https://axxacnc.com/3ph-ac-motor-ls100l-leroy-somer-searle-0-31kw-400v…

Voor deze motor(en) zou ik nieuwe lagers nodig hebben. Er zijn 5 motoren gemonteerd in de koeler echter kan ik nergens specificaties vinden om te weten te komen welke lagers er in zitten.

De koeler staat op een dak, is gebouwd voor buiten te staan, echter de lagers gaan snel stuk, roesten inwendig helaas. Ik overweeg om rvs of keramische lagers te monteren.

Om geen extra stilstand te veroorzaken zou het handig zijn om het type lager te kennen voordat ik er een motor af haal.

Iemand een idee?

Thx

roesten de lagers of zijn ze bruin bij demontage van de hitte welke weer roest aantrekt? dat zie je vaak terug op de as welke een bruine of blauwe streep heeft door de hitte van de rotte lager. vaak is de levensduur een stuk korter als zo'n ding bijna continu max toeren draait. zie dat wel vaker, gebouwen waar tig dezelfde fans op dak staan, in 10-14 jaar is het op ermee bij continu draaien. bij eenzelfde pand waar de fan's via spaartrafo's op een klok zitten word bijna de dubbele levensduur gehaald. als je dan 1000€ per fan kaal zonder montage al kwijt bent reken maar uit..

ik zou dezelfde lagers erin zetten, zoek de leeftijd maar eens op van het geheel. en merk lagers nemen, skf niet uit china! anders is het sowiso snel over..

Het zijn 12-polige motoren als ik me niet vergis, toerental voluit ligt ergens rond de 750-900 rpm.
Als de koeling draait worden de ventilatoren constant rond de 10% aangestuurd (VFO). Bij zwaardere belasting (na heetgas ontdooiing of wanneer echt alle koelers voluit draaien) gaan ze richting 90%.

Ook is het zo dat ze in de winterperiode bijna niet draaien. De aansluitklemmen hebben vocht gezien, lichte roestvorming. Omdat de as verticaal is opgesteld met de fan bladen bovenaan verwacht ik geroeste lagers.
Meestal gebruiken ze bij dergelijke koelers 'buitenlopers', motoren waarbij de rotor volledig over de stator zit waardoor er geen vocht in kan. Bij deze zitten er enkel kunstof/rubber ringen over de as.

De motoren werken nog wel, eentje heeft het wat lastiger, klacht is vooral van de buren wegens overmatig geluid. Nu vind ik de buren hun oren dan wel gevoelig maar goed, moet opgelost. Ik heb er nog geen van de 5 uit mekaar gehaald omdat het een flinke klus is.
Effe een motor naar beneden halen is ook leuk, hoewel die maar een 0,31KW is weegt die toch ruim 20kg en moet die 12m naar beneden. Beetje lastig op een ladder.

Beter een hoogwerker regelen voor dat soort klussen. Meestal zitten er standaard lagers in. Dus die je overal kan bestellen. Maar om echt te weten welke maat je moet hebben zou je toch eerst 1 motor uit elkaar moeten halen. Ook zitten er vaak twee verschillende lagers in 1 of 2 aan de voorzijde en 1of 2 aan de achterzijde
Wat ik zelf doe is vaak rvs lagers er in zetten mits deze geschikt zijn voor een hoog toerental. Ook smeer in de lagers goed in het vet. Dus de buiten kant van de lagers. Zo zijn ze extra beschermd tegen vocht. Tot nog toe geeft dat bij mij een goed resultaat. En ik heb veel motoren in vochtige en natte omgeving staan.

Soms staat op het type plaatje wat voor lagers erin zitten.
DE### = Drive End (waar de aandrijfas zit dus)
NDE### = Non Drive End (waar de koelwaaier zit)

Meestal loopt het lager aan de waaierkant er het eerst uit.

Helaas niet bij deze. Wel een raar type plaatje: Voor driehoek en ster dezelfde spanning?

Anders contact opnemen met Leroy Somer? (Via Nidec in Sliedrecht)

Ik kan mij voorstellen dat bedrijfszekerheid belangrijk is en je beslagen ten ijs wilt komen met de juiste lagers. Kan vanuit bedrijfszekerheid niet een compleet nieuwe motor worden aangeschaft zodat je altijd vlot een reserve exemplaar voor handen hebt? Snel wisselen en daarna "op je gemak" de motor reviseren welke defecte lagers had. Dat geeft je ook wat tijd om lagers te bestellen.

