Ik ben op zoek naar een verlichte (led) drukknop, die 3 functies heeft en kan communiceren met een PHP script, dus er zal een stukje software tussen moeten zitten om te kunnen communiceren. Vanuit het PHP script wil ik de (led) drukknop kunnen aansturen (met verlichting: rood en groen). Als de drukkop 1x ingedrukt wordt moet hij dat doorgeven aan het PHP script. Als de drukknop 2x ingedruk wordt moet hij dát doorgeven aan het PHP-script. Daarnaast moet het PHP-script de kleur (rood/groen) kunnen aansturen van de drukknop. Dus communicatie over en weer.
Het PHP script kan ik schrijven..
Wat ik zoek is iemand die weet, ideeën heeft of mij kan helpen hoe ik aan zo'n knop kan komen of hoe we er zelf een kunnen maken. Ook zoek ik iemand die voor mij de software kan ontwikkelen die kan communiceren met de drukknop en mijn PHP script. Het PHP script gaat bijhouden wanneer er op de knop gedrukt wordt (tijd, gebruiker) en gaat met die gegevens andere dingen doen.
Ik ben benieuwd naar jullie reactie.
Lucky Luke
Eluke.nl | handgetypt | I'm a poor, lonesome cowboy, with a long, long way to go.
Dubbeltopic...
Als je iemand zoekt die het voor je maakt, plaats een advertentie bij Vraag&aanbod (personeel):
https://www.circuitsonline.net/aanbod/post
Als je adviezen en meedenkers zoekt het zelf te maken is een topic wel de goede plek.
Ik heb geen verstand van PHP, kan dat op de een-of-andere manier met hardware communiceren? Seriële poort (usb serial) of usb HID-devices (toetsenborden/muizen)?
De knop zou een toetsenbord-toets(combinatie) kunnen nadoen, en tegelijkertijd een USB-serial poort kunnen zijn waarmee je de gewenste kleur kunt aansturen. (Of, misschien zit er in de HID class ook wel iets om led's te sturen, waarschijnlijk wel, al is het maar numlock/scrolllock/capslock. Alles over serial kan ook).
Er bestaan een aantal zelfbouw macropads, misschien kun je daar iets mee?
Met een esp chip kun je dit wel redelijk simpel maken. Als de knop indrukt word laat je de esp chip een http request doen wat je in php kan afvangen.
Andersom laat je het php script een request doen naar een webserver op de esp chip die dan de led de juiste kleur laat weergeven.
Waar ga je het voor gebruiken en in welke omgeving? Bijv is er wifi beschikbaar want dat heeft de esp chip wel nodig.
De doorsnee (voordelige) aanpak is een ESP32 of ESP8266 bordje. Deze kan je bijvoorbeeld programmeren vanuit de populaire Arduino IDE.
Deze bordjes hebben een reeks pinnetjes voor input en output, meer dan een klein ledje kan je daarmee niet aansturen.
Je kan ook eens kijken bij Shelly (shelly.com) die hebben modules waar je gewoon 230V op kunt aansluiten en daarbij hebben ze een vriendelijke 'eindgebruikers' omgeving waarmee je dan de knop kan uitlezen en lampjes kan aansturen. Je hoeft dan niet echt te programmeren. Uiteindelijk kan je dan vast ergens een URL aanroepen, net als met de ESP modules. Je doet dan bijvoorbeeld:
https://jouwsite-of-server/script.php?knop=12&commando=knopingedru… en het PHP script kan dan die waardes wegschrijven of afhandelen. Voor het uitlezen kan je diverse methodes gebruiken, erg simpel is elke (halve) seconde je PHP script opvragen in de ESP of Shelly:
https://jouwsite-of-server/script.php?knop=12&commando=kleur
Het script geeft dan bijvoorbeeld simpelweg "ROOD" of "GROEN" terug.
buckfast_beekeeper
Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.
Lucky Luke
Eluke.nl | handgetypt | I'm a poor, lonesome cowboy, with a long, long way to go.
Op dinsdag 4 november 2025 19:48:08 schreef rudig76:
Als de knop indrukt word laat je de esp chip een http request doen wat je in php kan afvangen
Dat klinkt zinniger dan mijn suggestie. (Maar ik benader het vanuit embedded, en een ander vanuit webdev of applicatie - verschillende takken van programmeersport.)
Ik snap niet wat nu de bedoeling is. Een knop communiceert niet met een PHP script. Daar moet nog van alles tussen maar daar is geen info over.
PHP draait bij mij op een server. En daar heb je meestal geen contact met lokale hardware.
Ik kan wel van alles verzinnen maar dat is vast niet wat TS nodig heeft.
benleentje
Golden Member
heb net even dingen moeten opzoeken
PHP (Hypertext Preprocessor) is een open source en gratis server side scripttaal die veel wordt gebruikt in webontwikkeling
Even in mijn eigen woorden. PHP script is enkel om op de server taken te kunnen uitvoeren.
