Hallo,

Ik heb sinds kort de tuin aan laten passen en is er tuinverlichting in de tuin en de overkapping aangebracht. Nu is de wandverlichting in de overkapping redelijk fel en zou ik dat graag willen dimmen. Nu kan ik van het in-lite systeem een dimmer aanschaffen maar daar kan ik max 3 lampen op aansluiten en ik heb er net vier, Tevens moet ik dan heel de bekabeling aanpassen wat zeer ingewikkeld gaat worden.
De installatie is als volgt. We hebben een transformator die 220V omzet naar 2 kanalen 12V AC. Op het kanaal van de overkapping zitten 4 ledlampen parallel geschakeld.
Nu wil ik een dimmer plaatsen tussen de trafo en de kabel waar de ledlampen aan zitten. Maar dan moet ik dus een dimmer hebben die 12V AC kan dimmen kan met 4 ledlampen (+/- 40W) .
Deze kan ik helaas niet vinden . het zijn voornamelijk 12V DC dimmers en heb het vermoeden dat dat niet gaat werken. Ik zie wel 12V AC dimmers maar zijn uitgerust met een trafo (220V) .
Wat denken jullie hoe ik hiermee om moet gaan?

Je kan kijken of de lampjes het op 12VDC ook doen. Waarschijnlijk wel.

Misschien een flauwe vraag van mij, maar heb je het al aan in-lite gevraagd?

Aparte dimbare transfo voor overkapping zetten en hopen dat je ledlampjes daar dimbaar zijn.
Die zullen trouwens wel parallel staan ipv serie.
Type nummers transfo en lampjes? Liefst dan nog een upload >:)

Ik heb ook Inlite tuinverlichting en vraag mij af of dimmen gaat werken. In de armaturen zit een brugcel en een stroombron ingegoten.
Volgens de website van Inlite is alleen de 230V versie een sommige smart types van hun verlichting dimbaar.
https://in-lite.com/nl/faq/is-in-lite-verlichting-dimbaar/

Zal ook wel geen transformator zijn maar een AC led driver.

Nee het is een echte 50Hz 12V AC trafo. Althans wat bij mij op de muur zit.

Kan je daar dan niet gewoon een geschikte dimmer voor zetten aan de 230 kant?

Led lampen zijn er in soorten en maten. En daar zit vaak een driver ingebouwd in de lamp.

Ik heb ooit een 12V lamp doorgemeten, en die bleek goed te dimmen door een lagere spanning aan te bieden, ergens tussen 8 en 12 volt DC geeft goede resultaten. Boven 12V gaat de ingebouwde DC converter de stroom terugregelen.

PS Dit was een peertje met E24 fitting, en toch 12V. Accepteert van alles, DC van 8 tot 24V en AC 12.

Dus je zou kunnen proberen om een DC-converter te gebruiken en dan afregelen op 9V - 10V of zo.

hangt heel erg van de leds zelf af. als er een converter in elke led zit heeft de spanning omlaag brengen geen zin. die converter dimt alleen als de voeding dan gedimd word met pwm of iets in die richting. spanning verlagen zorgt dat de converter toch nog de led voluit laat branden. heb er ledspots bij gehad die zelfs op 24V nog goed werkten, terwijl voor 12V gemaakt.

Op vrijdag 6 februari 2026 08:05:31 schreef testman:
hangt heel erg van de leds zelf af. als er een converter in elke led zit heeft de spanning omlaag brengen geen zin. die converter dimt alleen als de voeding dan gedimd word met pwm of iets in die richting. spanning verlagen zorgt dat de converter toch nog de led voluit laat branden. heb er ledspots bij gehad die zelfs op 24V nog goed werkten, terwijl voor 12V gemaakt.

Tja, kijk dan naar bovenstaande grafiek...

Die converter begint te werken vanaf 11.5 V. En dan kun je inderdaad door tot 24V zonder verlies van vermogen/lichtopbrengst. Maar die converter is een stepdown, dus die kan alleen spanning verlagen.

Deze leds geven vol licht op 11V, en onder 11V is de DC/converter 100% aan. Minder spanning betekent dan minder vermogen en minder licht.

Het hangt inderdaad wel van de LED lamp af, met name van de driver. Daar zijn nogal veel verschillende soorten van in omloop.

Op donderdag 5 februari 2026 11:29:19 schreef leime:
Misschien een flauwe vraag van mij, maar heb je het al aan in-lite gevraagd?

Hoi, Ja dat heb ik gedaan. Ik kreeg daar het antwoord dat de Led lampen niet dimbaar zijn. Bij de vraag van mijn kant: maar jullie verkopen ook een bijpassende dimmer maar die kan maar 3 lampen aan ipv 4 bleef het antwoord, nee ze zijn niet dimbaar :-).

Op donderdag 5 februari 2026 11:38:00 schreef OXO:
Aparte dimbare transfo voor overkapping zetten en hopen dat je ledlampjes daar dimbaar zijn.
Die zullen trouwens wel parallel staan ipv serie.
Type nummers transfo en lampjes? Liefst dan nog een upload >:)

Sorry je hebt gelijk. Ze staan parallel op de kabel. Het gaat om deze lampjes
https://in-lite.com/nl/ace-up-down-config
en deze transfomator
https://in-lite.com/nl/smart-hub-75

Op donderdag 5 februari 2026 19:59:45 schreef revado:
Kan je daar dan niet gewoon een geschikte dimmer voor zetten aan de 230 kant?

Nee, dat denk ik niet. Het is een smart hub dus het heeft meer functies dan alleen de transformator functie.

Op donderdag 5 februari 2026 19:50:34 schreef Hugo Welther:
Ik heb ook Inlite tuinverlichting en vraag mij af of dimmen gaat werken. In de armaturen zit een brugcel en een stroombron ingegoten.
Volgens de website van Inlite is alleen de 230V versie een sommige smart types van hun verlichting dimbaar.
https://in-lite.com/nl/faq/is-in-lite-verlichting-dimbaar/

Dank je voor het meedenken. De lampjes (Ace up/down) van 12V zijn echt dimbaar want ze leveren ook een bijpassende dimmer. Maar daar heb ik dan 2 van nodig en qua bekabeling (dimmer is ook gelijk een splitter) is dat erg onhandig in de huidige situatie.

Misschien is het nog een idee om de fabrikant van In-Lite te benaderen, of zij meer info en advies hebben.
12VAC dimmen is sowieso niet gebruikelijk waardoor hier lastig een kant-en-klare oplossing voor te koop is.

[Bericht gewijzigd door T-sec op (26%)]

Je kan 12VAC gelijkrichten en dan dimmen met een DC dimmer.

De vraag is wat de In-Lite specifieke 12VAC ledspots met DC voeding gaan doen en of dimmen dan lukt.

Worst case zet je de dimmer alleen tussen de DC uitgang van de gelijkrichtbrug. De brug-met dimmer zet je dan in serie met de AC. Dan blijven de leds gewoon AC krijgen...