Tidak Ada

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.

Ik vond net een bericht in een locaal sufferdje dat aanstaande zaterdag 21 juni het Tennet in het nieuwe HS station bij de Kreekrakbruggen een open dag houdt.
Wel via de site aanmelden!!

Hier een scan van aankondiging:

mel

Golden Member

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Proefjes met elektriciteit lijkt me wel wat.. ff een aardingsgarnituur hangen aan een hsp portaal >:) O-)

nonius

set SCE to AUX.

Ik zal m'n Duspol meenemen! >:)

Onder welke 'CAT'-categorie zou zo'n station vallen? CAT-V? CAT-VI? CAT-VII? :X

Tidak Ada

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.

:P 380kV 'Full metal jacket'

De Dag van de Bouw is leuk, je kunt eenmalig kijken op plaatsen waar dat later praktisch niet kan. Zo was ik een paar jaar terug bij het windpark station in aanbouw van Tennet in Velzen.
Het is goed georganiseerd en voor het grote publiek, want een visitekaartje voor die bedrijven.

Verwacht echter geen uitputtend antwoord op technische vragen.

Tidak Ada

Op zaterdag 14 juni 2025 12:07:56 schreef Aart:
[....]
Verwacht echter geen uitputtend antwoord op technische vragen.

Hoeft ook niet. Als ik maar de boel van dichtbij kan bekijken en wat foto's maken.
En het is 'om de hoek'....

nonius

set SCE to AUX.

Tsja, denk dat het inderdaad meer bedoeld is voor de geïnteresseerde leek en omwonenden. Wanneer er dan ook nog een paar vakidioten komen opdagen met rare vragen (denk: 'hoe variëert de doorslagspanning van de gediscombobuleerde fluxcondensator als functie van de diëlectrische constante van het isolatiemedium onder invloed van sterke magnetische velden, en wat doet dit met de hysteresiscurve van het materiaal?'), daar zullen ze dan wel geen antwoord op hebben.

Tidak Ada

Denk ik ook niet -en had ik ook niet verwacht0, maar blijft dat het toch interessant in om eens, zij het onder begeleiding, tussen die schakelaars te kunnen lopen. Dichterbij zul je nooit komen.

Ik denk echt niet dat ze in ons bijzijn een 230kV vlamboog zullen demonstreren. Dat heb ik ooit wel mogen meemaken in het Science Museum in Londen. Een vd Graaff generator en dan een flits van 1MV. We moesten wel 'de kooi' in ;)

nonius

set SCE to AUX.

Direct-klikbare link: https://dagvandebouwrilland.tennet-events.eu

Het feit dat er een springkussen is en je jezelf kunt laten schminken heeft me over de streep getrokken :)

Tidak Ada

Dat is omdat ze bang zijn dat die meegezeulde kindertjes anders stiekum in zo'n Winrack proberen te klimmen O-) (denken misschien dat dat een klimrek is)

rew

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op zaterdag 14 juni 2025 12:36:59 schreef nonius:
... dan wel geen antwoord op hebben.

Dat lijkt me terecht, want dat is een onzin vraag... :+

mel

Golden Member

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Op zaterdag 14 juni 2025 15:52:03 schreef nonius:
Direct-klikbare link: https://dagvandebouwrilland.tennet-events.eu

Het feit dat er een springkussen is en je jezelf kunt laten schminken heeft me over de streep getrokken :)

staat dat kussen dan in de schakeltuin? O-)

mvdk

Golden Member

In Delft hebben ze alweer wat jaren geleden een spoortunnel en een ondergronds spoorstation gebouwd. Vóór de ingebruikname werd er ook een "open dag" georganiseerd. Dan lopen er van die voorlichtingmiepjes rond, in een geel vest en een bouwhelm op, Ik had een simpele vraag: intercity's die niet in Delft stoppen, met welke snelheid mogen die dit station passeren? "Eh, volle snelheid toch?" Twijfel. Paniek. Een deskundig iemand erbij roepen.

Het zat zo: voordat het station gebouwd werd, zag je, als je op het perron richting Den Haag keek, een bocht naar rechts, en daarna een bocht naar links. Die bochten zijn er niet geheel uit gehaald, wel wat flauwer, maar in de oude situatie was daar 80km/h voor doorrijders.
De opgetrommelde deskundige gaf uitleg: 90km/h voor doorrijders.
Dat hele project is verkeerd gebouwd, dat zie je zo. Maar dat is zo leuk, dat ze zo'n vraag grommend beantwoorden. :+

nonius

set SCE to AUX.

staat dat kussen dan in de schakeltuin?

YOLO!

pamwikkeling

Special Member

Experience varies directly with the amount of ruined equipment.

voormiddag nog 20 plaatsen beschikbaar
namiddag nog 2 plaatsen beschikbaar

blijkbaar een gegeerd iets...

