Een vraagje om te begrijpen hoe iets werkt, want de installateur mag het komen oplossen...
Een vriend heeft een tijd geleden een PV installatie met batterij gekocht; een Huawei Sun2000 8KTL met 2 Luna 2000 batterijen en 20 zonnepanelen met Sun2000-600W-P optimizers. Ik had hem de optimizers afgeraden, maar da's een andere discussie
We hebben de inverter en de batterij een tijdje geleden zelf geïnstalleerd, en dat werkt prima. Deze week is een installateur de panelen komen leggen maar omdat we de inverter al in dienst genomen hebben en oa wachtwoorden aangepast hebben, kon de installateur de configuratie niet uitvoeren en werkte het dus nog niet. Ik ben gisteren eens gaan kijken, heb de configuratie uitgevoerd (je moet dan oa de serienummers van de optimizers in de juiste volgorde inscannen) maar ik kreeg er geen leven in. Na heel wat zoekwerk ben ik tot de conclusie gekomen dat ze die gewoon omgekeerd aangesloten hadden; de - van de eerste optimizer ging naar de + van de inverter ingang, en omgekeerd. Behoorlijk slordig, maar okay, ze konden niet testen. Normaal gezien zouden ze dat er zelf ook wel uitgehaald hebben veronderstel ik. Ik heb nieuwe connectoren gemonteerd (waardoor de + nu de zwarte draad is en de - de rode, ben er niet gelukkig mee maar het was dat of alle optimizers demonteren en omgekeerd aansluiten) maar het werkt nog steeds niet. Op dit moment ziet de omvormer geen enkele optimizer meer, ook al is er zeker genoeg zonlicht. Na het omdraaien van de polariteit zag ik nog eventjes 17 optimizers(welliswaar niet tegelijk, zie verder) maar bij verder troubleshooten ben ik ze allemaal kwijtgeraakt.
Ik vraag me nu af hoe die communicatie werkt. De optimizers hebben geen datakabel, die zijn enkel via de DC bus met de omvormer verbonden. Ik veronderstel dat die iets "powerline" achtigs gebruiken voor hun communicatie. Maar ook toen ze omgekeerd aangesloten waren zag de omvormer die optimizers al.
De optimizers zullen hun voeding wel uit de energie van het aangesloten PV paneel halen. Maar zou dan de polariteit niet uitmaken voor de communicatie?
Een andere bedenking: na het ompolen waren er 3 optimizers die niet meer reageerden. Ik heb niet opgezocht welke serienummers, maar toevallig had ik bij het foutzoeken wel drie optimizers van de montagerail genomen; die lagen op dat moment gewoon los op het dak en hadden geen contact meer met de (geaarde) montagerail. Zouden die misschien de aarding gebruiken voor het datakanaal, zoals recente powerline adapters ook doen? Ik heb de drie resterende optimizers terug op de aardrail gemonteerd, maar nadien werd er geen enkele meer gedetecteerd. Het zijn overigens twee strings (één van 12 en één van 8)
Ook vreemd: eigenlijk vond ik maar 11 optimizers met alles aangesloten. Die lijken allemaal van de string met 12 panelen te komen; als ik de string van 8 loskoppelde en opnieuw scande, vond ik er nog steeds 11. Op dat moment was de twaalfde optimizer van die string nog niet opnieuw gemonteerd.
Wanneer ik de string van 12 loskoppelde en de string van 8 aansloot, vond ik 6 optimizers. Ook dat klonk eigenlijk logisch want in die string waren er twee niet gemonteerd/geaard. Maar als je beide strings aansloot, waren het er dus terug 11.
Ik weet het even niet meer, ik ga de installateur het laten uitzoeken maar ik zou het eigenlijk graag zelf begrijpen.
Even terugkomen op mijn eigen thread. De installateur is terug komen kijken en heeft alle optimizers er tussenuit gehaald. Dan werkt het wel natuurlijk.
Hij vond wel dat de connectoren er maar losjes opzaten en dat was waar (al waren een aantal van die connectoren wel door henzelf gemonteerd...)
Ik heb een krimptang voor MC4 connectoren besteld en vandaag alle connectoren opnieuw gemonteerd. Nadien alle optimizers terug aangesloten en meteen werden ze allemaal gedetecteerd, ook zonder dat ze al op de alu steun bevestigd waren. Dus aarding heeft er duidelijk niks mee te maken.
Inlezen van de optimizers was al eerder gebeurd dus zodra alles aangesloten was, werkte de installatie. Blijkbaar is de kwaliteit van het krimpen dus belangrijk