@ HD13
Elektro motoren, frequentie sturingen en lagers, ik denk dat we dan uitkomen bij “bearing currents”.
Kort door de bocht gaat het om een elektrische stroom die in de lengte richting van de motoras loopt en via de kogellagers en het motorframe een kortgesloten kring vormt.
Omdat de stroom ook door de kogellagers loopt bestaat de kans dat die hierdoor beschadigd geraken.

Het koper van de wikkeling en de motor behuizing (stator en rotor) vormen de twee geleiders van een condensator.
Het isolatie materiaal tussen wikkelingen en de stator vormt het diëlectricum.
Door het hakken / PWM-en (2 tot 12 kHz) van de frequentiesturing om de motor met de juiste spanning en stroom te voorzien en het spanningsverschil (600 - 800V ?) dat dan ontstaat tussen de wikkeling en het motorframe, gaat er een lekstroom lopen door de condensator die de wikkelingen en de motorbehuizing vormen.
Een deel van deze lekstroom loopt ook door het anker en via de kogellagers naar de aarde (?) en vormen de bearing currents.

Het is logisch dat een grotere motor ook een grotere condensator vormt en het probleem dan groter is.
Ook een hogere takt frequentie zal het probleem vergroten.

De oplossing bestaat erin om :
1) ofwel één “geïsoleerde” kogellager te gebruiken (Isolated bearing = voorzien van een oxide laag op de buitenring). Eén geïsoleerd lager is voldoende om de stroomkring te onderbreken.
2) ofwel in het motordeksel een isolerende ring te voorzien die een elektrische onderbreking maakt.
3) ofwel een “borsteltje” over de as van de motor te laten wrijven, die borsteltje vormt een kortsluiting voor de condensator
4) ofwel de taktfrequentie van de frequentie sturing zo laag mogelijk te kiezen.
5) ofwel regelmatig de lagers te vervangen ?

In bijlage wat extra info.

Bij kleine motoren heb ik er nooit last van gehad. De grotere motoren die ik gebruik hebben altijd een geisoleerd lager aan de achterkant.

@pamwikkeling, dank voor de extra info.