Op zaterdag 4 oktober 2025 12:15:51 schreef RAAF12:
Vonkenzendertje? Kost geen drol. Kweenie of die te tunen is naar hogere frequenties.
https://wiki.beeldengeluid.nl/index.php/Vonkzender

/OT

Overigens zijn hier voldoende piraten die de wet overtreden, ik noem geen namen. Maar daar wordt door de directie geen aandacht aan geschonken, zodra het een jammer wordt genoemd slaat een deel van de community op tilt. Snap jij het?

Ik doe er in ieder geval niet aan mee..

Ze zijn te koop en niet eens echt duur. Zoiets als wat jij zoekt en dus werkt voor zowel G3, G4 en G5 komt op 400-500 per band dus zo'n 1500 totaal. Qua dataverkeer weet ik niet dat loopt volgens mij door tot 26GHz en dan blok je ook je eigen Wifi. Maar dat zul je toch moeten uitschakelen want anders gaan ze gewoon door over wifi. Maar je verdient een zware boete als je zo aso bent er een te gebruiken RF kent geen grenzen en gaat veel verder dan je denkt. Ook op eigen terrein is het zwaar verboden. .

Die goedkope dingen met 3 antennetjes zijn voor 433MHz en GPS, dat is volgens mij niet meer in gebruik voor G3 en die hebben volgens een review met een SA een output van -50dBm (zeg maar een paar cm)

Omdat het nogal een reusachtig verschil is.

Een piratenzendertje heeft niet als doel om communicatie lam te leggen. Het risico op storing is er, maar is beheersbaar. Bovendien gaat het niet om vitale communicatie. In het ergste geval stoor je een muziekzender. Er zijn uitzonderingen waarbij het fout ging, maar tegenwoordig is dat een gering aantal.

Een jammer heeft als expliciet doel om dingen plat te leggen. Storing veroorzaken is het doel. In dit geval gaat het ook om vitale communicatie.

Vonkzenders leggen meteen alles plat tussen hemel en aarde als je niet weet wat je doet. Vonkzenders zijn nog vies lastig om goed werkend te krijgen zonder buiten de band te piesen. Dat probleem is van alle jaren ;) en is de reden dat men 100 jaar geleden is afgestapt van dat idee.

@ TS:
Ook op eigen terrein mag je geen zender inschakelen die niet type goedgekeurd is (zeer kort door de bocht) Een jammer is dat per definitie niet.

Vergeet het.

Op zaterdag 4 oktober 2025 12:15:51 schreef RAAF12:
Vonkenzendertje? Kost geen drol. Kweenie of die te tunen is naar hogere frequenties.
https://wiki.beeldengeluid.nl/index.php/Vonkzender

/OT

Overigens zijn hier voldoende piraten die de wet overtreden, ik noem geen namen. Maar daar wordt door de directie geen aandacht aan geschonken, zodra het een jammer wordt genoemd slaat een deel van de community op tilt. Snap jij het?

Ja dat snap ik heel goed.
Dit kan een hoop ellende geven door een commumicatie systeem, waar mensen van afhankelijk kunnen zijn in een noodgeval, BEWUST plat te leggen!
En dan de vraag of iemand er een wil bouwen is medewerking vragen aan een misdrijf, anders niet.
Ik vind TS , die maar blijft doordrammen, niet echt netjes.
Als je niet in staat bent goede afspraken met je kinderen te maken moet je die oorzaak bij jezelf zoeken en niet met techniek proberen op te lossen.
En daar laat ik het bij.

depcdokter schreef:
De bedoeling is om een aantal jeugdigen rustig te laten slapen

Wil er iemand eentje bouwen voor 100 euro?

Wat een gedoe voor een stel snotapen te laten luisteren.

