fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Dat is een P channel Mosfet maar dan weet je waarschijnlijk nog niets. De functie kan van alles zijn.
In principe is het een soort van elektronische schakelaar.
Meestal sluiten ze kort als ze dood zijn. Dat gaat vaak gepaard met rook en geluidseffecten.
Dit is niet wat je zoekt. Als de spanning echt te hoog is en zo kritisch (maar 0,4V verschil) dan zul je moeten zoeken wat de smps controller is en daar een datasheet van zoeken. Daarin staat voorbeeld sxchemas welke vaak door fabrikanten bijna 1:1 worden gebruikt. Waarschijnlijk zitten ergens 2 weerstanden die de feedback naar de controller regelen. (maar er zijn er ook die met terugkoppel windingen, opto's of 1 weerstand werken. Bij de opto versie zit vaak een TL431 als Vref.
Die 21,6V is de belaste spanning, onbelast kan deze hoger zijn. En dan is er iets anders aan de hand.
Is die 22V rimpelvrij?
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
ik zou zeggen soldeer eens de kleine weerstanden door op de print. niet zelden is er een slechte soldering waardoor de spanning regeling af gaat wijken. die word bepaald door het pack ( als het een universele lader is) en een weerstand die vanuit de secundaire spanning de primaire kant regelt.
Hallo testman.
Bedankt voor uw antwoord.
met 2 accu heb ik het geprobeerd. En ze schakelen allebei uit wanneer ik ze tot 100% laad en dus 22volt.
Dus ik denk niet dat het aan de accu's zelf ligt.
Met door solderen bedoel je overbruggen? of opnieuw de solderingen door warm te maken?
Doorsolderen is de term voor 'opnieuw solderen". Dus warm maken én soldeer toevoegen, anders vloeit de soldeer niet en doe je het allemaal voor niks.
Een aantal lassen zien er idd bedenkelijk uit.
Afgezien daarvan zie ik geen enkele vorm van intelligentie op die print. Die moet dus (zoals meestal) van de ladende partij komen. De accu's zelf dus. Zij bepalen met hoeveel stroom er geladen wordt, of de spanning nog wel ok is, wanneer ze moeten afschakelen etc. enz.
Omdat beide accu's hetzelfde doen, vermoed ik een probleem met het spijkerpistool. Vreemd voor een lomp ding als een spijkerpistool, maar alles is mogelijk. Het kan, aan de andere kant, ook nog zo zijn dat beide accu's een probleem hebben.
Je zegt dat zij 'dus' tot 22V opgeladen worden. Heb je dat gemeten, met diezelfde meter? Het zou ook leuk zijn op te weten wat de laadspanning is tijdens het laden. Heb je een mogelijkheid deze accu's ergens anders in te gebruiken of, andersom andere accu's in het spijkerpistool?
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Wat is dat IC met 20 pootjes?
De LM358 is een dual opamp, die zal gebruikt worden om iets te meten (stroom of spanning) De opto is terugkoppeling. Die kan verlopen zijn in current transfer ratio maar dan moet dat wel heel veel zijn.
Dit ding is een schakelende voeding. Niet echt een handig beginners project. Blijkbaar werkt hij prima dus er is niet iets echt kapot. Dat moet een verlopen waarde of bv rotte soldering zijn.
Solderingen opnieuw solderen kan nooit kwaad (oude tin weg, nieuwe ervoor in de plaats (optimaal, alternatief, flux gebruiken en opnieuw smelten, of verse tin toevoegen, minst optimaal en niet aan te raden is opnieuw laten smelten zonder extra tin of flux)
Wat ik vreemd vind is dat het BMS (volgens jou) niet toestaat dat er stroom getrokken wordt door het pistool maar wel door een lampje. Dan denk ik niet dat het BMS de boel tegen houdt. (tenzij jij dat lampje direct op de cellen aansluit).
Met door solderen bedoel je overbruggen?
Nooit onderdelen overbruggen, ik snap echt niet waarom zoveel beginners dat een goed idee vinden. Dat is het recept voor meer schade. Heel soms kan het maar dan moet je 120% zeker zijn dat je weet wat je doet.
Is dat pistool wel goed?
Het is inderdaad zo dat ik het 24v 10watt lampje rechtstreeks op de cellen aansluit.
Er zijn 2 oudere accu en 1 nieuwe imitatie accu. Alle 3 werken de accu's niet meer naar een 100% lading.
Ook heb ik de accu's geprobeerd op een ander spijkerpistool nadat ze 100% zijn geladen. En dan werken ze ook niet.
