Goedenavond, mijn lasapparaat Elektra Beckum 200SK heeft de nare eigenschap de zekering 16A aan te spreken bij het insteken van de stekker in 230VAC contactdoos.

Dan ben ik dus nog niet eens aan het lassen. Lijkt voor mijn gevoel op een of andere manier als inrush current.

Nu dacht ik in elk geval eerst de netkabel eens door te meten en dat gaf geen verdenking. Omdat er toch een beetje vreemde plek in kabel zat de rubber mantel helemaal afgepeld in de hoop de af-en-toe storing tegen te komen in de vorm van sluiting bij bepaalde knik. Helaas, geen soelaas.

Het internet geeft een schema weer dat ik echter niet begrijp maar wellicht wèl de oorzaak helpt vinden;

Er staat bij de schakelaar namelijk dat bepaalde contacten dienen na te ijlen. Daar zou ik jullie dan ook graag uitleg over zien geven.

Ik heb vervolgens ook de spoelen gemeten op doorgang en schets hieronder de huidige aansluitmethode op 230VAC;

Ik kan het ook niet plaatsen dat aansluiting 1 van een van de spoelen gewoon los hangt, ben benieuwd welk effect de spoel 1-3 dan heeft?

En in het echt ziet het er dan zo uit;

Laatste vraag; ik zou het apparaat ook op 400VAC willen gebruiken, op welke spoel nrs. sluit ik dan de L1 en de L2 aan?

Al vast hartelijk dank voor het lezen en misschien zelfs beantwoorden!

mijn lasapparaat Elektra Beckum 200SK heeft de nare eigenschap de zekering 16A aan te spreken bij het insteken van de stekker in 230VAC contactdoos.

IS voor lasapparaten en standaard snelle zekering erg gebruikelijk. Daar moet dan een trage zekering voor.

Na ijlen is dat het contact wat later sluit dan de rest. IN het schema word er dan een weerstand overbrugd. Maar die weerstand lijkt er dan enkel voor de lamp te zijn en niet voor het inschakelen. Maar het schema is erg onduidelijk en lijkt niet eens compleet te zijn. Want L1 en N zijn nergens op aangesloten.

Je eigen schema daar is de N wel aangesloten. Zou je dat schema even willen draaien dat leest zoveel makkelijker.

Dat 1 draad van de trafo niet zit aangesloten is omdat dat de 400V aansluiting is. Maar hoe je dat dat op 400V moet aansluiten begrijp ik zo ook niet. Is er geen betere handleiding met schema?

Dit zal meer duidelijkheid geven, bij de SB serie staan de ontbrekende draden wel ingetekend.
Bij 400 volt schakelt hij L1 en L2 met de schakelaar, bij 230 N en L1
Die lamp is alleen voor de overbelasting als de klixon open gaat.
Die weerstand heeft dus wel een functie inschakelstroom beperking.
Maar als de zekering ( of is het een aardlek?) er uit gaat bij steker insteken zonder dat het apparaat aan staat is er wat mis.

[Bericht gewijzigd door revado op (61%)]

Bedankt voor jullie reacties.

Het is echt de zekering die er uit gaat, aardlek blijft gewoon onaangeroerd.

Ik heb echter de schakelaar 10 jaar geleden vervangen voor een 4 polige en deze zo aangesloten dat nul en fase beiden worden geschakeld. Er is geen aarde, het is een dubbel geïsoleerd apparaat. Die schakelaar heb ik vervangen toen ik apparaat aanschafte, oude was verdwenen en draden doorverbonden.

Schema SB toont meer logisch maar toont ook condensator, die heb ik niet dus durf niet zomaar een ander schema te pakken.

In mijn oude woning lag schuur eind van meterkast, dat zal voor natuurlijke inschakelstroomdemping hebben gezorgd.

heb je zekeringen of automaten? bij automaten is het vaak dat er in woningen een B16 zit welke tript bij het inschakelen van trafo's slijptollen ed. als je daar een C16 inzet is dat probleem weg. en anders een lange verlengkabel ertussen steken..

Het onderste schema zal wel ongeveer kloppen, denk die (ontstoor) condensator en ventilator (?) en de onderste weerstand gewoon weg.

