Ik heb een berg ex fiets Li-ion liggen en daar een 3S6P pakket mee gemaakt om om de navigatie verlichting en bilgepompje voor mijn bijbootje te voeden zonder steeds een zware accu mee te zeulen.

Ik heb uit een ander pakket (Stella) het BMS maar dat is voor een 10S accu.
Ik verwacht dat dat niet gaat werken met een 3S pakket maar hier zijn er mensen die veel met/aan BMS werken dus de vraag:
Gaat dat werken, zo niet iis zo iets te modificeren ?

Nee, dat gaat niet werken. Die BMS's en zijn over het algemeen gemaakt voor 5 tot 10 cellen, of zelfs 11 tot 15 cellen.

Je moet dus fysiek een andere chip plaatsen en dan (vaak) de niet gebruikte ingangen juist afsluiten zodat de chip begrijpt dat de andere aansluitingen niet gebruikt worden.

Dan zit je nog met de software in de accu: het AFE is vaak een standaard geval van Texas Instruments in die dingen, maar er zit nog een host-controller in die op basis van communicatie met het AFE de belangrijke beslissingen neemt (het AFE kan zelf ook wel iets, maar niet veel).

Die zal (zo vermoed ik) gewoon 10 cellen verwachten.

Dit verhaal aannemende dat in de originele fietsaccu 10 cellen in serie zaten.

Op woensdag 1 oktober 2025 17:12:39 schreef weardguy:
Nee, dat gaat niet werken. Die BMS's en zijn over het algemeen gemaakt voor 5 tot 10 cellen, of zelfs 11 tot 15 cellen.

Nee, BMSen heb je in alle maten. Als je je beperkt tot "powertool-accus" tot en met "fietsaccus" zie je vaak 5S (powertool), 7S (oude fietsaccus) en 10S (moderne fietsaccus) langskomen. Maar je hebt 1S, 2S, 3S, .... 13S. Meer zal ook wel bestaan.

Teslas werken met modules van 5 of 6S, ieder met een BMS. Dus daar vind je niet extreme BMSen.

Je moet dus fysiek een andere chip plaatsen en dan (vaak) de niet gebruikte ingangen juist afsluiten zodat de chip begrijpt dat de andere aansluitingen niet gebruikt worden.

Sommige chips kan je gebruiken voor minder door gewoon de juiste pins aan te sluiten. B.V, alleen de onderste. Maar dit hangt van de BMS chip af.

Zoek op aliexpress (of amazon) naar een 3S BMS. Er zijn er talloze. Controleer dat er drie 2512 weerstanden op zitten van 50 ohm plusofmin een factor drie. Dat zijn de balanceerweerstanden. Die wil je wel.
Bijvoorbeeld deze Dan wel de "balance" selecteren. (de tweede). (Deze heeft dan 43 Ohm Balance weerstanden = 100mA). 1.69 euro. Niet de moeite waard om te gaan klooien met aanpassen van een bestaande print.

Ja rew, dat weet ik, maar hij heeft een Stella-accu, die kan je niet zomaar ombouwen, daar moet een fysiek andere chip in en dat is wat fred vraagt. Die accu's hebben een chip die 10-15 cellen aan kan. Die serie heeft onder andere de BQ769x0 aan boord: x=2 = 2-4 cellen, x=3 = 5-9 cellen, x=4 = 10-15 cellen. (ik zat er dus 1 naast).

Bedankt voor de info.
Ik heb wat zitten zoeken en de Stella BMS is op basis van een OZ8940. Een 6 tot 12 cellen BMS. Er is geen datasheet van te vinden. Wel interessante folder gevonden met wat het ding doet. Er zit onder andere een permanent failure uitgang op. Deze pin kan je gebruiken om een externe fuse te laten springen of als je hem met MCU gebruikt dit signaal gebruiken waarvoor je zelf wil (bv het BMS op slot) Mijn BMS heeft geen processor en verder ook geen los AFE. Dit iC is balancer en protectie tegen alles denkbaar.

Maar dat zou betekenen als je bv een fiets hebt die een processor heeft die het bms blokkeert je die lijn zou kunnen onderbreken om die beveiliging uit te zetten. (open of permanent hoog cq laag maken) Mogelijk werken andere BMS IC's ook zo.

De reden dat ik hier naar zit te kijken is ook om wat meer over BMS te leren. Ze zijn dus niet zo complex als ik dacht. Is niet meer dan een all-in-one- IC en wat torren, mosfets en 1W weerstanden. Zo iets heb ik jaren terug ontworpen en dead bug experimenteel gebouwd mbv comparators, tl431 en logic level mosfets om RC batterijen te laden. Werkte wel maar nooit definitief gebouwd omdat ik toen stopte met vliegen (veel te dure crashes met zo'n heli) Was wel een lader balancer

Met zo'n compleet IC is het niet zo moeilijk om zelf te ontwerpen en bouwen. bv met de BQ76922 van TI. Ook zo'n compleet IC. Ik heb nu drie 3S6P pakken liggen en die wegen een fractie van de accu die ik nu steeds eruit moet hijsen om te laden.

