Vraagje voor de groepenkast sleutelaars onder ons:
Wanneer ik in een groepenkast de schroeven aandraai (met momentschroevendraaier) dan is het haast niet te voorkomen dat de automaten scheef getrokken worden met de schroeven mee. Vooral als het een koperrail betreft en geen losse draden.
Het ziet er niet mooi uit en het wordt ook weleens lastig om de deksel op de kast te krijgen..
De bovenste rij is nog wel netjes recht, maar op de onderste rij komen ze al een beetje scheef, en dat was voor de momentschroevendraaier
Hoe voorkomen jullie dat scheeftrekken?
Automaat vasthouden tijdens het aandraaien, en met momentschroevendraaier.. Je zal ze de kost moeten geven die alle schroeven lekker lomp tot een kwartslag voor het breken vastzet..
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
ik vermoed dat ts bedoelt een rail MET draad in hetzelfde gat van de automaat. dan gaat de automaat omhoog tov de andere automaten op de rail. de oplossing is simpel, de draad onder de rail proberen. dat is merk afhankelijk, maar boven of onder van de kooiklem is een vast punt met aandraaien. zet je daar een draad bij komt de automaat dus omhoog vanwege de rail.
fcapri
ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
Op woensdag 11 juni 2025 06:05:43 schreef mel:
Automaat vasthouden tijdens het aandraaien, en met momentschroevendraaier.. Je zal ze de kost moeten geven die alle schroeven lekker lomp tot een kwartslag voor het breken vastzet..
en je wilt niet weten hoeveel keer ik in een zekeringkast/stopcntact kom, en aan een draad trek, dat die eruit komt
erger vind ik die dat het doen met zo een accuboormachine. maken ze de kop rond als de bit doorslaat op de schroef
Je kan het oplossen door de automaten met een lijmklem tegen elkaar te klemmen tijdens het aandraaien
Op woensdag 11 juni 2025 12:49:05 schreef Erik777:
Je kan het oplossen door de automaten met een lijmklem tegen elkaar te klemmen tijdens het aandraaien
en dan wel vrij stevig..
Ik hou het hele blokje diagonaal vast, met een beetje beleid kun je ze dan prima recht schroeven.
het hele blokje diagonaal vast,
met een lijmklem tegen elkaar te klemmen
Dat zijn wel de tips die ik zoek
Ik ga het proberen.
revado
Honourable Member
Op vrijdag 13 juni 2025 10:49:15 schreef Erik777:
En zitten de N-klemmen dan rechts of links?
Was dat maar standaard, zelfs binnen een merk kan dat anders zijn...
Afgelopen week een ABB vervangen door een ABB alamat in een rijtje van 3.
En ja hoor, N en L gewisseld.
Het stukje N rail maar vervangen door een stuk 6mm2 met dubbele adereindhulzen.
De fases waren al een eigen fase per automaat.
Het is redelijk gelukt.
Door de blokken goed vast te houden en tegendruk te geven staan ze nu redelijk recht. Niet perfect, maar beter dan eerst.
Wat ik doe is eerst alle N klemmen aan te draaien en dan de fase klem van de installatie automaten. Dat gaat prima zonder lijmtang.
Het probleem doet zich voor als de aardlekschakelaar op de kamrails komt. Doe deze als laatste. Dan komt alles keurig recht te zitten.
Ik heb ze in mijn geval van rechts naar links vast geschroefd. Dat helpt denk ik ook wel.
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
gewoon scheef, dat krijg je als je de rail niet vasthoud met de automaten aandraaien, ik vermoed ook wat TE vast.. ik bouw de kastjes op de werkbank met een schroeftol en zelfs dan nog geen last van gehad. doorgaans draai ik de rail op 2 punten aan, ergens in t midden en dan de rest dan zit de rail al strak tegen de andere automaten aan.
hoewel het vaak niet meer voorkomt, een voorbedraad kastje waar dan een paar groepjes bijkomen hooguit..
Volgens Hager moeten de schroeven met 2,6NM vastgezet worden.. dat heb ik gedaan.
En ja, dat is best wel stevig vast.
-edit-
Op de site van hager staat zelfs 2,8NM..
https://hager.com/nl/catalogus/producten/cda540g-aardlekschakelaar-2p-…
En dit is de momentschroevendraaier die ik gebruik:
https://www.weragereedschap.nl/kraftform-kompakt-vde/1168-wera-kraftfo…
[Bericht gewijzigd door Rob W. op vrijdag 13 juni 2025 18:51:48 (27%)]
keebrev
Ieder (Mini)Wattje is er een...
De Hager installatieautomaten draai je met 1,9Nm vast (M4) en de aardlekautomaten met 2,8Nm (M5). Zijn de i-automaten eenmaal aangedraaid, dan zit er een putje in de kamrails. Zitten ze scheef, dan krijg je dat niet meer goed. Wat je kan doen is de kamrails uit de houder halen en omdraaien, zodat er er een ongeschonden kant naar de schroeven kijkt.
Zit de aardlek wel aan de andere kant...
De aardlekschakelaar heeft een kooi waar je kamrail in plaatst, en die wordt naar boven getrokken....Hij steek ook een mm uit, waardoor die niet zo mooi past.