Dus de zekering gaat er uit bij aanzetten en niet bij steker insteken.
Had je in het oude huis ouderwetse "schroef" zekeringen en nu automaten, en ook nog een vrij lange kabel?
Er zal een C automaat nodig zijn, maar dat is niet altijd even eenvoudig.

Misschien is een eenvoudige oplossing om bij de trafo een meetje stevige contactor ( magneetschakelaa)r aan te sluiten, dat kan een 230 volt spoel zijn die je aansluit op de 230 wikkeling van de trafo.
Het contact sluit je aan op het "naijl "contact x v an de schakelaar, dus vervangt dat.
Zodra de trafo aan gaat is dat in serie met de trafo, zodra de trafo werkt komt er ook iets van 400 volt op die aansluiting, contactor komt op en overbrugt contact X, dus de weerstand.
Als je de trafo op 400 volt gebruikt zal er op de 230 volt aansluiting 230 volt staan.
Het is maar een idee en geen enkele garantie, maar deze vertraging is misschien net voldoende zoals de originele schakelaar ook deed.
Zorg wel dat die weerstand niet te lang in serie staat, echt maar een moment, anders zal die dat vast niet leuk vinden...

Ik heb de zekering al paar jaar geleden opgewaardeerd naar deze waarde;

Maar zelfs dan "vliegt deze er nog uit" bij het insteken van stekker in 230VAC WCD of omdraaien van de (niet originele) dubbelportret schakelaar.

Ik straks eens bekijken of de trafo van de SK dezelfde is als van de SB in de onderdelenlijst. Wel slordig als het schema van de SK dus niet volledig blijkt te zijn. Anderzijds is de trafo door mij ook aangetroffen zonder aangesloten spoeleind "1".

Dit is trouwens de vindplaats van de gebruiksaanwijzing;

https://www.metabo-service.com/manuals/1151020255_00_4405_Sx_Ax_de_en_…

[Bericht gewijzigd door 240diesel op (18%)]

Zijn er geen contacten vastgebakken in je huidige schakelaar ?
Zit er nog een sticker met specs op het apparaat ?

Nalijlende contacten, lampje, weerstand.
Wordt/werd misschien gedaan om bij uitschakelen weerstand in serie met lamp te zettten.
Dit omdat met uitschakelen van een inductie (spoel) er een spanningspiek onstaat die hoger is dan de voedingsspanning.

En anders via een verlengsnoer aansluiten, enkel voor testen nu, niet mee lassen !

Op dinsdag 19 augustus 2025 19:27:44 schreef HD13:
Zijn er geen contacten vastgebakken in je huidige schakelaar ?

De originele schakelaar met een bijbehorende weerstand zijn vervangen door een andere schakelaar.

Op dinsdag 19 augustus 2025 17:56:26 schreef 240diesel:

Het is ook maar net hoe ver je van het trafo huisje zit met je aansluiting. Een C16 is wattrager dan eeb B16 maar het lasapparaat heeft wel een 4,3kVA trafo. En de inrusch is dan heel erg groot. In dit geval zou een trage smeltzekering beter zijn.

Het is beste is nu omdat je de originele schakelaar niet meer hebt er maar zelf een inschakel vertraging in te bouwen en de weerstand waarmee je dat kan doen zit al in je apparaat. Dan een tijdrelais om dan naijlende contacten te simuleren.

In mijn vorige huis (met B16-zekeringautomaten) was ik bezig om een puntlasapparaat te bouwen, van een oude, flinke trafo. Zelfs zonder secundaire belasting vloog bij het inschakelen van de trafo telkens de zekeringautomaat eruit. Heb het project daarom destijds gestaakt.

In m'n huidige huis zitten nog D-zekeringen (schroefzekeringen). En daar is er geen enkel probleem mee bij het inschakelen van dezelfde trafo.

Is voor mij een reden om die oude schroefzekeringen voorlopig lekker te laten zitten. Werken prima en vliegen er niet om de haverklap uit als ik eens een apparaat met een zware inschakelstroom aanzet.