Kan veel effectiever én goedkoper.
https://www.action.com/nl-nl/p/3215286/werckmann-klauwhamer/

Gebruiksaanwijzing:
Je laat het vers aangekochte product zien met de waarschuwing dat bij degene die betrapt wordt, het communicatieapparaat wordt geconfisceerd en ter plaatse wordt vernietigd in bijzijn van alle eigenwijze niet luisterende jeugdigen.
Je regelt een vergelijkbaar (kapot) toestel, wat je met luide uitingen van ongenoegen, aan gruzelementen hamert, in plaats van het originele toestel, wat je zojuist daarvoor hebt omgewisseld en nog ongeschonden in de draagvakken van je kleding zit.

Misschien is er wel een jeugdige die mee wil werken aan de voordracht.
Deze gaat op een bepaalde tijd met het toestel klooien waarna jij (of iemand anders) de kamer binnenstormt en de 'gevolgen' toont.

Geheel legaal, kost minder, de koters zijn nog een tijdje overdonderd en geschokt en wagen het niet om de 'overtreding' nogmaals te begaan.

Of, gewoon inleveren die hap, nu! Bekken dicht en slapen!
De tegenwoordige onvolwassenen denken dat ze een vrijbrief hebben om te doen wat ze willen. Niet dus.

En anders, kijk hier even.

De eerder gegeven link is voor omroepbandenpiraterij, voor jammers kijk
hier en hier.
De boetes zijn zelfs nog wat hoger, vijfde categorie.

Zelf zou ik voor de overtreders dit nemen om ze op te voeden.

Tenslotte, voor lering, educatie en vermaak:
Deze.

Grappig, Bianca schreef wat ik ook dacht: dat de educatieve waarde van een 'Widlarizer'(*) eigenlijk veel groter is dan die van een jammer. Alleen zou ik daadwerkelijk de echte, goede telefoon aan gruzelementen slaan, geen defect marktplaats-exemplaar. Kost wat meer, maar het opvoedend effect gaat des te groter zijn. Bovendien, een jammer dwingt geen respect af; dan wordt het meer een kwestie van 'wie is slimmer en technisch handiger, papa of ik?'. Meer een uitdaging voor het kind om slimme trucjes te bedenken om de regels te omzeilen....

Een flinke hamer daarentegen laat een diepere indruk na over de opvoeder en zijn opvattingen over gehoorzaamheid. Ik denk dat het een opvoedende ervaring is die ze van hun levensdagen niet zullen vergeten, en, in verhouding, ook nog een relatief goedkope les is. (met de aantekening dat de volgende telefoon door het kind in kwestie *zelf* dient te worden aangeschaft, en dat bij misbruik ervan dezelfde actie zal worden genomen....)

En daarna misschien ook maar gelijk een praatje houden over de schadelijke effecten van drank, sigaretten, drugs en 'wilde wuuv'n', en hoe op ge-/misbruik daarvan sancties zullen volgen.... <evil grin>

(* https://www.autodesk.com/products/fusion-360/blog/bob-widlar-life-engi…)

Op zaterdag 4 oktober 2025 16:21:28 schreef nonius:

Alleen zou ik daadwerkelijk de echte, goede telefoon aan gruzelementen slaan, geen defect exemplaar.

Dan blijft het probleem: De jammer is illegaal. Vernieling van andermans eigendom ook. Blijf je crimineel bezig. :+
Met het kapot slaan van de neppert riskeer je niks.

Indien het gepeupel een aangifte gaat doen van vernieling toon je bij de rechter de originele ongeschonde telefoon en stelt een valse aangifte vast, da's goed voor 30 dagen bajes en of flinke geldboete (Art 188 WvS) waarmee het jeugdige kroost zichzelf alleen maar verder in de vernieling helpt; oorzaak niet luisteren. Lekker geen VOG meer en voorlopig genoodzaakt tot een of ander VOG-loos pokkebaantje. :D

Begint al vroeg bij de opvoeding, nooit 12x tot 10 tellen. Bij 3 is het 'even helpen'. Consequent zijn. Daarna zelden problemen meer.

