Voor een eenmalig feestje willen we hier 3 frietpannen van 2000W aansluiten.
In het tuinhuisje is een groep van 16A aanwezig, maar dat levert geen 6000W.
Verwachten jullie dat ik ermee wegkom als ik de pannen 1 voor 1 laat opwarmen, daarna trekken ze waarschijnlijk alleen af en toe 2000W per pan, maar ik kan dan niet garanderen dat er soms ook even 6000W getrokken wordt. Of moet ik hiervoor echt naar 2 of 3 groepen, eventueel op verschillende fase ? Dan moet ik een verlengsnoer gaan leggen.
De automaat is een Haeger met B karakteristiek. De hoofdzekering is 3x25A smelt (kan ik zelf niet bij).
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
2 verlengsnoeren uitrollen en op wcd wasmachine/ oven, vaatwas enz steken lijkt me het makkelijkste.
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
En controleren/meten of het inderdaad verschillende fases zijn voordat je een "25A, kan je niet bij" zekering doet smelten tijdens de aanloop van het feestje. (als het een echte zekering is dan ben je maandag de eerste waar ze de stroom weer komen aansluiten.... )
Zo'n "haeger B" automaat hoort 16A gegarandeerd door te laten, maar bij een bepaalde waarde kan ie "nu is het genoeg geweest" roepen.
Volgens een website die ik vond moet ie tussen 48 en 80A "direct" uit. Maar daaronder (en er stond geen schaalverdeling bij) kan ie al "in een paar minuten" uitgaan. Ik kan even de nette curves met getallen er bij niet vinden. (Haeger en ABB hebben allebij een text-only datasheet).
Met twee friteuses op de 16A automaat zou het net kunnen lukken. Je hebt dan maximaal 1,08 keer de nominale stroom van de automaat waardoor het meerdere minuten tot uren kan duren voor de automaat uitschakelt. Dat is geen garantie en alleen als er echt geen andere verbruikers op deze kring zitten. Ook moet je er op letten dat er niet teveel andere verbruikers in huis op dezelfde fase zitten, anders riskeer je over de 25A op die fase te gaan.
Drie friteuses gaat niet lukken tenzij je het zo kunt regelen dat er altijd minstens eentje uit is.
De beste oplossing is dus twee verlengsnoeren vanuit de andere twee fases. Als het echt niet anders kan, kan je met 1 extra verlengsnoer misschien weg komen.
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
Misschien een idee om een wasmachine verlengsnoer te gebruiken?
Die zorgt ervoor dat nooit de wasmachine en de droger tegelijk stroom krijgen, dus ook 2 frietpannen moeten op elkaar wachten.
https://www.praxis.nl/elektra/verlengmaterialen/stekkerdozen/stekkerdo…
Al heeft deze wel erg vreemde specs voor een verlengsnoer die is bedoeld voor wasmachine/droger combi 
- Max aansluitvermogen 230W
- Max electrische spanning 2V
- Max stroomsterkte 0A
- Aantal contacten 0
- Randaarde : Nee
Wat betreft de gelijktijdigheid, zodra je een frituurpan vult met patat of snacks o.i.d, daalt de temperatuur van de olie aanzienlijk. Het duurt wel even voor de olie weer op de ingestelde temperatuur is.
Als je de pannen tegelijkertijd wil gebruiken, kun je er dus vanuit gaan dat de kans dat ze alledrie tegelijk stroom trekken gedurende een wat langere tijd groot is.
Of je moet ze na elkaar gaan beladen, maar dan is het voordeel van meerdere pannen tegelijk ook weg.
Bedankt voor de reacties, ik ga wat verlengsnoeren leggen, en even uitzoeken welke stopcontacten op welke fase zitten.
Gokken op geen gelijktijdigheid gaat niet werken. Ik heb soms twee pannen op één stopcontact maar met een wasmachine/droger stopcontact-blok. Zodra de 'wasmachine' (dus pan 1) aangaat, wordt de 'droger' (dus gluten-vrije pan 2) uitgeschakeld totdat de 'wasmachine' klaar is met opwarmen.
Zelfs met deze schakeling is het echter ongeschikt om ze beiden gelijktijdig te gebruiken: de tijd nodig om weer op temperatuur te komen na een lading patat erin laten zakken in pan 1 duurt vrij lang. En de tijd die pan 2 dan krijgt voordat pan 1 wederom de stroom opeist is onvoldoende om pan 2 op temperatuur te krijgen. In ieder geval niet met twee matige porties patat.
Daarom zitten ze (uit praktische overweging wel) op dezelfde groep maar via verlengsnoeren op verschillende stopcontacten (buiten vanwege de geur). Dat gaat prima op één 16A automaat.
De was/droger constructie gebruik ik alleen om ze op te warmen als ik nog even naar de winkel moet en daarna leg ik een verlengkabel voor één van de pannen voordat ik ze gebruik.
Roland11
Golden Member
Op dinsdag 2 september 2025 23:15:05 schreef deKees:
Misschien een idee om een wasmachine verlengsnoer te gebruiken?
Die zorgt ervoor dat nooit de wasmachine en de droger tegelijk stroom krijgen, dus ook 2 frietpannen moeten op elkaar wachten.https://www.praxis.nl/elektra/verlengmaterialen/stekkerdozen/stekkerdo…
Voor frietpannen zal het wel werken, maar (off-topic) als ik de stekker van mijn draaiende droger eruit trek en er weer insteek, gaat hij niet verder maar staat dan in de uit-stand. Dan is zo'n verlengsnoer toch eigenlijk niet echt praktisch? Mijn wasmachine draait wel lustig verder nadat de stroom eraf is geweest.
