Informatief filmpje van Ketel Klets en nee,ik heb geen aandelen bij die Zweedse meubelboer...
https://youtu.be/K7swICOvC5E

flash2b

They say attention is a shovel. It's time to dig 'em out.

En ze zijn waarschijnlijk eerder stuk.... ook nog onderdeel van de vooruitgang ! Er staat wel 15000h en 25000h op het doosje maar daar kan je nooit over reclameren omdat je dat nooit aan kan tonen.

Een video alleen over de hogere CRI, hogere Lm/W en lagere prijs zijn meegenomen in de 'revolutie'.

fred101

Golden Member

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs

Als hij binnen 2,8 jaar stuk gaat en er 25000 uur op staat (wat 2,8 jaar 24/7 aanstaan is) dan is de kassabon genoeg.

flash2b

They say attention is a shovel. It's time to dig 'em out.

Dat klopt, dat is de enige aantoonbare tijdsduur, maar als je hem niet 24x7 aan hebt staan, dan kan je het niet aantonen :)

Ledlover

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!

Laten we niet vergeten dat na de kassa bij bijvoorbeeld de Praxis nog altijd de gloeilampentesters hangen, zodat je je net betaalde lampje ter plekke kan testen en kan retourneren als ie kapot blijkt te zijn. Want dat kwam best vaak voor.

Bij mijn lokale praxis is ie voorzien van het label 'Niet geschikt voor ledlampen'. Inmiddels verkopen ze niets anders meer.

Op dinsdag 10 juni 2025 12:17:44 schreef flash2b:
En ze zijn waarschijnlijk eerder stuk.... ook nog onderdeel van de vooruitgang ! Er staat wel 15000h en 25000h op het doosje maar daar kan je nooit over reclameren omdat je dat nooit aan kan tonen.

Een video alleen over de hogere CRI, hogere Lm/W en lagere prijs zijn meegenomen in de 'revolutie'.

Waarbij voor de CRI puur een paar spectraallijnen zodanig worden afgeregeld dat de CRI-meetapparatuur een goede CRI ziet. Maar het zegt nog niet alles over het hele lichtspectrum of beeld.

Op dinsdag 10 juni 2025 12:17:44 schreef flash2b:

Okay,maar je kunt ook nooit aantonen dat ze eerder stuk gaan.Tenzij je met 1000 man 1000 lampen koopt en dan na een jaar of 3 kijkt hoeveel lampen er (bij normaal gebruik) nog heel zijn.Als de lampen bij 1 persoon/gezin vaak stuk gaan zegt dat (statistisch gezien) helemaal niets of weinig... :)

Ledlover

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!

En datzelfde geldt natuurlijk voor gloeilampen. Als die vroegtijdig stuk gingen, kon je daar ook niet echt over reclameren. Te meer omdat die dingen best trillingsgevoelig en gevoelig voor teveel aan/uit cycli waren.

Wat CRI betreft - deels mee eens maar dat quasi-probleem had je natuurlijk ook bij TL/spaarlampen én gloeilampen. Ik heb wel eens een longlife lamp in m'n plafond gehad, die bleek een merkbaar lagere kleurtemperatuur te hebben waardoor die lamp totaal niet meer geschikt was als werkverlichting. Hoogst onprettig.

evelo

Golden Member

Ik vermoed dat consumentenorganisaties het met heel veel plezier in de openbaarheid zouden brengen moesten ledlampen gemiddeld niet presteren wat ze op de verpakking beweren.

Het kost relatief weinig om het testen en de upside is groot (aandacht: zie eens hoe goed we ons werk doen): ledlampen laten branden en wachten (kort samengevat, er zal wel een soort van gelijkvormige standaardtest bestaan).

Ik denk wel dat er hier op CO nog heel oude topics te vinden zijn over dat het nooit wat zou worden met die leddingen. Niets boven het echte warme licht uit een gloeidraad :)