Hallo,

Ik ben al een tijd op zoek om 2 batterijen om in de optelec 7HD (vergrootglas) te vervangen:
3,7V 3100mA
Model CP5HD (3,7 Volt is een batterij met NMC chemie, die wordt soms ook 4,2 volt genoemd.)
In de bijlage een foto.

De firma waar het toestel werd aangekocht verkoopt de batterijen niet los, het toestel moet aan hen worden bezorgd en dan sturen ze het op naar ? om de batterijen te vervangen.
Ik had echter liever zelf de batterijen in het toestel geplaatst, dan kan het toestel ondertussen (op netspanning) nog gewoon verder gebruikt worden.
Afmetingen:
lengte 52mm breedte 45mm dikte 8mm

Alvast bedankt,

aisietie

gewoon eenzelfde formaat van battery aankopen, aansluitkabel overzetten op de universele batterij als het een speciale connector betreft. en inbouwen.

is weinig speciaals aan zo een cell, in principe past een platte gsm batterij er ook in (slopen uit een oude smartphone)

hier bv een 804050 (8mm dik, 40mm breed, 50mm lang)
https://nl.aliexpress.com/item/32707935893.html

Het is gewoon een Li-ion batterij. 3,7 is bij dit type de spanning die ze er op drukken. Hij mag tot 4,2V geladen worden. Het gaat om de afmetingen, capaciteit en of er een bms in de accu zelf zit of dat deze in het apparaat zit. Als hij in de accu zelf zit zet ik het BMS wel eens over. Bij NKON kun je veel nieuwe accus bestellen.

OK, bedankt.
Blijkbaar zijn zo direct te zien, dit type batterijen enkel te verkrijgen bij Temu, Amazon, Ali-express....
En dan nog niet meteen in een uitvoering van 3100mA.
Ik zoek ondertussen verder.

Die 4,2V geeft alleen maar aan dat die batterij sterk overladen wordt, of kan worden, om nog wat meer capaciteit eruit te halen. Maar dat is ook de reden van de slijtage. Wat minder vol en hij gaat veel langer mee.

Op woensdag 4 februari 2026 12:36:16 schreef aisietie:
OK, bedankt.
Blijkbaar zijn zo direct te zien, dit type batterijen enkel te verkrijgen bij Temu, Amazon, Ali-express....
Ik zoek ondertussen verder.

ik zou me niet blindstaren op die 3100mAh. als de afmeting klopt en je zit boven de 2000mAh zal dat wel werken. die 3100mAh kan ook al overdreven zijn.

die aliexpress link die ik gaf, zijn er ook 4mm dik en 4cm x 5cm van 1200mAh. 2 zulke boven elkaar is evengroot als die van 8mm dik en dat zou 2400mAh zijn terwijl de 8mm maar 2000 als opgegeven waarde krijgt.

Op woensdag 4 februari 2026 12:36:16 schreef aisietie:

De capaciteit doet er niet toe. Je wilt "zo veel mogelijk" en "dat het past". Dat zijn de criteria.

De "dat het past" is (meestal) een harde eis: tenzij je de optie hebt om de behuizing aan te passen.

De "zo veel mogelijk" kan je ook met een prijs-capaciteit afweging te maken krijgen.

Op aliexpress/temu zal het heel vaak zo zijn dat ze er van uitgaan dat jij de capaciteit toch niet kan testen. Dus 10x meer beloven dan wat ie werkelijk doet is niet ongebruikelijk.

Let wel op of het een 2 of 3 draads is, de laatste heeft een temp sensor...

Je zou wellicht ook een adapter kunnen gebruiken?
Ben je van die accu af.

Adapter Compact 7 HD

Een adapter voor de Compact 7 HD.

220V 50-60Hz
Output 12V 2A
24W MAX
Zulke adapters zijn legio te koop voor weinig.

[Bericht gewijzigd door BRNRDS op (51%)]

of extern accupack. als je de accu verwijderd en de accu contacten met 2draden naar buiten brengt, zou je een 4V adapter (neem een gsm lader en zet 2 diodes in serie) kunnen aansluiten.
OF, je hangt er een gewone accuhouder aan en steekt er een 18650 in. mogelijkheden zat, maar het inbouwen van een nieuwe met correcte maten is even makkelijk en blijft alles origineel

Op woensdag 4 februari 2026 15:20:46 schreef BRNRDS:
Je zou wellicht ook een adapter kunnen gebruiken?
Ben je van die accu af.

