Dag allemaal,
Ik heb een oudere festool, toen nog festo, invalzaag. Hiervan heb ik de motor vervangen, maar de remmodule doet het ook niet meer. De elektronica op de printplaat zijn allemaal through-hole, en ik wil proberen deze componenten te vervangen in plaats van 90 euro te betalen voor een nieuwe module.
De capacitor en varistor lijken opgeblazen te zijn. Nu, de capacitor lijk ik gevonden te hebben en besteld. Maar de exacte varistor lijk ik niet te kunnen vinden.
Ik kan ze redelijk solderen, maar van elektronica heb ik verder weinig kennis. Er staat op de varistor 593 420v. Maar is de 420v dan de continue spanning of de piekspanning wat er op mag komen te staan. De verwarring is er omdat dit gewoon een 220vac apparaat is.
Kan iemand mij wijzen naar een juist alternatief voor deze varistor?
revado
Honourable Member
Elco's ook vervangen.
Die dikke staat op klappen , staat bol, en is ook leeg gelopen zo te zien.
ik zou alles ( veiligheidsweerstand R10 eerst meten) vervangen, ook de thyristor, er is sluiting geweest lijkt mij.
Componenten kopen met de zelfde waarde.
De piekspanningen kunnen veel hoger oplopen dan 230 volt ( wat tegenwoordig al tegen de 250 kan oplopen).
Als je niet zeker bent met meten en dergelijke zou ik hulp inroepen of toch een complete print kopen.
[Bericht gewijzigd door revado op vrijdag 13 juni 2025 10:31:02 (13%)]
@Revado
ik denk dat het inderdaad niet onverstandig is dat ik gewoon de hele print vervang. Financieel niet interessant om aparte componenten te kopen, de exact zelfde of betere variant van de varistor zijn te koop, maar tegen 20 euro verzendkosten voor die paar stuks die ik nodig heb.
Helaas.
revado
Honourable Member
Denk dat je daar verstandig aan doet.
Van een goede leverancier ( Geen Ali, daar is veel nepspul te koop) kost dat ook best wel geld.
Mijn advies voor Festool is om er niet zelf aan te beginnen.
Voor een forfaitair bedrag wordt de machine door hun servicedienst hersteld en volledig gereviseerd.
Is wel aan de prijs maar je krijgt de machine quasi nieuw terug.
henri62
1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
Op vrijdag 13 juni 2025 11:10:08 schreef Captainpatje:
@Revado
ik denk dat het inderdaad niet onverstandig is dat ik gewoon de hele print vervang. Financieel niet interessant om aparte componenten te kopen, de exact zelfde of betere variant van de varistor zijn te koop, maar tegen 20 euro verzendkosten voor die paar stuks die ik nodig heb.
Waarschijnlijk wel interessant, mits je alle onderdelen bij 1 disdributeur kunt kopen, ben je 10 of 15 euro kwijt aan admin/verzendkosten en 5 euro aan componenten.
Of kijken of je met iemand hier op CO kunt meeliften op een bestelling. Past in een envelopje.
Op vrijdag 13 juni 2025 12:42:21 schreef OXO:
Mijn advies voor Festool is om er niet zelf aan te beginnen.
Voor een forfaitair bedrag wordt de machine door hun servicedienst hersteld en volledig gereviseerd.
Is wel aan de prijs maar je krijgt de machine quasi nieuw terug.
Ik weet het ook niet, de TS zegt dat het een vrij oude machine is. Het zou best kunnen dat ze het niet meer doen voor oudere machines. En de TS heeft er zelf al het nodige aan gespendeerd.
Dit moet toch wel simpel te fixen zijn (nog geen 5 euro aan onderdelen op die print). Wat staat er op dat TO-92 (naast die BUZ31)?
En zitten er op de achterkant nog onderdelen?
Dag Henri,
Ik zou het zelf wel heel interessant vinden om te repareren natuurlijk - Maar de componentjes zijn heel moeilijk te vinden, de varistor is al EoL en er is natuurlijk een betere voor in de plaats gekomen, maar ook deze is enkel via sites als Farnell en Mouser te verkrijgen. Dit is interessant als ik 2000 stuks nodig heb, maar niet 5 waarvan 3 als voorraadje. Soms zou ik willen dat er gewoon fysieke winkels waren die dit soort spul in huis hebben, maar dat zal niet winstgevend zijn. Maar als je sites weet, laat het me zeker even weten.
De remmodule heb ik gelukkig gefinancieerd gekregen. Niet mijn voorkeur geweest want wat is nou leuker dan zelf repareren, maar ik heb hem binnenkort nodig.
Wat OXO zegt kan volgens mij nog wel, maar is het mij niet waard, het zijn relatief simpele onderdelen die ik vervang, motor (anker) is even wat voorzichtig timmerwerk, remmodule is wat schroefjes eruit en erin en die zit weer. Dan hoop ik weer een goed werkende zaag te hebben die veel jaar doorkan. Maar als je het optelt kom je haast al weer op een tweedehands TS55 wat een nieuwere variant is. Altijd een afweging, maar ook een stukje leuk hobbyen.
