Ik kreeg een vraag en durf daar niet op te reageren! Weten jullie het? Wat is goed?
Er word overal maar van alles verteld maar wat is goed?
Bij mij heb ik voor KG in de coax een stuk of 8 windingen om 8CM diameter en beneden ook.
Voor die 3.5mTr doen ze ik geloof 3 tot 5 windingen in de coax? wat is goed?
.
en ja je hebt natuurlijk ook die ferriet clamps en dan een stuk of… 5 na de antenne???
MAAR, heb je daar ook niet verschillende materialen in? Kwaliteit? Of zo iets als FT materiaal?
VrGr Rob
Om hf te stoppen is een grotere spoel naar aarde altijd beter..
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Dat is een spoel, een spoel heeft een "weerstand" (impedantie) en dat is afhankelijk van de frequentie.
Het signaal binnen de afscherming ziet het niet maar ongewilde signalen op de buitenkant, bv door mis-aanpassing van de zender op de antenne, waardoor signalen over de buitenkant retour gaan, zien dit en als de impedantie hoog genoeg is, dan gaan ze er hopelijk niet door.
De manier om de zelfinductie en dus de impedantie van een luchtspoel te vergroten is meer windingen gebruiken of een "zelfinductie versterker" in de vorm van kernmateriaal zoals ferriet.
Elk ferriet en ijzerpoeder materiaal heeft zijn eigenschappen. Onder andere de Al, dat is de "zelfinductie versterker". Deze is oa afhankelijk van de stroom erdoorheen en de frequentie. Te hoge stroom zorgt voor verzadiging en dan zakt de Al richting nul en de zelfinductie valt terug naar luchtspoel waarde.
Martin V
Telefunken Sender Systeme Berlin https://www.transmittersystemsengineering.com/
Op zondag 15 juni 2025 09:56:44 schreef mel:
Om hf te stoppen is een grotere spoel naar aarde altijd beter..
@Mel, Rob bedoeld hier een mantelstroom smoorspoel, welke niet parallel aan de coax wordt gebruikt, maar welke in serie met de antenne staat.
@Rob, google eens op "mantelstroom smoorspoel" of "coax stroombalun".
Bij Dutch RF shop verkopen ze grote ferrietkernen die je over 10mm dikke coaxkabel kan schuiven, ze zijn als ik het goed heb ook geschikt voor VHF.
Hallo allemaal,
Sorry hoor ben ik toch weer onduidelijk ja, af en toe moe van mijzelf hier!
Het is inderdaad wat Martin zegt! ( zucht ik nam aan jullie weten het gelijk, nogmaals mijn fout! )
.
ik heb inderdaad ook gekeken op/met Google Maar dan kom ik het niet tegen of er ook een ideale Diameter en aantal wikkelingen is? Is die er voor 3,5 meter? Dat vroeg ik mij af?
.
Voor KG had ik 8wdg en 8CM Diameter, en dat leek mij goed te werken.
.
ik heb namelijk ergens gezien 3 wdg op 6CM Diameter en dat was in een coax ff voor de LFA antenne voor 3,5 meter.
.
En ja die ferriet clamps Dat is geloof ik allemaal een gok wat betreft materiaal?
Fred die heeft het daar ook over…
.
En dan heb je die ring kernen waarvan… ik dacht 60 materiaal??? goed is voor hoge frequenties???
( ik heb hier zo’n ring met de coax er meermaals doorgehaald en geloof dat dat ook werkt )
Dankjewel mensen allemaal!
VrGr Rob
Heb nog ff gezocht: FT240-61 schijnt goed te wezen voor 15 tot 200MHZ?
En FT240-52 Frequentie bereik voor common mode filters enkele winding 100 MHz – 1 GHz.
Frequentie bereik voor common mode filters meerdere windingen 4 MHz – 150 MHz.
Wat is goed???
[Bericht gewijzigd door rob007 op zondag 15 juni 2025 12:19:00 (12%)]
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Als ik het goed heb, heb jij een tiny-vna. Daarmee kun je gewoon meten wat zo'n spoel doet. Ik heb daar de nodige metingen aan gedaan. Het is niks magisch ofzo, het is in de basis gewoon een spoel. De mantel van de coax is de spoel. De windingen verhogen de zelfinductie net zoals kern materiaal dat doet.
Als je een mantelstroom probleem hebt is dit vaak een paardenmiddel. Beter zorgen dat de complete antenne in orde is, dus beide delen, het zichtbare deel en het "onzichtbare" deel. (tenzij dat deel wel zichtbaar is zoals radialen of de tweede helft van een dipool.)
Voor ontvangst antennes lijkt me het minder zinvol, als de coax goed geaard is dan wordt het toch direct afgevoerd. Is het niet geaard dan moet je eerst dat oplossen ipv met mantelstroom filters aan de gang gaan.
Martin V
En dan heb je die ring kernen waarvan… ik dacht 60 materiaal??? goed is voor hoge frequenties???
Je zit in de buurt, het is #61 materiaal, dat gaat tot 200MHz.