REW ik weet dat ik voor die Ali prijs niet zelf kan bouwen maar ik wil het graag zelf bouwen, dat vind ik leuk en meestal weet ik niet wat ik wil bouwen dus nu heb ik eindelijk weer wat nuttigs gevonden. Alleen vind ik PCBs ontwerpen niet leuk en ik kan hier aan board niet zelf meer etsen. De pitch is waarschijnlijk te klein voor mijn smd protoboard. Dan kan ik ook alles goed overdimensioneren en beveiligen. Misschien maak ik ook een 4S met daarachter een 12V smps, dan kan ik ook mijn kaartplotter voeden.

Bijzonder, dan zijn ze alweer met iets anders begonnen ;) Ik heb 3 Stella accu's van binnen gezien en alle drie hadden ze de BQ76940 AFE aan boord, die dan weer met een hostcontroller elders op de print verbonden was. Die stuurde dan weer communicatie naar de lader toe.

In de meeste fietsaccu's die ik heb gezien zijn AFE en host gescheiden vanwege de hoeveelheid cellen en dus benodigde aansluitingen, maar ook die wereld staat niet stil ;)

Fred, let wel, die dingen zijn gru-we-lijk complex en barsten over het algemeen van de software-instellingen. Ik zou eerst even zoeken naar de TRM als ik jou was, want dan zou het kunnen dat je nog gaat schrikken. (gevonden: https://www.ti.com/lit/ug/sluucg7/sluucg7.pdf?ts=1731021805458&ref… ) Als software niet je sterkste kant is, raad ik je aan om de EV2400 te kopen. Duur, maar dan krijg je in een grafische omgeving klip en klaar elk bitje te zien wat je wil zien, zonder moeilijk te moeten rekenen. Ik snap hoe hexadecimaal rekenen werkt, maar toen ik met mijn BQ20Z65's aan de gang ging, waar ik in BE2works (de kraaksoftware voor de sleutels) met offsets moest werken om het juiste adres in een 32-bits blok te beschrijven, haakte ik af en kocht ik die 2400.

Wat betreft zelf etsen: je kan kijken of je die IC's op een adapterprintje kan monteren. Als je het balanceren extern aanpakt (en dat is zeker aan te raden) is de dissipatie van de chip zelf niet meer zo groot en red je dat wel.

Ik heb overigens moeite om uit te vinden wat die 76922 nu eigenlijk is, want gezien de aansluitingen voor PDSG, PCHG en andere zaken, lijkt het ding toch vooral bedoeld om extern met een controller te praten. Een echte fuel gauge heeft dat niet nodig en die worden over het algemeen ook zo genoemd als ze dat zijn ;)

Dat BMS uit mijn Stella heeft een 3 pin naar de lader waar bij 1 com staat dus hij praat met de lader. Maar er zit geen procesor ergens in de accu. Het is 1 PCB van grofweg 5x5cm met een koelprofieltje voor 2 mosfets.

Mogelijk zie ik het idd te simpel in. Hardware matig lijkt het simpel maar als je hem niet autonoom kan gebruiken of op een heel ingewikkelde manier het ding eerst moet programmeren (daar heb ik niet aan gedacht) dan kijk ik er misschien te makkelijk tegen aan. (Ik kan in Python programmeren maar doe het weinig, ik heb een rasp pico, uitgebreid leerboek en 6 boards waarvan 1 uitgebreide met sensors en grafische kleuren display)

Ik heb de datasheet nog niet bestudeerd maar op pagina 1 las ik wat hij allemaal kon en dat hij autonoom kon werken. Daarom leek het me wel een leuk project maar ik zal eerst de datasheet eens bestuderen.

Dat is een interessant projectje.

Staat bij mij ook nog eens op het programma, maar ik heb iets extremere ideeen over "overkill". :-)

Ik wilde hem dan direct CPU gestuurd maken en zo.

Wat ik nog een keer wil uitvinden is hoe de chinezen de boel schaalbaar maken door eenzelfde schakeling 3x 4x ... 11x te herhalen.

En dus liefst schaalbaar door tig keer dezelfde schakeling toe te passen.

