hallo
ik ben bezig met een bosch wasmachine type wax32me die niet af pompt.
als je het filter open hebt zodat je propeller ziet en machine op centrifugeren zet draait pomp 1/2 slag en stopt dan, machine centrifugeert
oke.
er blijken 2 motoren in pomp te zitten, het waarom ontgaat mij.
in de motoren zitten 3 wikkelingen die meten allemaal 80 ohm, geen printbreuken.
ik heb de powerprint eruit maar daar is niets aan te zien.
is deze klacht bekent?
En als je aan de rotor draait wanneer de afvoerpomp moet werken, draait deze dan verder?
Foto afvoerpomp graag.
EricN
Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?
Die ziet er behoorlijk gehavend uit. Ik zou de beschermkap er toch eens af halen en de wikkelingen visueel inspecteren. Precies of die verdronken geweest is.
De achterste pomp waarop ook de afvoerdarm zit is de afvoerpomp. De pomp aan de zijkant is de circulatiepomp. Je kan de stekkers eens omwisselen. Zo kan je kijken of de circulatiepomp wel werkt op het moment van afpompen. Dan heb je al een idee of het aan de pomp of aan de sturing ligt zonder gans de grote print te moeten slopen.
De circulatie pomp heeft als functie om het water in beweging te houden tijdens het wassen. Er is zo weinig water in de trommel tijdens het wassen dat de beweging vd trommel alleen niet genoeg is om water over de kleding te krijgen. Ook andere merken hebben dit systeem. Zanussi had dit al in de jaren 80 in hun jetsysteem.
[Bericht gewijzigd door EricN op vrijdag 4 juli 2025 06:00:31 (25%)]
spoelen zien er goed uit, ook geen roest.
stekkers omdraaien helpt niet.
moet er 220v op pomp komen en op welke poten (er zijn 3 aansluitingen)
Nee, wat doet de machine tijdens programma?? Zie je de circulatie pomp ook niet draaien?? als de stekkers omdraaien ookgeen resultaat hebben, dan is de electronica defect ( 3 Ph omvormer IC)
programma,s draaien gewoon tot het pompen.
hoe zie je dat circulatiepomp draait onder het wassen?
waar zit 3ph omvormer ic?
Onder het wassen kan je het zien want aan bovenzijde manchet "plast" het midden op de was. In rood gemarkeerd is het de 3Ph omvormer chip en in geel het keuze relais tussen afvoerpomp en circulatie pomp. Type IC staat aan onderzijde, dus moet eerst er vanaf gesoldeerd worden, er zijn er nogal wat van in omloop.
Diverse pompen al vervangen bij deze serie ivm de zelfde klacht.
EricN
Volgens mij kun je het anker er uit floepen en dan kun je het binnenwerk kuisen.
anker is er niet uit te krijgen, pompen alleen per 2 te koop €80 is compleet set.
op welke punten van relai,s moet 9v komen om te schakelen?
ik heb precies de zelfde pomp uiteen bosch vaatwasser, die spoelen meten alle drie 40 ohm, deze spoelen meten allemaal 80 ohm.
brand print door als ik die pomp erin zet omdat weerstand lager is?
EricN
Dat zou ik niet riskeren.
Wat je kan doen is in het service menu gaan en de pompen individueel starten/aansturen en daarna de foutcodes uitlezen.
Wat je niet wil is het erger maken dan het al is bij iets wat in dit geval mogelijks een banaal euvel lijkt.
hoe kom ik in het service menu en is het dan duidelijk hoe ik motor start en hoe ik foutcode kan lezen.
klacht begon met foutcode m23
Op de pomp staat een frequentie, als die hetzelfde is, dan kan je hem gebruiken. Ik dacht dat de frequentie 150 Hz was en kan je de pompen wisselen ongeacht Ohmse impedantie
EricN
Op zondag 6 juli 2025 10:45:33 schreef gerard1:
hoe kom ik in het service menu en is het dan duidelijk hoe ik motor start en hoe ik foutcode kan lezen.
klacht begon met foutcode m23
Na zoveel jaar zou je moeten weten hoe het hier werkt....
de stekkers van pompen verschillen zodat je ze niet kan verwisselen.
Dan hebben ze een andere frequentie dan gaat dat niet. Wel kan je wel de 2 pompen onderling wisselen van de machine zelf.
hoe moet ik dat zien?
de circulatiepomp gaat dan draaien als er afgepompt moet worden, en bij de was als circulatiepomp moet draaien gaat hij afpompen neem ik aan.
de pompen zijn van binnen gelijk, alle spoelen meten 80 ohm en zit geen electronica in.
dus wat heb ik dan met freqentie te maken, misschien draait hij sneller of langzamer.
de 2 polen uit schakelrelai gaan naar buitenste contacten van pomp en staat geen spanningsverschil op tijdens centrifugeren.
zijn dat 2 nullen en zit fase dan in midden op pomp?
is de site veranderd sinds een week heb ik ander overzicht met groene blokken.
EricN
3 fasen zijn 3 fasen. Daar zijn geen nullen. Dat zou een 4de draad zijn. Het is niet nodig om 3 fasen om te switchen met 3 schakelaars. 2 is genoeg. De derde laat je gewoon hangen, die doet alleen toch niets.
Wat de pompfunctie bij omwisselen betreft heb je je eigen vraag al zelf beantwoord.
Wat de frequentie betreft gaat het om het verschil tss de vaatwas en wasmaschine pomp. Niet de pompen onderling.
Klopt helemaal EricN, maar je kan ook fysiek de pompen omwisselen, als het goed is, zijn ze identiek..
Klopt, forum is gemoderniseerd, dit was een tijdje geleden al aangekondigd..
[Bericht gewijzigd door smd op donderdag 10 juli 2025 18:33:17 (28%)]
oorzaak gevonden
ik heb de pompen omgewisseld, nu draait de defecte pomp oke in circulatie positie.
dan pompen weer op oude plek teruggezet draait pomp voor afpompen oke
water vullen en afpompen in emmer geeft ontzettend veel blubber dus slang verstopt.
iedereen bedankt voor het meedenken.