Dag hobbyisten,

Ik ben in het bezit van een Philips PM3295 oscilloscoop, waar van de A ingang defect is, hierbij kom ik uit op het verticale versterkerboard, hierop zitten 2 gelijke kanalen, de A en B en blijkt dat een van de dunfilm ic's, de OM546 met de volgende gegevens N4903 en part nummer 5322 209 82926 defect te zijn, deze geeft geen signaal meer door. Mogelijk dat iemand van de lezers een sloop scoop of nog oude printplaten bezit van de PM3295, of nog mooier de OM546 heeft liggen. Zou je het dan willen laten weten, als je het part wil over doen naar mij, ik hoor het graag.

electron920

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

Ha Kees2025,

Daar komt toch geen signaal uit bedoel je DC of :?

Groet,
Henk.

Dag Henk,

Ik heb het orginele Philips schema en blad met fig.13.2 Signal unit is op gedeeld uit links boven de A Attenator ingang, welke dus het defecte ic N4903 (OM546) bevat. Er links onder staat de B Attenator ingang en beide trajecten zijn gelijk, beide outputs gaan over in een OM547 welke de Y ampl aanstuurd.
Ik heb dus een A en B lijn op de scoopbuis, daarbij geeft de B een output als je op de B ingang signal invoert, de A blijft alleen een onderbroken lijn, metende met een andere scoop blijkt dat de A ingang op de OM546 wel input krijgt maar geen output geeft, de voedings spanningen rond het ic zijn er wel, conclusie de OM546 van kanaal A is defect.

Bijgevoegd even een foto van het ic en het schema.

Henk in ieder geval bedankt voor je vraag.

Groet,
Kees

electron920

Ha Kees2025,

Helder..... ik zat bij N4901 te kijken |:( ik ga voor je kijken ik heb al eens eerder iemand van CO geholpen aan een print.
Maar ik ben met een nieuw blad op de werktafel bezig (tussendoor) dus alles is verplaatst komende weekend gaan de,
apparaten weer terug en kan ik kijken.

Groet,
Henk.

Dag Henk,

Fijn dat je even wil kijken, het heeft geen haast hoor, maak eerst je andere project af, zelf heb ik ooit bij Philips gewerkt in Den Haag op de Maanweg bij het oude van der Heem, zal je jongere generatie niets zeggen, maar daar heb ik ooit de scoop gehad, ik heb hem al jaren in mijn bezit en het zou fijn zijn als hij ooit weer de oude word.

Ik hoor wel of je me verder kan helpen.

Met vriendelijke groet, Kees

testman

waar rook was, werkt nu iets niet meer

dit model scoop heb ik ook 1 gehad, die had wel meer problemen. maar meen dat er een relais omschakeling in zat mbt bereiken in de A en B input module. zo'n relais was stuk waardoor de A ingang het ook niet goed deed. meen dat je wat HF stekkers om kon steken om kanaal A en B te ruilen zodat ingangen getest kunnen worden.

Testman en Redguuz,

Allebei leuk dat jullie reageren en Testman inderdaad heb ik de ingangen verwisseld, dit gaat makkelijk door inderdaad de input stekkers even om te zetten, hierbij bleef de uitgang van A dood, het zit echt in het dunfilm ic.
In het verleden, is hij door mij ooit gerepareeert op een doorslaande hoogspanning module, ook hier over heb ik een oud artikel gevonden in het forum, het bijzondere hierin was dat iemand viel over de metalen plaat welke de module omklemde, dit was wel met een reden, de buitenkant van de hoofspannigs module was behandeld met geleidende koolstof als afscherming, waarbij de metalenplaat de massa verbinding tot stand brengt. Ook het verhaal van de rotte onstoringscondensators kan ik, deze zijn berucht in Philips meetapparatuur en knallen na een aantal jaren uit elkaar met de nodig stank.
Ook heb ik ooit het dunfilm ic OM548 defect gehad en kon omdat ik toen bij Philips werkte deze intern kopen, in die tijd 350 gulden, dus toen een flinke schok en nu helaas na al die jaren het A kanaal met alleen een horizontale lijn, dus blijft over mijn zoek tocht naar de OM546, ik hoop dat mogelijk Henk mij kan helpen, dus het is even spannend.

Groet, Kees

Dag electron920 (Henk),

Ik heb niet stil gezetten met de zoektocht naar de OM546 en heb toch nog iemand buiten circuits online gevonden welke mij heeft kunnen helpen aan het onderdeel, dus bij deze kan ik weer aan de slag met het herstel van het A-kanaal van de oude scoop.

Nogmaals bedankt voor je reactie op 17 april, maar je hoeft niet verder voor mij te zoeken.

Groet, Kees

henri62

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.