HTTP, oftewel Hypertext Transfer Protocol, is
het protocol dat de communicatie tussen een webbrowser en een webserver regelt voor het laden van webpagina's.
Om de server van buitenaf iets te laten doen kan dat via HTTP. Je kan dan bv een web pagina opvragen. Maar je kan ook bericht naar de server sturen.
Je heb dus zowel PHP als HTTP nodig om berichten en opdrachten heen en weer te sturen en om ze te kunnen ontcijferen en uit te voeren.
En dat kan een bericht zijn als led, rood, aan.
Op woensdag 5 november 2025 19:45:11 schreef deKees:
Ik snap niet wat nu de bedoeling is.
De bedoeling is mij wel duidelijk. Hij wil een knop die hij vanaf een server kan uitlezen en bedienen. Maar weet enkel niet hoe dat precies moet.
EricP
mét CE
Het heeft wel weer een hoog management-blaat-gehalte...
Een druk'knop' is doorgaans een ding met 1 of meer contacten en die kunnen maken of verbreken als je er op drukt. Er is niks om mee te communiceren...
Dus wat je wilt is in een PHP scriptje weten wanneer die 'knop' ingedrukt wordt.
Verder wil je wat verlichting rond die 'knop' die je vanuit datzelfde script kunt instellen.
Je vertelt niks over de interfacing. Mijn eerste insteek zou zijn: iets aan USB (of, als die server dat nog heeft... RS232, dat is nog makkelijker). Voordeel (of nadeel...) is dat je dan wel beperkt bent tot redelijk 'lokaal'.
Dan oppert iemand iets om het over IP te doen. Ook goed te doen, maar wel een compleet andere oplossing - en dus een andere weg om te gaan.
Ofwel: hier eerst eens duidelijkheid in verschaffen.
Iets serieels: de kort-door-de-bocht oplossing is de handshake lijnen van het spul gebruiken. Feitelijk 2 uitgangen en 2 ingangen. Geen voeding nodig als het slechts om een indicatie LED gaat en meer dan een connector en wat kabel heb je niet nodig.
De vraag is alleen of je met PHP daar bij komt - dat zou wel eens te ingewikkeld kunnen worden.
De volgende oplossing zou seriële communicatie kunnen zijn. Dan kom je - vanwege 'gemak' - al snel bij een kleine Arduino uit. Ik neem aan dat je vanuit PHP met iets serieels kunt kletsen. Protocol is niet spannend. Dat kan gewoon plain text zijn, scannen op keywords.
En als het meer remote moet, dan is een ESP niet zo'n gek idee. Je hebt wel een externe voeding nodig. En het is wat meer gedoe met configuratie (en dus ook meer wat ergens roet in het eten kan gooien).
Dit klinkt meer (en TS geeft dat ook al aan) als een 'wie kan iets voor mij maken' verhaal --> vraag & aanbod. Wellicht reageert er iemand die een hobbyproject zoekt, maar het zou ook zomaar bedrijfsmatig kunnen (maar vergis je niet in de tijd die uiteindelijk in zoiets gaat zitten... als je de boel moet bestellen, stukkie firmware moet bakken, het moet vast ook nog in een kastje en dan moet het ook nog werken... je bent zo een halve dag tot een dag verder). De kosten zitten niet in het materiaal, die zitten in de uren. Voor 1 enkele is het wellicht een best kostbaar verhaal. Als je er 100 nodig hebt, dan wordt het al behapbaarder.
Doorgaans is het resultaat beter als de omschrijving fatsoenlijker is. Het is nu (nog) best vaag, met veel ruimte voor interpretatie.
PHP is een server script taal. Wordt gebruikt om HTML te genereren. Toegang tot lokale hardware is doorgaans uit veiligheidsoverwegingen geblokkeerd. Ook een seriële poort is meestal niet toegankelijk.
En een ESP kan wel server spelen, maar voor-zover ik weet kan die geen server scripts zoals PHP draaien. Op een ESP wordt de server doorgaans gewoon in C(++) geprogrammeerd.
En dan is het nog de vraag of de drukknop aan de kant van de server of aan de kant van de client is gekoppeld, en welke hardware daar dan voor gebruikt wordt.
Maar eigenlijk vermoed ik dat TS alleen de lampjes wil aansturen door op de knop te drukken, en denkt dat je dat met een PHP script voor elkaar kan krijgen.
Ik vind het allemaal niet zo ingewikkeld hoor.
KNOP (met voeding, ESP en een paar ledjes ingebouwd) <----http(s)-----> SERVER met PHP.
TS is bekend met PHP, daarom deze manier, communicatie is ook simpel via http, elke webhosting zal dat ondersteunen. Alle vormen van RS232, MQTT, Websockets e.d. vereisen toch weer extra installatie, netwerktoegang en kennis.
Bovendien werken erg veel systemen op deze manier. Bijvoorbeeld Shelly:
https://shelly-api-docs.shelly.cloud/gen2/ComponentsAndServices/HTTP
Vandaar dat je mogelijk ook met Shelly modules kan werken in plaats van ESP bordjes.