De mantel moet altijd geaard zijn, er moet ook een doorlopende aarde zijn naar de schuur.
15A achter 16A is (nog niet misschien) selectief. Bij sluiting kan eender welke er uit gaan. Nog los van dat 15A een erg vreemde waarde is.
Selectief wil je twee waardes lager zitten. Dus voor 16A is de eerste 10A en de tweede 6A. En bij volle sluiting heb je zelfs dan nog geen garantie dat die 16A er in blijft.
Een betere naam is dan ook "verliesstroomschakelaar" of "differentieelschakelaar"
https://nl.wikipedia.org/wiki/Aardlekschakelaar
Op zondag 21 september 2025 13:54:06 schreef adinatha:
.....waarbij de aarde op een aardlekschakelaar is aangesloten waar nog wel meer op zit
De aarde zit nooit op de aardlekschakelaar aangesloten. Een aardlekschakelaar heeft daar ook geen klem voor. Dus kijk nog eens goed hoe het echt zit.
benleentje
Golden Member
2 aardlekken of meer achter mogen. Maar is meestal weinig zinvol omdat je niet weet welke er dan als eerste uitgaat.
Een 15A zekering achter een 16A zekering is nutteloos die gaan er allebei tegelijk uit.
Als je wilt dat de schuur geen invloed heeft op.je woning dan is het handigste om er een aparte groep voor te maken.
Interessant, hoe zat in elkaar dan, de interne schakeling.
[Bericht gewijzigd door Kees frees op (82%)]
Dat was nodig om aan de een of andere norm te kunnen voldoen destijds. Later kwam het advies om ze gewoon af te knippen.
Maar deze dingen zijn berucht om problemen met hard worden vet, waardoor ze meestal niet meer uitschakelen. En soms zelfs ploffen als je de testknop gebruikt.
Gerard*
Statistics are like a bikini: What they show is suggestive, but what they hide is vital.
70 meter is best lang, zou bij kortsluiting de automaat trippen? Welke diameter hebben de aders in de kabel?
Zoals al opgemerkt is de selectiviteit belangrijk als je zekerheid wilt hebben dat de automaat in de schuur er eerder uit gaat dan in de woning. Een type C automaat in de woning en een type B automaat in de schuur die twee klassen lager zit zou misschien een betere oplossing zijn. Wil je de garantie hebben dat het altijd goed gaat, dan moet de kabel zwaar genoeg zijn om in de woning een zwaardere zekering tee plaatsen.
Waar zit de aarde van de grondkabel dan wel op geaard?
Verschilstroomschakelaar wordt in de volksmond wel aardlekschakelaar genoemd. Verschilstroomschakelaar is wel het betere woord ervoor, want de schakelaar reageert op het verschil in stroom tussen de fase en de nul en dát treedt op als er stroom naar de aarde lekt.
Zou het niet beter zijn om er een goede installateur bij te halen?
Pas op en weet wat je doet, geld besparen en met je leven betalen is meestal geen goed idee.
Op zondag 21 september 2025 14:19:17 schreef benleentje:
Een 15A zekering achter een 16A zekering is nutteloos die gaan er allebei tegelijk uit.
Bij sluiting wel, maar bij overbelasting . . . (niet te zeggen vermoed ik).
Als je wilt dat de schuur geen invloed heeft op.je woning dan is het handigste om er een aparte groep voor te maken.
Inderdaad.
Op zondag 21 september 2025 14:25:48 schreef Peter112:
Er zijn wel meer inmiddels bejaarde types geweest die je beter in de afvalbak kan gooien.[bijlage]
Jep, zelfde kaliber, zelfde problemen.
Op zondag 21 september 2025 14:24:11 schreef Gerard*:
Verschilstroomschakelaar wordt in de volksmond wel aardlekschakelaar genoemd.
In het Nederlands is aardlekschakelaar toch de gangbare benaming. Heeft niks met volksmond te maken. Een vroegere collega van me zat in een landelijke commissie die zich bezig hield met de introductie en die heb ik nooit een ander woord horen gebruiken.
Het verraste me wel dat er kennelijk aardlekschakelaars hebben bestaan met een aardaansluiting. Nooit gezien en ik kan me ook geen voorstelling maken van de functie van die aansluiting.
Kennelijk is dat al zo want de kabel begint bij een automaat B16. Maar ik denk dat TS wil voorkomen dat hij naar de woning moet lopen als er in de schuur iets fout gaat. Vanwege de selectiviteit kun je dan in de schuur met maximaal 6A zekeren.
Handiger is het om in de woning de kabel te zekeren met C16 of D16, en in de schuur met B16. Dat geeft meer kans op selectiviteit.
Paulinha_B
Honourable Member
2 aardlekken of meer achter mogen. Maar is meestal weinig zinvol omdat je niet weet welke er dan als eerste uitgaat.
Nochtans is dat in Belgie decennialang de standaard geweest: 300mA algemeen, direct bij binnenkomen, en daar bovenop 30mA voor de vochtige ruimtes.
In het Nederlands is aardlekschakelaar toch de gangbare benaming.