Met uP is ook interessant. Ik wil op termijn mijn loodzuur huis-accus (en de China-crap die de vorige eigenaar heeft "aangelegd" vervangen) door beter spul (maar eerst de vastgelopen motor vervangen) en het zou mooi zijn zelf een batterij bank te bouwen met behulp van Li-IONs ofzo met een BMS wat gelijk data kan uitspuwen om te kijken hoeveel stroom er in en uit gaat, de temperatuur, erg goede beveiliging, makkelijk slechte cellen uitwisselen etc etc.

Dit huidige project is wat experimenteren met Lithium zodat ik tegen die tijd weet wat belangrijk is. Ik vertrouw de meeste moderne electronica niet zo erg (Ik zie qua werk voornamelijk dingen die mis zijn gegaan :-) maar ook bizarre ontwerpen die helemaal niet werken zoals de ontwerper dacht waar dan de wazigste constructie en bodges zijn toegevoegd waardoor het per ongeluk werkt ). Eerst BMS dan me eens in lithium laders verdiepen (niet snel laden, voor mij niet nodig, maar zo laden, en zover, dat ze zo lang mogelijk mee gaan..

REW volgens mij zijn er 3 manieren. De Vrefs steeds hoger maken maar dat kan problemen geven met meer dan grofweg 30V of de meetingangen zijn differentieel. En het balanceer circuit is een tor met weerstand over die diff aansluiting. Alleen moeten die torren door de processor of de differentiele monitor worden bestuurd.
Een 3e manier waar ik aan dacht als ik zo'n IC niet zou gebruiken maar alles analoog zou doen, is een een lader per 1S. Dus voor 4S gebruik ik 4 de zelfde schakelingen allemaal geïsoleerd van elkaar.

IVM zo'n externe fuse aansturen. Dat zijn blijkbaar 3 pin chemische zekeringen. Er zit een heater onder, het IC stuurt de heater aan en daardoor gaat de zekering open. Ik had er nog nooit van gehoord https://www.littelfuse.com/products/fuses-overcurrent-protection/batte…

Op donderdag 2 oktober 2025 11:15:05 schreef fred101:
IVM zo'n externe fuse aansturen. Dat zijn blijkbaar 3 pin chemische zekeringen. Er zit een heater onder, het IC stuurt de heater aan en daardoor gaat de zekering open. Ik had er nog nooit van gehoord https://www.littelfuse.com/products/fuses-overcurrent-protection/batte…

Die dingen bestaan al een relatief lange tijd. Je trekt die derde pin gewoon naar grond, de heater doet de rest. Polariteit speelt geen rol. Die dingen hebben wel een werkspanning ! Afhankelijk van hoeveel batterijen je in serie hebt moet je een ander typenummer hebben. In jouw datasheet : De zekering kan 36 volt houden als ze "open" is (opgeblazen). De werkspanning is voor het verwarmingselement.
Dat moet het juiste model zijn of het element slaat door nog voor het de chemische lading kan in gang zetten.
Je kan ze krijgen voor hoge spanning en stroom. In de ITV9550 reeks kan je tot 60 ampere gaan en tot 14 cellen in series (68 volt). Dat zijn al serieuze battery packs.

De PCB layout is belangrijk. bij dergelijke stromen heb je 2oz of 4oz koper nodig op meerdere lagen en een serieuze via-farm (een hoop vias om de layers aan elkaar te hangen) . je kan daar niet zomaar een groot spoor aan hangen. de zekering zou er te snel uit vliegen. Je moet hun footprint volgen en mag dat koper niet verbreden

[Bericht gewijzigd door free_electron op (13%)]

Op donderdag 2 oktober 2025 10:48:55 schreef fred101:
de temperatuur, erg goede beveiliging, makkelijk slechte cellen uitwisselen etc etc.

Het probleem is dat je eigenlijk lastig weet wat de slechte cellen zijn. dwz, een probleem als: "celgroep 3 (tussen de 12.6 en de 16.8V)" loopt langzaam leeg niet betekent dat ze allemaal stuk zijn. Mogelijk is er 1 rotte appel. Dus als je die celgroep "modulair" kan vervangen, dan moet je nog steeds gaan kijken welke van de parallele cellen stuk is.

Individuele cellen wisselen lukt niet. ze verouderen samen als 1 blok. je kan daar niet 1 cel in een chain gaan vervangen. De moderne balancer ics (analog devices/ linear tech) hebben zelfs nonvolatile counters aan boord. Als je daar een cel gaat vervangen loopt het helemaal fout.
Serieuze BMS systemen (automotive / avionics / space ) houden enorm veel data bij en kunnen soms "strings" isoleren bij defect (ze blazen een van de bondwires op in het pack om de string los te koppelen). De powerwall van Tesla bijvoorbeeld gebruikt de zelfde BMS architectuur van de wagen.
De processor in die packs heeft alle historische data van elke chain. je kan daar niet aan gaan prutsen.

