Dag allemaal, deze week heb ik een decibel meter van Rohde& Schwarz gekocht (zie foto's). Na vervanging batterijhouder werkt-ie weer. Graag wil ik wat meer info - o a. over de ranges - maar ik vind niets op internet.
Kent iemand deze meter, heeft iemand een handleiding?
P s. dit is mijn eerste post hier. Ik maak in mijn vrije tijd muziek/geluidscollages met o.a. meet apparatuur., LF generators

Alvast bedankt, Jan van den Brink

Lijkt me een vrij simpel ding. Alles wat je wilt weten staat op het frontje:

Het is een integrerende geluidsdrukmeter. Hij meet dus de gemiddelde geluidsdruk over een periode. Je kunt kiezen uit een periode van 15 seconde, of een uur.

Verder alleen nog drie meetbereiken. De meeteenheid is dBA, dus de meting is in deciBel, curve A gewogen. Die A curve is een standaard voor geluidsdruk meten, en legt de nadruk op het middengebied, waar het gehoor het gevoeligst is. Laag en hoog wordt dus minder meegenomen in de meting.

Met deze info moeten de instructies op de achterkant ook wel duidelijk zijn ;-).

groet, Gertjan.

Top, dank je Gertjan. De basis is me nu duidelijk

Op woensdag 17 september 2025 13:22:33 schreef miedema:
Lijkt me een vrij simpel ding. Alles wat je wilt weten staat op het frontje:

Het is een integrerende geluidsdrukmeter. Hij meet dus de gemiddelde geluidsdruk over een periode. Je kunt kiezen uit een periode van 15 seconde, of een uur.

Verder alleen nog drie meetbereiken. De meeteenheid is dBA, dus de meting is in deciBel, curve A gewogen. Die A curve is een standaard voor geluidsdruk meten, en legt de nadruk op het middengebied, waar het gehoor het gevoeligst is. Laag en hoog wordt dus minder meegenomen in de meting.

Met deze info moeten de instructies op de achterkant ook wel duidelijk zijn ;-).

groet, Gertjan.

Ik heb deze tijdje terug gekocht voor €75, heel goed en veel plezier van gehad. (hij kan erg veel)
(hij wordt ook onder de naam Sauter SU130 verkocht, voor 3x de prijs... :+ )

https://www.tflowmeter.com/Content/upload/2018219223/201804041042312624789.jpg

Dank je Arco. Mijn 'oudje' lijkt het ook nog goed te doen. Mocht ik meer mogelijkheden nodig hebben, dan houd ik je tip in het achterhoofd.

Op woensdag 17 september 2025 14:52:14 schreef Arco:
Ik heb deze tijdje terug gekocht voor €75, heel goed en veel plezier van gehad. (hij kan erg veel)
(hij wordt ook onder de naam Sauter SU130 verkocht, voor 3x de prijs... :+ )

[afbeelding]

Ter informatie voor geinteresseerden ook de handleiding voor alle mogelijkheden:

sl-5868P-sp4.pdf