Goedenavond, ik ben al meer dan 10 jaar lid van het forum en het heeft mij al verschillende keren geholpen. Ik heb de zoekfunctie al gebruikt maar ik kom er niet echt uit. Ik ben een nieuwe loods aan het bouwen, en ik kan stillaan gaan denken aan verlichting. De nieuwe loods vervangt een oude kippenstal waar TL verlichting in hing. Nu is de nieuwe loods al een serieuze upgrade maar nu wil ik ook de verlichting updaten. Nu weet ik niet goed welke verlichting ik het best toepas? De loods is 22m lang en 9m breed. Er zit een een lichtstraat in van 8m op 3m, en de hoogte is 4m. Mijn eerste idee was om terug TL lampen te hangen of LED TL lampen. Maar nu kom ik ook LED high bay lampen tegen. Is dit een betere optie? En welke merken zijn prijs kwaliteit in orde? Ik hoef geen A-merken. Ik wil iets wat prijs/kwaliteit ok is. Alvast bedankt voor jullie input.

4m is niet hoog genoeg voor highbay lijkt me. Die highbay dingen zijn bedoeld voor loodsen met 10m hoge plafonds om maar wat te noemen.

TL er in zetten kan niet meer, TL's mogen niet nieuw gemaakt worden in Europa en de VS. Wat je nog kan krijgen komt uit de (grote) oude voorraden.

Zoek een paar types spuitwaterdichte LED armaturen. Kies er twee, hang ze op, bekijk welke het langst mee gaan (kan wat jaartjes duren...), vervang die kapot gaan door het beste type?

LED TL's in spuitwaterdichte armaturen is ook een optie. Dat zie ik op gloednieuwe veerponten, waar ze blijkbaar bij een defect direct een buis willen kunnen vervangen, en waar waterdichtheid van cruciaal belang is. Voordeel is dat het armatuur weer decennia kan blijven hangen, en je bij defect alleen de buis zelf hoeft te vervangen.

[Bericht gewijzigd door Ledlover op (26%)]

Ledlover, ik had nog wat van je verwacht, maar dat zal ik dan maar vragen....

Michiel, waar ga je de loods voor gebruiken en heb je daarvoor kleurecht licht nodig.
Ik werk nml in een magazijn waar ook led-tl-verlichting brand.
De CRI van die led-verlichting is zo slecht dat je het verschil tussen RAL6009 en RAL6005 binnen bijna niet ziet, zelfs RAL7016 komt slecht uit de verf. Pun intended...
Dus als je producten moet beoordelen op kleur probeer dan een zo hoog mogelijke CRI te krijgen.

CRI: Color Range Index.

Momenteel is het een hobbyloods. Maar aangezien ik machines ontwerp is het niet uitgesloten dat er in de toekomst ook kleine machines assembleer. Als ik de webshops mag geloven zijn high bay led lampen al geschikt voor hoogtes vanaf 3m. Maar dat is misschien niet de beste referentie.

Op het werk hangt in een loods van ca 6m een rijtje high-bay LED's, en dat bevalt eigenlijk prima. Zelfs op een bordes wat er ergens midden tussen staat heeft dat meer dan egaal verdeeld genoeg licht.

Let er wel op dat sommige (goedkope) led drivers een behoorlijk stroboscopisch effect kunnen hebben. Meer dan TL's dat hadden. En dat is echt rampzalig licht om onder te werken.

CRI is inderdaad een puntje om op te letten, een fatsoenlijke CRI (>80) zal denk ik weinig meer kosten dan een lagere en daar heb je wel plezier van. >90 is niet nodig, dat is voor spuitcabines en etalages etc.

Lichtkleur is ook nog iets, heb nu een bouwlamp van 6500K, dat is dag/zonlicht. 4000k zou ook nog kunnen maar minder wordt wel erg "gezellig".

Ik zou denk ik zelf voor een paneel gaan, en niet voor LED " buizen". Je wilt licht naar beneden hebben en licht uit een buis via een armatuur laten kaatsen is niet het meest efficient.

@Ledlover: Zelfs die waterdichte (IP68) armaturen zijn niet dicht bij "groen water" aan dek. Buis wisselen is wel makkelijker dan nieuw ophangen en gedoe met wartels enzo.

Op dinsdag 23 september 2025 22:08:07 schreef Henk H.:
Ik zou denk ik zelf voor een paneel gaan, en niet voor LED " buizen". Je wilt licht naar beneden hebben en licht uit een buis via een armatuur laten kaatsen is niet het meest efficient.

Led buizen stralen uit zichzelf al naar beneden. Dit in tegenstelling tot TL buizen, die rondom stralen en dus een reflector nodig hebben om zo veel mogelijk licht naar beneden te krijgen.

