Ik heb een Voltcraft Transformator 230V naar 115V. Ik neem aan dat de trafo gescheiden wikkelingen heeft, Mijn vraag is deze trafo veilig? Dus gescheiden van het lichtnet.
Ledlover
Pekelfiets nodig? Rijdend retro restoratieproject? Yamaha FZR600 1991 te koop!
Assumption is the mother of all fuckups. Meet het.
Je vraag is vergelijkbaar met 'Mijn Citroën heeft vier wielen. Ik neem aan dat hij een dubbelgescheiden remsysteem heeft. Is deze auto veilig?
Zonder daarbij aan te geven of we het over een 2cv (enkel remsysteem), een CX (hydropneumatisch remsysteem) of een C4 (conventioneel hydraulisch dubbelgescheiden) hebben.
[Bericht gewijzigd door Ledlover op (76%)]
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Het is vrij simpel. Het staat er gewoon op, net zoals op die Citroen ook een typeplaatje zit zodat je weet welke auto je hebt.
Alleen bij die trafo zijn het naast het type ook nog symbooltjes. Maak maar een foto, dan is er wat van te zeggen.
Op maandag 29 september 2025 12:51:09 schreef maartenbakker:
Het is vrij simpel. Het staat er gewoon op, net zoals op die Citroen ook een typeplaatje zit zodat je weet welke auto je hebt.Alleen bij die trafo zijn het naast het type ook nog symbooltjes. Maak maar een foto, dan is er wat van te zeggen.
Meten alleen is niet genoeg. Er moeten symbolen op de trafo staan zoals bijv. de twee vierkantjes in elkaar voor dubbele isolatie.
Aan isolatie voor persoonsveiligheid worden heel andere eisen gesteld als isolatie die technisch gesproken noodzakelijk is. Een van de eisen is bijvoorbeeld de doorslagspanning en de kans op het voorkomen van electrocutie bij een defect.
Op maandag 29 september 2025 12:38:28 schreef blan:
Ik neem aan dat de trafo gescheiden wikkelingen heeft
Meestal is dat bij die dingen niet het geval.
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Je hebt ze in minstens 3 soorten. Autotrafo, gescheiden, veiligheidstrafo. Voltcraft is meestal goedkoop spul dus autotrafo, maar soms hadden die Duitsers wel heel leuk spul voor weinig. Zeker de jaren na de val van het ijzeren gordijn.
Op maandag 29 september 2025 18:16:46 schreef maartenbakker:
Je hebt ze in minstens 3 soorten. Autotrafo, gescheiden, veiligheidstrafo. Voltcraft is meestal goedkoop spul dus autotrafo, maar soms hadden die Duitsers wel heel leuk spul voor weinig. Zeker de jaren na de val van het ijzeren gordijn.
De trafo was maar €2,00 bij de kringloop. Ik zet het ding maar zolang in de kast, loop liever geen risico.
maartenbakker
Golden Member
Op maandag 29 september 2025 19:00:13 schreef blan:
[...]De trafo was maar €2,00 bij de kringloop. Ik zet het ding maar zolang in de kast, loop liever geen risico.
Als je er al mee bezig bent, is het toch nauwelijks meer werk om (zoals gevraagd) door te geven wat het type is en eventueel een foto van het typeplaatje te plaatsen? In de kast zetten is meer werk, en dan stel je over een jaar dezelfde vraag omdat je hem misschien nodig hebt.
Het probleem is een beetje dat je niet alleen jezelf extra werk bezorgt, maar anderen ook.
[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (13%)]
Op maandag 29 september 2025 20:20:24 schreef blan:
Er staat alleen Voltkraft AT-200 op de behuizing, verder geen type plaatje.
Dan zal het deze niet zijn
Voltcraft AT-200 NV 200 W 230 V/AC
Dat is in ieder geval een spaartransformator, dat staat op de behuizing.
maartenbakker
Golden Member
Op de foto die ik kan vinden (er is ook een multimeter met hetzelfde nummer, handig van Conrad...) staat "spartransformator". Dat is Duits voor "autotrafo".
Hij is dus helaas niet geïsoleerd, maar voor 2 euro is het alsnog geen slechte koop.
Turbokeu
Golden Member
I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"
De term 'spaartransfo' is ook in België gemeengoed (naast 'autotransfo').
Ik noemde dit altijd een 'paartransfo' om te zwanzen...
Op maandag 29 september 2025 20:31:57 schreef maartenbakker:
Op de foto die ik kan vinden (er is ook een multimeter met hetzelfde nummer, handig van Conrad...) staat "spartransformator". Dat is Duits voor "autotrafo".Hij is dus helaas niet geïsoleerd, maar voor 2 euro is het alsnog geen slechte koop.
het kastje alleen al kost meer..Gewoon een echte scheidingstrafo monteren.Dat hoeft de kop niet te kosten.En bij een echte scheidingstrafo, de r.a wcd vervangen door eentje zonder aarde..