Dat is knap dat die dingen nog ergens te vinden zijn!
Ik vraag me toch af wat er dan in die OM precies zit.
Helaas natuurlijk nergens interne schema's van te vinden anders zou je tegenwoordig zo'n ding met SMD componenten na kunnen bouwen.

electron920

Hallo Kees2025,

Dank voor je berichtje scheelt mij verder zoeken front compleet heb ik al wel bovenwater maar dat was je vraag niet.
In ieder geval mooi dat het gelukt is :)

@henri62,

Dat is denk ik wel te doen of een eigen ontwerp je weet de controlle parameters de rest is een versterker.....

Groet,
Henk.

Henri62,

De scoop is in 1987 ontwikkelt, toen waren de dunfilm schakelingen nog niet zo complex, ik heb in het forum ook iemand gezien die de dunfilm van de versterker van de zelfde PM3295 welke de scoopbuis aanstuurt had ontleed naar een schema en een halfgeleider welke defect was had vervangen, dus het is wel mogelijk maar is een aardig uitdaging. Ik had dit ook al in mijn gedachte als de zoektocht naar de OM546 gestrand was om deze klus aan te gaan. Maar ik ben super blij dat ik er toch nog een heb gevonden.

Hoi Henk,

Het leek me inderdaad wel zo netje het even te melden, je bied ten slotte aan voor mij te zoeken, wat is al super vind.

Groet, beide
Kees

Hi Kees25,

Bedankt voor de feedback, was interessant om te lezen .
(Ik heb zelf een PM3264 met ook OMm dikke filmschakelingen)>

Is er een reden aan te wijzen waarom die van jou stuk is gegaan?
Te hoge (piek_ spanning op de ingang oid??

Dag redguuz,

Helaas blijft het een raadsel waarom de OM546 van het A kanaal ermee is gestopt, de scoop had een tijd uitgestaan en omdat ik een audio signaal wilde meten pakte ik de scoop erbij, na aanzetten had in 2 horizontale lijnen, de A en B, ik bood ongeveer 3v audio signaal aan op A, maar alleen een horizontale lijn, toen op B, wel het signaal. Toen het schema erbij gepakt en met een digitale voltmeter en een andere scoop naar de fout gezocht en ik kwam op de dunfilm uit, verwisselen van de A en B voor de ingangen van de printplaat gaf aan dat de bnc ingangen met hun verzwakkers inorde waren, dus bleef de dunfilm over, een signaal van 1 Khz sinus ging er wel in, maar niet uit.
Dus er bleef niets anders over.

Ik heb ooit ook zo iets gehad met de OM548, spontaan gestopt, terwijl de basis voedings spanningen inorde waren, ik kon er toen nog nieuw aankomen omdat ik bij philips werkte, maar dat is lang geleden.

Hierna had ik de hoogspannings module, deze sproeide spontaan ozon en lekte naar de massa, een bekende philips kwaal, het bleek dat de epoxyhars waar de hoogspannigs diodes en condensators ingegoten zitten poreus was geworden door ouderdom een foute samen stelling van de giethars, hierdoor nam het vocht op en onstond er een koolstofbaan naar het dichts bijzijnde massapunt, het was een stevigige klus onder een microscoop al de oude hars eruit verwijderen, alle hoogspannings onderdelen testen(deze waren inorde) en alles weer volgieten met nieuwe hars, tevens aan de buiten zijde van de behuizing de koolstof afscherming terug spuiten, want deze was gedeeltelijk weg voor het ontvetten en reiningen, hierna draaid de hoogspanning weer super, geen lekken of sproeien van ozon meer. Met andere woorden, heb je oude philips scoop dan kan je van alles verwachten, maar ze blijven een mooi meetinstrument om in werking te houden als het lukt.

Hi Kees 2025

Mijn PHILIPS PM3264 heeft inderdaad de kwaaltjes gehad, die jij noemde:

1) EHT cascade (9x Multiplier)
Nog door de vorige eigenaar vervangen door NOS exemplaar.
Ik heb (uit interesse) nog wat testen met ALI EHT multipliers gedaan: Die voldoen ook prima.
Als de PHILIPS EHT weer doorslaat giet ik deze ALI EHT multiplier in.
2) Netfilter
Na 3 dagen al doorgeslagen!
Vervangen door Roxburgh RX730AE bij SINUSS.nl (zelfde vormfactor)
3) C1801 (RIFA Rookbom) in SPS preventief vervangen.
Elko's in de SPS bleken speciale PHILIPS Solid Aluminium te zijn en , op aanraden van COL members, NIET vervangen.

Er zitten 4X een dikke filmschakeling OM504 in.
Ik heb (ca 4 jaar geleden nog een OM504 op Ebay als spare kunnen kopen.

De scoop werkt best goed op alle 4 kanalen.
Wel is het best een bakbeest.