Dat doet er niet vanaf dat het een foute term is, of toch op zijn minst verwarrend. Maar ja, Nederlanders en Nederlands...
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
Op zondag 21 september 2025 14:25:48 schreef Peter112:
Er zijn wel meer inmiddels bejaarde types geweest die je beter in de afvalbak kan gooien.[bijlage]
die zijn leuk als de aardlek hapert. testknop inhouden terwijl het tiktiktik gaat en ineens bang, spat de weerstand in serie met de testknop uit elkaar. maar idd deze en de holec's uit de 90's zijn berucht. er zit nog een holec type tussen wat nog slechter was, oranje en groen knopje uit plm 1987.
de latere eaton alamats zijn feitelijk hetzelfde, maar hebben die aardedraad niet meer. iets met emc was dat ofzo..
[Bericht gewijzigd door testman op (10%)]
Op zondag 21 september 2025 16:17:07 schreef Paulinha_B:
[...] Dat doet er niet vanaf dat het een foute term is, of toch op zijn minst verwarrend. Maar ja, Nederlanders en Nederlands...
Waarom is dat een foute term? De bedoeling is dat het ding afschakelt als er ergens een stroom naar aarde lekt.
Op zondag 21 september 2025 16:13:02 schreef KlaasZ:
[...]
Handiger is het om in de woning de kabel te zekeren met C16 of D16, en in de schuur met B16. Dat geeft meer kans op selectiviteit.
C en al helemaal D lijkt me met 70m kabel niet zo'n strak plan.
Op zondag 21 september 2025 16:30:29 schreef KlaasZ:
[...]Waarom is dat een foute term? De bedoeling is dat het ding afschakelt als er ergens een stroom naar aarde lekt.
Niet happen 
De een is wat het doet, dan ander is hoe het dat doet. Beiden niet fout.
Op zondag 21 september 2025 16:26:56 schreef testman:
[...]die zijn leuk als de aardlek hapert. testknop inhouden terwijl het tiktiktik gaat en ineens bang, spat de weerstand in serie met de testknop uit elkaar. maar idd deze en de holec's uit de 90's zijn berucht. er zit nog een holec type tussen wat nog slechter was, oranje en groen knopje uit plm 1987.
de latere eaton alamats zijn feitelijk hetzelfde, maar hebben die aardedraad niet meer. iets met emc was dat ofzo..
Zie het filmpje een paar posts boven je
Paulinha_B
Honourable Member
Op zondag 21 september 2025 16:30:29 schreef KlaasZ:
[...]Waarom is dat een foute term? De bedoeling is dat het ding afschakelt als er ergens een stroom naar aarde lekt.
Nee. Het ding schakelt af in geval van verliesstroom. Of dat dan naar aarde is of naar de waterleiding of naar de planeet Venus maakt niet uit.
Het woord impliceert ook dat er een aardaansluiting nodig is, dat is nochtans helemaal niet het geval.
Het ding schakelt af in geval van een verschilstroom. En die verschilstroom kan alleen maar ontstaan als er ergens stroom naar aarde lekt. Of dat nou is naar een bewust aangebrachte aardleiding of via de waterleiding of een betonnen vloer, maakt allemaal niks uit. Uiteindelijk kan die stroom alleen maar naar aarde lekken. Een andere mogelijkheid is er niet.
Paulinha_B
Honourable Member
Het maakt voor de verliesstroomschakelaar niet uit waar de verschilstroom naartoe gaat. De verliesstroomschakelaar schakelt op een verschil in stroom. Al de rest is bijzaak.
mvdk
Golden Member
@KlaasZ: Je mocht niet happen van Sine...
Edit: in Engelstalig gebied heet zo'n ding een RCD. Moest ik jaren geleden ook even opzoeken toen ik die afkorting voor het eerst tegen kwam.
https://en.wikipedia.org/wiki/Residual-current_device
[Bericht gewijzigd door mvdk op (71%)]
mvdk
Golden Member
De beste oplossing voor het "probleem" is een weerbestendig kastje aan de buitenmuur van het huis, op een onopvallende plaats. Daarnaartoe met een kabel met alleen maar een schakelaar. Als die kabel niet langer is dan 75cm, in geval van een meterkast nabij de voordeur, mag dat. In die kast buiten de RCD en de automaat. Iets minder goede oplossing: in de meterkast een 20A smeltpatroon voor die buitengroep, naar die buitenkast.
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
miss ook aarde slaan aan het einde van de kabel. 30mA alamatje aan het einde en idd 20A smeltzekering in het woonhuis of een 300mA B20 alamatje in de woning kan ook. valt deze dan een keer uit kan de bewoner die weer resetten bij terugkomst, als de kabel kabel geraakt oid. een 16A smeltzekering met sluiting erachter krijgt ook een B80 automaat er zo uit. als het woonhuis geen hoofdzekeringen maar automaten heeft dan heeft het ook weinig nut om een 20A zekering toe te voegen.
Op zondag 21 september 2025 17:44:19 schreef mvdk:
@KlaasZ: Je mocht niet happen van Sine...
Weet ik. Maar ik kan niet zo goed tegen stom gedram.