Sony TC -V902 cassette deck, snaartjes vergaan

Ik ben bezig aan die cassette recorder aan het herstellen hij draaide niet .
Nu wat zag ik al ik hem opendeed dat het rubberen aandrijf riempje volledig gesmolten was , was een papje die rond de aandrijving .Heeft er dat ooit iemand geweten .Een riempje dat versleten is vertoont barstjes van de ouderdom en wordt te lang , maar zoiets ??? Wie weet er iets van .Met dank

is een heel bekende dit, vulcanisering van het rubber is niet goed en word een zwarte prut. plakt als de ziekte en schoonmaken is een gedoe. bij philips spul al niks onbekends..

Bij echt natuurlijk rubber gebeurd dat niet, alleen bij Synthetisch rubber.

De staat van het Synthetisch rubber vergaat naar weer de vorm van de olie.

Op dinsdag 17 juni 2025 18:35:37 schreef SIMUL:
Wie weet er iets van .

Een vijftal jaar geleden had mijn wederhelft onze vintage Kenwood cassette-recorder plots nodig. Het apparaat deed het niet meer. Even opengemaakt, en inderdaad, de aandrijfriem leek wel biologisch afbreekbaar. :) Snel een elastiekje als tijdelijke vervanging gebruikt. Het geluid klonk wat vreemd, maar aangezien het alleen om spraak ging en geen muziek, was dat niet zo’n probleem.

Bedankt iedereen , heb veel bijgeleerd met jullie antwoord ,.

Yep, bekend en is echt vreselijk spul, die zwarte smurrie. Pas hetzelfde gehad met de snaar naar het tellertje van een oude nakamichi bx125. Om het schoon te maken is isopropyl alcohol heel geschikt, lost het vrij goed in op. Zorg wel dat je alle uithoekjes gehad hebt, ook in de groeven van de snaarwielen. Anders zit alles zo weer onder als je de nieuwe snaar erop hebt.

En trek handschoenen aan, en hou veel keukenpapier bij de hand.. Dat spul zit anders nog een week aan je handen als je geen handschoenen gebruikt...En niet alleen de snaartjes vergaan, ook de rubber aandrukrollen, en die heeft bijna niemand in de verkoop..

onlangs nog een turbodrive VHS hersteld. ook weer drukrol rot en dat ziet eruit, houder 1 bonk roest en de rol zelf lijkt wel schurft te hebben. rest van het toestel geen roest te zien dus de chemische reactie van het rubber zorgt voor die roestvorming op de drukrol houder.

Inderdaad is dat smerig spul,had vergeten mijn vuil broek aan te doen.
moeder de vrouw was boos .maar de wieltjes zijn proper.
Ik weet natuurlijk niet hoe het riempje er heeft opgelegen . Heb de service Manuel van Elektro Tanya gehaald maar veel staat er niet van bij welk riempje .Op de mechanisch schema staat een stukje getekend .Misschien kent iemand dat toestel Met dank '

Heb je al een nieuwe snaar? Er zitten 2 ringetjes per capstan as, deze moeten wel terug gezet worden.

Ik heb dit tapedeck hier ook staan, zal eens kijken hoe het ook alweer zit, kan maar op 1 manier volgens mij.

Beide vliegwielen moeten de tegenover gestelde draairichting hebben en de snaar gaat dan boven over het spoel wiel.

In de TC-V901 loopt hij zo; vermoed dat de 902 identiek is op dit gebied

Beste, ik heb nog geen nieuwe snaar .heb het eerst gedaan met een rekker , maar dat is te veerkrachtig .
Het is zo dat dit cassette deck kan afspelen links : a kanaal en rechts : B kanaal . dus de cassette moet niet omgewisseld worden . Daar zijn we het er over heen hé .
Ik heb het mechanisch schema even meegegeven .
Beste Willem ook bedankt voor het meesturen van hoe het zou moeten zijn zoals je denkt .
Beste nijhuisr zou het misschien ook mogelijk zijn dat jij ook eens je advies heeft hoe de snaar zou moeten liggen en wat bedoel je ringetjes capstan as
Met dank

Het toestel is een SONY Model NO TC-V902

Op de eerste pagina van de servicemanual van veel Sony decks staat in welke modellen hetzelfde loopwerk zit. Ik heb via die weg wel eens meer informatie over het betreffende loopwerk weten te vinden. Hou er rekening mee dat in een dubbeldeck de loopwerken niet altijd hetzelfde zijn (opname/weergave t.o.v. alleen weergave).

Beste ,

De loopwerken zijn identiek enkel bij deck 2 die opneemt is de kop groter omdat de opname kop erbij zit . Het gaat hem hier om draaiende koppen afhankelijk van de richting . Het voor deel van dat deck is dat men de cassette niet moet omdraaien ,daar zorgen de koppen voor

Op donderdag 19 juni 2025 10:33:33 schreef SIMUL:
Beste ,

De loopwerken zijn identiek enkel bij deck 2 die opneemt is de kop groter omdat de opname kop erbij zit . Het gaat hem hier om draaiende koppen afhankelijk van de richting . Het voor deel van dat deck is dat men de cassette niet moet omdraaien ,daar zorgen de koppen voor

Dat is een bekend auto-reverse systeem.
Zo te zien heeft de TC-V701 hetzelfde loopwerk, misschien kun je in de SM van dat deck meer info vinden over hoe de snaren moeten lopen.

zoals ik getekend had, alleen iets netter :-)

Beste nijhuisr , ik begrijp die rode cirkeltjes niet . Volgens dat ik gevonden heb op documentatie internet mag moet de riem niet gekruist liggen op de wielen ,ze moeten in de zelfde richting draaien .
Morgen ga ik ze vervangen , ik laat dan iets weten . De aandruk rolletjes zien er goed uit ,

Alle info is je gegeven door WillemV2.

Je snapt de rode cirkels niet? Washers zijn ringetjes in het Engels, staan zo vermeld in de service manual.

Ik heb dit nu gevonden op internet i.v.m ligging van de aandrijf riemen V902 ik heb ze besteld . hopelijk lukt het . laat jullie alvast iets weten .Aandruk rolletjes heb ik nog niet besteld ,eerst de kat uit de boom kijken op er niets anders fout aan is .

Plaatje is FOUT, plaatjes van WillemV2 aanhouden.

Op zondag 22 juni 2025 17:21:23 schreef SIMUL:
Ik heb dit nu gevonden op internet i.v.m ligging van de aandrijf riemen V902 ik heb ze besteld . hopelijk lukt het . laat jullie alvast iets weten .Aandruk rolletjes heb ik nog niet besteld ,eerst de kat uit de boom kijken op er niets anders fout aan is .

Als je het zo doet: deksel van het compartiment af en heel goed kijken waar je tape blijft bij draaien in richting A en richting B. Ik vermoed dat in 1 van de 2 richtingen je tape uit de cassette geduwd gaat worden, en met deksel erop zie/merk je dit te laat.

Het cassette deck is hersteld , eerst volledig gekuist en dan de riempje er op gelegd volgens het schema opgetekend door Willem V2.met dank en alles werkt prima . Ik wil iedereen hartelijk danken voor de grote hulp .