Situatie: 1 x 35A aansluiting (gaat op langere termijn wellicht naar 3 x 25A).
Meterkast (met voldoende ruimte voor extra groep) staat richting buitenmuur, precies waar (buiten) de WCD dient te komen.

Mijn plan:
Extra groep met eigen Alamat (B16) in meterkast. Alleen voor de ene WCD buiten.
XMVK kabel 3 x 2,5 mm2 naar WCD IP 66 (Schuko)
Extra: afdakje boven WCD: bouwemmer 12 L, verticaal gehalveerd, en tegen buitenmuur gekit.

Achtergrond: Ik weet dat volledig opladen met 8 à 10A láng duurt ( ~ 24h). Voor mij geen probleem (pensionado: vaak thuis, minder dan 10K km/jaar). Minder dan 5x per jaar zal ik langs een DC snellader moeten. (“Maar waarom een full EV?” -> boys with toys)

Mijn vragen:
- Algemeen: verbeterpunten? Andere inzichten?
- Welke WCD IP66 adviseren jullie? Bekend en degelijk merk/type, liefst eentje waarvan het klepje ook volledig afsluit met een aangesloten (haakse) stekker. Daarvan vond ik er slechts twee, beide ogen erg Chinezig.
(O ja: Ik denk de juiste terminologie gebruikt te hebben. Is echter grotendeels boekwijsheid van een leek)

Een emmer is niet nodig, en geen gezicht. IP55 is voldoende.
Deze IP55 wandcontactdoos kan continue 16A aan. Plaats ze al jaren voor hybride auto's (en voor in de tuin) en geen klachten tot dusver gehad. Rechtstreeks aangesloten met een YMvK 3G2,5 kabel naar de meterkast via een tussen kWh-meter en een B16A/30mA aardlekautomaat. Kan je het energie verbruik ook meten.
Je kan de alamat uitzetten als je lang weg blijft, en kunnen ongewenste personen je elektra niet uitschakelen.

[Bericht gewijzigd door keebrev op (11%)]

De installatie van een tuin lamp paal bracht enorme problemen met zich mee.
Diverse contact dozen uitgetest. Altijd als het even flink regende, klapte de aardlek eruit.
Hele huis zonder stroom.
Oorzaak? Water volgt een rand en het liep dus perfect langs het dekseltje met het rubberen randje naar de contacten. Die dozen zijn z.g. "druipwater dicht".
De doos stond letterlijk tot zijn oogjes vol water! Daarna kroop het water de leiding in van de grondkabel.
Gevolg was dat toen ik de kabel bij de lantaarn los nam, spoten er werkelijk 4 straaltjes water uit. Communicerende vaten!
Het leek wel een fonteintje.
Oplossing was om de contactdoos te gebruiken van een camper. Zo'n blauwe.
Ik heb die ingebouwd gemonteerd onder een installatiekast aan de muur.
Die hangen omlaag en je steekt dus die steker er ook van onderen in.
Ik begrijp niet dat er buiten dozen bestaan met de kabelinvoer vanboven waar toch altijd water op staat.
Verder zijn er nog speciale dozen die op schepen worden gebruikt. Heb er zat gemonteerd.
Die waren van brons met een goede wartel en schroefaansluitingen met pakking voor de steker.

Daarom standaard, alles buiten op zijn eigen aardlek, zodat binnen alles gewoon doorgaat bij regen

En dat hele IPxx en dan denken dat er nooit vocht in komt?
Je bent beter af door in al die stopcontacten, dozen, lampen een gat te boren op het laagste punt

Met de wandcontactdozen die ik genoemd heb, heb ik geen problemen, ze zitten in mijn eigen tuin. Twee wcd's voor lampen met rechte stekkers, in de andere twee zitten geen stekkers. Zelfs met een berg sneeuw geen problemen.

Wat wel kan gebeuren is dat de weekmaker uit het kunststof verdwijnt, waardoor de boel hard en broos kan worden met alle gevolgen van dien. Of, wat ook regelmatig voorkomt, slecht gemonteerd op een houten plankje in de grond wat na een aantal jaren vergaat. Het water (of de mieren en ander gespuis) komt dan via de schroefgaten naar binnen.

Op dinsdag 3 februari 2026 09:07:43 schreef henkg:

Extra: afdakje boven WCD: bouwemmer 12 L, verticaal gehalveerd, en tegen buitenmuur gekit.

Juck! Dat is zelfs voor op de boerderij nog te lomp... Daar kun je vast wat mooiers / beters voor verzinnen. Al is het maar een omgezet stukje alu-plaat ofzo.