Een voordeel van ledbuizen is dat ze makkelijk te vervangen zijn bij een defect. Dit in tegenstelling tot een paneel dat je bij een defect moet demonteren.

9x22 mtr is wat breed om highbay's te nemen als je aan de randen ook nog licht over wilt houden lijkt me. het dak hoogteverschil tussen nok en zijkanten is dat meer als 1 mtr? losse opbouw ledbakken kun je nemen ip65. op de balken gezet heb je daar goed licht van. lichtlijn kan ook, voordeel daarvan is dat je er zo een bak bij kunt steken op een plek waar meer licht nodig is. lange alu of stalen profielen aan ketting die je zo kunt koppelen en hangen gaat dan ook het snelste. je hebt er ook china made merken van tegenwoordig die een stuk goedkoper als de grote merken zijn.

Mijn loods is vergelijkbaar;

20 m lang en 8 m breed

Ik hang elke 5 m een led bat op van 1 m.
En dan 2 in de breedte
Totaal hangen er dus 8 strakjes.

Ik heb geen lichtstraat.

Nog geen idee of het genoeg is...

mijn loods is 15m x 10m en daar zaten vroeger 16 TL lampen in (sommige armaturen waren al leeg). hoogte 4meter. die verlichting verbruikte tegen de 800W. 36W van de TL en een deel van de balast. was er echt van geschrokken dat het zoveel verbruikte.
https://static.circuitsonline.net/camo/c7ca5a1da1ef77a3e6fee9806b52232625c8682a/687474703a2f2f7777772e666f726463617072692e62652f6b6f7274656d61726b2f6c6f6f64732f3634302f494d4732303230313130343134353734352e6a7067

ik heb er nu 10 led TL inzitten van 12W en geeft MEEEER dan genoeg licht. sommige armaturen zijn leeg gebleven. TL straalt licht 360° rondom de lamp. ledTL heeft een ledstrip erin zitten en die schijnen omlaag. 12W LEd geeft veel meer licht op de grond dan 36W TL.

verbruik is nu een 150W van de loods aan verlichting. een besparing van 650W tov TL

https://www.circuitsonline.net/forum/file/112782/forum-post-1.5x

https://www.circuitsonline.net/forum/file/112783/forum-post-1.5x

van die custom led panelen heb ik het zo niet, als er binnen 5jaar zo eentje kapot gaan, bestaan ze waarschijnlijk niet meer en moet er een ander model in . met TL armaturen zit je bij een standaard en dat zal blijven bestaan

[Bericht gewijzigd door fcapri op (10%)]

Op dinsdag 23 september 2025 21:09:31 schreef Roches:
Ledlover, ik had nog wat van je verwacht, maar dat zal ik dan maar vragen....

Michiel, waar ga je de loods voor gebruiken en heb je daarvoor kleurecht licht nodig.
Ik werk nml in een magazijn waar ook led-tl-verlichting brand.
De CRI van die led-verlichting is zo slecht dat je het verschil tussen RAL6009 en RAL6005 binnen bijna niet ziet, zelfs RAL7016 komt slecht uit de verf. Pun intended...
Dus als je producten moet beoordelen op kleur probeer dan een zo hoog mogelijke CRI te krijgen.

CRI: Color Range rendering Index.

Ik ging even uit van een kippenschuur waar CRI niet veel uitmaakt.

Standaard ledverlichting heeft een CRI van 80, marginaal lager dan van een moderne TL buis, significant beter dan van een ouderwetse.
LEDs met lagere CRI zijn alleen te verkrijgen als straatverlichting. Alle gebruikelijke LED panelen zijn CRI 80.
80 voldoet voor de meeste mensen, maar kijk voor de lol even of 90 ook te krijgen is in jouw prijsbereik. Goed licht maakt het leven altijd aangenamer.

Op dinsdag 23 september 2025 22:08:07 schreef Henk H.:

Lichtkleur is ook nog iets, heb nu een bouwlamp van 6500K, dat is dag/zonlicht. 4000k zou ook nog kunnen maar minder wordt wel erg "gezellig".

Ik zou niet voor 6500k gaan. De weergave van rode en bruine kleuren (zoals hout) lijdt teveel onder de blauwzweem. Het heet wel 'daglicht' maar is heel specifiek 'Noord-georienteerd daglicht op een dag zonder zonlicht'. Ik vind het vaak een beetje deprimerend.
Zonlicht, waar ik altijd blij van word, is véél warmer van kleur. Vergeleken met zonlicht is 6500k duidelijk blauw. 4000k is voor een werkplaats een goed compromis. Zonlicht heeft een kleurtemperatuur van rond de 3500k, afhankelijk van het moment op de dag.

Mijn garage heeft ongeveer dezelfde afmetingen. Ik heb er 18 ACRO BASIC EQ258's in hangen en dat bevalt al 3 jaar goed.