Mgoed, zo'n beetje alles gezegd en geplaatst. TS heeft zijn info, de rest gaf zijn/haar mening met eventueel tips en onderbouwing.

Next topic! _/-\o_

Enne TS, àls je wat gebouwd hebt (als educatief project), laat weten of het werkt?

Goed weekend!

Dan blijft het probleem: De jammer is illegaal. Vernieling van andermans eigendom ook. Blijf je crimineel bezig.

Ik dacht dat het om de telefoon(s) van de kinderen van OP ging, en dat deze gekocht waren door OP. Dus feitelijk eigendom van OP. Zo niet, dan is 'Widlarizing' inderdaad een onrechtmatige daad :)

Op zaterdag 4 oktober 2025 17:04:16 schreef Bianca:
[...]

Enne TS, àls je wat gebouwd hebt (als educatief project), laat weten of het werkt?

Dat lezen we wel in de krant :)
"Man gooit alle netwerken plat in een hele wijk met een zelfbouw knutsel, kinderen wisten via de wifi van de buren de hulpdiensten gelukkig te waarschuwen " >:)

Op zaterdag 4 oktober 2025 11:48:19 schreef depcdokter:
Wil er iemand eentje bouwen voor 100 euro?

Ik ben de moeilijkste niet en ik heb geen gewetensbezwaren en wil best iets voor je bouwen, maar dat is veel duurder dan 100,-. En bouw dan wel iets wat niet illegaal is en ook gewoon mag, maar heel erg moeilijk is om goed te doen.

I.p.v. van een jammer kan je ook een afgeschermde stalen kooi maken, die een kooi van Faraday genoemd word. Als je hem goed bouwt komt er geen enkel telefoon signaal doorheen.

En denk dat ik met een voorschot van 10,000.00 wel aan het project wil beginnen.

Maar je verdient een zware boete als je zo aso bent er een te gebruiken RF kent geen grenzen en gaat veel verder dan je denkt. Ook op eigen terrein is het zwaar verboden. .

Zolang dat eigen terrein in Nederland ligt is het nog steeds voor telefoon verkeer openbaar. Want telefoon verkeer heeft geen grenzen.

Alleen onder zeer bijzondere omstandigheden mag bv politie of het leger een jammer gebruiken. Maar dan wegen de belangen van het gebruik ervan hoger dan belangen van de burger.

Je zou natuurlijk die weg in kunnen slaan en ook een uitzondering aanvragen. Ik denk ook wel dat het belang voor een goede nachtrust belangrijker is dan de overige buren. >:)

[Bericht gewijzigd door benleentje op (35%)]

Kooi van Faraday gaat heel lastig worden. Ik heb ooit als experiment een keer gekeken hoe dicht zoiets moet zijn voor een telefoon. In een metalen peperkoekdoos hielp niet voldoende.

Nadeel van in de middle of nowhere wonen (Ik denk de TS gezien een topic over een kippenhok) is dat je in het open veld maar heel weinig vermogen nodig hebt om een zendmast te bereiken en zo een heel netwerk plat te leggen. Dat risico is in een stad kleiner maar daar stoor je gegarandeerd je buren.

Werkt prima in een metalen doos die niet geplastificeerd is. Doe het maar eens over, maar dan in een goedsluitende metalen doos.
GSM die erin ligt is niet meer bereikbaar voor de buitenwereld. Been there, done that.

Leuk even nalezen mijn avonturen met een blikken doos!

https://www.circuitsonline.net/forum/view/168094

[Bericht gewijzigd door RAAF12 op (20%)]

Het was een niet geplastificeerde doos maar hij sloot blijkbaar niet goed genoeg voor telefoon. Pas toen ik hem afdekt met alu folie en toen de deksel er over, dempte het voldoende. Been there done that ;-) Jouw doos was gewoon beter. Moet je voorstellen dat je een kooi zo groot als een slaapkamer moet maken die zo dicht is.

