Op zondag 9 november 2025 00:16:04 schreef nonius:
[...]Hoe groter hoe beterder....
QRP is allemaal leuk en aardig, maar QRO heeft toch ook z'n eigen charme.
[bijlage]
(130W alleen al voor de gloeidraad.)
Dat is al meer dan dat mag volgens de machtiging.. 
Hallo allemaal!
Over QRP mijn QRP staat nu weer aan op 6400 – CW
.
LOL jaaa Nonius met zulke buizen kan en durf ik niet te werken! Geen genoeg kunde en toch ook wel bang.
( Bang ook om verschrikkelijk te storen daarmee! ) MAAR, WEL STOER!!!
Het grootste bij mij is 807 en ergens nog een PL519?
.
ja 500 buizen, ik heb wat dat betreft mijzelf in de vingres gesneden, ik had hier stapels van die dingen kunnen hebben.
( heb de waarde er niet goed van ingeschat achter af gezien! ) vroeger helemaal, ik heb PL519 buizen kapot gegooid!
( Kwist toen nog niks van die dingen! Ja misschien ontploffen ze wel als je ze stukgooit? En dat moest ik dus zo nodig uitproberen!!!)
Tjah en achter af…
.
het prutsen met de 6C4 daar stop ik mee, ga liever verder dan met die EL84 (als die maar niet stond te oscileren?)
Gaan we nu dus OOK GOED controleren! Vertrouw nu niks meer!
VrGr Rob
nonius
set SCE to AUX.
[Rob007] ga liever verder dan met die EL84 (als die maar niet stond te oscileren?)
Rob, kan het zijn dat er neutrodynisatie nodig is?
Je hebt ook een spectrumanalyzer, kun je zien op welke frequentie(s) hij staat te oscilleren? Ik zou inderdaad een schotje tussen in-en uitgang overwegen, of neutrodynisatie als dat nog niet voldoende mocht blijken te zijn.
Ook zou ik beginnen met de lengte van alle aansluitdraden flink te reduceren. Dat kan ook voor ongewenste koppelingen zorgen.
Hallo Nonius,
Hoe doe ik dat in dit geval hier? met/bij deze buis? ( Dat neutrodynisatie ? )
Wat ik trouwens wel moet zeggen is dat die 6C4 stond opgeschreven 45% had er ook eentje met meer en minder nog...
Maar ik heb zo iets dan zal ie toch nog wel wat meer geven als 0,5W?
.
Wil ook gaan kijken met een.... wacht ff ga ff kijken wat het buisje was, en of ie de moeite was....
.
6400KHz met CW staat nog steeds aan, Tis een BD139 gestuurd door een Arduino.
ik zal er nog even mee doorprutsen dan.
VrGr Rob
nonius
set SCE to AUX.
Hoe doe ik dat in dit geval hier? met/bij deze buis? ( Dat neutrodynisatie ? )
Tsja Rob, ik heb om eerlijk te zijn geen idee wat je nu precies gebouwd hebt - ik zie geen schema in deze thread. Dan wordt het een beetje lastig adviseren. Enige wat ik dan kan zeggen is: zoek zelf op internet naar het onderwerp 'neutrodynisatie' of 'neutrodynisation', en probeer dat na te doen.
Het enige schema dat ik hier zag, van ene 'klompenboer', staan andere buizen in. En geen idee *welk* gedeelte van het schema je nu precies gebouwd hebt en met welke onderdelenwaardes.
Sowieso zou ik eerst de gebruikelijke maatregelen nemen (korte aansluitdraden, afschermingsschotjes) vóórdat ik evt. tot neutrodynisatie zou overgaan.
Enfin. Het wordt eentonig, maar ik zeur weer over hetzelfde: SCHEMA!
Schema's, foto's, .... ik ben nou eenmaal een visueel ingesteld beestje. En een link naar een plaatje van 'klompenboer', met daarbij een halve pagina tekst over de modificaties t.o.v. het originele schema, daar ga ik een beetje glazig van uit m'n ogen kijken terwijl m'n gedachtes afdwalen naar een tropisch zomers strand in Tahiti terwijl ik op het witte strand lig, uitkijkend over een azuurblauwe Stille Zuidzee met exotische dames in rokjes van stro die me een verkoelende cocktail komen brengen. Dan beter even zelf het correcte schema schetsen op een A4tje, fotograferen en in de thread posten.
