rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Maar 1 van die piekjes gaat de verkeerde kant op... :-/ (en ontkracht daarmee de "condensator" theorie).
[Bericht gewijzigd door rew op (31%)]
Vandaar mijn vraag wat er gemeten wordt, bij die eerste afbeelding gaat alles de verkeerde (nouja .. dezelfde) kant op, dus dat lijkt stroom achter een brugcel oid.
Leuk draadje. Zo zocht ik al een tijdje een close-in boiler voor in de schuur en heb inmiddels een elektrische geiser geinstalleerd; scheelt aardig in de aanschafprijs en stilstandverliezen zijn er niet meer. Een triac-regeling in de schuur is dan ook niet meer nodig.
Ik las wat op- en aanmerkingen over de arbeidsfactor. Elektriciteitsbedrijven waren vroeger autonoom en hadden hun eigen gedetailleerde aansluit- en gebruiksvoorwaarden. Tegenwoordig zijn de gebruikscondities onderdeel van de nederlandse wetgeving ('Netcode Elektriciteit'), en een ieder wordt geacht de wet te kennen. Alleen type-goedgekeurde zonnestroom- en/of accustroom-omvormers mogen nog aan het net worden gehangen; zelfbouw dus niet meer.
Slimme kWh-meters monitoren de net-spanning en -stromen (handig voor nul-op-de-meter), maar ook een behoorlijk aantal andere meet-waardigheden. Juist vanwege de monitoring op afstand kan de netbeheerder heel vlot herleiden in welke wijk/woning iemand het net vervuild of uit balans brengt.
Een diode als vermogensregeling levert per definitie een gelijkspanningsregeling. Het grote nadeel van gelijkspanning is actieve corrosie en daardoor snelle veroudering en slijtage. Fase-aansnijding kan, maar ik vraag mij wel af wanneer de netbeheerder in actie komt tegen de overdaad aan fase-aangesneden regelingen (warmtepompen, airco's). De netspanning is nu al vaak een uit het lood hangende sinus. Wanneer je zo storingsvrij mogelijk grotere vermogens wilt regelen (zoals een huishoudboiler beperken vanwege het capaciteitstarief) is een heavy duty triac regeling met DPC de 'eenvoudigste' oplossing.
Warmtepompen en co zijn tegenwoordig eigenlijk altijd voorzien van inverters met actieve PFC, dus daar zal het wel loslopen.
Een perioderegeling is net(er) maar klassieke dimmers kunnen daar weer ruzie mee maken met knipperende verlichting als gevolg.
Een diode lijkt me inderdaad de meest slechte oplossing (behalve misschien PWM boven op 50Hz, juck!)
Op dinsdag 12 augustus 2025 10:46:59 schreef Lambiek:
[...]
En waarom verbaast mij dat niet, Ali zeker.
Inderdaad, nu krijg ik dat ding helemaal niet geregeld en het wordt nu aardig warm. Dus zoek ik een betrouwbare oplossing (om de boiler op ca. 400 Watt te laten werken), maar welke raden jullie mij aan ?
Op woensdag 13 augustus 2025 08:56:25 schreef MMSoft:
..., maar welke raden jullie mij aan ?
Er zijn eigenlijk maar een paar opties, fase-aansnijding of fase-afsnijding of een periode regeling.
Is een hotfill boiler geen optie?
Deze dingen zijn maar 400 watt
Staan regelmatig wel op marktplaats te koop voor plusminus 60 a 75 euro.
Is een hotfill boiler geen optie?
Graag zou ik het elektrisch aanpakken, dit omdat er mogelijk ooit nog een grote boiler komt en dan heb ik hiermee al wat ervaring opgedaan.
fcapri
ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
transfo ertussen?
een 2000W boiler doet 9A op 230V en is dus een 26ohm.
op 110V zou die maar 4.2A verbruiken of een 465w
als ik het internet mag geloven kost dat een 70€ voor 500W
https://g-rave.nl/product/skytronic-verhuistrafo-omvormer-adapter-230v…
direct eigenlijk al een oplossing dat ik nu ook overweeg voor mijn keukenboiler.
je zou ook met trappen kunnen werken door een secundaire transfo in anti-serie te schakelen.
