Spog2
Honourable Member
https://www.foodlog.nl/artikel/zwerfstroom
(Wat denken jullie hier van? Een boer verhuist zijn melkveebedrijf naar een andere locatie. Tot zijn verrassing zag de boer de melkproductie van zijn koeien afnemen, van gemiddeld 9300 liter per jaar naar zo'n 7000.
Volgens elektrotechnisch expert Johan van Bommel is er een onmiskenbare oorzaak voor de problemen van de boer z'n koeien: zwerfstroom.
Zwerfstroom ontstaat bijvoorbeeld als windmolens en batterijen te maken krijgen met overproductie en de opgewekte elektriciteit niet efficiënt kunnen afvoeren naar het net. De dan ontstane overspanning kan weglekken ('diffunderen') via andere geleidende routes. zoals waterleidingen, gasleidingen of elektriciteitskabels, maar ook zelfs grondwater en vochtige bodems. )
Lijkt mij een volledig onzinverhaal, wat betreft het "lozen" van energie.
Typisch gevalletje van klok en klepel wat de auteur van het artikel betreft.
Maar dat windmolens etc wel degelijk invloed kunnen hebben op mensen en dieren dat weet ik wel zeker.
Ledlover
Pekelfiets nodig? Rijdend retro restoratieproject? Yamaha FZR600 1991 te koop!
Koeien zijn langer en staan op 4 poten dus als er een potentiaalverschil heerst in de grond, dan merken ze het snel ja.
Maar als de windmolens enzo zoveel lekken dat je dat in de grond kan meten, dan is er wel iets zeer ernstigs aan de hand. Zo ernstig dat de netbeheerder dit ongetwijfeld op de beveiligingssystemen kan zien.
Het is wat mij betreft waarschijnlijker dat de koeien de stress van de boer aanvoelen en zich daar zorgen om maken. Koeien zijn niet heel veel dommer dan honden.
Wat wel echt invloed kan hebben zijn die constante flikkeringen van de slagschaduw van een windmolen, en daarom mogen die ook niet in woonwijken staan. Het gezoef misschien ook, maar dat is een ritmisch geluid dat je vrij makkelijk kan negeren of waar je makkelijk aan went (niet anders dan de dreun van tractoren op de achtergrond, het klotsen van een wasmachine enzovoorts)
Op zaterdag 30 augustus 2025 07:04:38 schreef Ledlover:
....
een ritmisch geluid dat je vrij makkelijk kan negeren of waar je makkelijk aan went (niet anders dan de dreun van tractoren op de achtergrond, het klotsen van een wasmachine enzovoorts)
Koeien kunnen idd vrij lang over doen om te wennen, net als paarden en honden. Sommige wennen nooit.
Echter de quote hierboven en specifieker het dik gedrukte deel. Klotsende water kan IK wel negeren, echter mijn blaas heeft daar een stuk meer moeite mee 
Toeternietoe
Dubbelgeïsoleerd
Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
Even het artikel lezen, het begin met: Slet je voor…….
Als je oppervlakkig energie in de aarde wilt “verstoken” dan komt de stoom uit de grond.
Beetje een dikkeduim…..
Het is wel goed je soms te realiseren dat andere mensen even weinig kaas van "stroom" gegeten hebben als wij van koeien. Dat kan ook geen kwaad, hoewel ik niet zo snel iets over koeien zou schrijven.
Dat verhaal heeft een heel groot ‘broodje koe’ gehalte 
Als dat echt zo is, dan moet je dit kunnen meten. Ietwat “elektrotechnisch expert” neemt de pennen van zijn of haar aardingsweerstandsmeter, plaatst die op de potenafstand van onze Bertha en meet het potentiaal verschil tussen de twee.
Koeien hebben hoeven, gemaakt uit hetzelfde materiaal als haar (keratine), iets wat slecht elektriciteit geleidt. De meeste mensen hebben die bij mijn weten niet
Als die boer, of beter zijn boerin, die heeft immers een veel dunnere huid, op handen en voeten in de wei rond kruipt dan zou die deze zwerfstroom ook moeten kunnen detecteren, lijkt mij toch? Of heeft zo’n koe veel gevoeligere zenuwen?
mvdk
Golden Member
Je moet het artikeltje even lezen, en het dan in stukjes opbreken.