Overigens, ik heb (toen ik nog in m'n vorige huis woonde en ik dit trafo-inschakelgedrag nog onvoldoende kende) ooit een goede, 5A *gescheiden* (!) variac weggegooid, omdat ik dacht dat hij defect was aangezien de zekeringautomaat er telkens uitvloog bij het aanzetten, ook zonder secundaire last. Nu, jaren later, word ik soms nog wel eens midden in de nacht huilend wakker als ik eraan terugdenk dat ik deze waarschijnlijk gewoon goede variac daarom heb weggegooid....

Een flink verlengsnoer kan in uw geval mogelijk helpen. Of een series-lamp current limiter, zoals deze, die ik voor één van m'n lasinverters gebruik, als die de plaatselijk-aanwezige zekeringautomaten iets te enthousiast laat springen. Met deze lamp-limiter is er geen enkel probleem meer.

[Edit: foert, Benleentje was 3 seconde snellerder met z'n opmerking om een piekstroombegrenzer te gebruiken. En een inwendig iets is wel netter dan mijn suggestie om een extern, handmatig bediend ding te gebruiken. Maar dat laatste werkt voor mij ook prima. Het is maar net hoe 'foolproof' je het wil maken.]

Op dinsdag 19 augustus 2025 19:51:38 schreef benleentje:
[...]De originele schakelaar met een bijbehorende weerstand zijn vervangen door een andere schakelaar.

Dat had ik ook gelezen.
Maar als er bij dit type belastingen dan "gewoon" een 16A schakelaar geplaatst is dan gaat dit gewoon mis.
Je moet voor deze toepassing een schakelaar gebruiken die geschikt voor bv een motor van 4,3kW.

Ik zou de kern zo ver mogelijk omhoog draaien als je hem inschakelt. Ik heb vroeger een Smitweld gehad , een heel oude met houten kast!. Ik had altijd inschakelproblemen met 16A (type B) zekering. Met kern omhoog is de inschakelstroom lager.

zo iets

Op dinsdag 19 augustus 2025 17:56:26 schreef 240diesel:

[bijlage]

Maar zelfs dan "vliegt deze er nog uit" bij het insteken van stekker in 230VAC WCD of omdraaien van de (niet originele) dubbelportret schakelaar.

Ik straks eens bekijken of de trafo van de SK dezelfde is als van de SB in de onderdelenlijst. Wel slordig als het schema van de SK dus niet volledig blijkt te zijn. Anderzijds is de trafo door mij ook aangetroffen zonder aangesloten spoeleind "1".

Dit is trouwens de vindplaats van de gebruiksaanwijzing;

https://www.metabo-service.com/manuals/1151020255_00_4405_Sx_Ax_de_en_…

Maar even terug naar wat je schrijft.
Vliegt de automaat er uit met insteken van de steker met de schakelaar op uit??

Ik heb vroeger een Smitweld gehad , een heel oude met houten kast!

Da's een apparaat uit de tijd dat het nog 'lasschen volgens de methode van Slavianof' heette. :)

Dankjulliewel voor alle gewaardeerde reacties!

Dd zekering gaat er uit (dus niet de aardlek) bij stekker insteken en schakelaar al op stand "aan".
Maar ook als de stekker al ingestoken is en dan de schakelaar op "aan" gezet wordt.

Ik zal eens door de rommelbakken in de schuur graven en kijken welke van jullie suggesties gemakkelijk zijn uit te voeren met spullen die ik voorhanden heb.

Zodra ik iets werkende heb zal ik dst hier posten.
Heb ook al een kabel besteld om de trafo op 400V 2 fasen te kunnen laten werken.

Als je het heel erg lomp wilt doen zou je een 2 standen schakelaar moeten hebben. Op stand 1 aan via de interne weerstand en op stand 2 overbrug je dan de weerstand zoals ook in het schema al staat.

Ho9e snel je dan moet doorschakelen zal je dan even moet ondervinden. te snel en zekering gaat er als nog uit en te langzaam is een (te) warme weerstand.

Dd zekering gaat er uit (dus niet de aardlek) bij stekker insteken en schakelaar al op stand "aan".
Maar ook als de stekker al ingestoken is terwijl de schakelaar al op "aan" staat.

