Sorry! Vergeten te melden. Gezien. Thanks!

Peter electronic hadden toch ook FO's? (Door Conrad verkocht dacht ik)
Daar heb ik weinig goeds over gelezen.

Raar want die dingen kwamen van Invertek af, alleen een ander kleurtje wit ipv paars. Alhoewel ik tegenwoordig ook een stuk minder met de inverteks heb (nodige ontwerp fouten en rare problemen).

Ik heb ooit eens een simpel motortje met DC geremd, een wisselschakelaar gemaakt die aan de ene kant aan de 230V hing aan de andere kan een weerstand + elco die via zijn eigen common contact + diode/res opgeladen werd.
Bij het uitschakelen ontlaadde de elco over de wikkeling en het ding stond direct stil.
Was maar een klein enkelfase motortje (met schaduwring of hoe noemt men dat?).

Weet je nog de orde-van-grootte van de motor en condensator?

Die PILZ dingen die ik hierboven noemde kun je goed instellen zodat de motor wel flink remt maar niet direct blokkeert. In principe wordt er met een constante stroom geremd waarna de stroom bijna naar nul gaat op het einde . De hoogte van de DC spanning is niet zo belangrijk. Wij hadden vroeger 11 kW motoren met 50cm diameter 4 cm dik amaril steen.

Die abrupt stoppen was gewoon gevaarlijk.

Naar aanleiding van henri62 z'n idee:

Zoiets?

[Bericht gewijzigd door rew op (38%)]

Als je het contact zo laat staan zal die nooit ook maar iets remmen :S

Dat, en ik zou een weerstand in serie zetten met de diode om de laadstroom te beperken, en eventueel één in serie met de condensator om de puls langer en minder groot te maken.

Als er line spanning is vanaf links dan loopt er altijd een stroom door de diode en condensator.

Volgens mij moet de schakelaar gedraaid worden
S1 aan line 2
P1 aan mot 2
Diode op O1 en dan naar de condensator naar mot 3

325V DC zo op de motor 'gooien' zal het ding niet heel blij mee zijn. Dat geeft eerder een klap dan een rem actie.

Op vrijdag 29 augustus 2025 09:55:25 schreef Sine:
325V DC zo op de motor 'gooien' zal het ding niet heel blij mee zijn. Dat geeft eerder een klap dan een rem actie.

Ja, mechanisch gezien lijkt mij dat niet echt goed.

Op donderdag 28 augustus 2025 19:24:37 schreef OXO:
Als je het contact zo laat staan zal die nooit ook maar iets remmen :S

Ik snap niet wat jij ziet wat ik niet zie.

Als er L1L3 spanning is, trekt het relais aan en krijgt mot2 verbinding met L2. Toch?

Ah! Ik zie hem OK. Mot2 moet aan de common. Duh!

Edit: Oh! ik zat nog na te denken over of het een probleem is dat de condensator bij het opstarten even aan de fase hangt.... Dat is gewoon niet zo als je schakel-element goed aansluit! AH! En een extra diode van de condensator naar het contact van het relais zorgt er voor dat je alleen de gewenste DC en niet een reverse charging kan krijgen bij het opstarten (door geinduceerde AC spanning op de derde fase).

Op donderdag 28 augustus 2025 21:17:44 schreef SparkyGSX:
Dat, en ik zou een weerstand in serie zetten met de diode om de laadstroom te beperken,

Ja, dat is een "typo", die was de bedoeling.

en eventueel één in serie met de condensator om de pups langer en minder groot te maken.

Ah! Dat is een goeie! Kan je ook mikken dat je zaagblad niet aan de haal gaat....

Maar goed. Componenten waardes hier uitrekenen of zelfs maar schatten vind ik erg lastig. Wat een risico inhoudt ivm losdraaiend zaagblad. Ik weet niet of ik dit durf te adviseren....

