Hallo allemaal,
Mensen maak je niet te druk allemaal? Ik begrijp dit gaat niet werken, ook goed gooi ik het opzij want was ik eigenlijk al van plan.
OF, je moet(NIKS MOET natuurlijk!) of zeg wat ik nog ff kan proberen?
Dit schema heb ik van het internet geplukt en geplakt en geknipt zodat ie op dat van mij lijk, dus ja... die 100nF is/zijn 10nF.
.
Dussssss, ik begrijp wel jullie, sommige zijn het er niet mee eens en dit is niet goed enz enz… maar lieve mensen zeg me liever AAN DE HAND VAN DAT LELIJKE FOUTE schema alsjeblieft Wat anders moet?
niks schrijven is ook een optie 
.
PS ik heb tussen die trimmer en de Anode nog een condensatortje zitten ( mijn fout, was ik vergeten sorry! ) dacht iets van 220 of 330pF.
( ik was bang voor hoe noem je hem/het? Overslag of doorslag… )
.
VrGr Rob
Op dinsdag 11 november 2025 13:08:06 schreef rob007:
En dan gewoon door modderen.

nonius
set SCE to AUX.
Tsja Rob, het bouwen van een klein 3m-zendertje met buizen is echt geen raketwetenschap, hele volksstammen hebben dat vroeger gedaan. Denk dat vrijwel iedereen die met electronica is bezig geweest ooit wel eens een kleine (of grote....) zender heeft gebouwd. Ik ben van na het buizentijdperk en hield me onledig met BF980's, 2N2369's, 2N3866's, CD1629's en 2N6084's. Maar heb ooit ook wel eens gespeuld met de 2C39, QQE06-40 en 4CX250..... Ik was in die tijd geen RF-crack maar bouwde gewoon goede ontwerpen van anderen na (bijv. uit de Elektuur). Dat werkte vrijwel altijd. Zelf bedenken/ontwerpen kan ik niet, maar nabouwen van een goed ontwerp lukt me wel vrijwel altijd.
Dus neem gewoon een half-fatsoenlijk schema en bouw dat na, volgens de regels der HF-kunst.
maar lieve mensen zeg me liever AAN DE HAND VAN DAT LELIJKE FOUTE schema alsjeblieft Wat anders moet?
We doen toch niets anders in deze thread? Waarbij de opmerking van FET (een triode-versterker zonder neutrodynisatie) misschien nog wel de meest belangrijke opmerking is.
Ik zou zelf eerder zeggen: gooi dat rare schema gewoon weg en zoek iets goeds. Iets waar door iemand ooit over is nagedacht, nagebouwd, etc.
En mijn eerste vraag aan jou zou dan zijn: welke goede buizen heb je om mee te experimenteren?, en aan de hand van die randvoorwaardes een schema gaan opzoeken. Daarna hier in de groep gooien om te kijken of er geen absurde zaken in staan (waarbij je vervolgens waarschijnlijk ook nog een handvol praktische tips krijgt van deze en gene), en dan nabouwen. Maar dan wel goed.
Je moest eens weten hoe vaak ik me niet op m'n lip zit te bijten en bovenop m'n handen ga zitten
Maar soms MOET het er gewoon uit 
Maar bekijk het van de positieve kant: we zien je graag succes hebben in je experimenten.
nonius
set SCE to AUX.
Zat er soms meer lucht *in* de buis dan eromheen? 
(bij wat meer/langer gebruik zou de blauwe gloed in principe weer moeten verdwijnen. Ik heb het zelf ooit gehad met een QQE06-40 en een DG7-5 beeldbuisje, voor m'n allereerste zelfbouwoscilloscoop. Na verloop van tijd raakten de gassen weer gebonden en werd het vacuüm beter.)
Het buisje was zover ik weet in orde en werd alleen blauw bij een bepaalde afstelling misschien op max. uitgangsvermogen.
In een donkere kamer zag die blauwe gloed achter het glas van de buis er mooi en magisch uit. 
Richard2000
Transistors are Cool Tubes are Hot
Zo stelde ik lang geleden mijn eindbuisjes altijd in, tot ze net blauwig werden.