Misschien moet ik even een andere lader van iemand lenen om uit te sluiten of het probleem in de lader zit.
En ik zal de solderingen even door solderen mocht er met de geleende lader geen problemen zijn .
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Even voor de goede orde: Je accu is een 6x LIFEPO, 3.2 (of 3.3)V nominaal cel, max laadspanning 3.6V. Dat is best strict.
Een gebruikelijke functie van een BMS is om de cellen die boven de max spanning komen te ontladen. Dus het zou "vanzelf" goed moeten komen... Verwacht ik. Maar je zegt een beetje dat dit niet zo is.
Maar je hebt gelijk dat dit een onwenselijke situatie is, want het isniet goed voor de accupacks.
@fred101: De LM358 is soms alleen maar om het ledje aan te sturen, maar het kan ook zijn dat ie gebruikt wordt om de spanning en de stroom feedback te combineren tot 1 feeback signaal.
De optocoupler geeft aan de primaire kant door "Effe kappen met energiesturen, het is zo wel weer genoeg geweest". Deze acculaders doen dat dus zowel op spanning (21.6 als het goed is) als op stroom.
De aansturing van de opto is dus waar het voor jou relevante gedoe zit. Daar moet je draadjes volgen en een schema gaan uittekenen.
Heb je het typenummer van het ding met veel pootjes al doorgegeven?
flash2b
They say attention is a shovel. It's time to dig 'em out.
Meestal zit er in de buurt bij de optocoupler een TL431 of WS431 (of een andere 431). Dat is een shunt regelaar waar met 2 weerstanden de spanning kan worden ingesteld. Komt de spanning daarboven, dan wordt de Led in de optocoupler afgeknepen.
Volgens mij zit die links op de foto met de groene loupe, het is vaak een TO92 behuizing, maar smd kan ook.
Ik zal vanavond nog even kijken naar de optocoupler.
De accu's zijn overigens uitgevoerd als 5s1p lithium-ion.
fred101
Golden Member
5 x 4,2 is 21V. Volgens mij zou het BMS van de accu voor het nivelleren en de max eindspanning zorgen maar ik zag laatst een test van accus en blijkbaar gebruikt niet ieder merk een BMS en sommige BMS keken alleen naar de eindspanning, en niet naar de spanning per cell.
Nogmaals, heb je die 22V gemeten tijdens het laden (goede manier) of gewoon op de uitgang-connector zonder aangesloten accu (de foute manier van meten)
Op donderdag 31 juli 2025 23:52:04 schreef henkie119:
Misschien moet ik even een andere lader van iemand lenen om uit te sluiten of het probleem in de lader zit.
Doe dat idd eerst en laat de rest (doorsolderen, optocoupler, etc) gewoon ff liggen. De kans op kapot repareren is groot.
Dat de spanning uit de lader groter is dan die van de accu's is noodzakelijk, anders heeft de regelaar in de accu niets meer om te regelen.
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Op vrijdag 1 augustus 2025 12:37:55 schreef henkie119:
De accu's zijn overigens uitgevoerd als 5s1p lithium-ion.
Dat betekent dat de boel "nominaal" is afgeregeld voor 5*4.32, Dat is "nogal veel" voor een lithium cel. Aangezien ik bij delen door 3.6 precies 6.000 cellen kreeg leek het me waarschijnlijker dat je 6 cellen hebt.
Voor 5 cellen is 21V gebruikelijk, dus 21.6V is "raar". Nog meer is erg onwenselijk.
Voor telefoons wordt de laatste paar jaren wel 4.3V als max laadspanning aangehouden. Maar daar is een "wie heeft de grootste batterij" wapenwedloop aan de gang. Dus "max capaciteit claimen, ook al komt dat de levensduur niet ten goede".
Maar dus MEER dan 4.3 heb ik nog nooit bij anders-dan-telefoon gezien. Hoe oud is dat ding. Zou haast nog "in garantie" moeten zijn als die nominaal tot 4.32 oplaad.
Ik ben het niet eens met fred over "open circuit" meten van laders. Deze schakelende laders zijn gewoon een spanningsbron op de CV laadspanning. (daarnaast hebben ze een CC regeling voor als de accu met de laadstroom niet direct naar de CV spanning gaat). En die kan je gewoon prima "open circuit" meten. Ze hebben een heel lage "interne weerstand". Over het algemeen geven het snoer en de traces op de print de grootste bijdrage.