Ben je daar niet zo handig mee (of heb je daar geen zin in) dan heeft ali een aantal mooie opties daarvoor (ik zeg ali ... want hier heb ik ze niet kunnen vinden)
https://nl.aliexpress.com/item/1005007598849172.html
https://nl.aliexpress.com/item/1005006939504776.html
https://nl.aliexpress.com/item/1005009105042077.html
https://nl.aliexpress.com/item/1005010303508964.html

De meeste WCD's zijn enkel (spat)waterdicht als er geen stekker in zit, vandaar dat dat afdakje wel handig is.

Welke WCD IP66 adviseren jullie? Bekend en degelijk merk/type, liefst eentje waarvan het klepje ook volledig afsluit met een aangesloten (haakse) stekker. Daarvan vond ik er slechts twee, beide ogen erg Chinezig.

Kies zeker voor een lader die vaak en langdurig dikke stromen te verwerken krijgt voor een goede WCD, de niko hydro serie bijvoorbeeld.

Die "vol omsloten" WCD's zijn inderdaad (Chinese) Meuk, die zou ik zeker niet gebruiken voor langdurig dikke stromen.

[Bericht gewijzigd door Sine op (17%)]

Waarom niet gelijk een laadbox ophangen i.p.v. een WCD?
Dat biedt meer mogelijkheden met instellen van de laadstroom, laadtijden enz.
Is ook beter weerbestendig.
Dan ben je gelijk op de toekomst voorbereid.

Ben zelf ook fan van de hydro serie van Niko. Die hebben ook een inbouw variant, mocht de situatie het toelaten.

Daarnaast zou ik voor deze situatie zelf een YMVK gebruiken, maar dat is slechts een mening.

Die Niko's zijn prima, maar ik zou voor een dergelijk langdurige belasting liever een C-form blauw ( camping steker) gebruiken.
Maar dan moet er wel zo'n steker aan de laadkabel zitten.
De Schucko's hebben een temperatuursensor ingebouwd lees ik wel eens.

Zoek eens naar een IP44
Deze connectoren zijn in 2 en 3 fasen te vinden en met 16 of 32 Amp waarden.
*Industrial Power connector.

Alle zogenaamd spatwater dichte WCD's zijn waardeloos voor buiten.
Even de tuin sproeien hop sluiting.
Alleen als er geen aardlek op staat zijn ze bruikbaar, maar dat is niet veilig.
Vroeger kon je dat rustig gebruiken en daarom werden er geen betere oplossingen bedacht.
Water volgt een profiel. Zodra je dat klepje opent om een steker te gebruiken is de afdekking volledig zoek.
Stelt ook niet veel voor overigens, pakking wordt niet aangedrukt en vaak zit er niet eens een pakking in.
Grote vlakken met pakking zijn nutteloos zonder druk. Water kruipt zelfs enthousiast omhoog via capillaire spleten.
Water zoekt zich een weg tussen die spleet en over de stekers, hup in de aansluiting. "Bewezen"
Gewone stekers hebben geen voorziening om water af te leiden van de contacten.
Meestal zit die steker er nota ben nog horizontaal in. Ongeveer het domste wat je kunt bedenken.
Een aansluiting moet een diepe kraag hebben of zoals boven een "zonneklep".
Sommige uitvoeringen hebben inderdaad een aangespoten kap of kraag.

Ook Becker stopcontacten of ander "elite merken" ploften er in de kortste keren uit.
Om de oorzaak te vinden van de uitval heb ik heb een gieter genomen met water dat ik kleurde met een scheut blauwe inkt. Zodat je tenminste kunt zien waar het blijft.
Hup over dat stopcontact als "regenbui". In seconden lag de aardlek eruit. In realiteit met regen duurt het wel wat langer, maar meer dan 10 minuten was niet haalbaar. Stekers moet een pakking hebben en een wartel dat is de enige manier om de boel droog te houden. "waterdichte" stopcontacten bestaan niet.
Geeft zelfs de fabrikant op. Ze zijn alleen "spatwater werend".
In een winkel stond de handelaar en klant zijn waren aan te prijzen en ik vroeg of het "waterdicht" was.
"Nou" zei een klant "de stroom valt wel uit, als ik de tuin sproei" We wisten weer genoeg.

Op dinsdag 3 februari 2026 09:07:43 schreef henkg:
XMVK kabel 3 x 2,5 mm2 naar WCD IP 66 (Schuko)

Kan je niet beter een 5x2.5mm^2 kabel leggen? Dat is nu iets duurder, maar als je later een (veel) groter vermogen/3fase nodig hebt, dan ligt de kabel er maar vast en hoef je niet alles mbt die kabel overnieuw te doen.

(per 15 m kabel kost de kabel jou (6.6kAh) ongeveer 4 euro per jaar, dat kan je halveren door zolang er 1 fase is, in de 5aderige kabel twee paar te maken. ).