Op woensdag 3 september 2025 10:15:04 schreef Roland11:
[...]Voor frietpannen zal het wel werken, maar (off-topic) als ik de stekker van mijn draaiende droger eruit trek en er weer insteek, gaat hij niet verder maar staat dan in de uit-stand. Dan is zo'n verlengsnoer toch eigenlijk niet echt praktisch? Mijn wasmachine draait wel lustig verder nadat de stroom eraf is geweest.
Dat ligt aan de droger, die moet opnieuw gestart worden,maar een frietpan gaat gewoon verder als je de spanning er op zet.
Roland11
Golden Member
Op woensdag 3 september 2025 10:32:45 schreef mel:
[...]Dat ligt aan de droger, die moet opnieuw gestart worden
Misschien is een van de stopcontacten 'always on' en wordt de ander uitgeschakeld als er te veel stroom wordt getrokken. OT: dan kan mijn droger in de 'always on' en de wasmachine in het aan/uit stopcontact.
buckfast_beekeeper
Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.
Friteuse op gas huren? Kan je ook in 1 keer een grotere nemen zodat je meer van hetzelfde gelijk kan bakken.
Voor frietpannen zal het wel werken, maar (off-topic) als ik de stekker van mijn draaiende droger eruit trek en er weer insteek, gaat hij niet verder maar staat dan in de uit-stand. Dan is zo'n verlengsnoer toch eigenlijk niet echt praktisch? Mijn wasmachine draait wel lustig verder nadat de stroom eraf is geweest.
Een frietpan kun je niet even afschakelen tijdens het bakken. De olie moet zo snel mogelijk weer op temperatuur worden gebracht. Als de olie te ver afkoelt en ook niet snel genoeg opwarmt, dan is dat heel nadelig voor het bakresultaat.
Verder moet je een frietpan ook nooit te vol doen, daarmee voorkom je een te sterke afkoeling van de olie.
mvdk
Golden Member
Wat is nu het probleem? Drie pannen op één 16A automaat gaat niet lang goed.
Twee pannen op één 16A automaat gaat ongeveer 5 minuten goed.
Alle drie de pannen op verschillende wcd's maar op dezelfde fase, gaat ongeveer een halfuur goed.
Hoe gaat ts uitvinden op welke fase de verschillende wcd's zitten? Als het zo'n groepenkast is met schroefjes of draaigrendeltjes, zal het nog wel lukken. Die klik-klak-klaar kastjes van tegenwoordig loop je kans dat je iets breekt, alleen maar om te kijken.
Doe twee pannen op verlengsnoeren, and don't worrie.
Bij het oude bedrijf Delfland, de voorganger van Stedin had je als 3x25A klant "snel" patronen. De 1x35A waren traag. Heb nooit begrepen waarom dat zo zat, ik weet niet hoe dat in andere netbeheer gebieden zit.
Op woensdag 3 september 2025 10:57:33 schreef buckfast_beekeeper:
Friteuse op gas huren? Kan je ook in 1 keer een grotere nemen zodat je meer van hetzelfde gelijk kan bakken.
Ik frituur al jaren in een goedkope plaatstalen 42cm wok van de toko op een 10kW gas wokbrander. Daar gaat met gemak 2 liter pinda- of rijstolie in. Gaat geweldig, altijd perfecte frieten.
Verder is er inderdaad weinig aan te doen. Je kunt de gok nemen en twee pannen aansluiten, dat gaat echt wel een uur goed. Drie pannen is uitgesloten.
Op woensdag 3 september 2025 11:22:10 schreef mvdk:
Wat is nu het probleem? Drie pannen op één 16A automaat gaat niet lang goed.
Twee pannen op één 16A automaat gaat ongeveer 5 minuten goed.
Vijf minuten is wel erg pessimistisch, dan is er iets mis met je automaat.
Met 18A duurt het behoorlijk lang voor de automaat het welletjes vind, zeker als de frietpannen tussendoor uitschakelen omdat ze op temperatuur zijn. Goede kans dat die automaat er helemaal niet uit komt:
bij18A (16A x 1,13), meer dan de twee pannen dus, duurt het minstens een uur, misschien langer. En die pannen staan nooit een uur lang stroom te trekken natuurlijk.
buckfast_beekeeper
Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.
Verdeelblok gebruiken. https://www.trailerandtools.nl/Verdeeldoos-Krachtstroom-verdeler-PCE-C…
gewoon zoiets maken:
https://www.youtube.com/watch?v=QWx-0L4_jlQ
Op woensdag 3 september 2025 11:22:10 schreef mvdk:
Hoe gaat ts uitvinden op welke fase de verschillende wcd's zitten? Als het zo'n groepenkast is met schroefjes of draaigrendeltjes, zal het nog wel lukken. Die klik-klak-klaar kastjes van tegenwoordig loop je kans dat je iets breekt, alleen maar om te kijken.
Je kan ook verlengsnoeren in verschillende stopcontacten pluggen en dan tussen de fases aan de uiteinden van de verlengsnoeren meten. Als je 400V meet dan zitten de stopcontacten op een verschillende fase.
Dit wel in de veronderstelling dat de TS een universeelmeter of duspol heeft en de kinderbeveiliging kan omzeilen. Met twee gloeilampen in serie zou je het ook nog kunnen bepalen, maar die worden ook zeldzaam.
Roland11
Golden Member
Op woensdag 3 september 2025 15:02:05 schreef High met Henk:
gewoon zoiets maken:
https://www.youtube.com/watch?v=QWx-0L4_jlQ
Geweldig