liebherr koelkast IRBC 5150: groente in koellades wordt snot

Sinds 3 maanden heb ik een Liebherr IRBCI 5150. De eerste 2 maanden was prima maar nu worden de koelladen vochtig en mijn groente is in een paar dagen snot. Nog voor de uiterste verkoopdatum.
Voorheen was dit niet. Ik heb niks veranderd.
Liebherr klantenservice zegt dat ik alle groenten moet uitpakken of in schalen leggen. Incl spinazie, radijsjes, voorgesneden andijvie, voorverpakte zakjes sla.
Bij mijn vorige koelkast, Miele K37282, heb ik nooit iets uitgepakt en bleef alles wekenlang goed.
Wat te doen?

Koelkaden behoren niet vochtig te worden. Tenzij ze droog zijn en pas aandampen door de deur wat open te zetten om er iets uit te halen.

Veel kans (gezien het inbouw is) dat de deur niet correct sluit.

Houd ook de temperatuur in de gaten. Leg er een thermometer bij. Ook eens in de koelkast meten. Normaal moet je dit in een glas water meten.

Als de koeling rond de 0 Graden is, dan heeft de klantenservice wel gelijk. Je oude koelkast had niet zo'n lage temperatuur dus gebeurde dat niet. Waar je wel op moet letten is dat de temperatuur van de kast rond de 6 Graden moet zijn, staat te koud dan kans dat de lades onder de 0 Graden komen, groente bevriest en word snot IDD...

De K37282 is volgens mij ook een biofresh (nul graden schuiven) model en dus gelijkaardig aan je huidige. Normaal moet je ervaring met deze dus gelijklopend zijn.

Ligt er toevallig iets op het water afvoergaatje achterin?

Je hebt denk ik bovenin het koelgedeelte een vierkant plaatje waar "Liebherr" op staat met daarboven het schuifje voor het koolstoffiltertje.

Wij hadden met een Liebherr inbouwkast dat de fan achter het vierkantje plaatje was vastgevroren. Er zat een dikke laag van dat gladde waterijs in de onderste helft van de doorstroomopening van de fan. Vermoedelijk na vakantie. kwam erachter toen ik dat plaatje eraf had getrokken (en daarbij beschadigd) omdat ik dacht dat het filtertje daar in moest. :+

Hadden geen last van snotterende groentes toen, maar daarbij denk ik aan te lage temperatuur (stukgevroren, zou je wel moeten kunnen voelen aan bijv. een komkommer, of die ijzig is) en/of te vochtig. Lijkt me dat die fan op beide invloed heeft.

Plaatje zou ik laten zitten omdat het niet bedoeld is om los te halen. Misschien kun je er net achter kijken met een telefooncamera of tandarts spiegeltje en een zaklamp om te kijken of de fan nog draait.

Heb nu weer een Liebherr kast, nu vrijstaand, maar zet die op vakantiestand als ik weg ga en de kast een week (of langer) niet geopend wordt om bevriezing van die fan te voorkomen.

Als hoge vochtigheid aan de basis ligt van het "snot", bovenop de groentenladen ligt een plastieken klep. Door die klep naar achteren te duwen, valt ze naar beneden en sluit de bak af. Gevolg geen luchtcirculatie meer en alle vocht blijft in de schuif.

Plastieken klep naar voren trekken maakt een spleet tussen bak en klep.

toen mn 23 jaar oude bosch aan vervanging toe was, heb ik weer een 230V ongeregelde compressor combi gekocht. als enige heeft deze een ntc en elektronica sturing waar je niet meer onderuit komt tegenwoordig. maar BLDC compressoren heb ik liever niet, veel ellende mee. tevens zijn dergelijke compressoren veel lichter van gewicht als een 230V model.

Chapeau dat een Bosch 23 jaar haalt! meeste haalden dat niet. Hier is al eens een Topic geweest over een LG koelkast met BLDC compressor en draait prima, Energie verbruik top! ( Maar LG heeft eigen compressoren, lineair gebouwd. En hun Inverter technologie is wel onder de knie) maar ja, geregeld condensor reinigen, is enigste nadeel...

Op zaterdag 1 november 2025 08:14:15 schreef testman:maar BLDC compressoren heb ik liever niet, veel ellende mee. tevens zijn dergelijke compressoren veel lichter van gewicht als een 230V model.

