Panasonic broodbakmachine geeft herrie tijdens kneden

We hebben een Panasonic SD-YR2540 broodbakmachine. Die geeft een herrie tijdens kneden. Hoor het hier: https://www.hoeben.com/repairs/Panasonic_SD-YR2540/20250503_122820.mp4

Heeft iemand hier ervaring mee?

Op internet vind je aanbevelingen zoals het asje smeren. Maar aan de onderkant kun je niet er goed bij, of je moet de borgring met een speciaal tooltje kunnen loshalen. En aan de bovenkant zit een sealring. Daar heb ik wel olie aan gedaan, maar dat kan er bijna niet intrekken.

De vraag:
Zou het de roerstaaf en asje van de kuip zijn?
Of de motor en/of versnellingsbak (of wat er dan ook zit)?

https://www.hoeben.com/repairs/Panasonic_SD-YR2540/20250430_113408.jpg

zal toch uit elkaar moeten om as fatsoenlijk te smeren..

Welke as. Die van de motor of die van de kneedhaak?

Ik weet niet of er zelfsmerende lagerbussen in zitten. Als dat zo is mag je die dan smeren en zo ja, waarmee?

[Bericht gewijzigd door Hoeben op zaterdag 3 mei 2025 19:15:28 (53%)]

Roland11

Golden Member

Als je de deegkuip eruit haalt, dan kun je toch eenvoudig met de hand testen of de as van de deeghaak het probleem is of niet ?

Ik vind hem wat zwaar lopen, maar weet niet of dat de oorzaak is.

EricN

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Grote overbrenging. Gaat altijd stroef hoewel dat subjectief is.

Zeker dat het niet het kuipje (lagering) zelf is?

De motor is het volgens mij niet daar die snel draait en het geluid typisch is voor as of kuipas.

Meestal is de bronzen bus uitgesleten maar met wat smeermiddel kan de leeftijd nog wat gerekt worden. De lagering is apart verkrijgbaar. Gezien de riem trekt kun je zo de speling niet voelen.

Ik zou naar de auto shop gaan en daar smeermiddel dat voor hoge temperaturen geschikt is halen.

Je bedoelt de bronzen bus in de deegkuip (die je eruit kunt halen)?

Of de as die van de motor afkomt?

EricN

Er zijn 3 assen. Laten we duidelijk zijn welke we exact bedoelen.

De as vd motor kunnen we volgens mij elimineren als oorzaak en ga ik verder dus niet bespreken. Dus het gaat over de volgende:

De riem brengt dan de beweging over op een groot kunststof tandwiel die de as aandrijft die je op de bodem vd machine ziet.

de derde as is die vh kuipje.

De laatse 2 kunnen vervangen worden.

De as vh kuipje is als volledig stuk te krijgen (alu houder, bronzen bus, dichting, as...) maar is duurder dan een nieuw kuipje. Dat oplossen is dus eenvoudig een nieuw kuipje kopen.

Als je zeker bent dat het ook lawaai maakt zonder kuip (of mss maken beide lawaai?) dan kun je dus de onderste as smeren (die met groot tandwiel) of als volledig stuk bestellen (ook samen gemonteerd met alu behuizing, as, bus,....).
Deze als ik me niet vergis: ADA25E226

Op zaterdag 3 mei 2025 21:13:50 schreef EricN:
Als je zeker bent dat het ook lawaai maakt zonder kuip (of mss maken beide lawaai?) dan kun je dus de onderste as smeren (die met groot tandwiel) of als volledig stuk bestellen (ook samen gemonteerd met alu behuizing, as, bus,....).
Deze als ik me niet vergis: ADA25E226

Het maakt alleen lawaai bij belasting, dus los draaien heeft helaas geen nut.

Het zou ook het tandwiel kunnen zijn?

Staan ergens tekeningen of een handleiding voor het openen van alles?

EricN

Ik belast de as met iets wat je kan vastnemen zonder jezelf te kwetsen (fysiek) uiteraard.

Je kan een druppel wd40 op 1 vd assen spuiten om de oorzaak te vinden. Niet op beide uiteraard want dan weet je nog niet wie vd 2 gestopt is met piepen. Wd40 kan geen kwaad in kleine hoeveelheden maar het helpt niet lang.

De riem kan ook lawaai maken maar in 99% vd gevallen gaat die slippen en dat kun je visueel vaststellen aan de deegkneder.

