Hallo allemaal,

Ik heb een 3 fase aansluiting met een oude analoge meter waarbij er op 1 fase 8 zonnepanelen zitten.
Bij een nieuwe slimme meter trekt deze het verbruik gelijk als ik op fase 1 teruglever en op fase 3 verbruik.
Is dat op een analoge meter ook, of werkt dat niet zo en kan ik dus beter voor een slimme meter gaan, die dat wel kan?

Ik hoor het graag.
Groet,

testman

waar rook was, werkt nu iets niet meer

oude meter houden als het kan, maar wrs kun je alleen voor een slimme meter OF niet meer slimme meter kiezen die wel 4 telwerken heeft. je huidige meter loopt terug als je levert en het niet gebruikt op dat moment. de nieuwe telt het leveren apart op en dat levert jou minder op als dat een geleverde kWh je kost. zeg 23 cent momenteel voor een kWh, maar je terug geleverde kWh doet niet de helft.

Niet alle ferraris meters kunnen terugtellen. Soms is dat geblokkeerd.
Zie https://zonnepaneelkiezen.nl/kwu-meter-met-terugloop-blokkering.

En zodra de saldering vervalt zul je over moeten naar een digitale meter. Dus ik zou niet al te moeilijk doen om er zo een te weigeren.

Ik vraag me wel af hoe dat dan gaat met de terugleververgoeding. Die oude meter kan dat niet meten dus dan gaat je leverancier schatten? Misschien heb je je installatie niet aangemeld? Volgens ENEXIS is dat verplicht.
Zie https://www.enexis.nl/energietransitie/zelf-verduurzamen/zonnepanelen/…

Met 8 panelen heb je waarschijnlijk geen overschot aan zonnestroom dus je zult altijd wel een positief resultaat houden voorlopig.

De analoge meter saldeert alles over de som van de 3 fasen weg.
Een digitale meter doet hetzelfde met de uitzondering dat er een telwerk is van de 3fase som geleverd en een telwerk mat de 3fase som terug geleverd.

In de nieuwe versie schijnt wel de mogelijkheid om per fase te registreren en af te rekenen. Of dat gebruikt gaat worden is maar de vraag.

joopv

Golden Member

Op zondag 15 juni 2025 20:00:39 schreef Piet124:
Hallo allemaal,

Ik heb een 3 fase aansluiting met een oude analoge meter waarbij er op 1 fase 8 zonnepanelen zitten.
Bij een nieuwe slimme meter trekt deze het verbruik gelijk als ik op fase 1 teruglever en op fase 3 verbruik.
Is dat op een analoge meter ook, of werkt dat niet zo en kan ik dus beter voor een slimme meter gaan, die dat wel kan?

Ik hoor het graag.
Groet,

Misschien begrijp ik je vraag miet hoor... maar.. heb je 3 telwerken die ieder afonderlijk het verbruik meten van de 3 fases?
En betaal nu 1 bedrag voor alle fases bij elkaar? Of staat het verbruik van de 3 fases afzonderlijk op je factuur?

Nee dus. En dat blijft ook zo bij een slimme meter.

Op zondag 15 juni 2025 20:00:39 schreef Piet124:

Is dat op een analoge meter ook, of werkt dat niet zo

Ik hoor het graag.
Groet,

tuurlijk werkt het met een oude meter ook zo. of je nu op één twee of driefazen verbruikt of terugduwt, de meter telt alles mechanisch-magnetisch op tot het totaal kWh. gelukkig maar, anders zou je, mocht het zo niet zijn, afhankelijk van hoe het dan wel telt te veel of te weinig betalen..

Op zondag 15 juni 2025 21:12:29 schreef deKees:
Niet alle ferraris meters kunnen terugtellen. Soms is dat geblokkeerd.
Zie https://zonnepaneelkiezen.nl/kwu-meter-met-terugloop-blokkering.

Het maffe is dat een terugloopblokkering op consumentenmeters al sinds mensenheugenis verboden is. Elektriciteitsbedrijven die ze wel hebben geplaatst kenden dit verbod dus niet of ze waren bewust in overtreding.

keebrev

Ieder (Mini)Wattje is er een...

Is dat zo? De mechanische digitale (geen slimme) kWh-meters van Liander kunnen ook niet terug tellen.

Wat bedoel je met een mechanische digitale?

Op maandag 16 juni 2025 10:39:27 schreef KlaasZ:
[...]Het maffe is dat een terugloopblokkering op consumentenmeters al sinds mensenheugenis verboden is. Elektriciteitsbedrijven die ze wel hebben geplaatst kenden dit verbod dus niet of ze waren bewust in overtreding.

Dat is niet verboden hoor, de netbeheerder hoort wel een meter zonder terugloopblokkering ter beschikking te stellen volgens de E-wet

rew

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Dus het mag totdat je klaagt?