Haier HW80-B14979 wasmachine is prima, 5 jaar oud, garantie verlopen.
Het enige wat ik doe op display is aanzetten en voor witgoed de temperatuur op 60/90 zetten. En dat temperatuur instellen werkt dus niet meer.
Tiptoets voor toerental en andere dingen, werken nog prima.
Na demontage zie ik dat het een plakfolie is (zie foto) er is niks te zien, alle verbindingen lijken goed.
Heeft iemand tips hoe dit te repareren? Online zag ik mensen met alu folie in de weer. Maar grote twijfels of dat nuttig is.
Verder vroeg ik me af hoe dit gebeurd. Ik dacht dat dit niet aan slijtage onderhevig zou zijn.
De folie is goed afgeschermd door de dikke laag plastic van het frontpaneel. Dan blijft alleen zon/uv straling over?
Maar waarom alleen de toets die altijd wordt gebruikt!
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Kan zijn dat de toetsen ongevoelig zijn (geworden)
Werkt 't met licht bevochtigde vingers wel?
Typenummer is altijd wel 'mandatory'... 
[Bericht gewijzigd door Arco op (19%)]
EricN
Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?
Front goed gereinigd? Randen met tandenborstel. Soms helpt het om de flatcable los te koppelen en terug vast maar dat zijn strohalmen.
Op zaterdag 7 juni 2025 11:45:17 schreef Arco:
Kan zijn dat de toetsen ongevoelig zijn (geworden)
Werkt 't met licht bevochtigde vingers wel?Typenummer is altijd wel 'mandatory'...
Niet meer, maar voorheen werkt het inderdaad beter met vochtige vinges.
Blijf het vreemd vinden dat het slechter wordt in die paar jaar, je vingers raken een glad kunstof paneel aan. De folie met tiptoets zit aan de achterkant geplakt.
Het gaat om de Haier HW80-B14979
Op zaterdag 7 juni 2025 18:03:48 schreef EricN:
Front goed gereinigd? Randen met tandenborstel. Soms helpt het om de flatcable los te koppelen en terug vast maar dat zijn strohalmen.
Ja eerst afwasmiddel en daarna nog een keer met alcohol. Flatcable ga ik proberen, maar verwacht ik niet veel van.
Randen zijn er niet, het is een mooi vlak paneel.
Heb inmiddels een nieuw plak folie met tiptoetsen gevonden, maar duurt wel even voor het binnen is.
Maar als die het ook binnen 5 jaar weer begeeft...
Probeer dit eens op een droge dag, juist met regen, hoge luchtvochtigheid, heb ik dit meegemaakt bij een ander merk met een vergelijkbaar bedieningspaneel.
Vervangen van de print (niet de folie) was de enige oplossing uiteindelijk.
Werkte ook als je hem aanraakte terwijl je van een afstand blies. Iets met vocht tussen je vingers en het touch deel, geen idee... maar dat hielp. Was wel lachen bij klanten thuis. Stiekem blazen en dat ding bedienen. Mevrouw, hij doet het toch gewoon? En dan probeerden zij het en dan weigerde hij.
Dit euvel komt vaker voor en beste oplossing is frontje te vervangen, ik dacht niet dat het mega duur was
Net spul aangesloten en als ik aan de binnenkant op de folie druk, werkt het gewoon 
Het probleem is dus het plastic tussen folie en vinger. Schijnbaar heb ik dat verzadigd met m'n dikke vette vingers 
Nog eens een beurt ontvetten gedaan, heb er afwasmiddel opgesmeerd en even laten intrekken en daarna nog maar eens goed met alcohol.
Heeft allemaal niet geholpen.
Las ook dat vocht een probleem kan zijn, heb al even met een fohn geprobeerd, maar dat heeft ook niet geholpen. Zit nu te denken het een paar uur in de oven te leggen op 60 graden.
Zal eens zoeken naar het frontje, maar Haier spul is niet zo makkelijk te vinden. De folie heb ik dus voor niks besteld a 30e
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Touch is goedkoop om te maken... 
Bij statische electriciteit kunnen bij doorslag door de folie de ingangen defect raken (als die niet goed beschermd zijn)
[Bericht gewijzigd door Arco op (64%)]
Ben ook wel klaar met touch nu. Dacht dat touch beter zou zijn, geen mechanische slijtage / goedkope knoppen.
Maar deze vage problemen lijken veel voor te komen met touch als je even aan het googlen bent...
Arco
Special Member
Net even gekeken en Toch in los verkrijgbaar van Haier type touch: 49120931 kost rond de 20 Eu..