Op woensdag 24 september 2025 10:51:01 schreef Harrie729:
Mijn garage heeft ongeveer dezelfde afmetingen. Ik heb er 18 ACRO BASIC EQ258's in hangen en dat bevalt al 3 jaar goed.

18 x 50 W???
Das 900 W led

Das vrij fors licht op zo'n oppervlakte

Fcapri heeft 120w en dat lijkt me ruim voldoende..

Ik zou op 150 w uitkomen.

een losse led tegen een balk plakken zou ik niet doen, alles wat een beetje licht geeft wil ook koeling hebben en hout koelt niet best. ledstrip heb ik ook al eens op een zolder tegen de nok gehangen ( in alu profiel ) , gaf daar goed licht. maar was ook maar 190cm hoog daar, kon dus met 14W de meter. evengoed heb je bij ledstrip al snel de lengte als probleem, max 5 of 10 meter anders krijg je teveel spanningsval.

ik zou iig geen tlbakken met een ledbuis aanbevelen. die dingen geven minder goed licht als je denkt. zeker met een vergelijk naar een bak met ledplaat erin. en ga niet aliexpress ledbakken lopen shoppen want die ben ik ook al tegengekomen bij een hout verwerker, spul was na 3 jaar al gaar. te goedkope drivers die teveel uren maakten voor de kwaliteit. was zo slecht dat de bruine plek aan de buitenzijde van de plastic bak de plaats van de driver al aangaf.

Ik heb een tijd geleden deze van Philips ergens opgehangen: WT120C G2 LED60S/840 PSU L1500. Met led strips er in, zitten clips bij om ergens tegen aan te schroeven of op de hangen aan kettinkjes.
4000K en 6000 lm. 42.9W/stuk. IP65 / IK08
Misschien is dat wat?

Op woensdag 24 september 2025 16:26:21 schreef High met Henk:
[...]

18 x 50 W???
Das 900 W led

Das vrij fors licht op zo'n oppervlakte

Fcapri heeft 120w en dat lijkt me ruim voldoende..

Ik zou op 150 w uitkomen.

De constructie van het dak verhinderde mij om de lampen mooi te verdelen maar als ik er even vanuit ga dat het perfect verdeeld is kom ik op ca 600 lux uit. Voor een werkruimte vond ik de aanbeveling 500-700 lux. Dat is dus ongeveer goed.

Ik ervaar het zelf als een fijn verlichte werkplek zonder dat het overdreven is. Ik heb het wel ingedeeld in een paar zones zodat ik niet overal tegelijk het licht moet aan doen. Het is nogal een lang smal gebouw en als ik achter bezig ben hoeft vooraan het licht niet te branden.

We gebruiken hem ook als garage voor onze auto's in de winter en dan is de aanbeveling maar 100-150 lux. Ik heb één lamp die ik apart kan aandoen via een kruisschakeling bereikbaar vanuit elk portier en dat is dan voldoende om de weg naar de loopdeur te vinden.

Op woensdag 24 september 2025 23:51:12 schreef henri62:
Ik heb een tijd geleden deze van Philips ergens opgehangen: WT120C G2 LED60S/840 PSU L1500. Met led strips er in, zitten clips bij om ergens tegen aan te schroeven of op de hangen aan kettinkjes.
4000K en 6000 lm. 42.9W/stuk. IP65 / IK08
Misschien is dat wat?

dit soort bakken gaan er op t werk met de pallet doorheen, een directe vervanger van 2x58W bakken. tegenwoordig ook vaak omschakelbaar van 3000-4000-5000K, tevens kun je het lichtvermogen ook wat terugbrengen met dipswitches.

Ik vind het licht van Philips best goed. Er hangen ook ufo lampen van 200W/stuk (merk weet ik zo effe niet, moet ik opzoeken) en die vind ik toch ietsje minder fijn, wat licht flikkering betreft. Zijn wel 175 lm/W komt een enorme bak licht uit.

[Bericht gewijzigd door henri62 op (11%)]

je kunt dat zo merken of het licht flikkert door de driver, een camera geeft dat mooi weer.

Als je licht met een hoge CRI nodig hebt, is het beter om bij bekende merken als bijvoorbeeld Philips te blijven. Chinese lampen voldoen wel aan de meetapparatuur, maar doen dan met een hoop pieken in het spectrum waardoor de meting wel goed is, maar het resultaat voor het oog niet echt optimaal.

Zo had Philips vroeger de 9xx TL serie, die waren echt mooi. En in meerdere temperatuurkleuren wat niet de CRI is. Ik hoop dat ze de trend in LED-verlichting hebben doorgezet.

Maar kijk ook naar de temperatuurkleur, wil je felwit, warmlicht etc.