Hoogtewerker ja, eens naast het dak kan dat wel, aan de condensor geraken lukt niet helaas, staat vanalles in de weg.
Extra motor is zinloos, de condensor haalt op 4 motoren bij 20graden buiten voldoende capaciteit, er kan er eentje tussenuit om rustig aan te werken.
Morgen dus toch maar een lier etc om de motor beneden te krijgen. Groot ding voor zo'n laag vermogen, natuurlijk speelt het toerental een rol hier. Vandaar dat rvs lagers zeker moeten kunnen dacht ik.

Spijtig dat er geen tabelletje online is waar je de maat op kan vinden volgens het typeplaatje. Eens open zal het wel lukken, ik heb al vaker lagers gewisseld. Soms kan het wat lastig zijn om de fan achterop de motor los te krijgen, zeker als de as wat roest heeft. Hoewel de fan me bij deze opstelling nu net weinig meerwaarde lijkt op te leveren, toch maar opwarmen om los te maken.

Nieuwe rubbers voor de terminal box ga ik ook bestellen, die vielen uit mekaar bij het losnemen van de kabels. Gelukkig wel rvs schroeven, de motor is er op gebouwd om buiten te staan.
Tips zijn altijd welkom, je kan er alleen maar van bijleren.

Op zondag 28 september 2025 19:55:44 schreef henri62:
Helaas niet bij deze. Wel een raar type plaatje: Voor driehoek en ster dezelfde spanning?

Wel een compleet ander vermogen en een raar laag toerental....
(Het is dus gewoon een 0.31kW, 630V 455RPM driehoek motor).

@rew, klopt. Enkel dat deze hier gebruikt worden om enorme (1m20) grote schoepen aan te drijven.
Oorspronkelijk is de koeler erop gebouwd om onder de 50dba te blijven. Nu is dat echter verre van, de beplating van de condensor werkt als klankkast en de lagers rollen niet meer zoals het zou moeten waardoor er best wel wat lawaai is. 1 motor is nog vrij goed, die hoor je echt niet, de andere 4 zijn vanaf 25% aansturing duidelijk hoorbaar, beneden, 12m lager...

Smeren, helaas, het deed iets maar onvoldoende.

eerst schrijf je; "Om geen extra stilstand te veroorzaken zou het handig zijn om het type lager te kennen voordat ik er een motor af haal.

vervolgens schrijf je; "Extra motor is zinloos, de condensor haalt op 4 motoren bij 20graden buiten voldoende capaciteit, er kan er eentje tussenuit om rustig aan te werken."

Als het er zo voor staat zou ik dus gewoon de motor op het dak demonteren en desnoods met rotor/anker in stevige rugtas weer naar beneden gaan. Daar kan je dan rustig met aanvullende trekkers de lagers verwijderen en bestellen. Maar met een beetje geluk kan je boven ook de lagers al van de as verwijderen. Veel staat of valt met het juiste gereedschap om de lagers van de as te trekken.

@240diesel, om geen extra tijd te verspillen met het naar de condensor toe rijden, ladder tot het eerste dak, luikje naar het tweede dak, extra ladder tot daar, nog een ladder om boven op de condensor te geraken...

Lagers hebben veel leveranciers wel in het rek liggen en het wisselen dacht ik idd boven aan te pakken, materiaal heb ik, ervaring ook. Maar als ik het nummer wist kon ik al rondkijken naar rvs lagers.

Gemakzuchtig misschien? Morgen bel ik even met mijn vaste leverancier voor motoren, eens horen wat die denkt.

mailtje naar leroy&somer om de specs van de lagers te krijgen miss?

ken die koelingen n beetje, hoog op een dak lage toeren maar resoneren hoor je gewoon al heel snel. zeker als je wilt slapen is dat erg irittant. met het weer in dit jaargetijde kun je wel 2 motoren missen, de andere kunnen nog een stuk harder gaan lopen. wat jaren terug weleens een storing gehad aan een grote gebouw koeling bij een vleesverwerker die platlag door overdruk, wat niet gek was gezien er 2 compressoren weg waren voor herstel en het 36 graden was die dag. dat ging de weken ervoor nog prima.

motor bouwgrootte 100
as diameter is dan normaal 28 mm
as diameter waar lager zit is dan 30 mm
kogellager type : 6206 of 6006
neem twee stuks met een rubberen afdichtingslip

6206 2RS C3 of 6006 2RS C3 aan de "DE" (= driving end)

mogelijks/waarschijnlijk een kleiner lager aan de "NDE" (= non driving end)
dus 6005 2RS C3

Bel naar Nidec Sliedrecht. LS is onderdeel van Nidec.
Die kunnen je aan de volledige datasheet helpen. En wellicht een oplossing.
Dit is niet een heel erg standaard motor.

Ik heb de datasheets ook, maar ben de komende dagen onderweg en heb er even geen tijd voor.