Overigens zijn wel alle 10 uF 22V kleine elkootjes op de voedingslijnen aan vervanging toe.
Maar het zijn er zoveel dat ik de hele scope moet "slopen" om ze te vervangen.
Ik ben bang dat ik hem dan "kapot repareer" dus ik laat het maar zo.

roxburgh-rx730ae-chassis-emc-filter-data.pdf

Hoi redguuz,

Leuk dat je, je ervaringen deelt,

Je hebt dan ook een mooie scoop van Philips en zoals iedereen die zijn "oude" maar super goede meetinstrument koestert heeft na zoveel jaren component problemen, zeker elco's en tantaal elco's verliezen langzaam hun waarde, ik heb dan ook laatst geinversteerd in een net uit model; ZOYI ZT-DQ02 LCR meter via Aliexepress, je kan wel raden waarom.

Het gekke is dat in veel apparaten die ik heb gerepareed het altijd elco's zijn van 10, 47 of 100 uf die hun waarde verleizen, bol staan of zijn leeg gelopen, ik probeerd hierbij altijd de nieuwere 105 graden elco's te gebruiken want het kan nog wel eens warm worden in zeker een Philips scoop.

Ik heb ook gekeken naar de huidige digitale scopen en er een paar geprobeert, hierbij vind is toch dat een electronen straal van een Philips qua snelheid prettige werkt als een digitaal display.

En de ALI EHT multipliers is een goede optie, wat ingegoten zit van de Philips EHT komt aardig overeen, het enige wat ontbreekt is de 10M serie weerstand aan de uitgang.

En inderdaad zijn het qua gewicht aardig bakbeesten en soms een sta in de weg, maar ik zou hem niet willen missen.

henri62

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.

Laat me raden, licht blauwe elcotjes die allemaal stuk gaan? Vooral de axiale.

[Bericht gewijzigd door henri62 op zaterdag 17 mei 2025 18:39:20 (13%)]

Arco

Special Member

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Bij die lichtblauwe van Philips met rubberen seal drogen alleen de kleintjes uit. (schijnbaar was het moeilijk om een goede afdichting te voorzien)
De professionele versie met rode epoxy seal blijven wel goed...

Beste allemaal, leuk dat jullie aanvullen,

Mijn ervaring met elco's is dat niet alleen de "oude" blauwe philips elco's sneuvelen met de bekende problemen, maar dat je toch veel in huidige nieuwere apparaten de bekende radiale 105 graden elco's met meestal een bruin of zwart jasje ook nogal eens bol staan.
Of dat blijkt, na meten dat hun opgegeven capiciteit of hun inwendige R factor niet meer klopt.

Het blijven gewoon lastige componenten, waarbij sommige maar een beperkt leven hebben.

RAAF12

Golden Member

Nieuwe zeehonden opvang WEC https://www.youtube.com/watch?v=aXAsMcmtJTc

De schakelfrequentie van moderne voedingen geven veel elco uitval of er moeten polymer elco's inzitten. Temperatuur, opwarming (zowel in als uitwendig) verkort de levensduur.
https://nl.farnell.com/c/passive-components/capacitors/polymer-capacit…

Op zondag 18 mei 2025 18:03:57 schreef Kees2025:

maar dat je toch veel in huidige nieuwere apparaten de bekende radiale 105 graden elco's met meestal een bruin of zwart jasje ook nogal eens bol staan.
Of dat blijkt, na meten dat hun opgegeven capaciteit of hun inwendige R factor niet meer klopt.

De toepassing van deze elco's is ook bepaald anders dan de elco's in oudere apparatuur. Met name de buffer elco's. In oudere apparatuur werden die meestal in het het voedingsdeel gebruikt om de 100Hz rimpelspanning weg te filteren die je nu eenmaal na gelijkrichting van de net spanning op de dc hebt staan.

Modernere apparatuur is tegenwoordig vaak voorzien van zo genaamde schakelende voedingen. De gelijkspanning wordt in dit soort voedingen opgebouwd uit blokvormige pulsen die een veel hogere frequentie dan de 50Hz van de netspanning hebben en ook nog eens in het bezit zijn zijn van zeer steile flanken.

De condensatoren moeten hier dus een veel groter spectrum van veel hoge frequenties weg filteren. Dat genereert in de condensatoren erg veel warmte. Om die reden zitten er van die 105°C condensatoren in. Vaak vergeet men echter om die condensatoren op een koele geventileerde plaats te plaatsen. In een afgesloten doosje in het zonnetje gaan ze dan dus erg hard achteruit. In professionele apparatuur zie je vaak wel dat daar om gedacht is. Maar aan die apparatuur hangt dan ook wel weer een prijskaartje. Ik kom dan ook best wel voedingen tegen tegen die al veertig jaar non stop staan te draaien.