Mijn zeilboot is helemaal van staal met kleine ronde raampjes en een houten deurtje. Daarbinnen heb ik gewoon telefoon bereik.

Ik hierboven nog even mijn avonturen erbij gezet. Het moet idd akelig goed sluiten. Misschien zelfs over de naden dichtgesoldeerd als er een flinke zender direct op de doos gericht staat.

Op zaterdag 4 oktober 2025 19:13:23 schreef fred101:
Kooi van Faraday gaat heel lastig worden.

Weet ik en daar zei ik net ook dat heel moeilijk is om dat goed te doen.

IK denk dat zoiets zomaar meer dan 50,000 gaat kosten. Maar het is wel een legaal alternatief. Ik denk ook dat het makkelijker is om een kooi van faraday gewoon een open ruimte op te bouwen veel makkelijker is dan om een bestaande kamer om te bouwen.

Er zijn ook wel natuurlijke ruimtes te vinden waar er geen telefoonverkeer mogelijk is. Een heel diep gat in de grond. Zou je heel diep in de mergel grotten ook nog ontvangst hebben?

Mijn zeilboot is helemaal van staal met kleine ronde raampjes en een houten deurtje. Daarbinnen heb ik gewoon telefoon bereik.

Ik denk wel dat je eerder buiten het bereik van een mast bent, maar de dekking is nu zo goed dat, dat niet snel gebeurt. Vroeger had je nog wel dat als je met de auto door een tunnel reed het gesprek onverstaanbaar werd.

[Bericht gewijzigd door benleentje op (22%)]

Op zaterdag 4 oktober 2025 18:43:41 schreef revado:
[...]

Dat lezen we wel in de krant :)
"Man gooit alle netwerken plat in een hele wijk met een zelfbouw knutsel, kinderen wisten via de wifi van de buren de hulpdiensten gelukkig te waarschuwen " >:)

Dat wifi werdt toch ook gejammed?

Tegenwoordig zijn er veel kooien van Faraday. Goed geïsoleerde huizen met meerdere lagen alu folie zijn een probleem voor vele GSM.

Anders een gewapend betonnen kelder met wanden van 50cm dikte. Gegarandeerd geen ontvangst. In geen enkele brugkelder kunnen we een GSM gebruiken. De elektriciteitsmeters zijn er allemaal met een buitenantenne uitgevoerd.

nou, de mobiele ontvangers zijn een stuk beter geworden. onlangs bezig geweest om kWh meters in de lucht te krijgen die via 5G werden uitgelezen. de antenne van de 5G ontvanger zit buitenop een stalen eldon kast die weer in een stalen buitenkast zat gebouwd. en toch goed ontvangst met dat ding. terwijl als je in het naastgelegen pand bezig was het bereik gewoon slecht was met elke provider.

zo'n tracer houd je ook niet uit de lucht door deze in een koffieblik te steken. een behuizing van bijv een prijzige cai versterker van dik gegoten alu met gemetaliseerde afdichting is wat anders.

en ja, ik ken het probleem. krijg die vraag wel vaker van ouders met tieners die wat matige wifi verslaving hebben. niet elke router/wifi punt kun je op een X tijd laten uitschakelen. beste een 2e wlan aanleggen voor "de ouders" waar de kids geen wachtwoord van hebben. en dan een klokje op het oude wifi zetten. vermits het niet de router is waar het 2e wifi ook vanaf moet komen :P

[Bericht gewijzigd door testman op (25%)]

Yep. En dan spreken de kinders af met de kinders van de buren.
In appartementsgebouwen, vooral wat oudere met houten vloeren, kan je makkelijk het signaal van de buren gebruiken.

Als je de inlog gegevens kent.

