Inmiddels is de keurder geweest. Hij was zeer vriendelijk en behulpzaam, dat was fijn. De installatie is uiteindelijk op 4 grote punten afgekeurd + een aantal wat kleinere aandachtspuntjes.

De grotere punten waren: isolatieweerstand te laag op 2 groepen. Eén van deze twee was de groep van de WiFi van de slimme meter. Dit is een circuit van nog geen halve meter en volgens mij makkelijk op te lossen, ik denk zelfs als we die WiFi module uit trekken dat het ok is. De andere wellicht een slechte grondkabel. Deze ligt volledig onder klinkers dus wel wat graafwerk maar op zich niet onoverkomelijk. Ligt er ook al van jaren 60 dus mag wel eens vervangen worden. Verder ontbrak er een hoofdschakelaar in een klein kastje in de schuur. Deze is makkelijk bij te plaatsen. Er was ook een automaat die onder spanning bleef als hij werd uitgeschakeld. Dit wordt nog zoeken.

De kleinere punten waren: mijn vader had een verlengkabel vast getrokken ergens met kabelbinders voor een radio. Dit mag niet, dus hebben we deze terug los geknipt. Als hij los ligt mag het wel voor een tijdelijke aansluiting, permanent mag het sowieso niet (maar dat is in het geval van een radio voer voor discussie). Er was ook een TL bak beschadigd, maar deze was al niet meer in gebruik. Deze gaat dus gewoon weg. Er miste ergens een wartel van een stopcontact, dit is ook makkelijk op te lossen. Als laatste had mijn vader ergens een TL bak aan kettinkjes aan het plafond hangen met een stekker, dit mag ook niet. Dus die gaat weg en er komt een vast LED TL armatuur.

Uiteindelijk was de keuring dus minder "erg" dan ik gewend ben in België en vallen de kosten uiteindelijk ook nog wel mee. De keuring zelf was wel flink duurder dan in BE, en het moet over 5 jaar opnieuw in plaats van over 25 jaar zoals in België. De keurder gaf aan dat dit soort keuringen steeds meer voorkomen, ook voor particuliere woningen.

Bedankt voor jullie hulp allemaal.

Als laatste had mijn vader ergens een TL bak aan kettinkjes aan het plafond hangen met een stekker, dit mag ook niet.

Dit vind ik vaag, mag ie aangeven waar dat staat.

Is ook vaag, het zit met een stekker, dan hoort het niet bij de installatie...

Op dinsdag 24 februari 2026 10:16:20 schreef mel:
Is ook vaag, het zit met een stekker, dan hoort het niet bij de installatie...

Op dinsdag 24 februari 2026 09:59:23 schreef Jinny:
[...]
Dit vind ik vaag, mag ie aangeven waar dat staat.

Zijn redenering was omdat het vast hangt dat het wel bij de installatie hoort en vervolgens niet correct is uitgevoerd (via stekker in plaats van vast). Maakt niet zoveel uit, was een oude bak en het zag er eerlijk gezegd toch al niet uit, dus nu ineens netjes.

Op dinsdag 24 februari 2026 10:49:46 schreef Harrie729:
[...]
[...]

Zijn redenering was omdat het vast hangt dat het wel bij de installatie hoort en vervolgens niet correct is uitgevoerd (via stekker in plaats van vast). Maakt niet zoveel uit, was een oude bak en het zag er eerlijk gezegd toch al niet uit, dus nu ineens netjes.

Dat het nu netjes wordt omdat de oude bak weg gaat doet voor de keuring niet ter zake.
Wat een stekker heeft hoort niet bij de installatie.

Overigens, wat voor keuring?
Die Scope 10?
Het zal de eerste keurder niet zijn die er zelf regeltjes ter plaatse bij fabuleert.

Op dinsdag 24 februari 2026 10:56:21 schreef Jinny:
[...]
Dat het nu netjes wordt omdat de oude bak weg gaat doet voor de keuring niet ter zake.
Wat een stekker heeft hoort niet bij de installatie.

Overigens, wat voor keuring?
Die Scope 10?
Het zal de eerste keurder niet zijn die er zelf regeltjes ter plaatse bij fabuleert.

Scope 10 inderdaad.

Die lamp is ook niet mee "opgeschreven", was gewoon een opmerking ter plaatse. In principe kunnen we hem dus laten hangen... Hij gaf gewoon aan dat het niet netjes was en niet "hoort".

Die twee isolatiewaarden, die automaat en de hoofdschakelaar zijn de dingen die nu zeker moeten worden aangepakt.

