Goedendag, Newby hier ...
De besturing van een stokoud pottenbakkersoventje heeft de geest gegeven.
Ik probeer een nieuwe besturing te verzinnen. Mag ik dit idee aan jullie voorleggen en er jullie advies bij vragen?
De oven is ingeplugd in het 230 V net.
Er zijn 2 verwarmingsspiralen. Toen het spul nog werkte gebruikte elke spiraal afzonderlijk tussen 7 en 8 A bij 230 V AC. Als die 2 tegelijkertijd zouden zijn ingeschakeld is dit nogal veel voor het netwerk in dit gebouw. Ik vermoed daarom dat de regelaar ervoor zorgde dat de spiralen nooit tegelijkertijd aan waren. Helaas kan ik dat nu niet meer meten,
Mijn ideetje:
Installeer een controller die T en dT/dt meet. Op de controller in te stellen: T_doel en dT/dt_doel.
Controller beslist of de oven aan moet of uit. Controller zegt dit tegen relais.
Relais schakelt de 230 V door of juist niet naar de 2 spiralen, maar doet iets extra's: Tijdens dat de oven aan moet geeft het relais de volledige spanning 230 V aan óf spiraal 1 óf spiraal 2. 50/50 verdeeld.
1 Is dit een goed idee, of kan het beter?
2 Bestaan zulke relais? Welk type?
Dank voor het meedenken
Misschien een idee om de 2 elementen in serie te zetten en er een te overbruggen bij meer warmtevraag? Je hebt dan wel meer relais nodig, om het geheel ook uit te kunnen zetten.
Op donderdag 27 november 2025 15:54:28 schreef Sine:
Wellicht zijn beide elementen nodig voor de warmteverdeling.
Precies. Dus voor het opwekken van de warmte op de juiste plaats, maar niet voor de opwekking van de warmte als zodanig. Daarom denk ik dat ze afwisselend aan en uit kunnen.
Schetsje erbij ...
Op donderdag 27 november 2025 15:43:28 schreef OrlandoS:
Relais schakelt de 230 V door of juist niet naar de 2 spiralen, maar doet iets extra's: Tijdens dat de oven aan moet geeft het relais de volledige spanning 230 V aan óf spiraal 1 óf spiraal 2. 50/50 verdeeld.
Ik voeg toe:
Die 50/50-verdeling van spanning zouden we willen instellen in tijdsduur. Bv. 1 / 1 seconde, of 1.5 s / 1.5 s.
Een relais zou dus niet alleen een controlesignaal van de controller ontvangen, maar je zou ook handmatig een tijdsinterval willen kunnen instellen.
(Uit ervaring met deze oven weet ik dat de besturingsintervallen in de grootteorde van 2-10 s liggen)
"Als die 2 tegelijkertijd zouden zijn ingeschakeld is dit nogal veel voor het netwerk in dit gebouw."
De weerstanden verbruiken respectievelijk 7 en 8 ampères. Samen is dit +/- 15A. Mag ik er dan van uit gaan dat de kring waarop de oven staat, gezekerd is met minder dan 16A ?
Of moet ik dit opvatten dat jullie spaarzaam met energie willen zijn en dat er gelijktijdig andere verbruikers zijn zodat het gehele energieverbruik beperkt moet worden opdat de hoofdzekering er niet uit gaat.
tussen 7 en 8 A bij 230 V AC. Als die 2 tegelijkertijd zouden zijn ingeschakeld is dit nogal veel voor het netwerk in dit gebouw.
Is niet meer dan een wasmachine, warmeluchtoven, ...
Helaas kan ik dat nu niet meer meten
Dan zul je van de oude sturing het schematje eens kunnen optekenen.
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Blokgolf opwekken met een 555 ofzo, daarmee via een mosfetje of transistor het relais aansturen. Spiraal 1 op NO en spiraal 2 op NC.
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
I.p.v. een relais zal een solidstate relais hier meer op zijn plaats zijn . Het opwarmen dient volgens een wel bepaald temperatuurstraject te lopen .
Op donderdag 27 november 2025 17:47:02 schreef rew:
En dat dan achter de standaard PID regelaar... Mooie truuk.
Gewoon aan-uit regelen is ruim voldoende. Ook PWM'en maar dan met een cyclustijd van bv 10. Dat is gebruikelijk voor een oven.
Een PID regelaartje met autotuning is niet zo heel erg duur. En dan aansturen met een of twee solid state relais.
Hoofdschakelaar, automaatjes, startknop en stopknop(!!) niet vergeten.
Op donderdag 27 november 2025 17:57:38 schreef Lead Acid:
Het opwarmen dient volgens een wel bepaald temperatuurstraject te lopen .
Dat kan een simpele PID regelaar ook gewoon doen. (ramp en soak). Voor pottenbakken moet de temperatuur inderdaad eerst rustig oplopen en dan op een relatief lage temperatuur het vocht wegstoken waarna hij mag opstoken naar hoge temperatuur.
https://www.plcdirect.eu/products/process-controllers/solo-standard-te…
Dank zover voor jullie antwoorden.
Er was de suggestie om contact op te nemen met PLC-direct. Heel behulpzaam, toch nog geen oplossing gevonden.
Mijn doel: een oplossing zoeken voor < € 250. Eeventueel losse onderdelen aanschaffen en zelf monteren, of een kant-en-klare doos tussen lichtnet en oventje.
