De VME heeft hier 2 netaansluitingen waarvan 1 met Landis Gyr E650 ZMD410CT44 en CT's 250/5A.
De netaansluiting van Blok 1 noteert maandelijks zowat 180kWh actief vermogen.
De Landis Gyr noteert zowat 16kWh actief (en 22kVA reactief)
In het Bord Parking wordt er zowat 190kWh actief gemeten voor Blok 2.
Het lukt dus niet te berekenen wat het actief vermogen van de parking is zolang de uitlezing van de Landis Gyr E650 me een raadsel is.
16kWh - 190kWh = -174kWh voor de parking zonder dat er zonnepanelen zijn :?
Duidelijk is wel dat ledverlichting met cos phi 0,6 een mooie compensatiecondensator voor het net is

Edit: Gecorrigeerde schets toegevoegd

Als er stroomtrafo's 250/5 voor zitten, moet je dan de uitlezing niet x50 doen?
Dan wordt die 16kWh ineens 800kWh.

Als ik het dus goed begrijp is die 190kWh meter een onderverdeling van de 16kWh meting voor de totaliteit van blok 2 en er wordt nergens in het blok energie opgewekt?

Dan klopt er toch iets niet met de meting? Ofwel is de meetopstelling niet wat je denkt, die 16kWh is volledig apart bv?

Ps: Led verlichting met een arbeidsfactor van 0,6 is overigens geen compensatie voor inductieve lasten.

Was ook het eerste wat in me opkwam maar dan zou de parking op 610kWh per maand uitkomen.
Ik zou dat eerder ook op een 200kWh inschatten.

Kan je dat niet grosso modo controleren met een stroomtang?

De parking heeft 51 lampen van 36W.
Voor 610kWh zouden die zowat 13h per dag aan zijn ... lijkt me sterk.
Maar om zeker toch niet te gaan zondigen tegen mijn eigen principe om nooit een mogelijkheid uit te sluiten voordat ze gecontroleerd is ga ik eens loggen met een urenteller. (die ik nog moet aanschaffen)

Ps: Led verlichting met een arbeidsfactor van 0,6 is overigens geen compensatie voor inductieve lasten.

Trekt het ene het andere niet recht? Ben nitwit in vectorrekenen

@hieronder: ga ik straks effe naar kijken...

wat staat er op de typeplaat van de L&G meter voor de stroomwaarde?
Staat daar 5(6)A of 250/5A?

Ik zou ook denken dat de LenG verkeerd ingesteld is voor andere stroom trafos.

190/16 is ongeveer 12x dat je er naast zit.

12x5A is een 60A stroom trafo? Bestaan die wel?

Stroomtrafo's 60A bestaan wel. Maar OXO noemt stroomtrafo's 250/5. Dat zal hij toch niet uit zijn duim zuigen? Dat heeft hij ergens gezien.

ER worden hier vermogen en arbeid = vermogen x tijd door elkaar gebruikt ,dat geeft verkeerde uitkomsten.

Op zaterdag 20 september 2025 14:36:25 schreef KlaasZ:
Stroomtrafo's 60A bestaan wel. Maar OXO noemt stroomtrafo's 250/5. Dat zal hij toch niet uit zijn duim zuigen? Dat heeft hij ergens gezien.

Ik.bedoelde dat de L&R misschien ix in gesteld voor een 60A stroom trafo.
Dan vermenigvuldigd hij alles met 12 ipv met 50 en dan krijg je verkeerde waardes.

Maar inderdaad word vermogen en energie hier door elkaar gehaald.

Op zaterdag 20 september 2025 12:33:55 schreef OXO:
Trekt het ene het andere niet recht? Ben nitwit in vectorrekenen

Arbeidsfactor bij LEDs wordt veroorzaakt door niet-lineariteit en niet zoals bij reactieve belastingen door het periodiek opslaan en terug afgeven van energie en kunnen dus ook niet als compensatie voor elkaar gebruikt worden.

Arbeidsfactor bij LEDs wordt veroorzaakt door niet-lineariteit en niet ....

Nu je het zegt... :*)

Staat daar 5(6)A of 250/5A?

OXO noemt stroomtrafo's 250/5

Wel niet de beste foto's

Op zaterdag 20 september 2025 10:52:32 schreef OXO:
De VME heeft hier 2 netaansluitingen waarvan 1 met Landis Gyr E650 ZMD410CT44 en CT's 250/5A.
De netaansluiting van Blok 1 noteert maandelijks zowat 180kWh actief vermogen.
De Landis Gyr noteert zowat 16kWh actief (en 22kVA reactief)
In het Bord Parking wordt er zowat 190kWh actief gemeten voor Blok 2.
Het lukt dus niet te berekenen wat het actief vermogen van de parking is zolang de uitlezing van de Landis Gyr E650 me een raadsel is.
16kWh - 190kWh = -174kWh voor de parking zonder dat er zonnepanelen zijn :?
Duidelijk is wel dat ledverlichting met cos phi 0,6 een mooie compensatiecondensator voor het net is

brief/mail gehad van netbeheerder dat je vaker over je contract waarde heen gaat? dan mag je tegenwoordig wel actie ondernemen. hoor het steevast voorbij komen bij grote aansluitingen.

Ik kom tot dezelfde conclusie als in mijn eerste reactie. Op de stroomtrafo's staat duidelijk 250/5A
Op de typeplaat van de meter staat /5A. De overzetting van de stroomtrafo's is dus niet in de meter verwerkt, dus je moet het verbruik van het telwerk nog met 50 vermenigvuldigen.