Je kunt ook gewoon bestellen bij winkels als Okaphone, die hebben ook gewoon een website en kunnen eventuele exoten ook bestellen tegen aanzienlijk lagere kosten.
weardguy
http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.
Op maandag 16 juni 2025 13:19:14 schreef Captainpatje:
Ik zou het zelf wel heel interessant vinden om te repareren natuurlijk - Maar de componentjes zijn heel moeilijk te vinden, de varistor is al EoL en er is natuurlijk een betere voor in de plaats gekomen, maar ook deze is enkel via sites als Farnell en Mouser te verkrijgen. Dit is interessant als ik 2000 stuks nodig heb, maar niet 5 waarvan 3 als voorraadje.
Ik moet nog bestellen bij Mouser en kan dus wat voor je meebestellen, mits je in Nederland woont, want de verzendkosten om zaken naar België te versturen worden al meteen een stuk hoger.
Andere voorwaarden:
- ik ontvang dan graag van jou de Mouser-nummers en aantallen
- Ik wil zaterdag bestellen en dus wil ik het uiterlijk vrijdag weten
henri62
1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
Op maandag 16 juni 2025 13:19:14 schreef Captainpatje:
Dag Henri,Ik zou het zelf wel heel interessant vinden om te repareren natuurlijk - Maar de componentjes zijn heel moeilijk te vinden, de varistor is al EoL en er is natuurlijk een betere voor in de plaats gekomen, maar ook deze is enkel via sites als Farnell en Mouser te verkrijgen.
Nee hoor, bij farnell kun je bijna alles per stuk of 5 stuks bestellen.
De varistor is een simpel ding waar je makkelijk een vervanger voor kunt vinden, bijvoorbeeld van EPCOS.
Dus als je even een lijstje maakt met wat je op de component opdrukken gevonden hebt (vooral het TO92 device) hebben we zo iets gevonden wat per stuk leverbaar is.
weardguy
http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.
Ja, bij Farnell misschien, maar mogelijk niet bij Sinuss (en daar zit je aan vast als particulier, want Farnell levert niet particulieren). Het is me al meer opgevallen dat Sinuss een soort consumenten-afdeling is waar je heel veel exotisch spul wat Farnell wel heeft, niet kunt krijgen.
Wat de topicstarter natuurlijk bedoelt is dat je alleen voor een leuke prijs bij mouser kan bestellen als je er 500, 1000 of meer in 1 keer koopt, omdat de verzendkosten anders torenhoog zijn ten opzichte van de kosten van het onderdeel.
henri62
Op maandag 16 juni 2025 19:09:26 schreef weardguy:
Wat de topicstarter natuurlijk bedoelt is dat je alleen voor een leuke prijs bij mouser kan bestellen als je er 500, 1000 of meer in 1 keer koopt, omdat de verzendkosten anders torenhoog zijn ten opzichte van de kosten van het onderdeel.
De verzend/administratiekosten zijn dacht ik 15 euro als je minder dan € 75 besteed (als bedrijf).
Er is wel degelijk aan de onderdelen te komen alleen niet voor de juiste prijs of je moet meeliften met iemand anders die toch meer gaat bestellen. Dan kost het je een paar euro voor een envelop.
Ik zie:
1x Elco 2u2/450V radiaal
1x Elco 0u47 /?? V radiaal -> Spanning niet te zien op foto.
1x BUZ31 TO220 Fet, obsolete -> Vervanger zoeken. Misschien de FDPF2710(T)?
2x Diode (Diodes Inc) type niet compleet te zien.
2x varistor 420V (Vishay) -> Diameter/afmeting bepaald de max inrush stroom.
1x Iets onbekends in een TO92 huisje.
1x Weerstand 0.1 Ohm / 1W ? draadgewonden.
Die BUZ31 is wel raar, slechts een Vds van 200V?
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
de varistor is al EoL
Is een standaard type, gelijk aan de S10K275 van Epcos/Tdk
Diodes zijn P600:
[Bericht gewijzigd door Arco op maandag 16 juni 2025 19:42:12 (16%)]
Dag mannen,
Ik waardeer het ten zeerste dat je me mee wilt nemen in de bestelling Weardguy, maar ik heb al het hele bordje besteld bij Festool, dus het hoeft niet meer. Toch bedankt!
Ik heb Sinuss opgeslagen in favorieten, deze kan zeer interessant zijn voor toekomstige reparatieprojecten.
Ook trouwens bedankt voor de uitgebreide reacties die jullie plaatsen, ik weet wat ik aan dit forum heb
Gerard*
Statistics are like a bikini: What they show is suggestive, but what they hide is vital.
Bij Kruis kan je ook veel vinden, staat jouw machine hier tussen?
https://www.kruis.nl/onderdelen/festool/