Hallo, ik ben Jan, in mijn jonge jeugd nog wel geknutseld met electronica maar ik heb nu meer met houtbewerking. Heb wel redelijk technisch inzicht maar niet van electronica. Dus Hellup!
Mijn afzuigkap, een Smeg KAT600HXE functioneert op lage snelheid normaal, maar tikt na een tijdje (~30 minuten) voortdurend aan en uit (motor en verlichting, frequentie circa 2/sec). Dat gebeurt al meteen bij een hogere snelheid, en dan reageren de knoppen ook niet meer (alleen na een tijdje indrukken gaat hij uit).. Aan het bedieningsprintje achter de knoppen is niets te zien (een paar IC's, microschakelaars en miniscule weerstandjes denk ik), en aan de voeding bij de motor ook niet. Geen bolle condensatoren o.i.d. Ik heb de voedingscondensator (6.3uF) vervangen omdat hij op mijn multimeter niet de juiste waardes leek weer te geven maar dat hielp niet (de nieuwe gaf dezelfde waarde aan, misschien heb ik niet goed gemeten). Connecties zitten volgens mij ook goed. Het lijkt erop dat er iets uitschakelt bij overbelasting of zo.
Hebben jullie nog een idee waar ik naar zou kunnen kijken?
Hartelijke groet, Jan
Zit er een X2 condensator op die de voeding verzorgt van de elektronica?
Die zou rot kunnen zijn, het zg senseo-syndroom.
Een goede foto van het printje helpt ons om mee te denken.
EricN
Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?
Op dinsdag 22 juli 2025 17:56:49 schreef revado:
Zit er een X2 condensator op die de voeding verzorgt van de elektronica?
Die zou rot kunnen zijn, het zg senseo-syndroom.
Een goede foto van het printje helpt ons om mee te denken.
Bedoel je het printje achter de knopjes? Daar zit geen condensator in bij mijn weten, en zeker geen dikke rechthoekige (dat is toch een X2?). Het is nogal wat gedoe om dat printje weer los te maken anders zou ik er meteen een foto bij doen. Er gaat alleen een 6-voudig kabeltje heen met hele dunne draadjes (idee netwerkkabel). Het is het lintkabeltje met de rode stekker die van de print op de 2e foto komt.
EricN
Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?
Ah! Ik begrijp je vergissing.
Rood is de motorcondensator. Niets met je probleem te maken
Groen is de elco
Zit een trafo op de print dus die X2 is niet van toepassing ( kon dat op het telefoon schermpje niet zien...
Inderdaad die elco vervangen, die is aan zijn einde.
Op dinsdag 22 juli 2025 19:35:14 schreef EricN:
Ah! Ik begrijp je vergissing.Rood is de motorcondensator. Niets met je probleem te maken
Groen is de elco
De bovenkant van de groene elco lijkt inderdaad wat bol te staan. Is die dan kapot?
Bijna 100% zeker ja.
Ik zou er gewoon een nieuwe in zetten, zo duur is dat niet.
Koop wel een merk en geen ali... bv Panasonic is prima.
Dat is fijn om te zien, ook heel fijn dat je de goede afloop meldt hier.
(dat is vaak (op andere fora) niet het geval :-< )
Mag ik nog weten, hoe kom je (zo snel) aan een andere (goede kwaliteit) elco ?
Besteld of ?