Naar mijn mening is een alternator (wisselstroomdynamo) met een bewikkelt anker,in tegenstelling met een generator met permanente magneten een hulpgenerator (Dynamo) of accu batterij nodig om bij het opstarten het veld van stroom te voorzien en te stabiliseren.

Niet echt. Men maakt gebruik van remanent magnetisme in de rotor. Soms zitten er ook een condensator en diode in de rotor. Het heeft ook met opslingering/resonantie te maken dat het genereren start; i.e. een zichzelf versterkend proces.

Als er geen remanent magnetisme meer aanwezig is (bijv. omdat de generator de vorige keer is gestopt terwijl de belasting nog aanwezig was) kan het genereren niet op gang komen. In dat geval kan het z.g.n. 'flashen', het kort toedienen van een flinke stroom uit een 12V accu, de rotor weer magnetiseren.

Zie bijv. het hele simpele schema hieronder (uit 'small AC generator service manual, 2nd edition'):

Meer dan een hulpwikkeling (exciter) en een paar diodes is er niet nodig om het genereren te 'bootstrappen'. Belangrijk is alleen dus wel dat er nog wat remanent magnetisme aanwezig is; reden dat bij het uit zetten *eerst* de electrische last moet worden afgekoppeld en *daarna* pas de generator mag worden gestopt. Maar indien dit een keertje niet gebeurd is (bijv. door brandstofgebrek) is er nog geen man overboord, dan gewoon even de rotor flashen door een fractie van een seconde met een losse accu spanning op de slipringen te zetten.

Wat die condensatoren betreft, die zitten er in, maar hebben hun beste tijd wel gehad denk ik.
Hier lijkt er een gaatje in te zitten...

Ik heb er niet genoeg verstand van, maar het kan best dat het uit een tijd dateert "rete giftig, maar moet maar want we hebben niet beter". En dus dat hij gelijk heeft dat je dit in deze tijd niet meer moet willen.

Lekker laten zitten. Het zou zomaar kunnen dat die diode karakteristiek nodig is om de boel goed te laten regelen. Met silicium zou dat wel eens anders kunnen zijn, met ongewenste gevolgen - ik kan met zo voorstellen dat de spanningsval over silicium kleiner is en daarmee de uitgaande spanning hoger. Ik kan me dan zo voorstellen dat de stroom in het veld ook hoger is, en daarmee de uitgaande spanning ook.
Tevens zou het zomaar kunnen dat de droop die normaal is bij een hogere belasting minder wordt. Negatief zal het wel niet worden, maar dat dat wel zo is, dan zou de spanning bij grotere belasting hoger kunnen worden. Bij een schakelende voeding zal dat wel los lopen. Bij een Ohmse last is dat erg ongewenst.

Ik heb wat audio aangesloten op de generator! Ging goed paar uur gedraaid! Geen brom! Meerdere amps en hittepistool etc tegelijk erop gehad! Nog steeds geen brom! Top bedankt voor alle hulp!

Top!
Dan lekker herrie mee gaan maken, zowel muziek als de dieselmotor :)
Die motor is, mits je er goed voor zorgt met goede filters en goede olie, bijna onverwoestbaar.

Nu zit ik nog met wat kleine vraagjes in m’n hoofd d’r komen 3 kabels uit de generator we noemen ze voor het gemak A-B-C die maken dus ab-ac-bc. Ik meet amperage op a en b en c maar als ik een verbruiker op Bc zet dan zie ik dat die amperage op de meter B en C te zien zijn dit is volgens mij correct? Correct? Ook als ik 10a 11a 8A op abc gebruik dan zakt het voltage van bij een van deze abc best wel iig 8 v meer als de rest is dit erg?

Ik snap niet helemaal wat het probleem is, het werkte toch goed?