Weardguy: Fred, let wel, die dingen zijn gru-we-lijk complex en barsten over het algemeen van de software-instellingen.

Daar kom ik nu achter. Ik heb de datasheet een stuk doorgelezen en dat linkte naar een programmeer manual van 180 pagina's. Ik moet eens denken of ik dat gewoon analoog ga doen of toch met zo'n IC in de weer ga.

Free, bedankt voor de uitleg over die zekering.

REW, Free, Bij loodaccus kun je gewoon verschillende capaciteit accu's parallel zetten. De volste laden de leegste tot de hele groep de minimum spanning heeft bereikt. Maar ik hoor bij Lithium dat je wel gelijke cellen moet hebben, zoals Free ook aangeeft en je dus de hele groep van 6P moet vervangen. Wat is de reden daarvoor? Ik kan me voorstellen dat het bij zoiets als zo'n Tesla of bij auto's wordt gedaan om de totale capaciteit hoog genoeg te houden of is er ook een risico?
EDIT, ik weet het al: Ik kan me wel voorstellen dat het moet omdat er 3 accus in serie staan. De groep die je vervangt moet dan exact gelijk zijn aan de andere groepen.

ik ben bezig met een grotere thuis accu nu.
ik heb een systeem gebouwd met 11 ebike batterijen, dit werkt al 5-6maand goed (ESP controlleert de laadstatus en begrensd tussen 34V en 41V (40 en 95%).
20% en lager is definitief afschakelen van alles, boven de 95% gaat ook alles uit.

je mag accu's parallel zetten, en ook verschillende capaciteiten, doe ik ook met die ebike blokken. maar het zijn wel allemaal afzonderlijke 10S pakketten met eigen BMS.

nu komt er een 36V 94Ah li-ion bij en die krijgt een smart BMS. met mijn ESP wil ik dan connecteren op die uart uitgang om zo de accu status te krijgen.
dat bespaart mij een hoop werk om al die spanningen en stromen zelf te zitten meten.
de BMS zou mij ook de afzonderlijke cel spanningen kunnen tonen.
zit ook wifi en bluetooth op zodat ik ze ook met de smartphone of pc kan uitlezen/aanpassen.
ik heb hiervoor 11 cellen gekocht, zou er toch ééntje uit de pas lopen, ga ik die losse cell vervangen. ik hoop dat de BMS dan ook slim genoeg is om de accu dan nog in het gareel te houden. er zal wel verschil in cellen zitten, maar tussen 40 en 90% gebruik zal dat volgens mij weinig verschil maken. we zien wel.
als ik het hele pack moet vervangen door 1 defecte, kan ik van die 36V accu toch nog steeds een 24V pakket maken, of 2 van 12.
hoe meer cellen parallel, hoe minder de afwijking van 1 cel nog heeft tov de rest.

zou het ooit foutlopen met mijn 10S blok van 94Ah, bv er zit er eentje bij van 85Ah.
ik breek het pakket op, maak er 3parallelle van 12V mee. heb dan 4S3P.
ik meet de accus en heb bv
94 - 94 - 93 - 91 - 92 - 85 - 90 - 90 ....
en steek dan de 2 sterkste bij die ene zwakke.
als ik dan alle 94Ah samen steek met de 85Ah = 273Ah
alle 93 en 90 samen = 276
alle 91 en 92 samen = 274
ipv een verschil van 9Ah tussen 2 cellen van 94Ah (10% afwijking) , heb je dan een maximaal verschil van 2 Ah tussen de blokken van 282Ah (0,7%)

hoe de software precies in zijn werk gaat en wat ik allemaal van settings kan aanpassen, zal ik pas weten als de bms hier is

Op donderdag 2 oktober 2025 23:14:19 schreef fred101:

REW, Free, ...Maar ik hoor bij Lithium dat je wel gelijke cellen moet hebben, zoals Free ook aangeeft en je dus de hele groep van 6P moet vervangen. Wat is de reden daarvoor? Ik kan me voorstellen dat het bij zoiets als zo'n Tesla of bij auto's wordt gedaan om de totale capaciteit hoog genoeg te houden of is er ook een risico?
EDIT, ik weet het al: Ik kan me wel voorstellen dat het moet omdat er 3 accus in serie staan. De groep die je vervangt moet dan exact gelijk zijn aan de andere groepen.

Ik denk dat het probleem enigszins overdreven wordt. Maar er zijn beperkingen:

1) Op het moment van aan mekaar zetten moeten de accus vergelijkbare spanningen hebben. De stromen kunnen enorm zijn: Een 4.2V geladen 50C accu van 1Ah mag gewoon 50A leveren, en een 3.0 geladen cel van 1Ah kan makkelijk meer dan is toegestaan opnemen. SparkyGSX roept dat het wel meevalt, maar better safe than sorry.