Scope 10 betreft een inspectie van elektrisch materieel.
Het hoeft nog niet eens aangesloten te zijn, het is verplicht om dit mee te nemen in de inspectie.

Op dinsdag 24 februari 2026 15:51:04 schreef Spoetje:
Scope 10 betreft een inspectie van elektrisch materieel.
Het hoeft nog niet eens aangesloten te zijn, het is verplicht om dit mee te nemen in de inspectie.

Inspectie van elektrisch materieel op brandrisico. Kettingjes en een stekker zijn m.i. geen brandrisico.

Leuk verhaal. Maar op die automaat die het niet doet na, noem je niks wat een risico op brand oplevert. Over 5 jaar ben je weer het bokje.

Op dinsdag 24 februari 2026 07:55:51 schreef Harrie729:
Inmiddels is de keurder geweest. Hij was zeer vriendelijk en behulpzaam, dat was fijn. De installatie is uiteindelijk op 4 grote punten afgekeurd [..]

De grotere punten waren: isolatieweerstand te laag op 2 groepen. Eén van deze twee was de groep van de WiFi van de slimme meter. Dit is een circuit van nog geen halve meter en volgens mij makkelijk op te lossen, ik denk zelfs als we die WiFi module uit trekken dat het ok is.

Als die WiFi module een apparaat is dat op 230 Volt werkt, weet ik meteen voldoende over het 'niveau' van de keurder. Natúúrlijk gaat de isolatieweerstandsmeting dan mis!

Het was echt iets wat in mijn lesboeken in koeienletters stond: 'Bij een isolatieweerstandsmeting dienen alle vebruikers, vast of niet vast verbonden met de installatie (klokken, verwarmings- of ventilatie-apparaten en lampen) losgekoppeld te worden!'

Heb je de waarde toevallig gezien?

weet ik meteen voldoende over het 'niveau' van de keurder

Ho. Stop. Die vogel is heus wel gecertificeerd, geaccrediteerd of op een andere manier ge-eerd.

Op dinsdag 24 februari 2026 20:07:46 schreef weardguy:
Heb je de waarde toevallig gezien?

Het apparaat gaf "0". Maar dat zegt niet zoveel voor een Mohm meettoestel, als het echt 0 was zou de diff er wel uit gaan. Ik vermoed dus eerder onder de 0.1 Mohm ofzo.

Maar goed ik zal zelf wel eens kijken, ik kan denk ik niet van de keurder gaan verwachten dat hij het probleem gaat zoeken. Binnenkort neem ik een dag vrij om alle problemen te gaan oplossen.

Op dinsdag 24 februari 2026 20:07:46 schreef weardguy:
[...]

Het was echt iets wat in mijn lesboeken in koeienletters stond: 'Bij een isolatieweerstandsmeting dienen alle vebruikers, vast of niet vast verbonden met de installatie (klokken, verwarmings- of ventilatie-apparaten en lampen) losgekoppeld te worden!'

Succes als je een kantoorpand moet gaan inspecteren of welke groot bedrijf dan ook.
Makkelijk roepen over niveau, misschien eerst eens in een spiegel gaan kijken. Bij die koeienletters stond misschien nog een aardlek van 500 mA ook

Toch is dat toch echt zo, zonder kan je geen zuivere isolatieweerstand meten.
En dien je dat te vermelden.

Niks mis met 'ergens tegenaan meten'. Maar... Dan ook niet zeuren dat de isolatieweerstand niet voldoende is.
Ik heb het ook absoluut niet op die keurdruiven. Kijken zelden verder dan hun meetsnoertje lang is. En ondertussen wel gewichtig doen.

En weer anderen doen gewichtig achter hun toetsenbord.

Wij proberen onze installaties elk jaar te meggeren.
Elke ca 2.5 jaar is het iig verplicht.

Lig niet zo wakker van paar aardfoutjes (wij hebben geen ALS in onze installaties trouwens, zijn IT systemen vaak)
Het is veel interessanter om te kijken waar ze zitten en hoe ze ontwikkelen.

Wij meggeren met alles vast aangesloten.
Gereedschap met een stekker wordt apart gekeurd.

Op dinsdag 24 februari 2026 21:02:54 schreef EricP:
[...]Ho. Stop. Die vogel is heus wel gecertificeerd, geaccrediteerd of op een andere manier ge-eerd.