Het ligt een beetje wat voor stelsel wordt toegepast. Hoogspanning; dwz de electriciteits centrale, step-up, en de hoogspanningsleiding tot aan het trafohuisje ligt het sterpunt niet aan nul, er is ook geen NUL!
Pas op 230 Volt zijde , dus in de wijk ligt er een aardpen die het sterpunt zal maar zeggen vast schroeft. De Nul wordt aan dat sterpunt geknoopt of pas bij de verbruiker gecreëerd (Afhankelijk vh stelsel).
Daar jouw generator een oud systeem heeft : Tussen de Fasen 220 Volt , moet je het sterpunt (nul) niet aan je eigen nul knopen. Lastig wordt het , als het bruggetje in je generator de aarde met nul verbind. (Dat bruggetje mag/kan je weghalen. Zorg dan wel dat de Generator liefst een eigen aarding krijgt ( net, pen, plaat,) Ik meen in NL 133 Ohm max. Die discussie ga ik ook niet aan, de hogere Heren weten dat veel beter als ik (denken ze).
Op de MTS Leonardo da Vinci pleite wel zelfs om NIET te aarden! Ook lastig zoals jij het hebt zijn de zogenoemde INVERTERS ( Wisselrichters) die 2 x 115 Volt maken. Daar mag je het "sterpunt" ook niet aan aarde leggen. Let dus goed op, wat je koopt als je voor medische backup generators je in de winkel koopt.
IK heb een omkaste diesel inverter gekocht voor mijn CPAP van mijn vrouw. Zit alleen met aardpennen te K*tten in droge Brabantse zandgrond. Poetin, Oekraïne , Spanje , Weert, het komt steeds meer dichterbij....

Ik moet een kleine opmerking maken:
Brabant ligt op bepaalde plaatsen het sterpunt via een special trafo (Peterson spoelen) aan aarde. Dit wordt gedaan om de ARI informatie te geven waar de sluiting is. Limburg ligt wel op bepaalde punten het sterpunt aan een aardpen...geen idee. Ik weet ook niet of ze een ARI hebben. Ik was werktuigkundige in de Maascentrale (PLEM) en later productie coördinator /schakelbordwachter bij de PNEM:
https://www.youtube.com/watch?v=wsCnWDp8kzs

Op vrijdag 6 februari 2026 20:50:21 schreef Tor1988:
Ik meet amperage op a en b en c maar als ik een verbruiker op Bc zet dan zie ik dat die amperage op de meter B en C te zien zijn dit is volgens mij correct?

Correct, stroom die je afneemt gaat door twee fasen.

Ook als ik 10a 11a 8A op abc gebruik dan zakt het voltage van bij een van deze abc best wel iig 8 v meer als de rest is dit erg?

Dat de spanning op de niet gebruikte fase hoger is dan de rest is normaal.

Voor zo optimaal mogelijk gebruik verdeel je uiteraard de belasting zo gelijk mogelijk.

TS gaat die generator voor muziekfeesten gebruiken, dat is anders medisch :)
Je kan over 2 fases 230 afnemen, en dat dus 2 x, gelijkmatig belasten kan je dus vergeten met 127 volt wikkelingen.

Waarom zou je dat niet kunnen verdelen?
Je hebt 3x220V beschikbaar. a,b - b,c - c,a

De TS heeft zelfs een sterpunt wat prima aan aarde kan, daarmee kun je een heel normaal 127/220 net maken, waarvan je de nul niet aansluit en je verbruikers tussen twee fasen hangt.

Ik werkte ooit op een van oorsprong voor Canada gebouwd schip, waarop de gewone stopcontacten 120 V waren, toen de normale spanning.
De keukenapparatuur - ook het broodrooster in de kombuis :) - was allemaal 'tweefase', dus 208 V - iedere 'krachtstroom'-aansluiting hing dus tussen twee van de drie 120V-fasen. Die 208V-aansluitingen waren ook zo'n beetje verdeeld: 1-2 (oven), 2-3 (afwasser en nog een oven), 3-1 (deegmixer, rooster, etc.).

Op vrijdag 6 februari 2026 21:11:08 schreef revado:
Ik snap niet helemaal wat het probleem is, het werkte toch goed?

klopt maar vroeg me wat af :) thnx voor antwoorden wederom heb er al 1 feestje mee gegeven maar aan het eindelijk knapte een v snaar/ had ik kunne verwachten na al die jaren / droog haha

Op zondag 8 februari 2026 16:29:49 schreef Sine:

De TS heeft zelfs een sterpunt wat prima aan aarde kan, daarmee kun je een heel normaal 127/220 net maken, waarvan je de nul niet aansluit en je verbruikers tussen twee fasen hangt.

[bijlage]

Ja alst goed is heb ik het zo, gewoon goed verdelen over de a-b-c :) en die motor die loopt zo moooooi! Dat is eigenlijk al muziek! Ps iemand had het over de gelijkrichter die giftig was ofzo maaaaar wat is een goede vervanger? Evt ook voor die blikken ham. Condensatoren?

