Ruud2001
Rijkdom zit tussen de oren, niet in je portemonnee
Goedendag, ik heb een hulpvraag.
Ik heb een Clarion autoradio van rondom 1990 en wanneer ik die aan zet dan speelt hij drie seconden goed om vervolgens over te gaan naar ruis. Wanneer ik hem dan vervolgens uit en weer aan zet dan begint hij gelijk met ruis. Maar wanneer ik hem een etmaal uit laat en dan weer aan zet dan wederom drie seconden geluid, waarna ruis.
Vanwege de ruis verdacht ik eerst de antenne als boosdoener, maar omdat de radio eerst heel even goed speelt heb ik die uitgesloten. en mede omdat er bij de ruis, heeeel ver op de achtergrond, nog wel iets van muziek waarneembaar is.
Heeft iemand een idee waardoor dit veroorzaakt wordt ?
En liefst mogelijk nog een oplossingsrichting.
Alvast dank voor de reactie(s).
Ruud
het lijkt erop dat een stuk elektronica gevoed wordt via een opladende condensator. Zodra deze condensator vol is (na 3 sec) stopt dat stuk elektronica met werken. Na een dag uitgeschakeld te zijn is de condensator weer leeg en doet je radio het weer voor drie seconde.
Er zal wel ergens een printbreuk of slechte soldeerverbinding zijn.
Dat wordt dus de radio op de werkbank leggen en opengooien en met de rug van de schroevendraaier her en der op de printplaat tikken en dan kijken of er geluid uit komt.
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
radio van 35 jaar intussen, denk eens checken op losse solderingen. probeer eerst eens een reset van de voeding, soms is dat genoeg.
Ruud2001
Bedankt,
Loskoppelen van de voeding heb ik meerdere keren gedaan maar dat help niet.
Ik zal de solderingen wel nalopen, te beginnen bij de condensatoren.
Zijn er nog specifieke soorten condensatoren die doorgaans warm/heet worden ?
De grote of juist de kleinere ?
Of beter gewoon de temperatuur voelen met spanning op de radio ?
nonius
set SCE to AUX.
Bij het opsporen van slechte soldeerverbindingen in audioversterkers maak ik gebruik van een schilderkwast, waarmee ik over de soldeerverbindingen strijk.
Op die manier is snel en veilig te bepalen waar het probleem zit, zonder risico op kortsluiting. En bij audio-apparatuur krijg je direct hoorbare feedback wanneer het 'kwasten' de gevoelige plek raakt....
Ruud2001
Goedemorgen,
De radio ligt inmiddels open op de werkbank.
Ik zal het zoekgebied nog iets verkleinen:
De storing van spelend naar ruis doet zich alleen voor bij de radio functie.
De cassette-tape en Aux werken zoals het hoort.
PS. ik neem aan dat je met een droge kwast moet strijken
testman
je kunt ook eens proberen het ding een 40min in de koelkast te leggen en dan meteen op de stekkers steken en aanzetten. duurt het dan langer eer de uitval komt heb je veel kans op een gare elco. ik zou ook denken in het tunerblik wat vaak rechtop staat.
Het is veel simpeler: dat ding schrikt zich rot van die teringherrie die ze tegenwoordig muziek noemen..en schakelt zichzelf uit..
Ruud2001
Op vrijdag 4 juli 2025 09:55:46 schreef mel:
Het is veel simpeler: dat ding schrikt zich rot van die teringherrie die ze tegenwoordig muziek noemen..en schakelt zichzelf uit..
Nee, nee.
Ik luister juist muziek uit de 80's en 90's !!
Ledlover
Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!
Treedt dit probleem op alle banden op, of juist alleen op FM, of alleen op AM?
Ruud2001
met name FM inderdaad
(die andere band(en) gebruik ik niet, maar daar komt meer geluid uit dan op FM)
Ledlover
Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!
Als de boel op AM blijft werken moet je dus specifiek naar de FM sectie kijken.
Als er op FM dus gewoon ruis overblijft maar alleen geen stations meer zijn, werken detector en middenfrequent waarschijnlijk nog. Ik zou het zoeken in de ingangsbuffer, oscillatorkring en mengtrap.
Ruud2001
Op vrijdag 4 juli 2025 12:30:43 schreef Ledlover:
Ik zou het zoeken in de ingangsbuffer, oscillatorkring en mengtrap.
Okay bedankt, maar waar vind ik die als bouwkundige ?
De hele print met alle componenten eraan zijn inmiddels gescheiden van de metalen behuizing.
Ruud2001
Ik ben weer een stapje verder in mijn onderzoek.
Haaks op de grote printplaat staat een metalen kastje met daarin een kleine printplaat en op het kastje staan de afkortingen OSC (oscilloscoop) - RF - ANT - IFT - IF.
De kleine printplaat zit met 8 solderingen vast op de grote printplaat.
Een paar van die solderingen lijken (door warmte?) gekraakt. Ik zie tenminste een soort van zonnekring op de soldering. Ik ga die eerst maar eens opnieuw warm maken en laten vloeien. Wordt vervolgd.
Ruud2001
De 8 solderingen onder de metalen kast met de OSC erin heeft niet geholpen.
Ik ben wel iets anders op het spoor:
Wanneer ik 12v op de radio zet dan licht er een kleine glas ? diode iets op (lichte rode gloed). Wanneer ik de radio dan aan zet met de aan/uit knop dan licht de diode fel op, om na een seconde of 2-3 geheel te doven. Dat hoort toch niet ?
Als ik de aan/uit knop dan weer uit zet en weer aan dan licht de diode direct fel op om kort daarna weer te doven. Als ik de 12v van de radio af haal en er weer op zet gaat de diode weer een klein beetje licht geven.
De diode zit volgens mij kort achter de interne radio voeding.
Jinny
Golden Member
Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
Meten, meten is weten.
Maar weet wat je meet.
We zijn hier gek op goede foto's.
testman
zoek eens op het juiste type radio. onlangs een losse autoversterker hersteld die ook van deze leeftijd was en daar bleek toch een schema van rond te zwerven op internet.
hoewel het probleem al snel duidelijk was na aanraken van de bout op een elcopootje. de bekende chemische lucht, lekkende elco's..
[Bericht gewijzigd door testman op vrijdag 4 juli 2025 19:09:38 (28%)]
Die hoort sowieso geen licht te geven. Door de diode loopt een te grote stroom.
Wat zit daarachter wat kennelijk teveel stroom slobbert?
Ruud2001
testman
onderkant print geen zwarte plekken rond elco's te zien? die zwarte willen weleens lekken. die zooi tast andere componenten aan en dan begint dit soort ellende.
btw, wat meet je op diodestand over die diode? en wat meet een vergelijkbare..
Ruud2001
Er zit er maar 1 diode in van die soort.
een zijde spert
de andere zijde ook maar meet eerst waarde die direct weg valt, en rode lichtje gaat dan aan en blijft branden zolang de meet pennen erop staan.
andere diodes sperren enerzijds en meten 630 anderzijds.