Oftewel, ik weet niet wat je nu precies gebouwd hebt. En ik vermoed, met mij velen die deze thread lezen.
<nonius raakt z'n heldere momentje weer kwijt en glijdt terug weg in z'n fantasie over Stille Zuidzeestranden....>
Sowieso zou ik eerst de gebruikelijke maatregelen nemen (korte aansluitdraden, afschermingsschotjes) vóórdat ik evt. tot neutrodynisatie zou overgaan.
Hear hear!
--
Neutrodynisatie daarna is niet moeilijk. Als algemeen recept kun je aanhouden:
- Geef de buis gloeispanning, maar geen anodespanning (en geen schermroosterspanning, in geval van een tetrode of pentode; maar dat is hier niet aan de orde).
- Geef HF-sturing tot het normale roosternegatief (bij 'automatisch negatief'), of normale roosterstroom (bij 'vast negatief').
- Draai nu aan de afstemming van de anodekring.
- Er mag geen effect zijn op het roosternegatief of de roosterstroom.
- Is er wel effect, verdraai dan de neutrodyne-condensator een stukje en probeer opnieuw.
- (Wordt het effect groter, verdraai dan de neutrodyne-condensator de andere kant op.
) - Als de anode-afstemming helemaal geen effect meer heeft op roosternegatief of roosterstroom, dan staat de neutrodyne-condensator goed. Niet meer aan komen.
Daarna kun je de hoogspanning(en) inschakelen en koppeling en tuning afregelen.
e: Eh... wacht effe. Je probeert toch niet een triode HF-versterker zónder neutrodynisatie (neutralisatie) te maken hè?
Want dat kan natuurlijk gewoon niet; zoiets zal áltijd oscilleren zodra het dreigt te versterken.
Zonder aangelegde anodespanning (open anode?) en dan de anodekring afstemming verdraaien?
Een schema erbij zou verhelderend zijn.
Een schema erbij zou verhelderend zijn.
Dit is een principeschema van een geneutraliseerde triodeversterker. Het ingangssignaal is gekoppeld met L1; het uitgangssignaal wordt gekoppeld uit L2.
V1 is voor het roosternegatief (bij hobbyisten vaak afwezig; de buis werkt dan alleen met negatief door de in het roostercircuit gelijkgerichte HF-sturing).
V2 is de anodespanning; L3 is een smoorspoel en C3 een ontkoppelcondensator.
CN is de 'neutrodyne'-condensator.
--
Voor het eenmalig instellen van de neutrodynecondensator wordt de anodevoeding V2 (rechts onder in het schema) uitgeschakeld of losgenomen.
(e: praktisch identiek dubbel schema weggehaald)
Hoe de negatieve roosterspanning of de roosterstroom gemeten wordt hangt af van het werkelijke schema.
Bij de juiste waarde van CN wordt het effect van de rooster-anodecapaciteit opgeheven. De anodeafstemming beïnvloedt dan de roosterkring niet meer, wat zonder anodegelijkspannig eenvoudig te zien is aan de negatieve roosterspanning of de roosterstroom.
In normale werking zal de schakeling nu geen oscillatieneigingen meer tonen.
[Bericht gewijzigd door Frederick E. Terman op (10%)]
Hallo allemaal,
Het schema is ongeveer zoals op de afbeelding( zie afbeelding? )
zal ook nog meer foto maken.
VrGr Rob
Op maandag 10 november 2025 12:42:31 schreef Frederick E. Terman:
V1 is voor het roosternegatief (bij hobbyisten vaak afwezig; de buis werkt dan alleen met negatief door de in het roostercircuit gelijkgerichte HF-sturing).
De negatieve roosterspanning kan men ook verkrijgen door een kathode weerstand te gebruiken zoals in het schema van rob007.
Natuurlijk, en als je die kathodeweerstand groot genoeg maakt, dan zal hij de buis beschermen tegen te grote dissipatie als de sturing weg mocht vallen.