Op zaterdag 14 juni 2025 17:01:36 schreef mvdk:
Dat hele project is verkeerd gebouwd, dat zie je zo.

Wat is daar zo verkeerd gebouwd? (ik weet dat het off-topic is, maar ben toch wel benieuwd)

mvdk

Golden Member

Die tunnel had aan de westelijke kant van dat viaduct gebouwd moeten worden.
Dan had er alleen nog een hele flauwe linkerbocht richting Den Haag in gezeten. Viaduct had daarvoor 10 meter in oostelijke richting moeten worden opgeschoven, net zoals ze dat in Rotterdam destijds met het luchtspoor hebben gedaan. Kleinigheidje.

Maar ik ga eens kijken of ik nog kan registreren voor dat HS station.
Ben ook eens wezen kijken bij een open dag in de Rotterdamse haven, naar het Theemsweg tracé. Daar kon je registreren via een advertentie in een lokaal nieuwsblad. Uiteindelijk was een van de rondleiders zo vriendelijk om me als buitenstaander toch aan te nemen en te registreren.
Kwam op die website over dat feestje naar aanleiding van een zoektocht naar geluidswerende maatregelen bij spoortrajecten.

Tidak Ada

Op zaterdag 14 juni 2025 22:03:01 schreef pamwikkeling:
voormiddag nog 20 plaatsen beschikbaar
namiddag nog 2 plaatsen beschikbaar

blijkbaar een gegeerd iets...

Vergeet niet, dat het ook een soort dorpsuitje is. Die gaan voor dat springkussen en verdere kermisattracties. Helaas pindakaas. Voor ons blijft slechts het van dich(er)bij aanschouwen van de techniek.

Foto, die ik in ds startpost heb geplaatst, heb ik zelf een dik jaar geleden gemaakt met de lens door het harmonicagaas.

nonius

set SCE to AUX.

Is er al bekend wat er met het oude, kleine HSP-station, net ten oosten van het nieuwe station, gaat gebeuren? Gaat dat afgebroken worden (net als de hoogspanningslijn die langs de snelweg loopt) of is de capaciteit van dat station nog nodig?

revado

Honourable Member

Wat jammer dat ik dit niet eerder wist.
Voor de 21e heb ik afgesproken met iemand een concert in Hilversum ( Pierre Palla Orgel) te bezoeken.
Anders was ik zeker even gaan kijken.
En dan meteen een bezoekje aan TA wat alweer veel te lang wacht...
Maar dat los ik binnenkort ook een keer in.

Tidak Ada

Op zondag 15 juni 2025 10:06:45 schreef nonius:
Is er al bekend wat er met het oude, kleine HSP-station, net ten oosten van het nieuwe station, gaat gebeuren? Gaat dat afgebroken worden (net als de hoogspanningslijn die langs de snelweg loopt) of is de capaciteit van dat station nog nodig?

Die heeft toch een funcie als verbinding met BE?

mvdk

Golden Member

Die 150kV lijn gaat weg. Die was wisselgeld voor die 380kV lijn.
Dat 150kV station zal wel blijven, gevoed worden door een trafo in dat nieuwe station. Denk ik zo. Zo is het ook bij Wateringseveld gegaan.

Aan de andere kant van het land :
https://www.dagvandebouw.nl/project/ce0d7896-92b1-4560-9cd8-844ced4ce0…
Project Zuid-Groningen Ter Apelkanaal

( Nog niet genoemd hier ? Apart onderwerp voor aanmaken om meer op te vallen ? )

Arco

Special Member

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Grappig,

Daar staat ook een project in Nieuw Buinen, heb ik vroeger een paar maanden gezeten om het telefoonnet te renoveren...
't Zijn in principe maar 2 'echte' straten (Noorder en Zuiderdiep, maar wel heel, heel erg lang... (zoals de meeste veendorpen)
https://www.dagvandebouw.nl/project/ad7a340e-37a4-494b-9bb8-8e3139dd4d…

Tidak Ada

Op zondag 15 juni 2025 14:16:00 schreef mvdk:
Die 150kV lijn gaat weg. Die was wisselgeld voor die 380kV lijn.
Dat 150kV station zal wel blijven, gevoed worden door een trafo in dat nieuwe station. Denk ik zo. Zo is het ook bij Wateringseveld gegaan.

De 150 kV tussen Rilland en Borssele gaat (helaas) weg.
Verbinding met BE blijft voor zover de info van Tennet, die ik als belang hebbende kreeg, klopt.

Hier nogmaals het kaartje van Tennet wat ik kreeg toegestuurd.
Alleen de tracés met kruisjes er door worden verwijderd.