Ja okee Martin ben het 100% met je eens heel veel prutsen dan aan zo'n schema en tekenen dat wat zij erbij verzonnen hebben bij, eens! ( of erger! )
MAAR kom nog eens terug? kijk jij nu eens naar dat blauwe schema?
Ik begrijp jou verhaal, maar kijk even mee? normaal is het toch zo? de Anode krijgt toch meer dan het rooster of de roosters?
ik ben natuurlijk helemaal niks, maar helemaal geen buizenman! wat ik DENK TE weten door meestal LF buis versterkers is dat de Anode meer krijgt en de roosters minder?
ja toch?
.
ik ben nu ook aan het kijken naar mijn KG buis zendertje want die geeft nu nog maar 10Watt AM ( Xtal EL84 - 807 ) misschien verbeteren en kijken naar de voeding ook.
ik wil ook even meten hoeveel volt waar op staat, een schema heb ik zo 1 2 3 ook niet meer dus foto's maken maar en kijken op het net enz.....

VrGr Rob

[Bericht gewijzigd door rob007 op (23%)]

Heel kort: het gaat niet werken zoals je het 'gecorrigeerd' hebt: de anode hangt dan keihard aan de +100V voedingslijn. Dus het door de pentode versterkte signaal wordt aan de uitgang kortgesloten (de voeding gedraagt zich als een ontkoppelingscondensator). Op die maner blijft er geen enkel signaal over voor het stuurrooster van de tweede buis.

Hallo Nonius,

nu twijfel ik nog of ik het goed hebt uitgelecht waardoor jij...

Wacht ff een andere tekening er van gemaakt ( zie afb? )
.
Los hiervan ook even het schema van de FRM KG AM TX hier geplakt ( zie afb. )

VrGr Rob

Ja, je had het goed uitgelegd, en (nog verbazingwekkender! ;) ), ik had het goed begrepen.

Je kunt de pentode gewoon weglaten op die manier en het stuurrooster van de triode gewoon aan de +100V hangen - want de pentode doet helemaal niets. (in het blauwe, 'gecorrigeerde' schema)

Via de voeding ligt het stuurrooster van de triode aan massa. Dus die triode gaat de AC-variaties in de 100V DC-voeding versterking. En bij een goede voeding zijn die variaties nul....

De anode ligt nu via een hele lage impedantie (de voeding) gewoon aan massa voor AC en RF....

Ookeej , dus als ik het nu goed begrijp is het linker deel van de buis nutteloos?
Martin zij dit ook en kom je dus eigenlijk bij dit schema uit ( zie link )
https://www.cool386.com/6c4/6c4.jpg
( niet 100% hetzelfde maar.... )

VrGr Rob

Je kan de anode nooit hard aan de voeding knopen.Er zal minimaal een weerstand tussen moeten. en de spanning aan het rooster is meestal minder dan aan de anode.

Dankjewel Mel, op zijn Jip&Jannekes dit begrijp ik beter! _/-\o_
Dus het linker gedeelte dat doet het wel goed want ik ontvang ook echt wel radio,
maar dat Linker gedeelte dat zou dan een breedband antenneversterker moeten voorstellen maar schema daarvan klopt nogmaals dus niet.
Vertel ik het zo ook goed?
Het verhaal van Nonius begreep ik niet ZO heel erg goed, nu valt het kwartje! Maar dat komt door het woord pentode daar heb ik moeite mee. |:(
( geef mij het linker en rechter deel van de buis maar! ) :+
.
En als ik mijn fantasie er op los laat?
En een LC kring zet in plaats van de 15uH en aan de Anode nog een weerstand van zeg 10K naar de plus 160Volt (eventueel een smoorspoel er bij? )
Of blijft het dan Rob heeft geen zin hij versterkt niks!? :?

VrGr Rob

( Wat ik mij ook altijd afvraag? wat is gevoeliger voor ontvangen van Radio, een FET, TOR of BUIS ? )
ik schat een FET en een BUIS hoog in. ( Vraag mij niet waarom! gevoel? )
.
( Tis trouwens flink druk nu rond 6300KHz - AM luister zelf en Google : SDR Twente - Wel ff goed instellen die SDR! )
_/-\o_

Hallo allemaal,

ik zit even in pauze stand ( ik heb te veel te doen en daarbij morgen in het vliegtuig naar Oostenrijk )
.
ik ben Toch nog bezig geweest met dit schema:
https://www.cool386.com/6BL8_srrx/rsz_6bl8_rx1.jpg

MAAR, wat blijk nou! Ik heb een fout gemaakt! Ik had de voeding niet naar het linker gedeelte doorverbonden! PFFfffffff typisch Rob weer!
Dat dus gedaan en toch leek het er op dat het een Millimeter beter werd??? ( moet er nog eens ff mee prutsen, kijken wat het doet.

MAAR, even tot zo ver weer!
VrGr Rob

Even los daarvan... Weet iemand hoe het met F.E.T. gaat (of wat zijn naam is)? Hij zat om gezondheidsredenen even in de pauzestand, maar dat duurt al even.

Ja daar heb je een punt Maarten! VEEL BELANGRIJKER dan wat dan ook! Ik vind het nu ook wel eng lang duren?

VrGr Rob