Voor VHF kun je gewoon een lengte nemen van 115cm coaxkabel en de diameter maakt niet veel uit. Je kunt gewoon vier windingen over 10cm nemen, ook de exacte lengte maakt niet veel uit. En omdat de lengte coaxkabel niet kritisch is kun je daar een veelvoud daarvan nemen, de demping wordt daarbij en dus de werking ervan een stuk beter. Dus 230cm of meer.
Die ferrieten heb ik even opgezocht, gaan zeker tot aan 100MHz:
https://dutchrfshop.nl/nl/ferriet/924-laird-28b1020-100.html
Hallo Fred en Martin, ( jullie zijn me daar een partij snel! )
Fred ja okee maar voor dat ferriet kunt meten moet je het aanschaffen en dan blijft de vraag...
Martin jaaaa heel toevallig kwam ik nu ook op/aan 61 materiaal!
.
en die ferriet clamps begrijp ik wel daar kun je niet van zeggen goed beter of slecht.
( je weet nooit welk materiaal er gebruikt word, eens? )
Dankjewel hoor!
VrGr Rob
( foto heeft er niets mee te maken hoor! dacht zomaar, ff fotoow
)
electron920
Everything should be as simple as possible, but not simpler.
Ha rob007,
Ik ben voor je andere draadje smoorspoel nog even bezig, maar bedoel je met een stukje coax kabel een smoorspoel,
of zoals @fred101 en anderen aangeven een mantelstroom spoel.
Je kunt een 4/λ λ/4 (hou rekening met de Vk) nemen.
Groet,
Henk.
Martin V
Hoi Henk, heb je geen schrijffoutje gemaakt?
Inplaats van 4/λ bedoel je een λ/4.
Bij een halve λ, of een veelvoud daarvan, is de impedantie op het voedingspunt van de belasting hetzelfde als op de ingang van de transmissielijn. Daarvoor koos ik voor 115cm, op 85MHz, waarbij een verkortingsfactor van (0,65) 35% is toegepast.
Bij een 1/4e λ, of een oneven veelvoud daarvan, is de impedantie op de ingang van de transmissielijn, hoger wanneer het uiteinde daarvan een kortsluiting is en lager wanneer het uiteinde daarvan open is.
electron920
Ha Martin V,
Dank voor de correctie ik hebt hem doorgehaald
Groet,
Henk.
Is dit alleen voor ontvangst of ook om mee te zenden op de 80 meterband?
Een niet aangebroken rol coax tussenvoegen en aansluiten bij de antenne tussen de bestaande coax en de antenne aansluiting.
De coax rol functioneerd als spoel en onderdrukt de mantelstroom.
Hallo allemaal,
Oene dit is als ik het niet lieg voor het zenden(of is er iemand die zegt… )
En dit was dus een deel van mijn vraag ook, gestel die van mij was voor 3,5 Meter maar een ander komt voor 80 of voor 40 Meter of dan toch ook de smoorspoelen gelijk blijven?
.
ik zou dus dan geen losse smoorspoel maken maar de windingen in dezelfde coax,
dus dan niet met pluggen prutsen!
VrGr Rob
Martin V
Wijlen PA0FRI heeft een hoop geschreven over baluns, de meeste zijn 1:4, dus voor jou niet van toepassing, maar kijk even op deze site en scroll dan naar: COLLINS 1 ÷ 1 BALUN. https://www.pa0fri.com/Ant/Baluns/baluns.htm
Wat je eigenlijk bedoeld is de coax balun: https://www.pa0fri.com/Ant/Balun/balun.htm
Nog veel, veel meer op https://www.pa0fri.com/Topics/Amateur%20(Ham)%20Radio%20Topics.htm
Hallo Martin iedereen natuurlijk!
.
MAAR zouden jullie alsjeblieft een duidelijk willen zeggen?
.
Welke band je ook neemt, het aantal wikkelingen blijft dezelfde?
OF!!!
Of het kan( Bijvoorbeeld? ) voor de hogere banden een andere hoeveelheid wikkelingen zijn?
Dit om duidelijk te zijn!?
VrGr Rob
( En deze dit is nu even nu niet de vraag, maar misschien ook NOG een OF,
heeft het te maken met de hoeveelheid vermogen die er door die coax gaan? )
ik weet het, ik blijf altijd met rare en onbegrijpbaare vragen zitten, sorry alvast maar weer!
VrGr Rob
electron920
Ha rob007,
Ik denk een misverstand Rob als je een stuk coax kabel gebruikt dan moet dit op je Fo centerfrequentie zo je wil een kwart golf x de Vk zijn.
De band breedte van de transformator is gering maar voor de amateurband breed genoeg.
Wanneer je echter gebruik maakt van ferriet dan is de bandbreedte veel groter en zijn de wikkeling niet van belang meer.
Deze vorm heeft als tussenschakel impedantie geen gedefinieerde Zo en transformeert d.m.v. de verhouding.
In je andere draadje laat ik een bias T zien maar daar kan je een λ / 4 coax kabeltje voor gebruiken.
Groet,
Henk.