Zie hier: https://fixpart.nl/product/haier-49120931-flexkabel
Op maandag 9 juni 2025 22:19:07 schreef smd:
Net even gekeken en Toch in los verkrijgbaar van Haier type touch: 49120931 kost rond de 20 Eu..Zie hier: https://fixpart.nl/product/haier-49120931-flexkabel
Dank je, maar die had ik al bij https://www.haierspares.eu/ besteld, Voor wat meer geld 
Maar achteraf is deze nog goed, touch op de folie aan de binnenkant van het panel werkt gewoon. Het probleem is dus het kunstof panel, wat op de 1 of andere manier geen touch meer doorlaat.
Ik ga er vanuit dat dit capacatief werkt, geen idee waarom het niet meer "geleidt".
Het panel heb ik nog geen vervanging voor kunnen vinden, zoek functie op die haier site werkt niet op mijn modelnummer.
Arco
Special Member
Kan best aan de electronica liggen, hoor...
(heeft misschien teveel statische ladingen voor zijn kiezen gkregen)
Als je het flex bandje op een stukje perspex plakt, werkt het dan wel? Kan zijn dat het frontje broos is door zonlicht of zeep..
Op dinsdag 10 juni 2025 18:48:15 schreef smd:
Als je het flex bandje op een stukje perspex plakt, werkt het dan wel? Kan zijn dat het frontje broos is door zonlicht of zeep..
Ja, is iets wat ik wil proberen, of op glas. Doe ik als ik de nieuwe binnen heb.
Maar de oude zit goed vastgeplakt, wil voorkomen dat ik de wasmachine helemaal niet meer kan gebruiken. (alleen 60/90C kan nu niet worden ingesteld)
OK, ik dacht dat je de strip al vervangen had?? Als je hem verwijdert, goed oude lijmresten verwijderen, dit kan geleiden namelijk..
Het heeft even geduurd, maar net de plakstrip vervangen en het werkt weer!
Verwijdert met aceton, maar dat is achteraf iets te agressief voor het paneel. Niet heel erg, zie je van de buitenkant niets van.
Heb om te proberen ook nog het oude stripje op perspex geplakt en dat werkte ook niet dus het lag niet aan het plastic echt gewoon aan de plakstrip (1 knop werkt niet en dat is toevallig de knop die altijd wordt gebruikt)
Wasmachine staat best veel in de zon, kan me zo voorstellen dat uv de touchvlakken in de strip hebben verslechterd. Meteen met de vinger op de achterkant van de strip werkte wel, maar door een laagje plastic schijnbaar niet.
Zal eens eens wat verzinnen zodat de zon er niet de hele dag opschijnt, anders kan ik over 5 jaar weer bezig...
[Bericht gewijzigd door prutser666 op (17%)]
Ahh ik dacht eerst te begrijpen dat het niet de strip was en blijkt toch van wel?? Ja, zon werkt niet echt mee, zeker niet met lijmsoorten en donker front.. maar: eind goed al goed!
Hier zelfde probleem met zelfde knop. Weliswaar een HW90-B14979 i.p.v. een HW80-B14979 maar kan niet echt toeval zijn... (de "9"en de "8" staan voor het aantal kilo's was dat er in mag)
Zit de touch-strip verlijmd? Was het goed te doen of zou je nu de hele unit vervangen als je het weer moest doen? (Strip ~20euro en hele unit ~80 euro, allemaal ex verzending en best moeilijk te vinden, de aanbieders zijn op één hand van iemand die in een zaagmolen werkt te tellen...)
Ja, de strip was verlijmd, ik heb het met een spuit en wat aceton losgemaakt.
Maar de aceton reageerde wel met de display. Misschien kun je hem er zo ook wel aftrekken, of terpentine oid gebruiken.
Was verder prima te doen!
Had 49120931 bij Haierspares besteld, dat duurde 2 weken.
Op maandag 27 oktober 2025 09:33:12 schreef prutser666:
Had 49120931 bij Haierspares besteld, dat duurde 2 weken.
Je weet dit nummer zeker? Ik word kierewiet van alle verschillende nummers: degene die gegarandeerd op 'mijn' machine passen zijn >35 euro.
Ook de link van smd van 20€ is inmiddels >30€. Dus als jouw link ook het goeie knoppenstripje oplevert voor inderdaad nog geen 21€ dan scheelt dat een hoop.
Als ik rond de 43€ incl. verzending kwijt ben voor dat strippie overweeg ik een compleet nieuwe identieke (B-keus) wasmachine met 2 jaar garantie voor 370€. En dan heb ik een ruime voorraad onderdelen (namelijk mijn huidige...) voor als er ooit iets anders stuk gaat 
Het nummer stond op mijn strip, heb het bij haierspares besteld om het 'origineel' te krijgen
Als ik het weer zou doen, zou ik het bij fixparts kopen, die is sneller. 10tje meer heb ik er dan wel voor over.
Repareren doe ik niet echt voor het geld, bedrijven zoals fixparts steun ik graag. Word een beetje triest van alle goeie spullen die steeds worden weggegooid.