Op zaterdag 20 september 2025 10:52:32 schreef OXO:

CT = Current Transformer, ofwel stroom trafo.

Die werkt volgens het onderstaande tabelletje.
De Landis Gyr moet die gemeten stroom idd vermenigvuldigen met 50 en daarmee rekenen/registreren.
Als dat niet goed gaat (foute programmering van de Landis Gyr) klopt er niets van het vermogen wat geregistreerd wordt, dat is al eerder geopperd.

Die Landis & Gyr is geprogrammeerd voor 5A. Als die geprogrammeerd zou zijn voor 250A, dan zou dat op de typeplaat staan in de vorm 250/5A. En dat staat er niet.

De programmering van de interne software van de Landis & Gyr staat nooit op het typeplaatje.

/5 betekend mi dat hij met een stroomtrafo zoals genoemd moet werken, maar dan moet hij wel x50 doen.

Voor wie zin heeft de 96 pagina's van de User manual van deze meter door te spitten, bij deze. :)

die meter hangt er al 4 jaar, lijkt mij stug dat die altijd verkeerd aangesloten heeft gezeten. zo'n meting boven een 3x80A aansluiting word apart gemaakt en kost extra per maand, fudura onderhoud dat.

en tja, dat die verlichting in een parking kelder toch constant brand is niks nieuws. aantal pirren rot en men klaagt niet zolang het maar werkt.

[Bericht gewijzigd door testman op (27%)]

Op zaterdag 20 september 2025 22:31:49 schreef testman:
die meter hangt er al 4 jaar, lijkt mij stug dat die altijd verkeerd aangesloten heeft gezeten.

2021 is de productiedatum van de meter, niet de plaatsings of ingebruikname datum.

Op zaterdag 20 september 2025 17:30:31 schreef New Beetle:
[...]Arbeidsfactor bij LEDs wordt veroorzaakt door niet-lineariteit en niet zoals bij reactieve belastingen door het periodiek opslaan en terug afgeven van energie en kunnen dus ook niet als compensatie voor elkaar gebruikt worden.

Maar het zij toch niet enkel leds? Maar er zit toch ook een leddriver voor. Ik heb altijd begrepen dat een leddriver of een dcdc voeding een capacitieve belasting is?

Op zondag 21 september 2025 03:10:26 schreef benleentje:
Maar het zij toch niet enkel leds? Maar er zit toch ook een leddriver voor. Ik heb altijd begrepen dat een leddriver of een dcdc voeding een capacitieve belasting is?

In de driver van een LED-lamp zit meestal eerst een bruggelijkrichter op kop. Die verhindert toch dat energie terug naar het net kan worden gestuurd (daarom is het een gelijkrichter :) ) Energie kunnen terugsturen naar het net is toch de basisvereiste om de blindstroom van bv een spoel te kunnen compenseren?

Dat is toch hoe passieve blindstroomcompensatie bij reactieve belastingen werkt? Een reactieve belasting (normaal een capaciteit) parallel schakelen waarvan op- en ontlaadfase de fase van de reactieve belasting waarvan je de arbeidsfactor wil verbeteren (meestal een inductieve belasting) compenseert, of toch iig zo veel mogelijk.

Op zondag 21 september 2025 09:20:47 schreef New Beetle:
[...]In de driver van een LED-lamp zit meestal eerst een bruggelijkrichter op kop. Die verhindert toch dat energie terug naar het net kan worden gestuurd (daarom is het een gelijkrichter :) ) Energie kunnen terugsturen naar het net is toch de basisvereiste om de blindstroom van bv een spoel te kunnen compenseren?

Dat is toch hoe passieve blindstroomcompensatie bij reactieve belastingen werkt? Een reactieve belasting (normaal een capaciteit) parallel schakelen waarvan op- en ontlaadfase de fase van de reactieve belasting waarvan je de arbeidsfactor wil verbeteren (meestal een inductieve belasting) compenseert, of toch iig zo veel mogelijk.

in grotere led drivers zit een actieve pfc, maar de kleine drivers hoeven dat niet. echter als je dan 60x een kleine driver hebt dan krijg je een vrij rotte cosinus. maar dit probleem heerst overal waar tlbakken zijn vervangen voor led en je hoort er niks van. je merkt wel dat schakelaars vaker uitfikken als voorheen. eerst inductief ( vsa bakken ) schakelen en nu capacitief.

Duidelijk is dat er 3 stuks 250/5 stroomtrafo's hangen. De L&G is een 5 Amp nom type; dat staat op het type plaatje en dat zal wel kloppen.
Maar de primaire stroom staat daar niet ingevuld. Het zou zo maar kunnen dat die verkeerd is geprogrammeerd. Als er bijvoorbeeld 20/5 ...30/5 daadwerkelijk is geprogrammeerd kom je aardig in de buurt van wat het blok meet.
Andere mogelijkheid is dat 1 of 2 van de trafo's verkeerd om zijn aangesloten, zodat de stroom er verkeerd doorheen loopt. Krijg je ook merkwaardige uitlezingen. In mijn werkzame leven ben ik dat (helaas) te vaak tegengekomen.

Op zondag 21 september 2025 10:19:16 schreef Leo-Bolier:
Andere mogelijkheid is dat 1 of 2 van de trafo's verkeerd om zijn aangesloten, zodat de stroom er verkeerd doorheen loopt. Krijg je ook merkwaardige uitlezingen. In mijn werkzame leven ben ik dat (helaas) te vaak tegengekomen.

Er staat op alle drie een vette zwarte pijl naar beneden, dus dat is hierbij uitgesloten.