[Bericht gewijzigd door rew op (18%)]

Ik zou beginnen met een flinke weerstand in serie, zodat je met de weerstand van de motor erbij meer dan 325 ohm hebt zodat de stroom minder dan 1A is, eventueel nog lager beginnen. Als je in zeg, 3 sec de condensator leeg wil hebben, kun je uitrekenen hoe groot die zou moeten zijn. Voor een RC tijd van 3 sec met een weerstand van 500 ohm zou dat 6000uF zijn; best wel een forse condensator voor 325V + marge.

Het onhandige is dat de meeste energie waarschijnlijk verloren gaat in die weerstand, het zou veel handiger zijn als je met een lagere spanning zou kunnen beginnen.

Wellicht is een kleine voeding met een weerstand in serie, in plaats van een PWM regeling, een simpeler plan.

Makes sense. Om "betaalbare" condensatoren te krijgen, moet ik 10x lagere waarde kiezen, dus 10x hogere weerstand. Dan wordt de vraag natuurlijk: Doet het nog iets?

LCSC heeft 26 condensatoren van 385+V en 600uF+ . Nul daarvan zijn "in stock". Even kijken of ik bij Mouser of Digikey iets kan vinden.

Idd, een trafo, brug, draadgewonden weerstand, tijdrelais en de nodige vergrendelingen.
Of een kant en klare module kopen.
Iedereen zal het ermee eens zijn dat je zult moeten gaan experimenteren wat remtijd en remkracht betreft.
Remspanning max = Rwindingen x INom dus ingeval van 24Vdc is dat een remmagneet van zowat 150W.
Om hiervan een idee te krijgen kun je eens 150W trappen op je hometrainer >:)
De pwm begrijp ik ook niet, ik stop liever constant met een lage remkracht dan pompend met hoge remkracht :*)

Die berekening klopt niet, het opgenomen mechanische vermogen heeft niet direct iets te maken met de verliezen in de wikkeling als dat DC door loopt, en een is ook geen direct verband tussen het nominale koppel en de nominale stroom versus de DC stroom en het koppel dat je daaruit krijgt.

Met een PWM regeling kun je een constante stroom door de spoel krijgen, terwijl de voedingsspanning hoger is dan je voor die stroom en weerstand van de spoel nodig zou zijn. Ik zou gewoon met een lagere voedingsspanning beginnen, en/of een weerstand in serie zetten.

@REW: begin eens met de gegevens van de motor, en een meting van de paar weerstand van de wikkelingen.

De aanstichter heeft ondertussen aan mij doorgegeven dat ie eea gaat meten. De motor is 1.5kW, 40 jaar oud, dus zal wel niet te efficient zijn.

Als ik 80% overall efficientie schat, krijg ik bij 2800 RPM een slipverlies van 7%, en dus een 13% koperverliezen. Met 13% van 230V = 30V over de wikkelingen en 6A denk ik dat de wikkelingen rond de 5 Ohm zijn. Dit alles is alsof het een 1fase motor is. Met driefasen wordt het denk ik rond de 10 of 15 ohm.

Even voor de duidelijkheid: Ik begin overnieuw, nu wel rekening houdend met het feit dat ie driefase is.

Ik beschouw de motor als drie 230V motoren die parallel staan, ieder op 1 fase. (alsof ze in ster staan, of dat daadwerkelijk zo is maakt even niet uit). Wederom 13% koperverliezen, dus 30V over de wikkeling (200V tegen-EMK). Nu loopt er maar 2A per fase, dus 15 ohm. Als je dit dan tussen twee aansluitingen meet, dan meet je het dubbele hiervan, dus 30 Ohm. Een blackbox in ster of in driehoek (met aangepaste weerstandswaardes) kan je niet van de andere onderscheiden, dus ook als ie in driehoek in mekaar zit moet je volgens mij 30 OHm meten.

Ik denk dat ik dan initieel eigenlijk rond de 10A DC door de wikkeling zou willen hebben. 5* Inom, vergelijkbaar met de opstartstroom. De serieweerstand moet dan 30 Ohm zijn (325V-30V)/10A.