2) Als je twee verschillende lithium chemie-cellen parallel zet, dan kan het zijn dat de plateau spanning van beide cellen verschillend is. Van het geheel krijg je dan twee plateaus. Gedurende het een plateau levert de ene accu alle stroom en vv. Gevolg is dus dat je de max stromen niet helemaal mag optellen. De max stroom van de combinatie is "compleet veilig" het minimum van alle max stromen.

3) Als je verschillende cellen in serie zet, dan is een harde grens: de kleinste capaciteit van de cellen in serie. Alles wat de andere cellen nog over hebben kan je niet gebruiken.

In de praktijk valt mijns inziens te leven met deze beperkingen als je goedkoop uit "oude fietsaccus" oid een thuisaccu wil bouwen.

Maar je ziet bij fcapri dus ook dat als het concept bewezen is, hij ineens nieuwe accus gaat kopen. :-)

ik ga geen 100den euros uitgeven om iets te proberen, en als het niet lukt, dat het in een hoekje vliegt.

ik had ebike laders over, ebike batterijen, zonnepaneel inverters en arduino/esp met hopen. dan zit er snel iets werkende in elkaar.

als dat goed presteerd dan investeer in verder, liep het wat minder goed dan had ik gewoon een marstek cots plugin accu gekocht (1200€ ofzo voor 5kWh).
ik heb nu 254€ betaald voor 3,4kWh aan cellen, komt nog eens bms op van 50€ en een kleinigheid herprogrammeren zodat mijn esp de bms uitleest ipv zelf metingen te doen (kan ook nog altijd ter verificatie).

volgend jaar komt er misschien weer een accu erbij.

ik heb ook zitten kijken naar vitron multiplus, maar dan moest ik van mijn bestaande 36V afstappen en naar 24V of 48V.

idem bij fred waarschijnlijk. als zijn ebike recyclage spul goed werkt, zal het ook mogelijk zijn dat die binnenkort ook een nieuwe 12V lifepo in elkaar knutselt.
de test bij mij was succesvol en nu is het tijd om die 11ebike batterijen te gaan afbouwen

Even een paar dingen uitklaren

Een "cel" heeft geen interne electronica. geen overstroom, geen over of ontladingbeveiliging. niks.
Een batterij heeft dat wel.

Een BMS systeem vereist cellen, geen batterijen,

Tijdens de constructie van een pack moeten alle cellen identiek zijn, en geladen met de zelfde spanning, anders krijg je ongewenste stromen die cellen om zeep kunnen helpen (de individuele cel heeft geen bescherming !) het BMS systeem is nog niet aangesloten dus kan zijn werk niet doen.
Packs gemaakt van gerecycleerd cellen zijn een ramp. naar mate een cel veroudert (aantal cycli) verandert het gedrag. Daar 1 cel uit halen en een nieuw in zetten wordt een last voor de balancers.

Een pack met defete cellen wordt daarom nooit gerepareerd. Grote installaties zijn onderverdeeld in kleinere modules met elk hun eigen BMS. Eenmaal een stapel cellen aan een BMS gekoppeld is wordt dat beschouwd als 1 onverdeelbare module. Je moet dat zien als een batterij. De electronica is een onlosmakelijk deel van de batterij.
Je gaat toch ook niet een 18450 open peuteren om daar de protectie van te recupereren en dat aan een andere cel te gaan hangen.

De balancers kunnen slechts weinig vermogen aan. Verwacht niet dat een balancing kanaal eventjes een paar watt gaat shunten. Misschine met externe mosfets maar dat is puur energie verlies. De balancer kan wel stroom aan maar geen vermogen dissipatie. Verwacht niet dat die balancer ic's zomaar eventjes 1 volt gaat overbruggen bij 2 of 3 ampere. dat lukt niet. veel van die balancers zitten in tqfp of qfn verpakkingen.

die balancer ic's hebbebn flink wat instellingen en staan onder supervisie van een (flinke) processor.

bijvoorbeeld :

https://www.analog.com/en/products/adbms6833m.html

Ze gebruiken een geisoleerd tweedraad (IsoSPI) protocol met redundantie ( het is een lus. bij onderbreking van ene pad kan de andere kant gebruikt worden en je kan ic's in serie zetten. de isolatie staat hoge spanningen toe)

DIe ic's zijn ook hot-plug tolerant. Je kan die direct aan een pack hangen zonder een pre-charge nodig te hebben. bij sommige BMS chips moet je spanning geven vooraleer je ze de eerste keer aan het pack hangt. Het pack staat immers onder spanning tijdens het aansluiten!