En lithium ion accu tolereert niet dat je met 1mA blijft doorladen tot zeg 1V boven de nominale CV spanning. Dat kan gewoon niet. Lood, NiMh: Prima, lithium ion: Fataal. Kortom: open circuit meten kan gewoon.
Maar goed. De TS heeft nog een andere goede optie: Laden en dan de accus meten.
@TS: accus niet te lang op meer dan 21V laten staan. Overweeg zelfs max 20V voor langer-dan-een-week-bewaren.
intussen ben ik weer iets verder. de geleende lader die ik nu heb. Heeft de volgende specificaties.
Wat mij opvalt is het maximale voltage
ook is er nu een test opstelling gemaakt.
Wat mij opvalt is mijn eigen laad tot 22.0v en 0.2 ampere wat gevaarlijk veel is
En de geleende lader tot 21.6 volt laad en 0 ampere.
Dus volgens mij is de laad regelaar gewoon stuk.
Dan nog mischien een gek idee om dit makkelijk op te lossen.
Zou ik in de + kabel een diode kunnen zetten om de spanning 0.5 volt te verlagen.
rew
Op zaterdag 2 augustus 2025 19:51:09 schreef henkie119:
Dus volgens mij is de laad regelaar gewoon stuk.
Ik snap het niet. Je hebt nu overduidelijk gemeten dat jou lader niet de juiste lader is, dat die bovendien "buiten-spec" is en vervolgens geef je een ander onderdeel de schuld.
hoezo is mij lader overduidelijk niet de juiste lader.
het zijn allebei 18 volt laders voor senco 18v accu's.
want de geleende lader geeft aan een max van 19.2v.
Maar als ik een accu daarmee oplaad zie je dus dat hij laad tot 21.6v
Ik had het mischien spanning regelaar moeten noemen die stuk is in mijn eigen lader
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
19,2V max? dat is raar want een 18V liion pack komt aan een 20,5V met opladen als het pack vol is. rond de 4,1V per cel is de standaard. gezien er bij 22V nog stroom loopt wil het zeggen dat de bms in het pack de lading afkapt, de lader staat als een stroombron gewoon op n laag pitje door te stoken. moet iets met de spanning zijn die te hoog is. zit er geen kapotte tl431 in?
fcapri
ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
welke soort batterijen heb je?
die 2 laders zijn NIET compatibel en horen bij verschillende batterijen
de VB0130 is de gen1 lader die hoort bij 6cell 18V li-ion batterijen (22V)
de VB0157 is de gen2 lader die hoort bij 5cell 18V li-ion batterijen (18V) maar kan ook de oude batterijen laden.
ik vermoed dat jij de GEN1 lader hebt met gen2 batterijen en die dus overlaad. op de accu zou moeten staan welke lader erbij hoort.
t zijn een bende knoeiers door beide gewoon 18V te noemen. fabrikanten doen dat wel vaak om dan te tonen dat hun 18V accu gereedschap sterker is dan de concurrent zijn 18V accu gereedschap. terwijl ze bedriegen omdat ze een 22V tool hebben gebouwd.
de uwe is de oude type lader en is dus niet compatibel met nieuwere batterijen
rew
Op maandag 4 augustus 2025 22:28:18 schreef henkie119:
hoezo is mij lader overduidelijk niet de juiste lader.
het zijn allebei 18 volt laders voor senco 18v accu's.
want de geleende lader geeft aan een max van 19.2v.
Maar als ik een accu daarmee oplaad zie je dus dat hij laad tot 21.6v
Als er opstaat dat ie "max 19.2V" doet en hij laad door tot 21.6, en jou lader geeft aan max 21.nogwat en laad door tot 22V, dan is er kennelijk een structureel probleem met die laders dat ze te ver doorladen.
Maar goed. Fcapri heeft ondertussen eea uitgezocht, dat lijkt me betrouwbare info.
Als jij tot 5 kan tellen, dan is jou accu dus 5S. Mijns inziens kan je als fabrikant dan kiezen voor een laadspanning in de lader van:
* 21V: 4.2V per cel. Redelijke capaciteit, redelijke levensduur, vrijwel iedereen kiest hiervoor,
* 20.5V: 4.1V per cel. hogere levensduur, iets minder capaciteit.
* 20.0V: 4.0V per cel. Extreme levensduur, nog minder capaciteit. Hier wordt zelden voor gekozen door fabrikanten, maar ik raad het aan voor hobby projecten waar de accu 99% van de tijd "standby" moet staan.
