't Is ook maar de vraag of ze zo vriendelijk willen zijn om tegen dat ge-electrificeerde scherm aan te vliegen... :+

Ik denk dat zo'n standaard vliegenvanger (UV lamp + HS scherm) meer succes heeft, of gewoon een hor.
(vliegenvanger moet wel geschikt zijn voor grote insecten om erin te kunnen komen)

Ik heb weet van een imker die een dergelijk systeem toepast om Aziatische hoornaars weg te houden van zijn bijen. Het stond enige tijd geleden nog in de krant maar ik vind het artikel niet meer terug.

Het is inderdaad het principe van de vliegenvanger maar met een veel grotere afstand tussen de elektroden. Kleinere insecten en bijen kunnen er ongehinderd doorheen, maar de hoornaar die veel groter is wordt geroosterd.

In de praktijk heb je daarvoor een hoge spanning nodig van een tot enkele kilovolt waarmee een condensator wordt opgeladen, die dan kortstondig de nodige energie (en stroomsterkte) kan leveren om een insect tussen twee elektroden te doden.

Ongevaarlijk is het dus zeker niet en onbedoelde aanraking kan op zijn minst behoorlijk pijnlijk zijn.

Je hebt dus een constructie nodig van parallelle elektroden (metalen staven) en deze moeten aan beide zijden tegen aanraking afgeschermd worden met een geaard metalen rooster, kippengaas o.i.d. Een insectenlamp is ook zo geconstrueerd.

Het probleem met de Chinese HV-modules is dat die een veel te hoge uitgangsspanning leveren voor dit doel. Daarnaast betwijfel ik ook of je Aziatische hoornaars kan lokken met UV-licht. Misschien zijn selectieve vallen met een lokmiddel beter dan de elektrische toer op te gaan.

Hoornaars hebben ook een grote hekel aan pepermunt geur, wattenschijfjes met wat pepermuntolie kan wonderen doen...
https://www.clancybrospestcontrol.com/our-blog/6-natural-ways-keep-hor…

Uiteraard zijn er twee polen nodig, vogels hebben hier geen last van omdat ze niet geaard zijn. Een elektrische vliegenmepper werkt uitstekend ( na verwijderen van de ontladingsweerstand ) , maar ik heb geen zin om de ganse dag bij mijn bijenkasten te wachten als een Aziatische hoornaar verschijnt. Nog een opmerking : een vliegenmepper is té klein en de draden liggen té kort bij elkaar zodat je ook bijen zou kunnen doden. Bedoeling is om een frame te maken in kunststof waardoor inox draden zijn gespannen met een voldoende afstand om bijen door te laten en een hoornaar te laten elektrocuteren. Ik heb een 3D printer en die komt me hiervoor goed van pas. Voor de elektronica is het inderdaad beter dat ik iets compleet aanschaf want voor de prijs moet je niet doen. Dank iedereen.

Ik wist niet dat je imker bent, dat verandert de zaak natuurlijk en maakt het doel meteen duidelijk.

Ik heb het ondertussen teruggevonden van die imker in Erpe-Mere: https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2025/08/21/imker-erpe-mere-harp-vallen-ho… Die 10 kilovolt uit het artikel zal je wel met een korreltje zout moeten nemen ;)

Op vrijdag 5 september 2025 15:57:25 schreef Arco:
Hoornaars hebben ook een grote hekel aan pepermunt geur, wattenschijfjes met wat pepermuntolie kan wonderen doen...

Wat dat betreft zou je Biox-M kunnen proberen, dat is een kiemremmer voor aardappelen die ik zelf ook gebruik (voor aardappelen dan) en is eigenlijk pepermuntolie gedrenkt in een drager: https://www.online-tuincentrum.be/Zaden-en-pootgoed/Pootaardappelen/Ki…

[Bericht gewijzigd door McAwesome op (44%)]

Bedankt voor de zéér nuttige informatie !

Ik kom terug op datgene ik wil bouwen namelijk een soort "harp" om de Aziatische hoornaar te kunnen elektrocuteren. Het mechanisch gedeelte is geen probleem, maar betreft de elektronica is er aandacht nodig, ik heb er deze vragen over : De elektronica van een vliegenmepper werkt uitstekend, zeker nadat de weerstand is verwijderd die parallel over de condensator staat. Ik heb de test nog niet uitgevoerd door de elektronica permanent te laten werken, het zou best kunnen dat de mini-transformator té warm word bij continu gebruik. Heeft iemand hiermee ervaring ? Weet iemand hiervoor een geschikt alternatief ? Dank bij voorbaat.

Ik heb zoiets geprobeerd met een vliegenmepper (opgevoerd met een grotere condensator (en ik dacht ook iets met een weerstand gedaan maar die was heel snel kapot. Het begon spontaan over te slaan en het plastic smolt, vliegen verdampte min of meer :-)

Je moet een HV bron hebben die permanent aan kan staan. Je zou eens kunnen experimenteren met een schrikdraad unit zoals ze in weilanden gebruiken. Misschien kan de frequentie of duty cycle daarvan worden opgevoerd mocht dat nodig zijn..