Eerlijk? Bij ons op het bedrijf hebben we het idee dat we een pak minder kapotte compressoren hebben sinds Miele en Liebherr die BLDC compressoren bijna standaard gebruiken.
Tot een jaar of tien terug was de collega die het lassen aan compressoren 100% onder de knie had toch wel wekelijks een compressor aan het vervangen; we hadden ze zelfs op stock.
Nu af en toe eens een sturingkje, maar ook niet elke maand.

Klopt Beeldbuisje, de compressoren in BLDC uitvoering draaien in de regel langer maar op lage toeren, als de temperatuur benaderd word , draait op laag pitje en is beter en rustig. De eerste serie R600A kasten hadden best veel uitval met compressoren, ook later nog wel.

een koelkast die veel gebruikers kent en dus vaker op hoog vermogen draait lijd meer door de veel open staande deur. BLDC compressoren kunnen dan wel goed zijn, maar de elektronica is minder goed. ook als je die compressoren jaren niet gebruikt en dan aanzet is het error, zit ie vast. heb weleens koelmotoren ingeschakeld die al zeker n decennia niet meer hadden gedraaid maar toch meteen liepen..

met BLDC airco's is het vaak ook de print buiten die nekt, en dat is na 10+ jaren vaak al niet meer interessant meer om te vervangen. waar een oude aan/uit compressor airco veel standaard onderdelen heeft kan dat bij een BLDC niet onderling uitgewisseld worden.

Mee eens gedeeltelijk, want de standaard Embraco inverter heeft nogal uitval IDD, terwijl de LG koelkasten het moeiteloos doen, dus het kan wel! Daarintegen de BLDC inverter van de ACs vallen nogal uit en welk merk is in de AC branche het beste?? Mitsubishi?

Overigens laatst had ik een Liebherr vriezer van plm 4 jaar oud, No Frost met een Jiaxipera compressor, wou niet starten handmatig niet, ander PTC of condensator geen resultaat. Wikkelingen meette OK. Compressor vervangen door ouder degelijker ACC model. slijptol er in en aluminium wikkelingen?? Mechanisch liep compressor erg soepel, dus wikkelingen niet OK?? Wie heeft daarop een suggestie?

[Bericht gewijzigd door smd op (44%)]

Niet moeten pochen over die compressoren...
Vanmiddag een 8 jaar oude combi kk van Miele. Ze hebben destijds in hun koelspul van die innie minnie compressortjes gestopt. Die zag ik ook wel eens in een gigantische kofferdiepvries.
Nu goed, frequentiegestuurd of niet, hij zat vast.
Einde verhaal na slechts 8 jaar.

Compressor vervangen? Kosten geen drol meer tegenwoordig en R600A is gewoon regulier gas.. Ik weet welke compressortje je bedoelt, chinese meuk..

Op dinsdag 4 november 2025 18:26:15 schreef smd:
Mee eens gedeeltelijk, want de standaard Embraco inverter heeft nogal uitval IDD, terwijl de LG koelkasten het moeiteloos doen, dus het kan wel! Daarintegen de BLDC inverter van de ACs vallen nogal uit en welk merk is in de AC branche het beste?? Mitsubishi?

mitsubishi heavy duty, zijn goede. gewone mitsubihi komt niet uit japan en dat verschil in kwaliteit is wel merkbaar. ook daikin is een A merk maar de tijden dat een airco die regelmatig gebruikt word nog 20+ jaar haalt is zeldzaam. lg word veel weggehangen maar kent ook problemen met sensoren en printen, doorgaans wel pas na een jaar of 7-10. panasonic niet echt een fan van, de paar die ik ken zijn vaker problemen mee geweest, terwijl de ene een speciaal server ruimte model is ook nog.

de hoeveelheid printen en nogal kleine compressoren is geen recept voor lange levensduur zonder ellende. printen buiten waar je 50 graden temperatuur verschil en een rH van 20-95% hebt is geen goed recept in dit land. een moderne airco kan vaak geen uur op het max vermogen draaien voor deze weer terug stapt in vermogen. de compressor word te warm, 15% van de capaciteit is berekend om de compressor zelf te koelen heb ik weleens gehoord. echter met de modulerende compressoren word er gewoon teruggeregeld, wat ook in formaat en gewicht scheelt.

Ja, dus conclusie was juist, Misdebusniet is de beste! Maar voor oververhitte compressor is wel een makkelijke oplossing: schoonhouden. En beetje meer koelgas werd in verleden ook vaak gedaan..