En inderdaad ook veel geprutst met voornamelijk buisjes als zender/oscillator/kachel, want die waren toen nog makkelijk te vinden, elke vuilnisbakkendag kwam ik weer met ladingen thuis, de PC900 als oscillator en de PL504/519 met trafo uit oude radio als kachel op de 27Mhz, daar kwam je de hele planeet mee over.
Vrienden die mijn plaatjes via de FM opnamen en blij waren een radiozender te hebben gevonden waar niet doorheen werd geluld..
Leuke tijd was dat en misschien heel misschien ga ik toch weer eens beetje illegaal knutselen, heb nog buizen zat hier en de moeten maar eens opgestookt worden.. 
De voeding voor het ECC buisje kwam toen via enkelfasige gelijkrichting en afvlakking direct uit het lichtnet...
Voor het insteken eerst kijken waar de nul zat... 
Op woensdag 12 november 2025 00:55:30 schreef Bobosje:
De voeding voor het ECC buisje kwam toen via enkelfasige gelijkrichting en afvlakking direct uit het lichtnet...
Maar de welbekende ronde toltrimmer vastpakken ( zonder hulpmiddel van warmgestookt 3/8 pvc pijp) voelde je ook prima MET trafo er tussen.
Vraag mij niet hoe ik dat weet 
En inderdaad, de blauwe gloed in eindbuizen is een prima indicatie, ook om te zien of ze een beetje gelijk ingesteld staan.
Vooral in EL34 kan je dat mooi zien.
Richard2000
Ik had eens een kacheltje met PL519 gebouwd waarbij je je vingers verbrandde als je te dicht bij de anode spoel kwam, die had een magnetron effect, kwam wel een hoop power, inclusief de nodige harmonische, uit vrees ik..
Hallo allemaal,
Ja over niks schrijven ik bedoel daarmee alsjeblieft niet geïrriteerd reageren? Dan liever niet.
En, ik zal eeuwig modderen! Dat is mijn achternaam kunnen we wel stellen.
.
Hallo Nonius, FET zijn opmerking is prachtig maar IK, heb er niks aan,
en das voor de rest niet lelijk bedoelt maar ik weet dus niet wat ik nu moet veranderen.
Maar ook schreef je:
Ik zou zelf eerder zeggen: gooi dat rare schema gewoon weg
En dat had ik zelf dacht ik ook geschreven om dit te doen ja dus dat denk het beste want ik geloof er zelf ook niet echt meer in.
Ik ga nog weer ff kijken naar die EL84, ben ook een beetje bang dat die ook iets doet net zoals die 6C4 MAAR eerst ff kijken.
.
En voor de rest zie ik schrijven over allerlei buizen(PL519, EL34 enz... waar ik niet mee moet knoeien want als je/ik dit al niet kan…
MAAR, zeg nooit nooit!
VrGr Rob
Heb ooit nog een poging gedaan om twee EL84 in balans met de ECC aan te sturen maar dat is nooit gelukt.
Als ik me het goed herinner dan zou het met EL86 beter werken dan met een EL84 maar dat heb ik nooit meer geprobeerd.
nonius
set SCE to AUX.
Tsja, zo repareerde ik vroeger altijd TV's: eerst even met de spanningszoeker kijken of het chassis 'live' was, zo ja: stekker in stopcontact een halve slag draaien. Daarna kon je dan 'veilig' (alles is relatief....) aan het toestel werken.
Een scheidingstrafo had ik toen nog niet. Ook werd ik niet gehinderd door al teveel kennis van zake 
Waarom geen PL519, Rob? Da's toch niet zo'n zware jongen? Zelfde orde van grootte als QQE03-12, denk ik.
Maar, je hebt nu al tig keer dat schema van klompenboer gepost - waarom bouw je dat niet gewoon na? (het schema met de EF80-EF80-QQE03-12). Men neme een oud cakeblik als chassis, en met een paar avondjes gezellig fröbelen moet je dan volgens mij toch met een leuk zendertje eindigen.
V.w.b. die blauwe gloed: ik kan me herinneren dat, na enige uren gebruik, de blauwe gloed in de QQE06-40 en DG7-5 langzaam minder werd en verdween. Vond ik wel jammer, het zag er mooi uit. De kleur deed een beetje denken aan de Cerenkov-straling in een kernreactor....