Ik heb ook ooit een 4kV en >10kV unit gebouwd mbv oude TV flybacks die laatste trok 2A je moet de 2n3055 echt heel erg goed koelen. Maar zover opgevoerd blijft de boel waarschijnlijk niet lang heel. Je kunt hem natuurlijk beter koelen en dan meer secundaire windingen leggen maar dit circuit levert vrij veel energie, daar wil je geen optater van krijgen.

Dank voor het delen van je ervaringen. Ik zit even te denken aan het installeren van 2 printjes van een vliegenmepper ipv 1, en die beurtelings (elektronisch) laten switchen ..Ofwel een temperatuursensor plakken op de mini-transformator : bij een té hoge temperatuur swithen naar de andere unit. Er is géén netspanning aanwezig bij de bijenkasten dus moet ik het kunnen redden met een (oplaadbare) batterij

[Bericht gewijzigd door 256037 op (40%)]

Bij een vliegenmepperprintje zou je de bleeder weerstand die over de condensator staat kunnen verwijderen, zodat nadat de batterijspanning is weggenomen aan de hoogspanning nog even blijft aanwezig blijft. Vervolgens zou je het vliegenmepperprintje periodiek kunnen in- en uitschakelen om te voorkomen dat de transformator te heet wordt, en ook om de batterij te sparen.

Persoonlijk zou ik niet gaan knoeien met vliegenmeppers en schrikdraadapparaten.

Je zou wat kunnen bouwen rond een LT3751 maar daar is behoorlijk wat ervaring voor vereist. Datasheet: https://www.analog.com/media/en/technical-documentation/data-sheets/lt…

Een andere optie zijn kant en klare DC/DC converters voor hoge spanningen, bijvoorbeeld de SF_FS serie van XP Power: https://www.xppower.com/portals/0/pdfs/SF_FS_Series.pdf
Meer keuzes: https://be.farnell.com/w/c/power-supplies/dc-dc-converters/high-voltag…

Die zijn wel niet goedkoop maar je hebt de garantie dat het werkt en blijft werken.

Een laatste optie is eventueel een scheidingstransformator van 400V naar 230V, die zijn redelijk standaard en als je die omkeert kan je zo 400V uit de netspanning halen. Met twee dioden (en condensatoren) en spanningsverdubbeling haal je daar ongeveer 2 x 400 x wortel 2 = 1130V uit. Je kan ook spanningsvervierdubbeling toepassen, dan heb je ongeveer 2260V. Zie ook: https://www.circuitsonline.net/forum/view/126563

Het is met al deze oplossingen aan te raden om de condensator over de elektroden via een weerstand op te laden, kwestie van geen problemen te krijgen als je elektroden per ongeluk kortgesloten raken en blijven. Zet ook een bleederweerstand over de condensator over je elektroden zodat deze niet langere tijd onder spanning blijven staan na het uitschakelen.

Hou er ook rekening mee dat alle hier genoemde opties gevaarlijk kunnen zijn. Weet dus goed wat je doet.

Edit (ik zie dit nu pas):

Op dinsdag 9 september 2025 11:20:52 schreef 256037:
Er is géén netspanning aanwezig bij de bijenkasten dus moet ik het kunnen redden met een (oplaadbare) batterij

Dan valt optie 3 met de transformator af.

Op dinsdag 9 september 2025 09:38:08 schreef 256037:
Ik kom terug op datgene ik wil bouwen namelijk een soort "harp" om de Aziatische hoornaar te kunnen elektrocuteren..

Gaat hij dan een begrafenisliedje spelen? O-) Maar idd, gewoon een vliegenmepper een beetje opvoeren, is het simpelste.

Zelf zou ik een schrikdraad apparaat nemen. De ground op het ene rooster en de aansluiting welke normaal aan het draad zit, nu aan het tweede rooster. Niks geen gehobby. Heeft waarschijnlijk genoeg vermogen om wespen te roosteren, kan 24/7 aan staan en is veilig voor je zelf en voor dieren.

Dat met die vliegenmepper gaat een grote ellende worden. Zodra je de knop indrukt gaat hij laden. En dan ontlaadt hij via de vlieg. Jij gaat hem nu permanent aanzetten en op lading houden. Zo'n condensator heeft waarschijnlijk te weinig lading voor de weerstand van zo'n groot rooster, die ik hier had, had al moeite met een gewone vlieg, daarom wat opgevoerd maar daarvoor is het veel te low-budget gebouwd want na een paar keer was hij dood (er ging inwendig het nodige doorslaan)

Als je met een arduino ofzo en sensors gaat werken zou ik die arduino verrekte goed afschermen en beveiligen via opto's. Waarschijnlijk is de EMI van zo'n mepper hoog genoeg om je Arduino spontaan te resetten of vermoorden.

