Evarist

Golden Member

Nihil est verum, quod non probatur primo.

Ik heb een gelaccu van 100Ah.
Ik wil hierop een kleine Samsung TV (15") laten spelen. Ik bekeek de schakeling en rechtstreeks op de accu zou een grote ingreep zijn.

Daarom zoek ik een omvormer 12V -> 230V. Maar ik zou graag in hetzelfde apparaat een lader hebben, die de accu op de bekende wijze voor gelaccu's oplaadt.
Wat zou ik kopen, want op Ali zie ik door de bomen het bos niet meer.
Moet het een real-sinuswave zijn?

Verbruik van de TV moet minder dan 40W zijn.

benleentje

Golden Member

Wat je beschrijft is dan gewoon een UPS en jij zoekt dan een UPS zonder accu. Mijn ervaring met een UPS is dat het stroom slurpers zijn en ze de accu alles behalve ideaal opladen. Zo UPS kan zomaar 20W aan eigen verbruik hebben en dat 24/7.

IK zou het bij 2 apparaten houden. Een goede acculader is een heel stuk zuiniger dan een UPS maar in jouw geval moet je wel een acculader hebben die je ook als voeding mag gebruiken.

Een kleine omvormer/acculader in 1 is het makkelijkst en goedkoopst.

https://www.ective.de/wechselrichter/csi-serie/csi-3-300w-12v-wechselr…

Het spul van Ective is prima. Geen hoogstaande kwaliteit, maar wel fatsoenlijk spul (itt sommige Chinese dingen)

De Pro serie is aanzienlijk beter (stiller, krachtiger, aardlekschakelaar enz) maar die begint vanaf 1000W. In dit geval is zo'n standaard ding een prima budgetoptie.

Pure sinus is wel aan te raden, een blokgolf is minder ideaal voor veel electronica (verkort de levensduur)

[Bericht gewijzigd door DJSmiley op zondag 8 juni 2025 18:55:20 (36%)]

fcapri

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

niet makkelijker een TV te zoeken die gevoed wordt uit een adapter?met een beetje geluk werkt die op 12V, en anders een DC/DC ertussen

je kan bv googlen op 'samsung TV adapter' en dan zien welke adapters je allemaal op aliexpress tegen komt. dan kan je op zoek naar betreffende TV

https://www.fruugo.be/155-inch-digitale-tv-draagbare-1080p-stereo-hoge…

Er zijn zat TVtjes met een 12v aansluiting, hoef je niets om te bouwen.. Voor 25 Eu heb je wel een goed tweedehandsje.

weardguy

http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.

Ja precies, een camping/vrachtwagen model zoeken lijkt mij ook het makkelijkst. Dan zit je ook minder met het risico dat het ding er bij net iets minder dan 12 Volt gelijk mee ophoudt (of bij 'meer dan 13 Volt' de pijp aan maarten geeft, kleine kans, maar het kan altijd).

Evarist

Golden Member

Nihil est verum, quod non probatur primo.

Deze TV is nieuw. En ik heb niet gekeken of hij op 12V werkte. Hij dient het grootste deel van de tijd om ATV te ontvangen.
Dus dan toch maar een omvormer?

keebrev

Special Member

Ieder (Mini)Wattje is er een...

Victron Multiplus 12/500/20. Lader (ook voor Gelaccu's) en zuivere sinusomvormer in één.
Degelijk apparaat. Super-de-luxe-UPS. Heeft een ATS aan boord. Valt de netspanning weg, schakelt die in msec over op batterij. Eigen verbruik ca 3-4 Watt. Kost wat, maar daar heb je ook plezier van.

Probleem is dat een omvormer behoorlijk veel energie consumeert voor 230V, dubbele voor wat een 12V TV gebruikt, dus je zit snel op een Wattje of 80!