar nog flink in investeren terwijl ze al begonnen met uitbesteden. Aan de andere kant, op een LCD zat toen nog zeer forse winstmarge denk ik.
Tv is toch mooi,in zijn living,het is de moeite,eerste keer dat hij zo een groot formaat heeft.
TV's zijn ook zo'n typische 'hobby' waar je misschien maar beter niet teveel vanaf weet. Als je wat studie doet naar HDR, kleuren, helderheid en frequenties dan ga je de verschillen zien en wil je vervolgens de duurste optie.
Vrienden hadden pas een wat ouder model oled gekocht, dus die is niet al te helder, maar zwart is nog steeds écht zwart. Toen ik naar dat zwart vroeg vonden ze dat wel meevallen, maar de kleuren waren toch zo mooi.. ?
En men vergeet dat OLED TV's de beste (allergrootste) kijkhoek hebben gelijk aan dat van een CRT.
LCD type TV's zijn wat kijkhoek betreft belabberd. LCD type TV's met hoog contrast hebben een panel met een kleinere kijkhoek dan LCD type TV's met een panel met een lager contrast maar de kijkhoek van een OLED is niet te evenaren.
Ook qua display response tijd / schakeltijd is LCD traag...
Het is inderdaad beter niet teveel te weten van LCD TV's...
maartenbakker
Golden Member
Er zijn wel leuke truukjes om een LCD monitor een hoog contrast mee te geven.
Ik weet niet of LG ooit consumententelevisies op dit principe heeft gemaakt, maar ze maakten een jaar of 5 tot 8 geleden panels waar een zwart wit panel als "shutter" dient voor de backlight. Ervoor zit dan een normaal high end IPS panel. Die combinatie geeft echt goede kleuren, contrast en kijkhoek. Ik heb zelf het genoegen gehad om een TVLogic LUM-310X volgens dat principe op de werkbank te hebben gehad.
Je moet niet vragen wat hij kost want dan kan je hem niet betalen... Maar uiteindelijk na zoveel jaar komt er nu een waardige opvolger voor dit monitormodel. En wat zit daar in.... Een OLED panel
@K7Jz: de kleuren zijn mooi omdat hij zo contrastrijk is. Nou ben ik privé helemaal niet zo'n kritische kijker, ik ben zo iemand die op een niet-HDR televisie liever het zwartniveau wat omhoogdraait om meer details te zien. Liever een beetje flets beeld, had ik in de beeldbuistijd al een voorkeur voor. Maar omdat ik vroeger veel televisies repareerde en tegenwoordig meer monitoren, heb ik er wel goed oog voor.
IPS panels zijn slechter in contrast maar beter in kijkhoek.
VA panels zijn weer net andersom...
In LCD TV's probeerd men met allerlei software, hardware en panel trucs de performance op te krikken (zoals QLED bijv.) maar het blijft aanmodderen...
Ben benieuwd wat de levensduur word...
Ja ben ik ook
benieuwd naar smd
Op donderdag 12 december 2024 16:35:00 schreef Henk H.:
De bedoeling van HDR is vooral een groter dynamisch bereik (verschil tussen lichte en donkere plekken in het beeld), waarbij je nog wat kunt zien in de donkere plekken zonder dat die meteen "zo zwart als de nacht" worden weergegeven? Maw, de lichte delen zo licht maken, dat er contrast overblijft om in de donkere plekken nog iets licht te kunnen gebruiken om wat weer te geven?
HDR veranderd in principe niets aan het zwart en de donkere zones van het beeld.(de gammacurve is voor de donkere delen gelijk aan de curve in SDR) Het dynamisch bereik wordt idd vergroot , maar naar boven toe. maw het wit wordt witter, vandaar dat er meer nits nodig zijn.
Op woensdag 11 december 2024 08:28:35 schreef DK:
Dan weet ik niet wat dat hdr zo bijzonder maakt,
Mijn lg uit 2020 heeft ook hdr10, maar bij een klein beetje zoninval is het ding totaal onleesbaar
Of het toestel nu HDR is of niet, het betekend niet dat je in de zon moet kijken. zowel HDR als SDR bekijk je in een verduisterde ruimte.
En je TV tont pas HDR als de uitzending HDR is...
Plasma was blijkbaar het laatste "langeduur betrouwbare concept".
[Bericht gewijzigd door kris van damme op zaterdag 10 mei 2025 00:31:31 (25%)]