De eerste vier regels beschrijven het probleem waar de boer mee zit. Die problemen zijn niet verzonnen. Bij het slachten, wat zeer vermoedelijk ergens anders gebeurt, door ander personeel, door een ander bedrijf, worden afwijkingen geconstateerd. Die lijken iets met elektrische stroom te doen te hebben, maar dat staat er eigenlijk niet. Er word onmiddellijk doorgesprongen naar de oorzaak, zwerfstroom. Hoe, wat? Is dat gemeten? Zwerfstromen kun je meten. Gewoon, meetstokken en prikken. Word ook gedaan bij het lokaliseren van kabelmantelfouten. Maar dat staat er niet. Er staan blijkbaar windmolens in de buurt. Nou vind ik persoonlijk die dingen ook vreselijk, maar overtollige energie in de grond stoppen....
Ik zal het er eens over hebben met de windmolenkabel expert. Misschien weet hij meer.
Wat ik ook een beetje mis: waar is het bedrijf gevestigd? Loopt er een spoorlijn in de nabijheid? Retour tractiestromen kunnen heel rare routes volgen, daar kwam een rangeerder bij de KNG&SF in de 50'er jaren achter. Die hadden een met een motor aangedreven kabel naast hun spoor op hun eigen raccordement, konden ze wagons mee verplaatsen. Een kabel vastmaken aan de wagon, andere eind van de kabel vastklemmen aan de bewegende kabel. De rangeerder bemerkte af en toe vonkverschijnselen bij het aantikken. Zal waarschijnlijk net op het hoofdspoor een trein voorbijgekomen zijn.
Edit: Wat New Beetle zegt. Die heeft er minder woorden voor nodig dan ik...
De kwaliteit van gras en krachtvoer heeft meer invloed op de melkproductie dan bovenstaand onzin verhaal.
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Op zaterdag 30 augustus 2025 09:33:59 schreef cmk:
De kwaliteit van gras en krachtvoer heeft meer invloed op de melkproductie dan bovenstaand onzin verhaal.
En de stress van verhuizen.
Op zaterdag 30 augustus 2025 09:21:55 schreef mvdk:
Nou vind ik persoonlijk die dingen ook vreselijk, maar overtollige energie in de grond stoppen....
Ik zal het er eens over hebben met de windmolenkabel expert. Misschien weet hij meer.
In huis, keuken en tuin omvormers zoals een SMA Windyboy zit een heel dikke weerstand om de turbine af te remmen als die om een of andere reden op hol zou gaan slaan.
Neem aan dat dit (semi-)mechanisch met een (wervelstroom) rem gebeurt bij dikke commerciële turbines. Zou mij verbazen als ze lokaal de aarde gaan “koken”.
Op zaterdag 30 augustus 2025 09:00:48 schreef Aart:
Het is wel goed je soms te realiseren dat andere mensen even weinig kaas van "stroom" gegeten hebben als wij van koeien. Dat kan ook geen kwaad, hoewel ik niet zo snel iets over koeien zou schrijven.
Sommige delen van koeien zijn wel lekker op je bord.. 
Op zaterdag 30 augustus 2025 07:04:38 schreef Ledlover:
Het is wat mij betreft waarschijnlijker dat de koeien de stress van de boer aanvoelen en zich daar zorgen om maken. Koeien zijn niet heel veel dommer dan honden.
Dan zou ik als koe zijnde meer melk gaan geven om de boer gerust te stellen. 
Ik kom vaak op een boerderij waar ze twee windmolens hebben en een opslag accu en de koeien daar geven geen drup minder. Sterker, de koeien dartelen vrolijk rond tussen de windmolens in de zomer.
Als die koeien werkelijk zwerfstroom voelen is er iets behoorlijk mis daar.
Op zaterdag 30 augustus 2025 10:02:19 schreef mel:
[...]Sommige delen van koeien zijn wel lekker op je bord..
Vaak op het menu in Wallonië, Steak de courant vagabond à la provençale. Je kan dat in de DC en AC versie bestellen 
Hebben we niet al eens een soortgelijke discussie gehad?
Ging toen over zwerfstroom bij een overweg, en het paard van een forumgenoot.
Vroeger (maar dat is lang geleden) was ik in VLF/ELF-signalen geïnteresseerd en het is verrassend om te zien wat je oppikt met een paar tentstokken die je in grond prikt met een paar meter afstand. Als je van het opgenomen signaal een FFT maakt zie je van alles voorbij komen.
Op zaterdag 30 augustus 2025 10:29:26 schreef 6502:
Hebben we niet al eens een soortgelijke discussie gehad?
Ging toen over zwerfstroom bij een overweg, en het paard van een forumgenoot.
Dat klopt, was het topic van HmH.
Maar een spoorrails is niet geïsoleerd, denk toch dat zoiets anders is.
Dit?