Wat de meeste zich hier afvragen is, wat gebeurt er als de schakelaar in de uit/0 stand staat en je steekt de stekker er in ?

Dan gebeurt er helemaal niets, de invoerkabel is dan op nul en fase gescheiden van de trafo.

De weerstand die er in zat is weg begrijp ik.
Je zou eens kunnen proberen of bv een halogeenlamp van 500 watt in serie de trafo wel laat inschakelen.
Of misschien werkt een gloeilamp van 150 watt al om de inschakelstroom te beperken.
Die kan je dan daarna overbruggen met een contactor, eventueel met een timertje met hele korte tijd.

Goedenavond, ik heb met interesse alle antwoorden gelezen en op mij in laten werken. Heel hartelijk dank voor al jullie bijdragen / meedenken!

Omdat ik toch nog graag wilde weten hoe de fabrikant in vredesnaam de schakelaar en schema's bedoelde ben ik gisteravond en deze avond toch nog aan het frutten geweest met paint op de laptop.

Het leuke van dit soort hobby's en interesses is de "aha-erlebnis" als het kwartje eenmaal valt. Of als je denkt dat het gevallen is..... Dus ik toon jullie graag het schema zoals ik het nu denk te begrijpen. De hele clou zit hem dus gewoon in één contactje dat de vermogensweerstand van 56 OHM overbrugt na een korte periode. Zou mij niets verbazen als het gewoon een contactje is dat "het laatst sluit" terwijl je de schakelaar met de hand van nul naar 230 of 400 schakeld.

Ik hoor graag of jullie er in mee kunnen gaan, blijft wel absurd dat een fabrieksschema door de jaren heen nooit gecorrigeerd is, noch door Elektra Beckum noch Metabo.......

Genoeg tekst, plaatjes willen we zien;

eerst het originele schema van de SK 200

dit heb ik er van gebakken om de trafo te voeden met 230VAC

en dit voor voeding op 400VAC

Zaterdag komt waarschijnlijk mijn krachtstroomkabel binnen dus ben benieuwd. Vermogensweerstand moet ook nog wel ergens liggen.
Grootste uitdaging zal nog worden om beide schema's te combineren in één schakelaar maar dat is van later zorg, hersenen raken beetje overbelast om dat nu ook nog uit te puzzelen.
Ik las zelfs ergens nog over NTC ipv weerstand maar zoals gezegd nu even klaar.

Het klopt helemaal!
De weerstand heel kort in serie, daarom mijn eerste idee om die gewoon met een contactor te overbrugegn zodra de trafo spanning heeft, de traagheid van die contactore zou best wel eens genoeg tijd kunnen zijn.
Gewoon proberen.

Even offtopic.
Heb je nog een MB 240 Diesel gezien je naam?

Met jouw idee boots je wat mij betreft precies na wat de fabrieksschakelaar ook doet door een iets hogere schakelnok dan de andere schakelnokken op dezelfde as.

Grappig, mensen hebben bij 240diesel meestal gelijk mercedes in gedachten, maar ik heb 2 stuks volvo 240 gehad met de bekende/beruchte 6 cilinder VAG motor in het vooronder. Lekker eigenzinnige blokken, afgeleid van de oersterke VW 4cilinder waar golfjes soms een miljoen mee aantikten.

On topic, voor wie zich nog eens lekker wil verdiepen in lastrafo's;

https://youtu.be/k5684mQJQRU?feature=shared

Die kerel heeft sowieso veel interessante video's!!

Heb je al eens geprobeerd om (passende) NTC's voor de trafo te monteren? Dat zou wel eens kunnen helpen om die kortere bedrading te compenseren

Nog even een off topic reactie.
Ah, de Volvo 240D, heb ik nog wel een een koppakking van vervangen bij die 6 pitters, heel aparte ( en luidruchtige) blokken.
Mooie techniek.
Een goed vriend in duitsland, hij is 92 intussen... heeft een 740 Diesel met dat blok, zeker al 35 jaar!
Roet wel flink, maar nooit echt problemen mee gehad.

Nu maar weer ontopic.

Vermogensweerstand moet ook nog wel ergens liggen.

Volgens schema zitten die al in het apparaat.