Ik had eens een kacheltje met PL519 gebouwd waarbij je je vingers verbrandde als je te dicht bij de anode spoel kwam, die had een magnetron effect,
Dat effect heb ik al waargenomen met transistors en 10-15W RF op 3m. Sindsdien heb ik héél veel respect voor de 1kW uit een magnetron op 2450MHz....
Voor die QQE06-40 (met Lecher-lijnen) had ik toen ook een goede voeding gebouwd, met zelfgewikkelde hoogspanningstrafo (1000V). Het schermrooster had z'n eigen gestabiliseerde voeding. Maar ooit ging er iets mis (overslag binnen de buis?), waarna de naald van de schermroostermeter VOL in de hoek vloog. Bij autopsie bleek dat de naald ca. 110-120 graden verbogen was en zich klem had gebogen rond de eindstop....
Tegenwoordig staat betreffende buisje op het dressoir (helemaal links op de foto). Da's een stuk veiliger voor ons beiden 
Op woensdag 12 november 2025 18:32:34 schreef nonius:
V.w.b. die blauwe gloed: ik kan me herinneren dat, na enige uren gebruik, de blauwe gloed in de QQE06-40 en DG7-5 langzaam minder werd en verdween. Vond ik wel jammer, het zag er mooi uit. De kleur deed een beetje denken aan de Cerenkov-straling in een kernreactor....
Ik vertrouwde die blauwe gloed toen al voor geen (3) meter en hield altijd gepaste afstand tot het buisje.
Had er toen al veel respect voor... 
Hallo Allemaal,
ik hoop dat FET niet boos is, want die tekst laatst kan verkeerd/bot over kommen misschien?(Niet de bedoeling!)
En ja Nonius dat had ik al wel geprobeerd hoor, maar die QQE sloeg niet aan? En achter af er weer mee bezig geweest blijkt dat de EF183 het beter doet dan die EF80??? terwijl die 80ugs niewer zijn? Begrijp er niks van.
MAAR ja dan zou ik weer terug moeten naar die print, en dan misschien dat schema van die QQE als het oude schema maken.
.
PL519 ik heb er gloof ik wel een of twee maar wil eerst nog even kijken watt die EL84 doet, daar ben ik namelijk erg nieuwsgierig naar.
Dusssss eerst EL84 kijken of die niet oscilleert en echt vermogentje geeft… ( hoop in vredesnaam dat ie niet oscilleert!)
EL86 heb ik ook nog ergens liggen maar zou ik moeten graven weer, laat ik eerst maar eens hiermee blijven spelen!
.
afijn, heb al weer meer dan genoeg om te prutsen, in de fik te steken en af te branden,
leuk toch ben van de straat, kan ook geen stoute dingetjes doen!
.
over die blauwe gloed trouwens jaaa heb dat ook wel gehad met de QQE03/12 maar das 100 jaar geleden maar die deed het toen wel!
VrGr Rob
2N3553, lijkt wel een uitlaat! ( voor hoeveel CC is die? ) 
.
Ondanks dat ik nog steeds niet echt goed weet wat Neutrodynisatie is ? Natuurlijk met chatgpt er naar gekeken!
Wat ik er dan van begrijp is dat je een klein beetje van het signaal terugvoert naar in dit geval het rooster?
Dus van Anode terug naar Rooster met een lage waarde condensator. ( gaat ie dan niet juist oscilleren? )
Ik zat dat stuk(van FET) trouwens terug te kijken/lezen en als ik het goed begrijp kan het niet wat ik aan het doen ben?
En nog even terug! FET je bent toch niet boos he? Je moet(je moet niks!) maar ik bedoel ik ben weer bang dat ik BOT ben over gekomen? Lees mij in vredesnaam alleen positief? Dus!!! als jij leest en denk: die klootzak wat schrijft ie nu weer, bedenk je dan dat ik het ZO NIET BEDOEL!!!
(Mijn vrouw die leest wel eens wat van mij, en vaak krijg ik dan de wind van voren! Zo kun je dat toch niet schrijven… met nog wat lelijke woordjes richting mijn kop!)
.
MAAR, ik denk dat ik nu toch het uiterste uit de kan hebt! 1,2Watt
ik had een weerstand van 150R voor en achter ontkoppelt met 10nF aan een kant de voeding in, en andere kant naar de spoel gloof 4 wdg naar de Anode en die weer via een Ctje220pF naar toltrimmer naar min.
ik heb die weerstand(150R) even los gemaakt aan de spoel kant en daar nog weer een extra smoorspoel erbij tussen gezet.