Situatie is niet 100% vergelijkbaar. Hier gaat het eigenlijk over een spanningsverschil, of beter spanningsverschillen ergens in het “midden van de wei”, zeker betekenisvolle waardes, wat veel moeilijker te verklaren is als spanningsverschillen tussen spoorstaven bij elektrische treinen.
[Bericht gewijzigd door New Beetle op (63%)]
@New Beetle: Dat was 'm inderdaad.
Dat er midden in een weiland spanning kan staan is evident, dat is waar het met een blikseminslag fout kan gaan als je in de buurt bent. Advies is immers om bij onweersgevaar in open gebied te hurken met je voeten naast elkaar. Dus laag blijven en geen potentiaalverschil tussen je voeten.
Nu zijn dat tamelijk hoge spanningen, die ik bij een windmolen niet verwacht.
Kortom, waar hebben de genoemde koeien last van? Zonder meten gaan we het niet weten...
fatbeard
Honourable Member
Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
nonius
set SCE to AUX.
De volgende stap, op 11 april 2024, was het installeren van een 'scheidingstransformator'. "Daarmee maakten we als het ware een zwevend net, zonder storende invloeden", legt Van den Oudenrijn uit. Wat toen gebeurde, leek wel een wonder. "De volgende dag gaven de koeien 6 liter meer melk," vertelt hij. "De koeien werden allemaal tochtig, de kippen gingen eieren leggen, de hondjes werden loops!"
... en ook de boerin was gelijk zwanger van een drieling en de boer z'n kaalheid was meteen verleden tijd....?
Ik krijg bij het hele artikel een beetje een 'Nico Haak magnetiseringsarmbandje'-gevoel.
Dat viervoeters gevoeliger zijn voor potentiaalverschillen in de grond is geen nieuws (vandaar dat bij indirecte blikseminslag koeien soms het loodje leggen - de afstand tussen voor-en achterpoten is groot, met het risico van een potentiaalverschil bij blikseminslag in de buurt).
Ook plastic waterbakken bieden geen oplossing
'Alles geprobeerd' betekent ook echt alles. Zo staan er bij Van den Oudenrijn niet alleen roestvrijstalen waterbakken (waar de koeien soms niet willen drinken), maar ook betonnen en kunststof bakken. Ze worden allemaal gevuld met een tyleenslang (een kunststof geschikt voor waterleidingen buitenshuis) op dezelfde pomp. "Toch hebben alle bakken een verschillende frequentie" , aldus Van den Oudenrijn.
Tsja, wat voor zinnigs kan een mens hier nou nog op zeggen?.... Of zou hij het over de DeBroglie-golflengte van de waterbakken hebben?...
Maar dit hele verhaal riekt wel heel erg naar een 'expert' die z'n diensten probeert aan de man te brengen. Follow the money; cui bono?
Voor Van den Oudenrijn is het overduidelijk. "De problemen van de energietransitie verdienen nader onderzoek. Om die reden heeft hij de stichting EMV & (dier)welzijn opgericht. Over zijn probleem buigt zich inmiddels een aantal deskundigen die betaald moeten worden. Onder hen is Johan van Bommel die al zeker 150 gevallen van zwerfstroom in Nederland onderhanden heeft gehad. "Als Johan zijn werk niet kan doen, kan hij ook geen andere mensen meer helpen."
weardguy
http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.
Op zaterdag 30 augustus 2025 10:36:06 schreef Lambiek:
Maar een spoorrails is niet geïsoleerd, denk toch dat zoiets anders is.
Ja en nee. Bij montage van de rails op biels moet er toch behoorlijk aandacht besteed worden aan de montage daarop, om te voorkomen dat er (te) veel stroom via andere wegen naar het retourpunt gaat lopen. Er zijn speciale isolatiestukken voor onder de railstaaf om 'm zo goed mogelijk te isoleren.
@ nonius: dat soort passages verwachtte ik al, reden dat ik het artikel niet eens gelezen heb. Er is een video van ProRail geloof ik over zwerfstroom bij de spoorwegen, waarin heel duidelijk gesteld wordt dat objecten die niet bedoeld zijn om stroom te geleiden, met een doorslagveiligheid verbonden moeten zijn én dat elk object maar met 1 zo'n doorslagveiligheid verbonden mag zijn met de rails, teneinde stroomdoorvoer door het object te voorkomen. Daarbij wordt volgens mij iets gezegd als 'Objecten die niet bedoeld zijn om retourstroom te voeren kunnen anders ernstig beschadigd raken'.
Dus met een windmolen die de overtollige energie in de grond stopt? Laat me niet lachen. Voor je het weet krijgen andere diensten met metalen leidingen in de grond daar gruwelijk last van.