Nidec: 0184 420555

Dit is inderdaad niet een heel alledaagse motor, Cantoni maakt de Sg100L-12 die dezelfde maat en 12 polen heeft, maar dat spoort niet met een max toerental van 750-900rpm. Een 375rpm motor zou een 16-polige zijn, en dat is wel redelijk ongebruikelijk. Als je een FO hebt kan je hem ook vervangen met een 8-polige van 2x het vermogen en de FO instellingen bijwerken.

Op maandag 29 september 2025 00:50:26 schreef pamwikkeling:
motor bouwgrootte 100
as diameter is dan normaal 28 mm
as diameter waar lager zit is dan 30 mm
kogellager type : 6206 of 6006
neem twee stuks met een rubberen afdichtingslip

Dat laatste wordt door geen enkele motor fabrikant die ik ken aangeraden, ze hebben allemaal metalen afdichtingen. Ik heb nooit geweten waarom dat is, maar het zou iets met de druk- en vochthuishouding bij wisselende temperaturen kunnen zijn. Ik neig ook te denken dat als er al water bij het lager is je de vervanging toch al niet moet uitstellen, want dan zijn de windingen ook snel aan de beurt. Ik denk dat "2Z" lagers misschien de betere keus zijn.

6206 2RS C3 of 6006 2RS C3 aan de "DE" (= driving end)

mogelijks/waarschijnlijk een kleiner lager aan de "NDE" (= non driving end)
dus 6005 2RS C3

Die 6206 is volgens mij inderdaad de standaard voor een IEC motor, ik geloof zelfs dat het in de (betaalde :/) standaard staat. Die alternatieve lager aan de "DE" zijde heb ik bij kleine standaard motoren nog niet gezien.

Denk er aan dat er misschien ook nog een v-seal bij hoort die je ook wil hebben zoals een SKF 30 V AV. Die zal in een vochtige omgeving waarschijnlijk meer invloed hebben op het onderhoudsinterval dan het lager zelf. Hiervoor moet je waarschijnlijk toch eerst een verkennend onderzoek doen (al zijn deze seals wel zo goedkoop dat je ze eventueel blind kan kopen). De motor in je link heeft wel iets om de as, maar ik kan niet goed zien of het alleen transportbescherming is of iets meer.

Op maandag 29 september 2025 08:11:14 schreef Kruimel:En 375rpm motor zou een 16-polige zijn...

Een 12 polige zonder enige slip is 500RPM, dus heel onwaarschijnlijk is 375 nou ook weer niet voor zo'n kleintje.

Ik vind 25% slip wel errug veel, maar bij het herlezen van het typeplaatje blijkt het inderdaad een 12-polige motor. Ik denk dat jullie misschien ook zien waarom ik me hierin vergiste:

Redementen van 46 en 43% zijn ook wel om te huilen trouwens, was het inmiddels niet al 2025? 8)7

De behuizing geeft een Ta van 90°C, wat ik erg veel vind. Zou het kunnen dat je hier misschien een lager met hoge temperatuurs smeer nodig hebt? Zo een langzame motor zal ook niet heel veel lucht krijgen van zijn eigen ventilator, zeker niet als ze doorlopend op 10% draaien. Dat wordt ook afgeraden voor standaard motoren op een FO omdat het wel warmte in de windingen geeft, al zou dat voor een kwadratische belasting als een fan minder problematisch moeten zijn.

[Bericht gewijzigd door Kruimel op (18%)]

Wat me verbaast 320 rpm bij 60Hz in ster

Da's lelijk, spanning op de wikkelingen verlagen voor extra slip. Deze motor hoeft niet aan de IE richtlijnen te voldoen, dus die belabberde rendementen kunnen best kloppen.

Op zondag 28 september 2025 17:18:38 schreef Appel:
De koeler staat op een dak, is gebouwd voor buiten te staan, echter de lagers gaan snel stuk, roesten inwendig helaas. Ik overweeg om rvs of keramische lagers te monteren.

Hoe vaak gaan die lagers eigenlijk stuk dan? Ik zat die advertentie voor de motor na te lezen en daar stond onder andere:

double labyrinth shaft seals

en

This a special 12 pole fan motor made for the air cooling industry.

en

Built to last

Eigenlijk is het dan toch raar als zo een motor zo snel door zijn lagers gaat? Standaard inductiemotoren zijn gewoonlijk niet heel erg onder de indruk van een tijdje in weer en wind staan, en als ze dan ook nog eens maar 350rpm draaien verwacht ik dat ik hooguit één keer in het leven van de motor de lagers zou moeten vervangen. Ik zou proberen te onderzoeken of:

• De motoren erg heet worden
  • De wieken enigszins in balans zijn
  • De seals goed gemonteerd zijn
  • De motoren geschikt zijn voor een frequentieregelaar en of die de juiste is en goed ingesteld is.

