Zoals sommigen wel weten woon ik permanent in Portugal. Het huis dat ik kocht heeft, zoals bijna ieder huis in Portugal, een waterput in de tuin, maar die blijft ongebruikt na een radicale verbouwing. En al heb ik er niets aan gedaan in de drie jaar dat ik hier nu woon, er staat water in, zelfs na de wekenlange droogte waar we nu in zitten.

Ik heb intussen een 1000-liter (IBC of hoe heet dat?) tank waarin regenwater verzameld wordt; meestal volstaat die voor het sproeien van mijn kleine tuintje, maar met de langdurige droogte zou ik ook willen kunnen bijvullen met grondwater. Dus heb ik een pomp nodig maar ik heb nul verstand van pompen.

Welke pomp zal ik kopen?
* te overwinnen hoogteverschil = max 10 meter
* te verpompen volume = minimaal, voorlopig hooguit 50 liter per etmaal, maar zou kunnen oplopen
* beschikbare voeding: niets, ik zal sowieso voor elektriciteit moeten zorgen, hetzij 24V= of zo uit FV*-panelen of netspanning 230 V~
* of zou windenergie kunnen volstaan om te pompen? Er is hier altijd wel een briesje.
* ooit lijkt er een darm geweest te zijn van ruwweg 30 mm diameter, dat lijkt me ook ruim voldoende
* afstand = een meter of 10 of 15

Wie beveelt wat aan?

*FV: foto-voltaisch, men spreekt ook van lichtpanelen of zonnepanelen

Deze pomp blinkt uit in zijn eenvoud, geen elektriciteit of windenergie nodig . Zorgt voor extra lichaamsbeweging voor een wat ouder wordend publiek .

Je moet de pomp op het laagste punt zetten, bij 10 meter aanzuigen heb je vacuum, maar je pomp kan vast maar een meter of 3 aanzuigen aan. Daar moet je alvast op letten.

Wat je moet verpompen is maar weinig. Dan zijn er nog zaken als staat hij in de regen, warm, blijft water in de pomp staan. Als hij leegloopt moet hij wel zelfaanzuigend zijn, dat is ook wel handiger.

Misschien dat iemand met wat voorstellen komt?

gewoon een bronpomp onderin gooien, en voeden met netspanning

Ga je met de pomp de tuin beregenen om 1x per maand je IBC vat vullen?
Hoe ver is elektriciteit van de put? 1x per maand een verlengsnoer uitrollen is nog een optie, tenzij het om 2 km afstand gaat.