Op zondag 8 februari 2026 16:29:49 schreef Sine:

[bijlage]

Ja uiteraard, was die 3e vergeten 8)7

Op zondag 8 februari 2026 21:54:53 schreef Tor1988:
[...]
Ja alst goed is heb ik het zo, gewoon goed verdelen over de a-b-c :) en die motor die loopt zo moooooi! Dat is eigenlijk al muziek! Ps iemand had het over de gelijkrichter die giftig was ofzo maaaaar wat is een goede vervanger? Evt ook voor die blikken ham. Condensatoren?

Die gelijkrichter zit seleen in, zolang die werkt lekker laten zitten.
De hamblikken zitten vol pcb zooi, vooral niet openmaken.
Ik zou het lekker zo gebruiken als hij goed is.
Die riem wel in de gaten houden, als de koelvin stopt is het zo gedaan met het trouwe luchtgekoelde machientje...

Op zondag 8 februari 2026 23:53:34 schreef revado:
[...]

Die gelijkrichter zit seleen in, zolang die werkt lekker laten zitten.
De hamblikken zitten vol pcb zooi, vooral niet openmaken.
Ik zou het lekker zo gebruiken als hij goed is.
Die riem wel in de gaten houden, als de koelvin stopt is het zo gedaan met het trouwe luchtgekoelde machientje...

gelukkig zag iemand dit gauw genoeg. hij is niet te heet gelopen. de lagers in de koelfan waren op. stiekem had ik dit al opgemerkt maar liet me overhalen door iemand die zei dat het lager een lager was die minder weerstand kreeg als ie sneller ging draaien zoiets als in autos die geen elektrische van hebben bmw bijvoorbeeld... dus ik had niet moeten luisteren en gewoon lagers bestellen. nu overigens wel gedaan draaid weer als een malle :) ik heb ook nog een oude lombardini staat 1 cil die maakt nog meer herrie als deze :P meest eenvoudige niet kapotte krijgen altijd in 1x trekken te starten apparaat :P

Op zondag 30 november 2025 18:42:12 schreef Tor1988:
[...]

idd luid ik wou hem gaan gebruiken op “illegale” Free party’s.. ....

Heb ik best wel moeite mee!
Gewoon lekker wegblijven bij die idioten feestjes, waar je andermans eigendommen vernield en de drugs harder gaat dan de diesel van je generator.

Maar die brush dingen blijven het wel doen. De VM moet je goed op koelwater letten. Qua olie valt het wel mee, zijn ze redelijk tolerant. Echter het systeem met die losse kopjes wil wel voor oververhitting zorgen (circulatie stopt bij air pocket) en je blaast er meteen 1 of meerdere koppakkingen uit.

Ding is luchtgekoeld...

Maar rotte lagers altijd direct vervangen.
Lagers doen maar 1 ding bij warmlopen: stuk gaan en vastlopen.

Wat die kennis ( zonder kennis haha) zal bedoelen is een visco koppeling , die loopt vrij en gaat steeds zwaarder lopen als hij warmer wordt zodat de fan gaat meedraaien.
Mercedes gebruikte die dingen ook veel.

Een luchtgekoelde VM. Moet wel heel oud zijn. In de jaren 80 hadden ze al die losse kopjes..

Klopt, VM is kenmerkend door die losse koppen.
Ik heb ook eerder het idee dat dit een luchtgekoelde Lister is.
Misschien kan TS een paar foto's van de motor plaatsen, is wel interessant.
Dat het ding oud is dat is wel zeker, jaren 60 of zo iets.
3 x 120 volt zegt al genoeg.

Op maandag 16 februari 2026 07:51:10 schreef High met Henk:
[...]

Heb ik best wel moeite mee!
Gewoon lekker wegblijven bij die idioten feestjes, waar je andermans eigendommen vernield en de drugs harder gaat dan de diesel van je generator.

Beter dan de legale idiotenfeestjes waar een honderdvoud van het aantal mensen rotzooi gaan trappen in complete steden, als het ene groepje dat achter een balletje aanrent verlies van het andere groepje.

Bij raves is er in ieder geval geen winstbejag en véél minder vernieling. Niet zo bekrompen doen.

mogen ze het dan bij jouw in de achtertuin doen???

ik nodig je graag uit om te komen kijken: kom nog dagelijks troep tegen.

Edit na bijna 2 dagen: precies wat ik dacht; prima wat er gebeurd, als ik er maar geen last van heb. Nou ik en de buren hadden er wel last van. De buren het geluid en ik de troep en vernielingen.

[Bericht gewijzigd door High met Henk op (44%)]

Ben inmiddels wel benieuwd naar het dieseltje inmiddels..

Zoek zelf ook generator van 20 a 30 kVA, bij voorkeur met een Deutz 3FL912 ervoor.