Maar het is wel een verkwister, die weerstand: het negatief gaat ten koste van anodespanning en vermogen.
Daarbij kun je er de buis nog altijd niet mee in klasse C krijgen.
Daarvoor is echt voldoende sturing nodig. Pas dan kun je de kathodespanning hoog genoeg krijgen (dus het 'roosternegatief' groot genoeg) om de buis in C te doen werken.
Maar... als je nu tóch voldoende sturing hebt om dat te bereiken, dan kun je ook, en met vermogensvoordeel, zónder kathodeweerstand.
Je zult daarom geen HF-vermogensversterkers zien met kathodeweerstanden. (Tenzij hier en daar weleens heel kleine weerstandswaarden; 1 ohm bijvoorbeeld, alleen bedoeld om er mV's over te meten, die dan de kathodestroom in mA aanduiden.)
--
Vergeet verder ook niet dat het schema dat @rob007 laat zien geen echt schema is. Kijk maar eens naar die 'afgestemde 300 V'. 
Verder gebruikt het schema zowél een kathodeweerstand áls een roostercondensator en -lekweerstand; wel, wat moet het nu zijn?
Hallo allemaal,
Bobosje bedoelt denk ik dat je er ook nog een negatief op het roostertje zet.
.
( blijf een nitwit ook met buisjes! )
.
MAAR ja ik dwaal af!
.
ik zal (niet nu!) later inderdaad dat schotje maar gaan zetten want is nu 2 keer gezegd ook.
VrGr Rob
nonius
set SCE to AUX.
Het schema is ongeveer zoals op de afbeelding
Ongeveer, maar niet helemaal? Het blijft allemaal wel erg vaag zo.
[FET]Vergeet verder ook niet dat het schema dat @rob007 laat zien geen echt schema is. Kijk maar eens naar die 'afgestemde 300 V'.
Ik vind vooral het feit dat die ontkoppelcondensator van 10nF/100nF (wat is het nu?) nog eens eventjes precies wordt getrimd met een variabele condensator van 30pF erg, eh, 'uniek'....
[Edit:
[FET] Eh... wacht effe. Je probeert toch niet een triode HF-versterker zónder neutrodynisatie (neutralisatie) te maken hè? Want dat kan natuurlijk gewoon niet; zoiets zal áltijd oscilleren zodra het dreigt te versterken.
Daar lijkt het wel op, als ik dat schema bekijk....
Op maandag 10 november 2025 16:18:56 schreef Frederick E. Terman:
Vergeet verder ook niet dat het schema dat @rob007 laat zien geen echt schema is. Kijk maar eens naar die 'afgestemde 300 V'.
Verder gebruikt het schema zowél een kathodeweerstand áls een roostercondensator en -lekweerstand; wel, wat moet het nu zijn?
Het schema rammelt inderdaad, een AI dingetje?
Die trimmer zit er inderdaad meer voor de show.
De aparte rooster C zie ik even niet.
Op maandag 10 november 2025 16:53:52 schreef Bobosje:
De aparte rooster C zie ik even niet.
De roostercondensator is de condensator van 120 pF.
(En de roosterlekweerstand is de weerstand van 22 kΩ.)
De trimmer, rechts in het schema, die nu tussen +300V en massa staat, verwacht je normaal gesproken over de spoel (rechtstreeks, of via massa en de ontkoppelcondensator).
Ik zag de combinatie van die 10pF en 120pF en de dimensieloze spoel naar GND aan het rooster aan als een filter (voor zover je van een filter kunt spreken).
De trimmer was me duidelijk.
Op maandag 10 november 2025 16:18:56 schreef Frederick E. Terman:
het negatief gaat ten koste van anodespanning en vermogen.
Voor AC is er toch de ontkoppel C over de kathode weerstand waardoor de kathode aan GND ligt?
Op maandag 10 november 2025 23:16:32 schreef Bobosje:
Voor AC is er toch de ontkoppel C over de kathode weerstand waardoor de kathode aan GND ligt?
De kathodegelijkspanning gaat van de beschikbare anodegelijkspanning af, en de kathodeweerstand dissipeert gelijkstroomvermogen.
Dat zijn onnodige 'vermogensuitgavden'.