Teken het schema even na ... wel ik sluit een paar foto's bij. Dat lijkt mij onbegonnen werk, ook gezien er een grijze doos in zit met de naam Micro Logix (Allen-Bradley). Ben bang dat de bestaande besturing veel gecompliceerder is dan nodig.
Op dit moment weet ik niet welk onderdeel er stuk is. Bij het schakelen gaf ie ineens de geest.
Op dit moment weet ik niet welk onderdeel er stuk is
Begin daar eens mee. Alles aansluiten zoals het zat en beredeneren welke voeding je waar verwacht en dit dan meten, krijgt de pid voeding, krijgt de plc voeding etc...
Dat kleine ingeknutselde printplaatje ziet er wel uit als een voeding, wat doet die?
[Bericht gewijzigd door MJN op (15%)]
wat kon je allemaal instellen of wat wil je allemaal kunnen instellen.
mogelijks zit er een regeling in die eerst de ene weerstand aanzet, en dan de andere, of zo een gelijke opwarming te krijgen en toch het net niet teveel te belasten.
nu is misschien ook de moment op te beslissen wat je er allemaal nog bijwil. bv een alarm als een bepaalde tijd is verstreken ofzo...
maar ik zou idd eerst uitzoeken waarom de oude het niet doed. hele grote kans is gewoon de voeding van display/plc kapot gegaan en volstaat het die te herstellen/vervangen
even snel draden volgen zodat je weet welke relais wat precies doet.
Toeternietoe
Dubbelgeïsoleerd
Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
Je moet voor dat je ergens aan begint goed weten wat de bedoeling is.
Moet het weer net zo gaan werken als voor die tijd!
Of, bedenk ik zelf hoe IK WIL hoe het gaat werken.
Wat zit er allemaal in, en wat wil ik weer gaan gebruiken.
Daarna pas de volgende stap.
Nu kunnen we wel 1000 oplossingen bedenken en kom je niet veel verder.
Op vrijdag 28 november 2025 12:51:33 schreef pamwikkeling:
Twee weerstanden en drie solid state relais ... vreemd.
Het middelste en linkse SSR staan is serie de vraag is waarom...
Gr.F_S
De LEDS op het front verklappen dat deels.
1/4, 1/2 en 1 P
Dus er zal iets in gezeten hebben wat de elementen in serie, enkel en parallel geschakeld heeft. Dat kan met drie relais .... op een niet geheel ongevaarlijke manier.
Maar als ik naar de rest van de opbouw kijk dan lijkt veiligheid niet de eerste prioriteit geweest te zijn 
Ah... daar gaat me een licht op.
De zaak ging fout toen ik terugschakelde van 1/2 naar 1/4. (hij hield er gewoon mee op, geen lichtflitsen of knallen)
Ik had geen idee hoe deze besturing het voormekaar kreeg om op 1/4 kracht te draaien. Maar door jouw commentaar begint me iets te dagen.
Wat is er enigszins gevaarlijk aan?
Toeternietoe vraagt naar de doelstelling. Doe som ik nog even op
Voeding: het 230 V net.
Er zijn 2 verwarmingsspiralen. Elke spiraal afzonderlijk tussen 7 en 8 A bij 230 V AC.
Controller: In te stellen T_doel (tot max 1000 oC) en dT/dt_doel (max 50 oC/minuut).
Geen overbelasting van het lokale netje van mijn mancave met diverse andere apparaten, afgezekerd met 16 A.
Vraag aan jullie:
Voorstel voor een ding om zelf inelkaar te knutselen
Suggestie van een persoon of bedrijf die me aan die besturing kan helpen.
(Verkopers van onderdelen weten er te weinig van)
LOGO! gebruiken en beginnen van nul af aan ?
Zijn de gebruikte temperatuur sensoren PT100 zoals op de regelaar staat of zit er iets anders in ?
[Bericht gewijzigd door pamwikkeling op (54%)]
buckfast_beekeeper
Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.
Op vrijdag 28 november 2025 14:02:09 schreef F_S:
[...]Het middelste en linkse SSR staan is serie de vraag is waarom...
Gr.F_S
Zoals Sine ook al aanhaalt. 1 voor wikkeling 1 op volle kracht. 1 voor wikkeling 2 op volle kracht. Beiden afzonderlijk geeft 1/2 vermogen. Samen parallel vol vermogen. Zet je nu beide elementen in serie dan krijg je 1/4 vermogen en daar komt SSR 3 in het verhaal.
Op vrijdag 28 november 2025 14:44:54 schreef OrlandoS:
Wat is er enigszins gevaarlijk aan?
de manier van schakelen. als 1 relais trager is dan de andere kan het gebeuren dat de ene nog niet is afgeschakelt en de andere schakelt in, dan maak je kortsluiting.
of 1 relais is kapot en zit in sluiting, dan kan je bij bepaalde instelling gewoon sluiting over alles maken en knalt de zekering eruit van het toestel (als ze er al in zit)
Toeternietoe
Dubbelgeïsoleerd
Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
Op vrijdag 28 november 2025 15:14:43 schreef pamwikkeling:
LOGO! gebruiken en beginnen van nul af aan ?Zijn de gebruikte temperatuur sensoren PT100 zoals op de regelaar staat of zit er iets anders in ?
Met een LOGO is het heel goed te maken.
DAn hoef je van te voren niet precies te weten hoe het werken moet. Gewoon het programma aanpassen.
Alleen kan een LOGO met PT100 of PT1000 maar tot 250 Graden. Er zal een temperatuuromvormertje bij moeten.