Het voelt alsof er een gemeenschappelijk probleem is. Die rubbers kunnen natuurlijk ook door hitte zijn overleden.

je ziet wel dat motoren die standaard langzaam draaien op een FO dat die een extra fan op de kap hebben zitten welke wel gewoon op 230V werkt. anders gaan de motoren stuk door oververhitting.

Gisteren mijn motor-mannetje gebeld, die kende deze motoren. 6205 en 6206 idd. Gevraagd hoe zij deze reviseren. 'Gewone' skf2rs erin volgens hen. Ook de afdichting aan de as vervangen, al doet dit weinig extra aangezien er een opstaande rand is waardoor vocht van de motorbehuizing af loopt.
Oude lagers geïnspecteerd, alles was nog gesmeerd. Wat opviel was wel dat de onderste lagers het slechtst waren (6205). Ook de kunststof (is geen rubber) afdichting aan de aansluitdoos viel uit mekaar bij elke motor. Deze vervangen door een uit rubber gesneden dichting. Blikpakketten zagen er nog goed uit, hooguit een beetje vliegroest op 1 motor. Op aanraden van hen hebben we een gaatje van 4mm onderaan (in de zitting van de 6205) geboord om vocht er uit te laten lopen. Ze vertelden me dat condens het grootste probleem zou zijn. De lucht uit de condensor zit rond de 35-45 graden, vooral in de winter zorgt dit voor condens omdat er lucht in en uit de motor moet bij opwarmen/afkoelen. Demonteren en terug monteren ging verrassend goed, ik had meer roestvorming verwacht. Blijkbaar zijn deze motoren er echt wel voor gebouwd om buiten gebruikt te worden, alles in rvs of aluminium (bv schroeven van de aansluitdoos etc) enkel de lagers met metalen afdichting vonden zij niet ok, beter een rubberen dichting.
Ik hoop dat ze er nu meer dan 5 jaar tegen kunnen, dat is de tijd tussen 2 beurten volgens het logboek. Nu heb ik wel de nummers op de motoren en in het logboek genoteerd, maakt het makkelijker volgende keer. Hopelijk duurt het langer dan 5j...
Inclusief onderdelen afhalen en alles waren we 6u bezig met 2 man om de klus te klaren.
Dank voor de tips. Op naar de volgende voor vandaag waar we een 50KW CO2 compressor gaan controleren wegens te hoge stroomopname. Kan iets kleins zijn maar toch voldoende tijd voorzien...

Elektromotoren, frequentieregelaar, lager.
Weet niet precies hoe het zit.
Maar door de hoge schakelfrequenties en lagerstromen kunne er in de lagers kleine deeltjes losraken waardoor de lagers sneller slijten.
Misschien dat Pamwikkeling dit beter kan uitleggen.

Op dinsdag 30 september 2025 06:21:09 schreef Appel:

Dank voor de tips. Op naar de volgende voor vandaag waar we een 50KW CO2 compressor gaan controleren wegens te hoge stroomopname. Kan iets kleins zijn maar toch voldoende tijd voorzien...

had nog een VRF systeem compressor op einde zomer die overleden was, manshoog ding van 320 kilo waar je niet bij kunt, en waar ook niks meer van is, 20+ jaar oud. nu heeft men niks meer daar want het hele systeem moet vervangen worden.

Op dinsdag 30 september 2025 06:21:09 schreef Appel:
De lucht uit de condensor zit rond de 35-45 graden, vooral in de winter zorgt dit voor condens omdat er lucht in en uit de motor moet bij opwarmen/afkoelen. Demonteren en terug monteren ging verrassend goed, ik had meer roestvorming verwacht. Blijkbaar zijn deze motoren er echt wel voor gebouwd om buiten gebruikt te worden, alles in rvs of aluminium (bv schroeven van de aansluitdoos etc)

Let er wel op dat je niet lukraak overal RVS overal in draait als het er niet al zat, door galvanische corrosie roesten RVS bouten direct in aluminium vaak vast en komen er dan niet in één stuk uit en dat herstellen is niet leuk. Deze motor bestaat uit verschillende onedele materialen, wat deze kwestie lastiger maakt:

Aluminium frame with cast iron end shields

Als de fabrikant zijn huiswerk goed heeft gedaan zijn de juiste legeringen gebruikt op de juiste manier en is dat geen probleem. In de eindschilden zitten waarschijnlijk stalen bouten. Soms zitten er ook plastic isolatieringetjes op de relevante plekken om elektrisch contact te vermijden. Kom je dat tegen, zorg er dan voor dat je onthoudt waar ze zaten, want dan zijn ze vaak relevant.