24V eraf is 1600W
48V eraf is 1360W
2x 36V eraf is 1000W
en op 110V is 500W
je zou nog weg raken met een zwakkere transfo door die bv 1min inschakelen, 1min uitschakelen, om de transfo te laten afkoelen. of de transfo actief koelen
update: 37,5€ hier
https://www.amazon.nl/-/en/gp/product/B0BCQBYTW3/ref=ox_sc_act_title_1…
heb die direct besteld voor mezelf 
Vanuit een CO-verleden weet ik dat je PIC microcontrollers kunt programmeren.
Zie je er niks in om een periodenregeling zelf te maken?
2 Mosfets in anti-serie als schakelelement en aansturen met een netgesynchroniseerd picje.
Dan kun je in stapjes van 2% het vermogen regelen zonder vuiligheid op het net met een PF van 1.
En geen netfilter nodig.
Het programmeren van PIC microcontrollers heb ik inderdaad vaker gedaan.
Nu zou ik het vermogens gedeelte wel graag in een kant er klare module hebben.
Ik denk hierbij aan een of andere SSR, maar er is tegenwoordig zoveel in de handel, dus wat zou een goede keuze zijn ?
rudig76
Even iets anders www.echteworst.nl
Dit topic toevallig al doorgelezen? Hier laat Lambiek zien hoe zijn boiler alleen met overtollige zonne-energie word verwarmd. En mijn eigen boiler werkt zo ook al weer een paar maanden.
Componenten en alles staat er beschreven.
andre1973
zit sinds 2009 in de PV.
ik heb niet het hele draadje gelezen, maar kan je niet een puls relais aansluiten die wel het vermogen kan schakelen en in de WCD een pulsgever doen? op die manier heb ik een tijdklok hier in de MK die een WCD schakeld die mijn auto laad.
Op woensdag 13 augustus 2025 08:56:25 schreef MMSoft:
[...]Inderdaad, nu krijg ik dat ding helemaal niet geregeld en het wordt nu aardig warm. Dus zoek ik een betrouwbare oplossing (om de boiler op ca. 400 Watt te laten werken), maar welke raden jullie mij aan ?
Er zit toch geen elektronica in dat boilertje?
Ik heb hier het dimmertje waar ik naar linkte bij ali, en dat werkt prima op een 2kW boiler.
Op woensdag 13 augustus 2025 19:57:29 schreef MMSoft:
Ik denk hierbij aan een of andere SSR, maar er is tegenwoordig zoveel in de handel, dus wat zou een goede keuze zijn ?
Deze heb ik gebruikt: LCSSR-1VF-40A-0-5VDC. Let er wel op dat je 0 tot 5vdc besteld, die hebben ze momenteel alleen in een 50A uitvoering.
https://www.amazon.nl/Spanningsregelaar-Eenfasige-Solid-State-Spanning…
Hier heb je een voorbeeld schema hoe je hem aan kunt sturen. De PWM frequentie die ik gebruikt heb is 1kHz.
Je hoeft niet perse de TLV271 te gebruiken, als het maar een rail to rail type opamp is.
Hmja .. ook een Chinees.
Dus daar gaat je 'zal wel van ali zijn' commentaar ...
Overigens wilde de TS hem enkel instellen, dan is een gewone dimmer een prima oplossing. Als je wilt sturen zijn dit soort dingen een mogelijkheid, al zou ik zelf dan eerder voor een perioderegeling gaan.
[Bericht gewijzigd door Sine op (56%)]
Op donderdag 14 augustus 2025 10:16:53 schreef Sine:
Hmja .. ook een Chinees.
Dus daar gaat je 'zal wel van ali zijn' commentaar ...
Ja, is ook een Chinees dat klopt.
Maar dit is wel een iets andere kwaliteit dan die Ali reut van €2,-.
Je kunt ze ook bij RS bestellen, dan betaal je dik €100,- voor zo'n relais, het is maar net wat je wil.
Als ik iets bestel uit het oosten is het bij Amazon. Daar heb ik goede ervaringen mee en bij Ali niet.
Periodenregeling kan ook, het is aan de TS omdat te bepalen.
Er leiden vele wegen naar Rome.
En je kunt hem ook instellen als je dat wil, potmeter op de ingang en de spanning regelen tussen 0 en 5VDC.