Het tandwiel heb ik nog nooit weten dit geluid maken.

In der tijd toen de verkoop van broodmachientjes explodeerde en iedereen er wel 1 moest hebben was het bandwerk bij de herstellingen. Bij DOMO klopten we de bronzen bussen en borages er uit en vervingen ze individueel samen met as en circlipsen. Bij Panasonic is dit steeds in set vorm geweest. Nooit los verkrijgbaar. Lekker makkelijk, dat wel.

[Bericht gewijzigd door EricN op zaterdag 3 mei 2025 21:26:52 (26%)]

Een update. Het gaat om de Panasonic SD-YR2540HXD
Ik heb gekeken naar vervangingsdelen maar die zijn zo duur, dan kun je beter een nieuwe kopen.

De kuip heb ik opengehaald en gesmeerd. Maar dat is niet afdoende. Dit apparaat heeft een designfout. Kijk maar, de pijl wijst naar het openstaande rubber. Dat had een dichte sealing moeten zijn.

Hier komt vuil in, brood- en meel resten. Daardoor gaat die as vastzitten. Ik merk dat als ik er water in zet, hij veel losser draait. Logisch, dan wordt die prut zacht. Maar lang kan dat niet goed blijven gaan. Om dit op te lossen heb ik een betere sealing voor die 8 mm as nodig. Na het smeren was hij wel wat stiller, maar maakte nog steeds veel geluid. Weet iemand trouwens hoe zo'n ding heet? Ik kan hem niet als sparepart vinden.

Dus ik heb de machine verder opengehaald.

De as hiervan laat wat speling zien. Het is een 8 mm as die in een lagerbus draait, 16 mm van buiten, 8 mm binnen en ca 18 mm lengte.

Ik heb hem gesmeerd en weer in elkaar gezet. Dat hielp, de herrie is nu weg. Er zat al vet in, maar dat was teveel eruit gelopen.

Maar er zit best wel speling op de as. Ik denk dat ik op een gegevens moment toch die bus zal moeten vervangen, de maat is redelijk standaard. Of ik kan misschien proberen er kogellagers in te zetten. Minimaal 2 dus.

Ik vind het wel tegenvallen, het is dus een dure machine en dan had dit toch allemaal niet zo moeten slijten. En dan de prijs van reservedelen, die is veel te hoog. 100 Euro voor alleen al een bakblik. Het valt me best tegen van Panasonic, ik had beter verwacht.

Op zaterdag 10 mei 2025 00:44:29 schreef Hoeben:
Een update. Het gaat om de Panasonic SD-YR2540HXD
Weet iemand trouwens hoe zo'n ding heet? Ik kan hem niet als sparepart vinden.

.

de mounting shaft

Als het de aandrijfas is (die met het grote wiel): daar heb ik ooit een nieuwe lagerbus in gezet. Er was ruimte voor een iets langere dan de originele waardoor de belasting ook véél gunstiger is geworden.
https://www.circuitsonline.net/forum/view/message/2524312#2524312
Bij het monteren van de sinterbronzen lagers (zit al olie in) heb ik als extra siliconenvet voor kranen gebruikt.

Het lager van de kuip lubbert bij mijn Tomado/Blokker/Inventum-BM55compatible ook iets uit, maar die krijg ik niet gedemonteerd en kan ik niet vervangen. Nieuwe kuip Inventum 2070900003 kost ca €25. Ik gebruik liever kuip Domo B3949, die past er ook in, heeft als voordeel dat hij 15% meer inhoud heeft. Heb ik als reserve erbij gekocht.

Ik draai nog steeds met dezelfde kuip (is oude Domo B3949) ook al heeft die speling.
Na het bakken maak ik die direct schoon en zorg dat as makkelijk draait. Ik druppel wat arachideolie op de as tpv afdichting en draai nog een paar keer rond. (Vroeger gebruikte ik goedkope zonnebloemolie (of was het slaoilie?), maar dat is geen goed smeermiddel gebleken.)
De as heeft daarmee beginsmering voor de volgende bakbeurt. Na het bakken blijkt dat er aan onderkant dan soms wat verkoolde druppels zitten. Die worden opgevangen in het bakje van de aandrijfgaffel en kan je makkelijk verwijderen.
Met de arachideolie-smering lijkt de slijtage bijna tot staan gebracht. Maar op den duur zullen er wel meer verkoolde druppels komen en moet ik de nieuwe kuip gaan gebruiken.