* 21.5V: 4.3V per cel. Sommige cel-fabrikanten kunnen hiervoor kiezen dat als max op te geven. Iets hogere capaciteit, Door de fabrikant als "acceptabel" benoemde levensduur. In hoeverre die acceptabele levensduur bij "accellerated testing" gehaald wordt, weet je niet. IN de sneltest is de tijd dat de accu "vol weggelegd" wordt nihil. Dat is juist funest voor de levensduur.
Merk op dat 21.6 hier niet bij staat. 21.6 is geen gebruikelijke spanning voor een 5S accupack.
Als ik Fcapri z'n verhaal lees, is het goed mogelijk dat je een 1e gen lader+pack hebt gekocht en later 2e gen packs er bij... Mogelijk is ondertussen de eerste accu versleten en niet meer in je bezit. Als je de boel tweedehands hebt kan dit bij de vorige eigenaar gebeurd zijn.
Mijn advies: Laad de accus niet verder op dan 20.5V. De fabrikanten zijn geneigd om "meer capaciteit" zwaarder te wegen dan "langere levensduur". ALS je regelmatig last hebt van te weinig capaciteit moet je toch een tweede accu hebben. Je bent meer gebaat bij een langere levensduur.
fred101
Golden Member
REW: Merk op dat 21.6 hier niet bij staat. 21.6 is geen gebruikelijke spanning voor een 5S accupack.
Zijn meter geeft 22.0V. Hij wil 21,6. We praten over 0,4V verschil en dat meet hij met een meter die specs heeft van 0,5% +/-2digits. Dit is een vrij degelijke meter maar niet bedoeld voor dit soort "precisie" metingen.
De laatste digit van elke DMM is onbetrouwbaar. Dus als zijn meter nog steeds binnen zijn specs zit dan zit die 22,0V op de display ergens tussen 21,7 en 22,3 in werkelijkheid. Die 21,7 zit heel dicht bij de 21,6V die op de lader staat. Kortom zonder eerst de meter te kalibreren weten we hier nog steeds niets.
We weten niet wat er bij elkaar hoort (1e en 2e gen verhaal), of het altijd zo gewerkt heeft, welke spanningen waarbij horen en vooral wat de spanningen echt zijn.
rew
Ik ben het met je eens dat er ook nog een meetfout in de meter kan zitten. Mijn betoog is: We snappen nog niet het hele verhaal. Er was eerst de blinde aanname dat de accu bij de lader zou horen. Daar is nu twijfel gezaaid. Dus wat kan je wel aannemen?
Jij stelt voor om de TS z'n wens te voldoen om 21.6V te gaan "regelen". Ik zeg dat ik dat rijkelijk veel (en onlogish) vind voor een 5S pack en als je dan toch bezig bent... misschien moet je dat herzien. (ik heb een deel van mijn betoog achter: "mits je tot 5 kan tellen". Dit voor het geval we nog krijgen: "verrek, er zit nog een cel hierachter, die had ik eerst niet gezien")
Sommige mensen hier zijn zo "koppig" dat ze perse hun oplossing willen, dat ik soms ook overga op "goed, maak je spul maar kapot, hier is het recept waar je naar vraagt". Dat punt is hier wat mij betreft nog niet bereikt, dus ik probeer mee te denken en stappie terug, na te denken over "wat is een geschikte spanning voor de accu van de TS?".
Op dinsdag 5 augustus 2025 09:14:09 schreef fcapri:
die 2 laders zijn NIET compatibel en horen bij verschillende batterijen
De TS heeft een "Gen2" geleend, Zie typenummer '157 en jou tabel. Volgens de voetnoot kan die ook GEN1 accus laden.
[Bericht gewijzigd door rew op (13%)]
fred101
Golden Member
Op dinsdag 5 augustus 2025 11:35:52 schreef rew:
Jij stelt voor om de TS z'n wens te voldoen om 21.6V te gaan "regelen".
Nee, dat bedoel ik niet. We weten gewoon te weinig om een goed advies te geven. Er zijn te veel onduidelijkheden. Ik wees alleen (blijkbaar te uitgebreid) op de meet onzekerheid. De lader zegt 21,6 V en de gebruiker meet 22 maar die 22 zou best 21,7 kunnen zijn en als afronding een rol speelt zou er dus best gewoon 21,6 uit zijn lader kunnen komen. Heeft het zo altijd gewerkt dan is er iets ergens in de hele combinatie niet goed .
Wat we weten is
- dat hij zijn accus met een lader laadt maar niet of ze bij de accus horen.
- De accus werken alleen in zijn spijkerpistool als hij de accu eerst een stuk ontlaadt met een lampje.
