Hoi,
Ik heb een SQ20 LBB1233/0 Mixer van Philips
Deze geeft nogal wat hitte af bij spannings regeling rondom Q116
De temperatuur na een kwartiertje is 90°C
De inkomende spanning bedraagt 37V
De uitgaande spanning is 20V
Zener spanning 19,8V
De spanning over R184 is 3,4V
De weerstand meet 21,6Ω
Er zou dan iets van 150mA stroom lopen
Volgen gegeven zou de voeding 24V moeten zijn
Ik heb op de trafo gemeten en daar bedraagt de spanning 28V AC
De netspanning is 232V
De print ziet er rondom Q116 wat doorbakken uit
Is dit problematisch?
Een 2e vraag
Die 100 70 en 50 Vop de uitgang trafo is die te meten?
Ik meet een veel lagere spanning
Paulinha_B
Honourable Member
"Ik spreek Spaans tegen God, Italiaans tegen de vrouwen, Frans tegen mannen en Duits tegen mijn paard." Dixit Carlos V, Römisch-deutscher Kaiser
1/ als de voeding bedoeld is om 24V= te leveren, doch het niet verder schopt dan 20V=, dan is ze duidelijkerwijs overbelast, wat ook de abnormaal hoge temperatuur verklaart. Eerste verdenking: een lekkende elco (of meerdere), kijk eens rond naar elco's met een bolhoed ipv een pet 
2/ ja, de spanning op de uitgang is te meten, multimeter in de stand "volts AC" zou het moeten doen; maar ze zal er enkel zijn als er voldoende signaal wordt aangeboden. Hoeveel die "voldoende" is zal uit de documentatie moeten blijken. Let wel, er is vermoedelijk een uitgangstrafo in het spel, die wil wel belasting zien want al dat ingangsgeweld kan hij op zijn eentje niet verteren.
[latere toevoeging]
Volgen gegeven zou de voeding 24V moeten zijn
Die snap ik niet, de spanning over de zenerdiode is normaal, en geeft inderdaad aanleiding tot een voedingsspanning van 20V=, min of meer. Waar komt die 24 vandaan? Maar het lijkt nog steeds of er erg veel stroom wordt getrokken, meer dan bedoeld.
[Bericht gewijzigd door Paulinha_B op (20%)]
Dat voor soort versterkers kan jarenlang dag en nacht ingeschakeld staan.
Dan is enige verkleuring van de print niet ongebruikelijk. Je kunt de soldeerplaatsen nog even controleren, of die niet verdroogd zijn. een klein koel beugeltje kan de temperatuur nog iets omlaagbrengen.
De uitgangsspanning wordt normaal gemeten met een toongenerator op 1000Hz en een AC voltmeter. De opgegeven spanningen kun je dan meten. De uitgang moet nominaal belast zijn (83 Ohm op de 100 Volt tap)en het signaal moet net onder het clippingpoint staan.
Met muziek is het gemiddelde signaal een heel stuk kleiner. Met een oscilloscpe kun je de signaalpieken controleren en die zullen rond de aangegeven waarde liggen.
Als de nettrafo een 240 Volt tap heeft, zou je die kunnen omsolderen.
Op donderdag 31 juli 2025 18:26:44 schreef Paulinha_B:
[latere toevoeging] [...] Die snap ik niet, de spanning over de zenerdiode is normaal, en geeft inderdaad aanleiding tot een voedingsspanning van 20V=, min of meer. Waar komt die 24 vandaan? Maar het lijkt nog steeds of er erg veel stroom wordt getrokken, meer dan bedoeld.
In het SM staat dat deze ook met een externe voeding van 24V gebruikt kan worden
Houdt errekening mee, dat de versterker op accuvoeding niet het opgegeven vermogen kan leveren, maar ca 3dB minder.
miedema
Golden Member
Ha ZeHa,
Het probleem is eigenlijk hetzelfde al met m'n motion sensor printje in je vorige topic: de opgelopen netspanning.
Doordat de netspanning omhoog gaat, worden de ruwe voedingsspanningen evenredig hoger, en moeten de spanningsstabilisatoren, zoals die Q116, meer dissiperen.
Wat helpt is om de Netspanning keuzeschakelaar op 240V te zetten. Zo worden je ruwe voedingsspanningen weer wat lager.
Verder is het een goed idee om een klein koellichaampje op die serietorren te schroeven. Er zijn kleine, lichte U vormige profieltjes die er zo op kunt schroeven, en die toch de thermische overgangsweerstand van tor naar lucht een stuk lager maken.
groet, Gertjan.
Paulinha_B
Honourable Member
"Ik spreek Spaans tegen God, Italiaans tegen de vrouwen, Frans tegen mannen en Duits tegen mijn paard." Dixit Carlos V, Römisch-deutscher Kaiser
In het SM staat dat deze ook met een externe voeding van 24V gebruikt kan worden
Jaja, maar er is geen vast verband tussen de extern toegevoegde 24V= en de intern gestabiliseerde 20V=. Nuja, geen verband, de andere is wel afgeleid van de ene. In alle geval lijkt het me volkomen normaal dat er 20V= gemeten wordt aan de uitgang van de stabilisatie, na Q116 dus.
De beide raadgevingen van @Miedema kan ik enkel onderschrijven: zet de spanningscarroussel op 240V~ - als die optie er is - en koel de regeltransistors. Alleen zie ik minstens aan de Q115 reeds een redelijk substantieel koelblok, daar valt niet zoveel aan toe te voegen. Q116 zie ik zo gelijk niet op de foto's?
Op vrijdag 1 augustus 2025 21:01:40 schreef Paulinha_B:
[...]Q116 zie ik zo gelijk niet op de foto's?
Ik heb de net aansluiting naar 240V gebracht
De voedingsspanning is nu 33V
De gereduceerde spanning 18,5V
Ik heb met toongenerator 1kHz de 100V AC ook waargenomen
Nog bedankt voor jullie inbreng
Paulinha_B
Honourable Member
O, die Q116 heeft helemaal geen koeling? Hang er dan inderdaad maar iets aan, het eerste beste overschotje alu helpt al, een U-tje (cfr. @Miedema) nog veel meer. En 18,5V= is toch echt wel te weinig, als dat de uitgang van Q116 is, dat kan maar beter bekeken worden. Het lijkt een teken dat de verlangde 20V= niet kan behaald worden, om welke reden dan ook. Wat is er te meten aan de collector van Q116? En aan de basis? Let wel op voor uitschuivende meetpennen, daarmee is al veel schade aangericht geworden geweest.
IJzerhersteller
Een supertweeter heeft altijd 0% vervorming. In de meterkast heb ik audiofiele gouden zekeringen op de wasmachine groep. Eerst hoorde ik nauwelijks verschil. maar na 100 uur inspelen, FANTASTISCH!