Ik heb met dergelijke chips gewerkt in BMS systemen voor allerhande toepassingen : Automotive , Stationary storage , eVTOL, ION-thrusters, Launch Vehicles en nu ook Humanoids.

De software berg is gigantisch en vereist flinke processors (TI Sitara, Zync ). Zeker als je het pack deftig wilt bewaken. Ook het PCB ontwerp heeft aandacht nodig Je hebt overal redundante paden nodig en veel dingen gebruiken kelvin sensing. Dat lukt niet op een dubbelzijdig printje.

De BMS systeempjes in een laptop of boormachine pak zijn relatief eenvoudig. je hebt hoop en al 3 of 4 cellen en niks in parallel. Maar van zodra je meerdere ketens moet bewaken en safety belangrijk wordt, stijgt de complexiteit heel snel. Zeker als levensduur van een pak belangrijk is.

Dit is er zo eentje : https://www.figure.ai/news/f-03-battery-development

Op vrijdag 3 oktober 2025 18:23:01 schreef free_electron:
die balancer ic's hebbebn flink wat instellingen en staan onder supervisie van een (flinke) processor.

Dat is in jou omgeving misschien het geval, maar in fietsaccus stellen ze in de fabriek de boel 1x in en that's it. Je kan meer als je een (flinke) cpu hebt. In laptops zie je al dat de CPU toegang heeft tot gegevens uit de BMS chip. Maar de chips zijn zeker bedoeld om de grenzen in te kunnen stellen en dan de boel met rust te laten zoals in een fietsaccu gebeurt.

Ik zit wat over het balanceren te lezen en nu blijkt er actieve balancering te zijn. Zover ik het snel even doorgekeken heb gebruik je energie van de "te volle" cellen om degene die achterblijft bij te laden. Dat is voor mijn gebruik wat overkill maar wel interessant verhaal. https://media.monolithicpower.com/mps_cms_document/a/c/active-balancin…

Ik denk dat zo'n commercieel IC toch wat te complex gaat worden. Het is ook nog maar 1x programmeerbaar dus waarschijnlijk ben ik een berg van die dingen verder voor het werkt.

Mijn idee nu voor de BMS experimenten: comparators + tl431 Vrefs om te meten wanneer een cell vol is. Een weerstand en mosfet om het teveel te dissiperen. Of een linaire mosfet die ik niet helemaal open stuur. Dit hele verhaal voor 1 cel ( = groep van 6 parallel cellen) en zwevend tov de batterij plus en gnd (1 batterij = 3S6P)

Alleen weet ik nog niet hoe ik dat ga stacken want ik wil er ook een RB pico bij om temperatuur, stroom (hall) en spanning per batterij (pico mogelijk via losse ADC) te meten. Ook een OK/Error led en data naar een "hoofd MCU", (raspberry?) plus display. De Pico koppelt een batterij af als hij te leeg wordt of er iets fout gaat..

Wat het uiteindelijk wordt zie ik wel. Misschien een hogere spanning groep erbij voor de inverter en dan moet de boel nog geladen worden door de zonnepanelen en walstroom maar eerst maar eens met de huidige 4 batterijen (3P6S ex fiets) experimenteren.

Een "cel" heeft geen interne electronica. geen overstroom, geen over of ontladingbeveiliging. niks.
Een batterij heeft dat wel.

Hier aan deze kant word cel en batterij door elkaar gebruikt en een batterij kan dan 1 cel zijn of een combinatie van meerdere cellen. Maar daar zit eigenlijk nooit elektronica in.
Eigenlijk komt baterij vanuit bv een kanon batterij. Waar er dan dus meerdere kanonnen staan opgesteld. Denk dan an een 4,5V batterij waar er dan 3 cellen inzitten.
Een batterij word meestal gebruikt voor iets wat je niet kan opladen want als jet kan opladen heet het al snel een accu. Hoewel oplaadbare batterijen ook wel bestaan. In een accu kan dan soms ook elektronica inzitten.

Ik ken geen eenduidig word voor een accu met elektronica en BMS.

Maar ik ben met je eens dat je bij een li-ion over cellen moet spreken, want een batterij is meer een en vaker meerdere cellen in een soort van omhulling.

De balancers kunnen slechts weinig vermogen aan. Verwacht niet dat een balancing kanaal eventjes een paar watt gaat shunten.

Balanceren is toch ook pas aan het eind van de lading nodig als de laadstroom dan ook klein is. Het lijkt me als een cel of een groep cellen al te vroeg zo vol zit dat ze moeten gaan balanceren er iets niet goed is. Zou de BMS dan ingrijpen en het laden stoppen? Hoe zit dat met dergelijk grote accu systemen?

