KPN is door overnames, naamsveranderingen, bezuinigingen e.d. kwijtgeraakt wat ze in de grond hebben liggen. Werd mij door een monteur 20 jaar geleden medegedeeld...

Hadden we niet moeten privatiseren. En over die kabelploeg: hard werken inderdaad. Geen schaftkeet, geen Dixie. Gewoon maar in de bosjes.

[Bericht gewijzigd door Herms op (59%)]

Er zijn ook bedrijven die ongevraagd je tuin opengooien en daar gewoon de glasvezel vast ingooien....Rare jongens die kabelboeren :)

Op maandag 3 november 2025 19:33:32 schreef Herms:
Hadden we niet moeten privatiseren. En over die kabelploeg: hard werken inderdaad. Geen schaftkeet, geen Dixie. Gewoon maar in de bosjes.

dat is bij de kleine bouwtjes ook weleens zo, ga maar bij de buren of in een winkel hoor je dan. dixi uitsparen scheelt weer. draait om besparing tegenwoordig.

dat die kabeltekening wel vaker niet accuraat was of niet is gedaan blijk wel weer als er kabels meters liggen van de plek waar je een klic melding van hebt gedaan. maar als dat zo is, is de storing en ellende voor de eigenaar van de kabels, je hebt een klic melding gedaan. naarmate de jaren voorbijgaan kom je steeds meer ouwe grondkabels tegen in de straat. je kunt het gaan lassen maar de kans is steeds vaker dat het al niks meer deed.

Op donderdag 30 oktober 2025 23:57:02 schreef henri62:
[...] Pools, bulgaars, roemeens noem maar op. Niet dat ik er een probleem mee heb, als ze hun werk maar goed doen.
[...] Bij ons bedrijf al ruim een 1/2 jaar.

Een half jaar nog maar? Hier in het dorp steken die k#t-kabels al ruim 1¼ jaar boven de grond.
Delta (groene kabel) laat niets meer van zich horen om de boel naar binnen te brengen en af te monteren en bij Glaspoort (oranje kabel) schijn ik nog tot zeker maart volgend jaar te moeten wachten voor ze eindelijk hun zooi komen afmaken.
Nou heb ik geen behoefte aan "snel internet", want mijn huidige VDSL is ruim toereikend voor ons gebruik.
Maar als KPN haast wil maken met het afbouwen van hun kopernetwerk, zullen ze Glaspoort toch eens wat meer moeten aansporen een beetje tempo te maken.

Gewoon net boven de grond wegknippen.. O-)

Op dinsdag 4 november 2025 12:46:54 schreef mel:
Gewoon net boven de grond wegknippen.. O-)

Foei, foei, for the record, andermans eigendommen in de openbare ruimte vernielen is een strafbaar feit.

Er wordt niks vernield, alleen maar opgeruimd. Het spul is toch niet aangesloten? :z

bovendien is mijn tuin geen openbare ruimte , en als ze ondanks dat ik een formulier heb ingevuld geen interesse te hebben en ze niet in mijn tuin willen hebben toch zo`n kabel trekken als ik niet thuis ben , dan heb ik het recht om het er weer uit te halen .
het programma radar had er maandag avond ene topic daar over

Op dinsdag 4 november 2025 19:18:23 schreef mel:
Er wordt niks vernield, alleen maar opgeruimd. Het spul is toch niet aangesloten? :z

Water geven helpt niet, het wil niet meer groeien, dus is blijkbaar dood.
Het is toch ONDERGRONDSE kabel ? O-)

2 jaar geleden werdt er bij ons in de wijk glasvezel gelegd het zou naar binnen worden gebracht nou kun je lang op wachten.

Nou een jaartje later stak het oranje kabeltje nog steeds uit in onze tuin.

Ik wilde de bestrating toch doen dus gelijk naar de meterkast gelegd en daar mag ie uitsteken wat ie wilt want wij hebben geen kpn. :)

Bij mij heeft die kabel ook een halfjaar in de voortuin gelegen, en elke keer kwamen er prutsers, die hem persee in de woonkamer wilde, wat ik dus niet wilde, of ze wilde allerlei gaten in de muren gaan lopen boren terwijl die naar mijn idee prima langs de oude telefoonkabel kon die in de meterkast eindigde, waar ik hem dus wilde.
Ik had toch kabel, dus had het toch niet nodig, en stuurde ze gewoon weer weg totdat een monteur bereid was deze wel langs de oude telefoonkabel te leggen tot in mijn meterkast, dus daar hangt ie nu ongebruikt..