Een condensator die dan 3s iets doet moet van de orde van grootte van 100000uF zijn. Oeps.

Dan maar met een VEEL grotere weerstand eerst eens kijken of dat wat uithaalt.

Ik heb net even een 1,1kW 3 fase motor die in driehoek staat op weerstand gemeten.

Ik meet 3x 5,3Ω
Omdat het in driehoek gemeten is, zou de weerstand van een losse wikkeling ca 8Ω moeten zijn

Driehoek = 8Ω in serie met 8Ω parallel aan een 8Ω weerstand.

Een 1,5kW motor zal dan een iets lagere weerstand hebben.

Het schematje van rew was bijna goed, middencontact aan de motor inderdaad en ergens nog wat power weerstanden tussen. Ik had er een kleine elco in zitten, denk ooit uit een oude voeding gesloopt, 400V of zoiets.
Het was ook maar een klein ding.

Even met de laatste inzichten er ingetekend.

Ik overweeg trouwens de NUL te gebruiken voor de draad van het relais naar boven. Twee voordelen: Een relais voor 230 gaat werken en hoeft niet 400V te zijn. En er is minder spanning nodig voor de condensator.

Ik heb een discharge weerstand toegevoegd. Kan ook aan de andere kant van R2. Maar zo was makkelijker/netter te tekengen.

[Bericht gewijzigd door rew op (11%)]

Als er een nul in de machine zit dan kan je die gebruiken. Maar in oude installatie's vind je vaak geen nul.

Op zaterdag 30 augustus 2025 19:49:16 schreef rew:
Ik heb een discharge weerstand toegevoegd....

Waarom, die condensator komt toch wel leeg tijdens het remmen. Je motor is die weerstand toch al.

Je kunt dit geheel ook uit een 12/24V transformator voeden, dan blijven de condensator en weerstand en beetje schappelijk.

Op zaterdag 30 augustus 2025 19:49:16 schreef rew:
Even met de laatste inzichten er ingetekend. .

Vergeet dat idee met een condensator maar, als ik mij nog goed herinner had je heel veel stroom nodig om een zaagmotor af te remmen.
Elke weerstand in serie neemt dan ook nog een deel van de energie op en dat is ook niet efficiënt met een condensator als bron.

Op donderdag 28 augustus 2025 19:01:35 schreef rew:
Naar aanleiding van henry62 z'n idee:

Heb ik iets gemist? :?

Op zaterdag 30 augustus 2025 21:18:09 schreef Lambiek:
[...]
Waarom, die condensator komt toch wel leeg tijdens het remmen. Je motor is die weerstand toch al.

Als de schakeling nog in de testfase is, dan kan ik me voorstellen dat het relais niet werkt of niet goed aangesloten is. Dus praktisch geen nut. Maar voor de veiligheid: "kut relais doet het niet, die ga ik nu fixen.... BAM!" /die/ wil ik voorkomen. Kost een paar centen die 98% zeker niet nodig zijn, voor die ene keer scheelt het een "dikke auw!" of een dode knutselaar.

@MGP iemand had hierboven gemeld dat ie het geprobeerd had en dat het werkte, dus ik vind het 't proberen waard.

Op maandag 1 september 2025 15:33:06 schreef Kruimel:
Heb ik iets gemist? :?

Deze?. (Door mijn dyslexie zie ik Henry en Henri als "hetzelfde" en tik ik "random" 1 van de twee en zie ik niet "dat ziet er niet goed uit" wat bij normale mensen wel alarmbellen zou doen afgaan. Na 50 jaar trainen lukt het me tegenwoordig soms om "dat ziet er niet goed uit" te krijgen, maar dan weet ik bij *** niet wat er mis is. Google helpt me dan uit de brand. Maar bij Henry/Henri had ik dat helemaal niet.)