- Hij ontlaadt met lampje via het BMS. Hij zegt direct de cellen te ontladen, dus buiten het BMS om, maar op de foto's meet hij op de connector van de accu dus na het BMS.
- Een lampje ontlaad een vers geladen accu wel, het spijkerpistool niet,
- Pas onder een lagere spanning. (21V+/-0,3V) werkt het pistool.
We weten niet:
- de geschiedenis van accu, lader en pistool.
- We weten niet of het altijd samen gewoon gewerkt heeft en nu ineens niet of dat het zo gekocht is en zou moeten werken (tenminste dat denkt hij).
- We weten dus niet of het kapot is of berust op een "gebruiker-fout" of foute aanname.
- We weten niet wat elk onderdeel is qua generatie.
rew
Op dinsdag 5 augustus 2025 11:56:09 schreef fred101:
Wat we weten is
- dat hij zijn accus met een lader laadt maar niet of ze bij de accus horen.
Ik heb nog eens goed zitten kijken. Zijn lader is 100% zeker een VB0130: een GEN1 lader geschikt voor 6 cellen.
Als TS tot 5 kan tellen is z'n accu 5S, een GEN2 accu. Die zijn NIET compatibel.
Een balanceer systeem (onderdeel van BMS) gaat er normaliter van uit dat als 1 cel nog wat geladen moet worden terwijl de rest al vol zit, de lader vast wel in "CV" mode zit en dat de stroom ondertussen behoorlijk is teruggelopen. Dus hoewel je lader misschien 3A is, zal het BMS met zeg 100mA kunnen balanceren. Merk op dat er ook nog wat met de warmte moet gebeuren: 100mA * 4.2V is 0.42W. 4 of 5 cellen 0.42W is 1.7 of 2.1W. Dat is moet ook maar afgevoerd kunnen worden.
Als je "generieke" accus of BMSen maakt, dan ligt het voor de hand om de laadstroom te kunnen onderbreken als het laden uit de hand loopt. Maar als je zelf je ecosyteem aan het maken bent waarbij je zowel de accus als de laders onder controle denkt te hebben, dan kan ik me voorstellen dat je denkt: Die lader hebben we zelf onder controle die gaat niet "te veel spanning" lopen geven, dat balanceer circuit is gewoon genoeg.
In ieder geval, als je een 6S lader op een 5S pack zet, dan kan het heel goed dat het BMS zegt: ernstig probleem: Je mag deze accu niet meer gebruiken.
Tevens: een 6S lader voor 4.2V per cel zal tot 25.2V gaan. Mijn originele diagnose: "21.6V zal voor een 6S accu met max 3.6V per cel" die lijkt gewoon te kloppen.
Voor een 5S accu is die 21.6V gewoon te veel. Maar omdat een GEN2 lader "ook GEN1 accus" moet kunnen laden staat er op de buitenkant nog steeds "max 21.6". Maar voor gen2 accus zal ie zich waarschijnlijk inhouden en maar 21V doen.
Dat gezegd zijnde... Als ik deze stap zou moeten maken als ontwerper, dat we besloten hebben van 6*3.6 naar 5*4.2 te gaan, dan zou ik de gen2 accus een extra piefje geven zodat ze niet in een gen1 lader passen. En de gen2 lader natuurlijk wel een sleufje waardoor de gen2 accus daar wel passen.
Als ze bij Senco ook 2 minuten zouden hebben nagedachtm, dan hebben ze dat ook gedaan en heeft de TS dat piefje er af moeten beunen om hem in de lader te krijgen....
fcapri
ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
blijkbaar zijn er 2 types batterijen en het is goed mogelijk dat er een veiligheid in het spijkerpistool zit dat die niet met batterijen wil werken hoger dan 21,5V (de 6S dus) en enkel met 5S wil werken. dan zijn die 5S batterijen nog heel lief geweest dat ze willen opladen met die 6S lader.
zeker als je batterijen maakt in dezelfde vorm, die in dezelfde lader past maar verschillende cellen kan hebben.
de GEN2 lader heeft blijkbaar detectie dat die weet of er 6cellen of 5cellen aan hangen (of ze hebben er gewoon voor gezorgd dat die 6cellen maar opladen tot het niveau van 5cellen (niet vol dus)
fabrikant in zijn manual is heel duidelijk te zeggen dat je op de accu moet kijken of de lader compatibel is.
dus bij schadeclaim gaan ze dan zeggen: RTFM, het stond erin dat die gen2 accu niet in die gen1 lader mag