Er zijn later groepen bijgemaakt voor wasmachine en vaatwasser. Daar zijn toen wcd's met randaarde voor geplaatst. Staat die vaatwasser toevallig in de keuken? Dan moeten ook , vanwege in dezelfde ruimte, bestaande wcd's van randaarde worden voorzien. Ik zou eens even de kap van de groepenkast afhalen, kijken of er alleen maar geel/groen naar die wasmachine en vaatwasser gaan.

Hoi allemaal, dank voor jullie meedenken. Heb de meterkast opengedraaid en trof dit aan (foto). de draad is door de jaren heen wat los geraakt onder de schroef. Dat is gaan knetteren ofzo. Je ziet ook wat een warmte die heeft moeten verwerken.
Electricien heeft de extra vrije knop die nog in de meterkast zat hierop aangesloten en alles werkt weer. Wel met de opmerking dat het verstandig is om de meterkast toch maar te vervangen want deze knopjes hebben daar na 40 jaar vaker last van. Het kan nog 10 jaar goed gaan, maar er kan er morgen zomaar weer eentje springen

reparatiewerk: 80 euro. half uurtje binnen geweest. Helemaal prima en daarmee opgelost.

--> offerte vervangen stoppenkast: 1850 excl BTW... daar schrik ik wel van, dus ik zoek nog even verder naar een minder dure firma.

@testman had het goed. een losse draad/verbrande draad in de meterkast en dus eigenlijk het bekende probleem met deze aansluitingen op dit type oudere knoppen. Dank!!

idd, knopje uitgefikt. komt vaker voor. op reserve groep zetten of bij een andere groep steken voor zolang.

1850 € voor 13 groepen ( beter wat ruimte meer nemen ) lijkt me best ruim. kijk eens voor abb kasten, die worden ook in de woningbouw veel toegepast. hager werkt wel fijner maar is prijzig..

meen dat er ook een samenstel app van is, kiezen wat je in de kast wil. bij abb op de site. hafonorm.

[Bericht gewijzigd door testman op (15%)]

Je kan inderdaad bij ABB een kast samenstellen in een of andere configuratie-tool, maar mij is het niet gelukt om daar een losse kast met hoofdschakelaar bij te plaatsen.

Niet dat ik dat écht expliciet wou (ik weet er genoeg vanaf om het zelf te bedenken) maar voor een overzicht van de kast om later op te nemen voor mezelf leek het me wel handig.

Maar hoe je dat doet in die tool...

In 1850 zit (zo lijkt mij) niet alleen de materiaalkosten, maar ook het uurloon van de monteur. Dan vind ik 1850 geen gekke prijs.

O ja, die HAF krengen.
Die kunnen ook mooie knipperlichten maken, dan hoor je ze letterlijk knetteren.
Paar flinke tikken en ze gaan weer even, heb er al zat kapot of uitgegloeid gehad.
Zou die kast zeker wegsaneren , maar laat wel bij voorkeur iets met merkspul installeren zoals ABB of Hager etc.
Merkspul ,kost geld, chinees niet...

Op maandag 15 december 2025 17:47:31 schreef testman:
1850 € voor 13 groepen ( beter wat ruimte meer nemen ) lijkt me best ruim.

Als daar materiaal en werk in zit is dat nog niet zwaar schokkend, beetje afhankelijk van het materiaal uiteraard, voor emat meuk is dat duur inderdaad.

kijk eens voor abb kasten, die worden ook in de woningbouw veel toegepast.

Zolang je maar geen busboard kreng doet :r

1850 ex is best een hoop geld. Die kast hoeft van een merk als Eaton niet meer dan een 400-500 euro te kosten.
Als het een beetje redelijk uit komt, dan moet je dat toch in een middag kunnen vervangen. Dat is 1400 euro voor zeg 5 uur werk. Da's goed betaald. Maar... dat is dan wel met de aanname dat het allemaal redelijk uit komt.

Net 3 weken geleden ff iemand uit de brand geholpen met een 'verzopen' kast... 8 automaten, 3 ALSen, hoofdschakelaar, kastje, alles Eaton. Inkoop nog geen 350 - gewoon bij een webshop. De klus heeft toch wel 4 uur geduurd - en dan met name nog omdat de bedrading van 2 van de 8 groepen net te kort was en die dus tot de eerste doos vervangen is.
Als je dat natuurlijk voor alle 13 moet gaan doen, dan wordt het een ander paar mouwen uiteraard. En als het allemaal erg krap wordt in de meterkast waar de zekeringkast moet komen schiet het ook niet op.

Op maandag 15 december 2025 19:22:15 schreef Sine:
[...]

[...]
Zolang je maar geen busboard kreng doet :r

ben zeker geen fan van die busboard kasten of abb kasten. maar de uitval door een busboard automaat die in de rails uit aan het fikken is, is toch klein. van de week nog een 17 groeps model gehangen.

een 7 groeps kast vervangen is doorgaans minder als 2 uur werk. nu heeft ts een brede kast met wrs afgaande draad onder en boven waar de draden straks te kort gaan zijn dus lasdozen en oplassen wat ook tijd kost.

je moet er geluk mee hebben, tijd terug een 40 groeps kast vervangen binnen 8 uur. maar eenzelfde soort kast was 1,5 dag werk omdat er een bak onduidelijke lichtschakelingen inzaten met relais en dat moest ook nog overgezet worden.

in ons appartement aan zee was de kast van de gemeenschappelijke ruimte ook afgekeurd. metalen kast met houten 'losse' zijkant.
1 groep met timer voor traphal verlichting 5de tot 7de verdiep
1 groep met timer voor traphal verlichting 2de tot 4de verdiep
1 groep met timer voor traphal verlichting keler tot 1de verdiep
1 groep met 1stopcontact van de verwarming tegen vervriezen waterleiding (niet in gebruik)
1 groep voor fietskot verlichting.
1 kelderlicht die los aan de draad zat.

offerte 4800€ van electricien.
- 700€ voor een kast
- 300€ voor de zekeringen
- 1100€ voor een moonlight in de kelder
en dan nog werkuren.

ik heb dat officieel op factuur gedaan voor 1200€ en heb HEEEEEL RUIM gerekent. een volledige bekabelde kast koste 350€ (hoefde maar omhoog te hangen en 7 draden aansluiten (6groepen en 1 inkomende).
een simpel kelderlicht van de hubo voor 10€ en omhoog hangen + draad van oude lamp erin
nieuwe schema getekent van gebouw en de voeding van de parlefonie vervangen.
voor de fun heb ik alle asbesthoudende schakelaars en lampen ook vervangen door nieuwe, want dat zou anders via de asbest verwijderaar op factuur komen

dus 1800€ voor alle werk + vervangen, t is geen goedkope, maar ook geen te gekke prijs. zeker met transport kosten enzo nog in. transportkosten had ik niet, ons app zit daar ook. sleutels en begeleiding ook niet nodig want heb ik zelf. dat bespaart natuurlijk al veel in afspraken maken.