Kennelijk wil je een zogenaamde granny-lader gebruiken. Dat heb ik ook een paar weken in gebruik gehad, maar dat verveelde al erg snel.
Ik adviseer je dus om een "echte" wallbox op te hangen met vaste type 2 kabel. Ik heb een eenvoudig model zonder fratsen gekocht (Webasto Pure): geen pasjes, geen internet, maar simpel.
Voordelen:
1. Meer comfort: uitstappen, inpluggen, klaar.
2. Je kan laden met 3,5 kW i.p.v. 2,3 kW van de granny lader (veel zijn begrensd op 10 A).
3. Eenvoudige installatie en geen zware verbruiker (let wel op aardlek type B, als de laadbox dat niet heeft).

Verder zou Ik *in jouw situatie* niet anticiperen op 3 fasen laden (11 kW), want de oplossing die ik hierboven beschrijf, gebruik ik zelf al 6 jaar (1 fase 3,5 kW) en dat "langzaam" laden werkt uitstekend, omdat ik ook vaak thuis ben.

Geheel terzijde: mijn ervaring is dat een dynamisch tarief het langzaam laden nogal tegenwerkt. Je wilt dan namelijk altijd zo goedkoop mogelijk laden en dat beperkt het aantal uren dat je daadwerkelijk zult laden. En dan kom je weleens wat tijd en lading tekort.

Vergeet overigens niet een aparte kWh-meter te installeren, want je wilt echt wel weten hoeveel van je totale elektriciteitsverbruik voor je auto was. :)

ik wil net wel laag blijven op laden, max 6A (1400W).
mijn ev zit de hele avond in, en mag ingesteld opladen van 24h tot 6h smorgens. zo kan ik bijna 8.5kWh laden per nacht. met een 77kWh batterij is dat 10% (met wat verliezen bij).

wij doen er al 5dagen over om van 100% naar 75% te gaan (5% per dag dus) en mag dus maar elke 2dagen op de lader inpluggen. de auto staat nu ingesteld dat die maar oplaad tot 80% dus in principe kan ik pas morgen weer inpluggen en staat die terug op 80.
ik mijn berekening zou ik 326nachten per jaar moeten opladen en kan ik al mijn km's daarmee afleggen. in de zomer laad die overdag met zonnestroom en moet ik niks snachts opladen

modedit:
Doe maar niet.

[Bericht gewijzigd door Sine op (95%)]

modedit:
Niet voeren

[Bericht gewijzigd door Sine op (89%)]

Beste mensen, dank voor reacties.
Ik ga voor de Niko hydro stopcontact IP55 schroefklem + opbouwdoos/onderbak met wartel (monteren met wartel aan onderzijde). En zo’n afdakje als Sine voorstelt.
Pas later: Laadpaal e/o meterkast naar 3F, dan mogelijk ook geschikt maken voor V2G (mijn nagelnieuwe Renault R4 ondersteunt dat, maar de netbeheerder nog niet). Dus eerst maar eens de snelle oplossing. Opritje maken naar/in voortuin heeft een hogere prioriteit.
Mijn gebruikservaringen zal ik hier t.z.t. melden.

Op woensdag 4 februari 2026 09:35:52 schreef BRNRDS:
Zoek eens naar een IP44

IP44 is een lagere bescherming dan de niko met IP55, dus dat is heel onlogisch om te adviseren.

niko wcd zijn er prima voor, al vaak zat zo'n ding voor opladen gemaakt. een plugin hybride heeft niet zo'n hoge laadstroom doorgaans 6 of 10A. laadpalen hebben een bepaalde levensduur, valt me op dat rond de 10 jaar er rare storingen ontstaan of de ondersteuning valt weg. heb er deze maand al een stuk of 5 gehad die daar last van hebben, worden nieuwe..

Op donderdag 5 februari 2026 07:11:31 schreef henkg:
Ik ga voor de Niko hydro stopcontact IP55 schroefklem + opbouwdoos/onderbak met wartel (monteren met wartel aan onderzijde)

Ter info, ze zijn er er ook met insteek veerklem. Die vind ik fijner werken.

Laat maar

[Bericht gewijzigd door BRNRDS op (92%)]

Er zijn ook wcd s met een klepje met een slot. Die kan je dus afsluiten tegen ongewenst gebruik.Misschien handiger dan een automaat uitschakelen..
En vergeet nooit bij buiten wcd,s het ontwateringsgaatje door te prikken.

Want bij jullie lopen dagelijks energiedieven?

Ik ben nog nooit 1 kwh kwijt geraakt en mijn paal staat gewoon 24/7 aan

Beetje onnodig om daarvoor op je oprit geld uit te geven