Ik heb deze besteld:
https://nl.aliexpress.com/item/1005001946082977.html (de 40 Amp 0...5 volt €14,39).
Die is van hetzelfde merk en wordt geleverd door leichuangtec Store zelf (als ik het goed zie).
Dus met een beetje geluk krijg ik een goede, anders bestel ik later als ze weer op voorraad zijn die bij Amazon.
Omdat ik voorlopig alleen wil testen met een ingestelde waarde, wil ik een kleine 5 volt voeding gebruiken en (voorlopig) een pot.meter van
1...10K, wat raden jullie aan ?
Als voeding denk ik aan zoiets:
https://www.amazon.nl/gp/product/B073QH1XT8/ref=ox_sc_act_title_1?smid…
Maar nu zit ik nog even met de vraag wel of geen Net filter gebruiken ?
Op donderdag 14 augustus 2025 11:38:01 schreef MMSoft:
Maar nu zit ik nog even met de vraag wel of geen Net filter gebruiken ?
1k is prima.
Zet er nog even twee weerstanden bij van 470-Ohm, één van de plus naar de potmeter en één van gnd naar de potmeter.
Mogelijk geeft ik de weerstand tussen de gnd en de pot.meter een nog iets hogere waarde (en de andere een lagere) omdat de SSR pas bij 1,5...2 volt begint. Dus als ik uit de pot.meter een waarde krijg van ca. 2 ..... 4,5 volt dat heb ik meer regelbereik (Max. heb ik niet nodig).
Heb je een idee hoeveel Milliampère de ingang opneemt ?
Op donderdag 14 augustus 2025 11:23:37 schreef Lambiek:
[...]
Ja, is ook een Chinees dat klopt.
Maar dit is wel een iets andere kwaliteit dan die Ali reut van €2,-.
Als ik iets bestel uit het oosten is het bij Amazon. Daar heb ik goede ervaringen mee en bij Ali niet.
Amazon reut uit china is exact hetzelfde als ali-reut uit china. Amazon doet daar echt niets aan.
En je kunt hem ook instellen als je dat wil, potmeter op de ingang en de spanning regelen tussen 0 en 5VDC.
Nadeel is dat je dan weer een externe hulpvoeding nodig hebt.
Amazon heeft ze overigens ook:
https://www.amazon.nl/Spanningsregelaar-snelheidsregelaar-elektromotor…
En dat is exact het ding wat ik heb:
Als dat bij MM niet goed werkt ... dan moet er wat defect zijn, dat is een vrij standaard triac dimmer.
Het enige wat ik er aan gedaan heb is de zekering overbrugd (ik vertrouw dat type zekeringhouder niet voor dikke stromen) en een dotje pasta tussen triac en koellichaam gedaan.
[Bericht gewijzigd door Sine op (30%)]
Hij heeft wel even gewerkt, waarbij de waarde niet erg constant bleef
Edit:
De pootjes van de TRIAC zijn te kort, deze zitten niet eens door de print heen.
Ook al zou ik deze (weer) werkend krijgen, deze ga ik dus echt niet gebruiken voor dit doel.
Bij Ali moet je blijkbaar een beetje gelukt hebben, en dat had ik deze keer niet 
Hmm, dat is een ander ding dan ik heb, ook die triac is een tikje mager.
En die zekeringhouder vertrouw ik ook al niet. Die ziet er ook al wat vervormd uit.
[Bericht gewijzigd door Sine op (38%)]
Op donderdag 14 augustus 2025 12:11:53 schreef MMSoft:
Heb je een idee hoeveel Milliampère de ingang opneemt ?
Ik dacht rond de 10mA, kan zelfs iets minder zijn.
Op donderdag 14 augustus 2025 13:03:54 schreef Sine:
Hmm, dat is een ander ding dan ik heb, ook die triac is een tikje mager.
De opstelling is misschien iets anders, maar de werking is het zelfde. En misschien iets lichtere componenten gebruikt.
En om nog even terug te komen op spul uit China, er komt nu eenmaal veel daar vandaan. En daar zit goed spul bij, maar ook slecht. En ik heb nu eenmaal zeer slechte ervaring met spullen van Ali. Misschien wel slecht getroffen, ik weet het niet.