Ik denk dat het is: "minste gezeik met wifi bereik" als het wifi AP in de woonkamer staat. Vandaar dat de richtlijn is om de boel in de woonkamer af te monteren.

Toen wij ons huis kochten zat de coax van Ziggo ook in de huiskamer op de muur ik wil absuluut geen modem op de vensterbank whatever.

Zelf deze kabel verplaatst toen er een keer een monteur kwam omdat de wijk server eruit lag wilde deze doorlopen dus ik zeg tegen hem je loopt de modem al voorbij keek ie me vreemd aan dus ik trok de meterkast open zegt ie maar daar hoort ie niet volgens mijn papieren moet ie op de gevel in de huiskamer zitten.

Volgende vraag heb je dit zelf gedaan, ikke ja hoor geen centje pijn want jullie kunnen kan ik ook.. :)

Ja maar als er storing komt dan dan heb jij het gedaan. Ikke op mijn beurt dus het is mijn schuld dat de wijk server is uitgefikt. 8)7

Ikke Joh het werkt al jaren zo nooit gezeur gehad.

Overigens moet ik zeggen ondanks dat ie in de meterkast staat heb ik goede wifi op zolder achter in de tuin en zelfs als ik op straat om de hoek sta..

Volgens mij hebben ze voor mij de kamer gekozen omdat die plek makkelijker (goedkoper, tijd=geld) te bereiken dan de kelder.

Volgens mij hebben ze voor mij de kamer gekozen omdat die plek makkelijker (goedkoper, tijd=geld) te bereiken dan de kelder.

In mijn huis maak ik, en alleen ik, uit welke apparatuur waar wel/niet gemonteerd mag worden.

Dan weet iok dat voor de volgende keer. of hopelijk voor het vervolg. Ooit.

je ziet het zo vaak, laat het aop gewoon zitten en zet er een F koppelstukje tussen zodat je altijd nog bij de originele groene coax kunt komen bij ellende. evt bij een verbouwing een inbouwdoos zetten waar de cai in gelast kan worden zodat je er altijd bijkunt.

nu ziggo steeds meer glas klanten probeert te lokken met lagere prijzen, willen mensen overstappen die vergeten waren dat de cai al jaren geleden was afgeknipt in de tuin, want die was niet meer nodig werd gezegd met de verbouwing. ook daar doet ziggo niet moeilijk over, monteur fikst de kabel gewoon. ook als deze groene coax 3 breuken heeft over 60 meter, word hersteld als ze een klant erbij krijgen.

Op woensdag 5 november 2025 22:30:32 schreef testman:
je ziet het zo vaak, laat het aop gewoon zitten en zet er een F koppelstukje tussen zodat je altijd nog bij de originele groene coax kunt komen bij ellende. evt bij een verbouwing een inbouwdoos zetten waar de cai in gelast kan worden zodat je er altijd bijkunt.

nu ziggo steeds meer glas klanten probeert te lokken met lagere prijzen, willen mensen overstappen die vergeten waren dat de cai al jaren geleden was afgeknipt in de tuin, want die was niet meer nodig werd gezegd met de verbouwing. ook daar doet ziggo niet moeilijk over, monteur fikst de kabel gewoon. ook als deze groene coax 3 breuken heeft over 60 meter, word hersteld als ze een klant erbij krijgen.

Met het gevolg dat ze daardoor meer storingsklachten krijgen..

als je het aop laat zitten en er een goede coax naartoe legt richting meterkast zodat het modem daar kan is dat niks geks lijkt me. immers is die coax gelegd in een tijd dat er 1 tv en 1 radio op die aansluiting zat. 20 jaar geleden kwam daar een modem en een bos draad bij en daar zit je niet op te wachten achter de gordijnen in de hoek van de huiskamer. dat er dan 10 meter coax bijkomt, hoor je niks van doorgaans. alleen slechte coax en slecht gemaakte koppelingen. als dat zo krap berekend zou zijn dan is de 1e kabel in het aop al snel ook te veel aan lengte. in nieuwere huizen is het wel standaard dat de coax in de meterkast binnenkomt.

Nee, zo werkt dat niet helemaal. De reden kan ik je wel geven: de NT (Network Terminator), of 'glaskastje' heeft stroom nodig. Vaak zit er in de kelder geen stopcontact is de gedachte, in een woonkamer of meterkast wel (vaak ontbreekt het ook daar aan een stopcontact, met name oudere huizen. Maar is in een meterkast eerder te realiseren). En vocht.

In mijn kelder bij het modem zit een stopcontact, anders werkt het modem niet. Ook daar waar de koper-kabel binnenkomt, bij de buitenmuur, zit een stopcontact.
En het gaat over glasvezel, niet coax.