Bij veel spul kan dat tegenwoordig niet meer... :(

Je kunt de adapter alleen voor laden gebruiken en tijdens het laden werkt het apparaat zelf niet...
(zo kunnen ze een goedkopere lader maken)

De batterij heeft 3 draden.
Een adaptor heb ik reeds, toestel werkt op 220V. Probleem is dat nu steeds na een beperkte tijd het toestel uitschakelt omdat de batterijen niet meer aanwezig zijn. Ik heb ze verwijderd omdat ze "te dik" waren geworden....

Tja een dikke accu is gewoon naar de haaien en je moet hem ook niet laten zitten want ze kunnen echt de boel opblazen of stuk drukken.
Een laad adapter mag dan ontoereikend zijn, er zijn zat goede laders met meer dan voldoende capaciteit.
Maar ze zullen er wel iets op gevonden hebben om je naar de dealer te voeren om voor een kapitaal een accu'tje te laten installeren.
Lijkt mij toch niet onmogelijk een accu te vinden die past in dat apparaat.
Zo te zien is het niets speciaals. Kijk eens bij het batterijhuis of vergelijkbaars?
Waarschijnlijk schakelt de lader iets uit of om met die plug.
Dat doen ze vaak.
Rechtstreeks naar de lader voeren met wat draadjes?

Als het ding altijd op de zelfde plaats wordt gebruikt kun je ook een batterij ernaast leggen.

Als de batterij voor jou niet hoeft kun je mogelijk ook mbv weerstanden een spanningdeler maken op 4,2V ipv de accu. Dan denkt het apparaat dat er een accu inzit. Of er meer moet gebeuren weet ik niet (bv om de laadelektronica voor de gek te houden) dat hangt af van meerdere factoren en is een kwestie van meten en analyseren. Zonder kennis is dat waarschijnlijk een paar bruggen te ver. (je kunt bv in het extreemste geval een "accu simulator" bouwen mbv een speciale opamp)

Een externe accu is dan een stuk eenvoudiger. Gewoon bv een protected 18650 met houder kopen, daar 2 draadjes aan en dan aansluiten ipv de originele. evt de tempsensor uit de oude halen en overzetten of een nieuwe monteren (of vervangen door een weerstand).
https://www.nkon.nl/japcell-inr18650-3500mah.html
https://www.nkon.nl/1x-18650-batterijhouder-met-klemmen-en-losse-drade…
Of zo'n sensor nodig is weet ik zo niet. Ik heb laatst zoiets als bij jou gedaan in een GPS (maar dan een grotere interne accu) en die deed blijkbaar niets met de tempsensor want zonder werkte het gewoon prima (hij is van mijzelf en ik vond, in dit geval, het risico aanvaardbaar.)

[Bericht gewijzigd door fred101 op (35%)]

Vergeet mijn hele vorige verhaal maar. Het blijkt een bizar duur portable apparaat te zijn wat op een interne accu werkt dan wordt een externe met draden wat onhandig.
MAAR:
Hoe bedoel je dan dat hij direct werkt op 230V? Ik denk dat je iets anders bedoeld dan wat je zegt.
Wat voor adapter heb je nu? Spanning, stroom, waar sluit je hem op aan?
Sluit je die zonder modificatie aan het apparaat aan op de ingang van de lader?
Dat kun je mogelijk/waarschijnlijk niet zomaar doen. Ik denk dat hij stopt met werken omdat er iets in protectie gaat, (tot het permanent uit blijft)

3 draden is dus een veiligheidsprint met nog een temperatuur sensor of communicatie (bv een bepaalde weerstandswaarde om het model accu te herkennen.

wat je kan doen, is die printplaat van de accu afslopen, en een nieuwe universele solderen op die bestaande print. zodoende blijft dat deel toch origineel en ziet het apparaat niet dat de accu veranderd is

foto: de oude accu afsolderen van de 2 contacten waar de rode pijl wijst, en de nieuwe accu op die pennen weer solderen

Onderstaand de lader (origineel) die ik gebruik.

12V 2A wordt ingeplugd in de voorziene opening