Ik ging van 0,5 naar 1,2Wat, MAAR nu ga ik die 6C4 wel los laten hoor want hij komt mijn neus uit moet ik wel eerlijk zeggen nu.
.
Nu op naar… weet ik ff nog niet!
VrGr Rob
Richard2000
Bij Neutrodynisatie voer je inderdaad wat signaal terug naar de ingang, maar bij Neutrodyn. staat het teruggevoerde signaal in tegenfase, zie het is als een soort tegenkoppeling, zoals de terugkoppeling in een audio versterker..
Martin V
Telefunken Sender Systeme Berlin https://www.transmittersystemsengineering.com/
Wanneer je met een buis een versterker op VHF wil gaan maken, neem je eerst de datasheet door of de rooster/anodecapaciteit niet te hoog is. Bij een EL34, wat een typische LF buis is, hoef je daar niet aan te beginnen. Hetzelfde is dat bij een PL519/509 of een PL504. Een 807 is dan zelfs nog beter ook al is dat geen VHF buis. Baco in IJmuiden heeft nogal redelijk wat buisjes, met onbekende types, maar als ik de datasheet zie dan zijn er wel enige geschikte buisjes welke je voor VHF kan gebruiken. Een EL86 is geschikt, van een EL84 weet ik het niet zeker, het zou kunnen. Die EL86 kun je heel goedkoop nieuw bij Reichelt kopen, kost nog geen tientje. Zelfs een hele dikke buis zoals de QB3/300 kost daar iets van 6 tientjes, das een echte zendbuis en gaat wel tot 125MHz. Nu even een aanvulling; je hoeft natuurlijk niet via het stuurrooster in te sturen, dat kun je ook op de kathode doen, met als voordeel dat de anode/roostercapaciteit geen rol meer speelt in de schakeling. Fabrikanten zoals Bremi lineairs uit Italië deden dat ook zo met de PL519. Nu is een PL519 nog wel bruikbaar op 27MHz, maar dat is dan ook wel de hoogste frequentie voor die buis. Een andere kandidaat die het zeker wel doet is de 2E24, 2E26, of zijn grotere broertje de 6146B, wat echte zendbuisjes zijn. Nu in 2025 nog volop leverbaar, maar ik zou er niet veel in investeren als je ziet wat er voor belachelijke prijzen voor aangeboden worden.
https://nl.aliexpress.com/w/wholesale-6146b.html?spm=a2g0o.productlist…
Met deze buis heb ik een eindtrapje gemaakt op 86MHz, dat werkte goed. Eerst had ik er een buis in van GE (general electric) daarna had ik er een Shuguang buis erin en deze deed het nog beter als die GE buis uit de VS.
Ik zou zeggen koop een EL86 en ga daar eens mee aan de gang, het zal niet heel veel vermogen geven ergens tussen de 6 en 12 Watt, maar geeft wel een hoop voldoening.
Hallo allemaal,
Als ik het mij goed herinner heb ik hier een stuk of 3 - EL86 buisjes ook nog, ik heb die toen gekocht op het laatst van Quakkelstijn die had toen een doos vol met nieuwe en de prijs van niks...
VrGr Rob
El 84/86 doen het allebei maar maakt niet veel uit.
Op de markten liggen nog buizen zat en inderdaad Baco heeft ook leuke dingen voor weinig.
FET je bent toch niet boos he?
FET ligt sinds 11 november in het AVL ziekenhuis en is daardoor niet zo actief op CO. Ik gebruik nu de i-pad in mijn kamer hier.
Geduld, FET komt terug! 
Op zaterdag 29 november 2025 00:18:26 schreef Frederick E. Terman:
[...]
FET ligt sinds 11 november in het AVL ziekenhuis en is daardoor niet zo actief op CO. Ik gebruik nu de i-pad in mijn kamer hier.
Geduld, FET komt terug!
Beterschap 
HOOWWWwwww hallo FET,
Ik hoop dat het allemaal niet te erg is en het meevalt, MAAR ook namens mijn persoontje Van Harte Beterschap!!!
Gezonde en Vriendelijke Groetjes van af hier!
Rob