Recent in het bezit gekomen van een Fluke 345 Power quality clamp meter. Deze had een defect aan het display (was bekend bij aankoop). Het contrast verloopt na een tijdje, dit is in het menu echter opnieuw in te stellen waarna de meter werkte.

Echter start de meter recent niet meer helemaal goed door. Onderstaande foutmelding verschijnt dan in het display.

De interne buzzer laat tijdens en na het opstarten willekeurige bliepjes horen. Dit stopt abrupt zodra de foutmelding in beeld verschijnt.

Weet iemand in welke richting ik zou moeten zoeken op basis van de foutcodes?

Wat ik zelf al heb proberen te testen:

1. Er is geen oxidatie van de batterij contacten en intern ziet de unit er netjes uit.
  2. Bij wijze van reset heb ik de interne (herlaadbare) 3V backup batterij losgehaald. Na herstarten zijn datum&tijd gereset, alleen blijft het probleem.
  3. Even snel een DC spanning gemeten en deze waarde komt netjes overeen met die van de labvoeding.
  4. Via de USB aansluiting uitlezen lukt niet. Powerlog Classic geïnstalleerd, maar er is geen USB driver beschikbaar onder XP, W10 en W11. Wie of wie weet welke driver hierbij hoort? Misschien dat ik dan kan proberen de meter uit te lezen en/of de firmware the flashen.

Fluke meters zitten vol met custom made ASIC's. Die foutcode noemt iets met ASIC als fout. Mogelijk dat de nummers zeggen welke maar dan zou je een service manual moeten zien te vinden.

Fluke levert losse ASICs via hun distributeurs, als je maar lang genoeg zeurt (of het via Fluke USA speelt). Die zijn wel prijzig. Ik heb er ooit een besteld voor een 123 en dat was zo'n 10 jaar geleden 134 euro.

https://www.fluke.com/en-us/support/manuals

en op een USA-forum: maak het geheugen van de opgeslagen metingen eens leeg.
https://media.fluke.com/d19c79b1-5422-4a97-a6d1-b10800c199cf_original%…

[Bericht gewijzigd door Brightnoise op (25%)]

Bedankt voor jullie input. Gelijk de memory clear tests gedaan en de unit leek initieel 'bliep vrij' op te starten en te werken. Na een paar minuten begon het gebliep weer en kreeg ik dezelfde foutmelding te zien.
Ik kan de meter nu iets langer gebruiken (>1 minuut) dan voor de reset (max een tiental seconden). Dus nu tijd om snel door wat menus heen te bladeren enzo.

Via onderstaande pagina de software en driver kunnen downloaden. In Power Log Classic zie ik de Fluke345 staan maar connecten lukt niet op zowel W10 als W11. Onder XP (oude laptop) krijg ik de driver niet werkend gek genoeg.
Firmware flashen van de meter werkt om die reden dus ook niet. Mogelijk dat er iets met de chip aan de hand is die de RS232 communicatie verzorgt.

https://www.fluke.com/nl-nl/ondersteuning/softwaredownloads/fluke-345-…

In de reset procedure staat wel beschreven welke IC's welke functie hebben. Als ik weer wat tijd heb zal ik de meter eens helemaal uit elkaar halen en kijken welke chip waar zit.
Ook hoor ik het fluiten van de switchmode voeding veranderen wanneer het display uitvalt. Misschien dat er ergens ruis op de voedingslijnen staat en dat de meter daardoor gek gedrag vertoond. Overigens getest op zowel batterij als netvoeding.

Als iemand een service manual heeft hoor ik het graag!

Meestal is fluiten het verzadigen van een spoel. Daty kan een teken zijn dat de load te hoog wordt door bv een lek tantaaltje ofzo. Meet eens met de scoop op de voedingrails van de rail die fluit. Blijft de spanning dan goed als hij de fout ingaat of stort de voeding in zodra het gefluit verandert?

Er zijn 123's waar verkeerde smd elco'jes zijn gebruikt. Die veroorzaken random resets. De max rimpel stroom specs waren te laag. Toen ik nog 123's repareerde heb ik bij een paar die dingen vervangen vanwege die klacht. Het is dat ik dat ergens gelezen had anders had ik dat bij de eerste nooit gevonden want toen hij open lag ging hij natuurlijk net niet de fout in.

Zou heel goed kunnen hoor Fred. Het klinkt inderdaad als een voeding die het taai heeft. Binnenkort eens het ding uit elkaar halen en kijken of dat een 'easy-fix' zou kunnen zijn.

Met welk type heb je ze toen vervangen?