En wat zegt dat?
Ik ken genoeg monteurs die schitterende certificaten hebben maar geen greintje praktijkervaring >:)
Die komen in een mooi pak met een laptop aan terwijl ze ingehuurd zijn om een aantal utp af te werken in een patchkast.

bij een cursus een tijd terug, zei de docent zeg dat je komt controleren, dat scheelt met het volk waar standaard al de nekharen omhoog gaan staan bij het woord keuring :P

Op woensdag 25 februari 2026 11:26:35 schreef Spoetje:
Succes als je een kantoorpand moet gaan inspecteren of welke groot bedrijf dan ook.

Ja en? Ik heb in m'n stagetijd mijn mentor gewoon een megger-opdracht zien weigeren omdat niemand 'm kon garanderen dat alles uitgeschakeld en losgekoppeld was en hij niet wou opdraaien voor het 'door jou is het kapot gegaan' scenario.

Dat werd dan ook vaak in de avonduren gedaan.

Als je als keurder een stukje installatie van een halve meter blijkbaar niet kan doorgronden om te zien dat daar een WiFi-module op aangesloten zit én je blijkbaar ook niets uittrekt of toestemming vraagt om dat te doen, om eens te kijken of dat het oplost, maar puur afgaat op 'mijn meter zegt nee', ja, dan zet ik vraagtekens bij het niveau, mooier kan ik het niet maken.

Ook dát heb ik in m'n stagetijd meegemaakt en in m'n oren geknoopt: eerst meggeren op lagere spanning en de waardes eens in de gaten houden. Bij een slechte waarde werd de meting herhaald tussen andere draden om te kijken of er dan een ander meetresultaat was. Zelden kwam er bij een meting tussen fase en nul die mislukte exact hetzelfde meetresultaat naar boven als er tussen twee andere draden van hetzelfde circuit gemeten werd.

Ook dat vind ik gewoon een stukje keur-ervaring.

Op woensdag 25 februari 2026 11:26:35 schreef Spoetje:
Makkelijk roepen over niveau, misschien eerst eens in een spiegel gaan kijken. Bij die koeienletters stond misschien nog een aardlek van 500 mA ook

Het vleit me dat je me als oude rot bestempeld, maar met 37 valt dat wel mee, dus nee, die stond niet meer in dat boek uit 2002 of zo.

Het keuren van een woning kan de verzekeraar vragen om het pand te verzekeren bijvoorbeeld tegen brandgevaar. Dit doen ze meestal met een Scope 10 inspectie (soms in combinatie met scope 8). Bij een Scope 10 inspectie wordt er gekeken naar brandgevaar. Als voorbeeld wordt volgens de NEN1010 inspectie het rechtensverkregen niveau beoordeeld. Dit houd in dat het gebouw moet voldoen aan de eis die in de tijd van het bouwen zijn gesteld aan de installatie. Dit betekent niet dat het persé minder veilig is omdat deze voldoet aan de norm die destijds is gehanteerd.

Modedit:
Spam geknipt

[Bericht gewijzigd door Sine op (16%)]

Een eenmalige inspectie zou ik mee kunnen leven. Echter een periodieke inspectie voor een woning slaat nergens op imo.

Scoop 8 of 10 moet verzekering maar niet mee aankomen.

Een megger rapport en evt thermografisch onderzoek mag.

Als men de installatie ook nog wil bekijken op spanningsverlies onder belasting is dat voor mij ook prima.

Op donderdag 26 februari 2026 17:25:12 schreef weardguy:
[...]
Ja en? Ik heb in m'n stagetijd mijn mentor gewoon een megger-opdracht zien weigeren omdat niemand 'm kon garanderen dat alles uitgeschakeld en losgekoppeld was en hij niet wou opdraaien voor het 'door jou is het kapot gegaan' scenario.

.

Of je gebruikt de juiste stand van je meter

Mijn methode is anders:

Wij gaan gewoon negeren en als het kapot gaat was het niet goed :)

Grote verschil is dat mijn klant ook mijn werkgever is en dat is wel een bijzondere situatie natuurlijk.

Pas heeft ons bedrijfspand van werkgever ook een Scios of scope keuring ondergaan en Sja er komt wel wat boven drijven… maar de beste man was erg van de uitleg en pand wed gekeurd volgens de toen geldende norm van de bouw van het pand. Sja ook toen moesten stopcontacten vast zitten ongebruikte ingangen van lasdozen dicht zitten en leidingen deugdelijk vast etc. Wel adviezen gegeven wat beter zou kunnen? Maar dit geneuzel wil je niet thuis hebben idd! Is een volledige dag geweest bij ons.. ik snap de 1500 Eu wel..

Zou het niet in een light versie kunnen voor huizen? Daar word wat afgeknutseld!!