Ik zit wat over het balanceren te lezen en nu blijkt er actieve balancering te zijn. Zover ik het snel even doorgekeken heb gebruik je energie van de "te volle" cellen om degene die achterblijft bij te laden.

Volgens mij kan dat niet.
Als er meerdere cellen parallel staan dan kan er niet al 1 eerder vol zitten zodat enkel op die ene cel de spanning hoger word.
En in serie loopt alle stroom door alle cellen en dan kan je niet van een celgroep die al vol is dan maar overslaan of daar energie van afpakken voor de rest. Als een celgroep vol is dan word er stroom omgeleid via een weerstand en dat is dan eigenlijk ook wat balanceren is. Maar dan moet de laadstroom ook al zo klein zijn dat de weerstand dat aankan.

Wat ik denk dat actief balanceren is. Is dat je niet wacht totdat een cel al tot zeg 4,2V vol zit en dan pas de stroom om gaat leiden zodat alle stroom door die weerstand moet, maar dat je dat al eerder doet bij bv 4,0V en dan gaat de stroom nog steeds door die celgroep van 4,0V maar ook een deel door de weerstand. Dus die celgroep laad dan iets langzamer dan de rest. Je zal dan eerder alle cellen op een gelijk niveau hebben en je hoeft dan ook niet perse tot 4,2V door te laden voordat je kan gaan balanceren. Je kan dan ook al een gebalanceerde accu hebben bij een een lagere spanning.

Nogmaals dat is wat ik denk dat het is.

[Bericht gewijzigd door benleentje op (33%)]

Op donderdag 2 oktober 2025 16:11:57 schreef free_electron:
Die dingen [logische zekeringen] bestaan al een relatief lange tijd.

Och, voor mij waren ze ook nieuw hoor, toen ik pakweg 5 jaar terug of zo aan m'n accu-revisie avontuur op basis van de BQ20Z65 begon ;)

Leuk dat je weer terug bent trouwens ;)

Op vrijdag 3 oktober 2025 20:20:07 schreef rew:
Dat is in jou omgeving misschien het geval, maar in fietsaccus stellen ze in de fabriek de boel 1x in en that's it. Je kan meer als je een (flinke) cpu hebt. In laptops zie je al dat de CPU toegang heeft tot gegevens uit de BMS chip. Maar de chips zijn zeker bedoeld om de grenzen in te kunnen stellen en dan de boel met rust te laten zoals in een fietsaccu gebeurt.

Uh nee. Een fuel gauge kan over het algemeen balanceren. In fietsaccu's wordt nogal eens een AFE met host-controller gecombineerd, waarbij het AFE zelf of op commando van de host-controller het balanceren start. Dat kan intern, maar dan is het vermogen wat weggestookt kan worden in die TSSOP of QFN-behuizingen zeer klein en duurt het dus lang, of extern met MOSFETs en weerstanden.

Op vrijdag 3 oktober 2025 20:48:24 schreef fred101:
Ik zit wat over het balanceren te lezen en nu blijkt er actieve balancering te zijn. Zover ik het snel even doorgekeken heb gebruik je energie van de "te volle" cellen om degene die achterblijft bij te laden. Dat is voor mijn gebruik wat overkill maar wel interessant verhaal. [..]
Ik denk dat zo'n commercieel IC toch wat te complex gaat worden. Het is ook nog maar 1x programmeerbaar dus waarschijnlijk ben ik een berg van die dingen verder voor het werkt.

Ik ken het verschil tussen passieve balancering en actieve balancering als het verschil tussen balanceren tijdens laden (actief) en balanceren in rust (passief).

Daadwerkelijk stroom uit de te volle cellen gebruiken om een iets legere te laden zal volgens mij anders heten, maar geen idee hoe.

Hoe je er bij komt dat die dingen eenmalig programmeerbaar zijn snap ik niet, ik kan de mijne gerust volledig resetten en overnieuw programmeren als ik dat zou willen.

Op vrijdag 3 oktober 2025 20:48:24 schreef fred101:
Alleen weet ik nog niet hoe ik dat ga stacken want ik wil er ook een RB pico bij om temperatuur, stroom (hall) en spanning per batterij (pico mogelijk via losse ADC) te meten. Ook een OK/Error led en data naar een "hoofd MCU", (raspberry?) plus display. De Pico koppelt een batterij af als hij te leeg wordt of er iets fout gaat..

Tja, dan zou ik zeggen, begin met een kant-en-klare fuel gauge of AFE met uC, want als ik het zo lees wordt dat eigenlijk wat je dan gaat bouwen.

Op vrijdag 3 oktober 2025 21:30:36 schreef benleentje:
Ik ken geen eenduidig word voor een accu met elektronica en BMS.

