Een jaar of zo geleden hebben we voor de woonkamer een schemerlamp met dimmer op standaard gekocht met een bijbehorende ronde ledlamp van 8,6 watt, 600 lumen en een kleurtemp van 2700 graden. De lamp heeft het een paar weken geleden begeven . Begon te flikkeren, ging uit. Na uit/aanzetten hetzelfde. Lamp weggegooid en een, op papier, soortgelijke gekocht (bouwmarkt, merk Handson). Iets kleiner wattage (7 watt).
Alleen deze combinatie gedraagt zich heel anders. De regelaar moet voor zeg 90% open gedraaid worden voor er een beetje licht komt. Daaronder blijft het gewoon donker.
Een soortgelijke lamp uit een andere schemerlamp doet heel raar, flikkeren, dan heel fel, dan even uit). Mogelijk is dat een niet dimbaar type. Ik had ook nog een 6 watt, spotlampje liggen uit een ledlampen webshop. Die doet het wel goed maar schijnt alleen naar boven. Niet de bedoeling.
Heeft iemand enig idee wat hier aan de hand is ?
vergeten
Golden Member
Doorgaans ben ik duidelijk met wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
Ledlampen kunnen alleen gedimd worden met een fase-AFSNIJ dimmer, en dan nog alleen die welke geschikt zijn om gedimd te kunnen worden.
Dit zou dus een fase-AANSNIJ dimmer kunnen zijn. Waarom het een poos goed is gegaan zullen we nooit achterkomen.
Mogelijk is de dimmer dus alleen geschikt voor echte gloeilampen (incandescent staat er tegenwoordig op) als de dimmer het goed doet met een gloeilamp van voldoende vermogen, er is vaak een minimum, is dat het bewijs.
https://www.ecodim.nl/nl/blogs/blog/het-verschil-tussen-rc-en-rlc/
Tja, de schemerlamp werd geleverd met bijpassende ledlamp (mag ik dus hopen).
Volstrekt onduidelijk waarom de ene vervanger het niet (of nauwelijks) en de andere het wel doet.
Ik durf er geen gewone gloeilamp inzetten. Of zou dat wel moeten kunnen ?
vergeten
Golden Member
Doorgaans ben ik duidelijk met wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
Een gloeilamp maakt geen onderscheid tussen fase-aansnijding of fase-afsnijding dus dat werkt altijd.
Dat de ene ledlamp anders reageert dan de andere heeft met de interne voeding van de lamp te maken, die is dan anders opgebouwd. Daar zit per merk wel verschil in.
Draai er eens een filament ledlamp in van een "merk" zoals Philips of Osram oid waar ook op staat dat deze geschikt is om te dimmen.
Dat (goedkope ) bouwmarktspul knippert vaak - voor een aantal mensen- al zichtbaar zonder dimmer, die lampen worden achter een dimmer helemaal gek.
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Een condensator die gedurende 10ms 8W aan energie kan "bufferen", dus 80mJ aan energie kan leveren als het net dat even niet doet, dat kost geld. Dus als ze dat ding wegbezuinigen dan gaat ie op 100Hz lopen knipperen. Sommige mensen zien dat.
Juist dan is er niet genoeg energie om "raar" te gaan doen, lijkt me.
Er zijn ledlampen die je niet/wel kunt dimmen.
Volgens mij heb je er 1 te pakken die niet dimmable is.
Sowieso is aansnijden of afsnijden bij dimmen hier geen issue, want de ene ledlamp wordt vervangen door een andere ledlamp, dus de dimmer was geschikt voor ledlampen.
Op zaterdag 10 januari 2026 13:26:35 schreef Leo-Bolier:
Ik had ook nog een 6 watt, spotlampje liggen uit een ledlampen webshop. Die doet het wel goed ...Heeft iemand enig idee wat hier aan de hand is ?
Verkeerd lamptype gekocht. (Schrijft OXO ook)
Teruggaan naar de bouwmarkt en vragen om een soortgelijke ledlamp die wel dimbaar is.
Roland11
Golden Member
Op zaterdag 10 januari 2026 18:11:08 schreef OXO:
Er zijn ledlampen die je niet/wel kunt dimmen.
Volgens mij heb je er 1 te pakken die niet dimmable is.
Precies, echt kijken of er op het doosje staat dat hij dimbaar is.
Sowieso is aansnijden of afsnijden bij dimmen hier geen issue, want de ene ledlamp wordt vervangen door een andere ledlamp, dus de dimmer was geschikt voor ledlampen.
Dat zegt niks. Ledlampen komen in vele varianten. Met allemaal hun eigen merkwaardigheden.
De schemerlamp kwam oorspronkelijk met een dimbare ledlamp van ongeveer 8 Watt en 230v. Werkte prima.
De vervanger was volgens het doosje een dimbare 7,6W led voor 230V. Die doet het alleen vanaf ~ 80% van het regelbereik en is daar veel te zwak.
We hebben het over stromen van 40..60mA. Ik ga daar geen oude gloeilamp indraaien van 40...60 watt. Als die inbouwdimmer daar van stuk gaat ben ik nog veel verder van huis.
Liever maar het ledspotje van 6 watt er in. Die doet het tenminste naar verwachting. Ooit zal ik nog wel eens voor een andere schemerlamp een nieuwe led kopen. Dan kijken wat die doet.