Ik woon op 3 hoog, op het gelijkvloers is een restaurant met gratis WiFi, zou ik gebruik van kunnen maken. En zo zijn er nog wat winkels in de straat met gratis WiFi.

Op zaterdag 4 oktober 2025 16:21:28 schreef nonius:
[bijlage]

Grappig, Bianca schreef wat ik ook dacht: dat de educatieve waarde van een 'Widlarizer'(*) eigenlijk veel groter is dan die van een jammer. Alleen zou ik daadwerkelijk de echte, goede telefoon aan gruzelementen slaan, geen defect marktplaats-exemplaar. Kost wat meer, maar het opvoedend effect gaat des te groter zijn. Bovendien, een jammer dwingt geen respect af; dan wordt het meer een kwestie van 'wie is slimmer en technisch handiger, papa of ik?'. Meer een uitdaging voor het kind om slimme trucjes te bedenken om de regels te omzeilen....

Een flinke hamer daarentegen laat een diepere indruk na over de opvoeder en zijn opvattingen over gehoorzaamheid. Ik denk dat het een opvoedende ervaring is die ze van hun levensdagen niet zullen vergeten, en, in verhouding, ook nog een relatief goedkope les is. (met de aantekening dat de volgende telefoon door het kind in kwestie *zelf* dient te worden aangeschaft, en dat bij misbruik ervan dezelfde actie zal worden genomen....)

En daarna misschien ook maar gelijk een praatje houden over de schadelijke effecten van drank, sigaretten, drugs en 'wilde wuuv'n', en hoe op ge-/misbruik daarvan sancties zullen volgen.... <evil grin>

(* https://www.autodesk.com/products/fusion-360/blog/bob-widlar-life-engi…)

Sorry hoor, maar dit is gewoon echt achterlijk en emotionele mishandeling.

Het vernielen van het persoonlijk bezit van je kind is mishandeling. Maakt niet uit wat het is. Een knuffel, een foto, een telefoon (met foto's).
Angst inboezemen is eveneens extreem fout. Respect en angst zijn niet hetzelfde. Als een ouder dat bij mij zou flikken, zou die ouder mij nooit meer zien de seconde dat ik onafhankelijk zou zijn, en alleen in het allergoedkoopste verzorgingshuis met bar slechte OV verbinding ergens in de polder terecht komen.

Met dit soort idioot gedrag veroorzaak je meer schade dan die telefoon zelf ooit kan doen. De volgende telefoon is een geheime telefoon. De volgende telefoon die jij ziet, is een kapotte van een vriendje.

Als je in staat bent zulk agressief gedrag tegen je kind te vertonen, ben je volkomen ongeschikt om een kind op te voeden.

je hoort ook de trucjes wel die de jeugd dan doet als de telefoon ingeleverd moet worden. het hoesje met oplaadsnoertje erin ligt alleen beneden, of ouders waren vergeten dat de tablet er ook nog was, of de school laptop. of heel stil naar beneden sluipen en telefoon toch meenemen. of gewoon een andere telefoon in t hoesje steken die beneden blijft :P

Gewoon wifi op het modem uitzetten, dan werkt het ook niet >:)

En de 4G/5G data dan? Telefoon inleveren lost het probleem open ik ken iemand die doodmoe op een Atheneum examen verscheen en het jaar over moet doen. Telefoongebruik kan zeker ontwrichtend werken in het onvolwassen puberbrein. Maar telefoon/computer/beeld verslaving komt op elke leeftijd voor. Als ouder is het best lastig om daarmee om te gaan. * Telefoontjes hebben niet voor niets een beeldurenteller aan boord.

*Opvoeden is trouwens best lastig als er het voorbeeld wat de kinderen krijgen ongewenst is. Als Ma zaterdagavond laveloos op de bank ligt van de alcohol kan men moeilijk verwachten dat het kind niet (of weinig) van dat stofje gaat innemen.
Luchtige noot: grappig dat dit item in het Ontwikkeling topic staat!