Pakket of pack ;)

Op vrijdag 3 oktober 2025 21:30:36 schreef benleentje:Balanceren is toch ook pas aan het eind van de lading nodig als de laadstroom dan ook klein is. Het lijkt me als een cel of een groep cellen al te vroeg zo vol zit dat ze moeten gaan balanceren er iets niet goed is. Zou de BMS dan ingrijpen en het laden stoppen? Hoe zit dat met dergelijk grote accu systemen?

Nee, ik heb dat al vaker geschreven, maar de betere systemen doen dat al tijdens de lading via een zeer complexe delta-sigma berekening van spanning, stroom en tijd. Op die manier wordt al tijdens het laden gebalanceerd omdat het IC exact weet hoe goed elke cel is kwa interne weerstand. Daardoor weet het IC ook zeer precies hoeveel tijd en lading het gaat kosten om elke cel vol te krijgen.

Gaat het verloop van 1 celgroep te hard, dan wordt al tijdens het laden die cel even parallel gezet met het balanceercircuit. Dat kun je in dat BQEVSW programma van Texas Instruments of BQstudio (eveneens van TI) mooi zien, want dan wordt het corresponderende bit (CB) ge-set.

Nee, ik heb dat al vaker geschreven, maar de betere systemen doen dat al tijdens de lading via een zeer complexe delta-sigma berekening van spanning, stroom en tijd.

Oh doen ze dat zo maar dat is toch in in mijn eigen woorden wat actief balanceren is? Maar er zullen denk ik wel wat verschillende methoden zijn hoe je dat kan doen.

Wat bedoel je met een fuel gauge? want voor mij is dat een benzinemeter.

de oudere BMS'en gingen de cel gaan belasten als die boven de 4,25V kwam. en de lader ging door tot zijn eindspanning/eindstroom bereik was (in een 10S dus 42V en meestal 10% van zijn maximale laadstroom).

als je pech hebt, en je BMS kon meer stroom verstoken dan de lader als minimum heeft, blijft je lader dus continue laden.
bv een 2A lader die afschakelt op 200mA, maar de BMS die 300mA kan wegstoken over de cellen. velen denken dat ze zomaar een zwaardere of lichtere lader kunnen bijkopen en gebruiken, maar lader en bms moeten 'passend' zijn.

een 10A lader en een 200mA balanceer BMS komt nooit goed. de lader schakelt direct uit voor het balanceren enigsinds kan gebeuren.
en een 1A lader op een BMS die 200mA kan balanceren zorgt ervoor dat de lader nooit kan stoppen.

ikzelf heb 2 laders op mijn ebike accu:
nr1: 4A lader op het werk, die ramt de accu zo snel mogelijk naar 100%, paar uur lader fiets ik al naar huis en trek ik de accu leeg zodat ze niet lang op 100% zit.
nr2: 2A lader thuis op een schakelklok, die laad de accu 4 of 6uur bij tot een 80-90%, traag tempo, heb toch de hele avond (17h tot 21/23h).

de huidige BMS's met actief balacing heb ik weet dat er BMS'en zijn die het volle accu pack NA het laden actief gaan leegtrekken.
bv je volle cellen op 4,20V worden dan leeggetrokken naar 4,10 of 4,15V. je merkt dan dat de BMS warm wordt in de accu als de lader reeds gestopt is.
ik kan hier dan ook tot 41,4V laden (seriediode met mijn lader) en de BMS ontlaad dan richting 41V.
perfect dus, 90% lading. maar ook hier. als je dan 9 cellen hebt op 4,16V en 1 op 4,06V heb je een probleem als de BMS ontlaad naar 4,15 of 4,10V/cell.
echter na 2-3 laadbeurten dat de volle telkens leeggetrokken worden en de leegste enkel bijladen krijgt, komen die toch gelijk.

dat er BMS'en zijn die nu het hele spanningsbereik actief balanceren heb ik 'nog niet' tegengekomen in ebikes. maar mogelijks zal die wel al bestaan. en zeker in grotere packs.

ik zal het zien als ik die 50A BMS krijg voor mijn thuis batterij. die ga ik met ESP volledig uitlezen en alle celspanningen tonen in de webpage.
zal dan zien als er 'vollere' cellen ineens zakken terwijl de rest stabiel blijft. met 94Ah cellen zal dat enigsinds enkele uren duren. dat trek je ook niet even recht in een laadsessie.

mijn zelfbouw accu van 2019 heb ik 4,5jaar gebruikt in mijn fiets, dagelijks 2x opladen. van de 36V 20Ah had ik daarna nog 17Ah over doch ging de Ri aardig achteruit (kreeg meer dan 2,5V spanningsval als de motor aansprong.
mijn zelfbouw thuis accu met 94Ah cellen zit aan elkaar, zonder bms en opgeladen van 35 naar 37V nu