Op dinsdag 9 september 2025 14:16:09 schreef fred101:
Zelf zou ik een schrikdraad apparaat nemen. De ground op het ene rooster en de aansluiting welke normaal aan het draad zit, nu aan het tweede rooster. Niks geen gehobby. Heeft waarschijnlijk genoeg vermogen om wespen te roosteren, kan 24/7 aan staan en is veilig voor je zelf en voor dieren.

Dat zijn inderdaad goede argumenten om voor een schrikdraad apparaat te kiezen. Echter volgens mij produceren deze apparaten deze hoogspanning pulsen i.p.v. continue hoogspanning. Voor grote (zoog-)dieren werkt dit wel omdat als deze door de omheining willen vrij langdurig contact zullen maken met het schrikdraad. Echter voor insecten verwacht ik dat de kans vrij klein is dat juist op het korte moment dat het insect met beide geleiders contact maakt het schrikdraad apparaat een hoogspanning puls produceert.

Vanuit veiligheidsoogpunt bezien is het overigens verstandig om 3 roosters te gebruiken; de buitenste 2 roosters aan aarde en het binnenste rooster aan de hoogspanning. Dit verkleint de kans dat je per ongeluk met de hoogspanning in aanraking komt en vergroot de kans dat de hoornaar geroosterd wordt.

ik denk dat inderdaad schrikdraad niet zo geschikt voor insecten omdat het pulserend werkt. Voor mij is het een kwestie om een stukje elektronica te bezitten dat op een lage dc spanning continu kan werken. Ik heb hier nog een ESP32 liggen die aan wifi kan hangen, en zo tijds gestuurd of lichtsterktegevoelig ( alleen dag ) kan schakelen. Ondertussen heb ik dit ding in mijn bezit. We zullen zien.

Een schrikdraadapparaat is niet geschikt omdat dat inderdaad korte pulsen geeft waardoor de hoornaars het grootste deel van de tijd ongehinderd tussen de elektroden kunnen vliegen. Ook is de energie van zo'n puls niet groot genoeg om te garanderen dat de hoornaar het niet overleeft.

Het hele idee is om voldoende energie op te slaan in een condensator om de hoornaar te roosteren. Daarbij mag de spanning niet te hoog zijn. Zoniet bestaat het risico dat als een gewone bij tussen de elektroden vliegt, er overslag optreedt en de bij alsnog geroosterd wordt. In die zin lijkt mij de "1000 kV" module van Amazon niet geschikt. Ik geloof nooit dat daar 1 MV uit komt, maar wel een spanning die veel en veel te hoog is voor jouw toepassing. Persoonlijk zou ik het op ongeveer 2 kV houden (een vliegenmepper is ook maar ongeveer 1 kV).

De afstand van de draden moet groter zijn als een bij ( of een wesp ). Die kunnen tussen de draden zonder elektrocutie omdat de afstand té groot is.
De hoornaar is een stuk groter, die word geroosterd. Ik doe eerst diverse testen met elektronica vooraleer ik aan de mechanische opstelling iets doe

Bij die imker met zijn harpen was de afstand tussen de elektroden twee centimeter. Vergeet ook niet dat hoe hoger de spanning, hoe hoger de energie wordt (dat is zelfs kwadratisch) en dat condensatoren met enige capaciteit op tien kilovolt of meer (geschikt voor pulsontlading) duur zijn. Je wil ook geen klachten van de buren krijgen over zware knallen :)

En wat overdag schakelen betreft, daar heb je geen ESP32 voor nodig. Een simpele schemerschakelaar volstaat. Ik denk dat daarvan hier zelfs schakelingen staan.

dat is waar maar ik heb hem hier liggen.

Ik denk ook niet dat die Amazon-module geschikt is voor volcontinu gebruik. Die dingen zitten al eens in tasers en dat is doorgaans kort gebruik.

Misschien kan je die andere imker eens proberen te contacteren, kwestie van niet opnieuw het warm water hoeven uit te vinden...

Daarnaast is de spanning uit deze modules dermate hoog (hoewel een stuk minder dan waarmee geadverteerd wordt) dat de vonk meerdere centimeters kan overbruggen, wat voor deze toepassing niet optimaal is; continue vonken en geknetter ook als er niets tussen de geleiders zit is leuk voor een taser maar niet voor deze toepassing.

het lijkt me het eenvoudigst een trafootje te kopen van 230V (50Hz) naar 2,5kV 5mA. die zijn er specifiek voor bug-killers.

Dit kan ook een optie zijn als je er eentje levend weet te vangen: https://www.youtube.com/watch?v=onq9ixC7OEg

Ik zou dat plakding alleen dan wel zo ver mogelijk van de bijenkorven weghouden.