Enkele vragen/opmerkingen:

Hoe zit het met de fail-safe van je kogelkraan? Wat gebeurt er met je kogelkraan als de spanning weg valt als de kogelkraan open staat?

Als de spanning welke het relais bedient weg valt (als je met een relais werkt) dan gaat de kraan terug naar zijn vorige toestand ongeacht de stand van de vlotter (zie uw testfilmpje met microswitch)

Toch een paar zaken om te testen of over na te denken, ik ken die elektriche kogelkranen niet echt en uit de datasheet kan ik het niet halen.

In de gebruiksaanwijzing van die vlotter staat dat je hem op 2 manieren kan monteren, omdraaien van het ding geeft de omgekeerde functie.
Dus je zal hem op de onderste manier moeten monteren, zodra het water hoger komt dan de vlotter gaat die drijven en omhoog en het reedcontact open.
Je moet de vlotter dus wel goed waterdicht monteren.

Neem ook de andere tips ter harte die blusdiode over het relais en ook je beveiligingen.
Die klep is ( van de foto ) een CR 202
https://www.gteek.com/pdf/ENG_BD_TDS8930-LYVA3.pdf
Die heeft een terugloopveer als het goed is, maar de handleiding is erbarmelijk slecht.
Inderdaad, wat als de spanning wegvalt, de vlotter blijft hangen of de klep ( door bv kalk) niet sluit....
Natte voeten?

als ik het filmpje nog eens goed bekijk gaat de kraan inderdaad naar de gesloten stand als TS de microswitch los laat, zou er inderdaad op kunnen wijzen dat er een terugloop mechanisme in zit (wat me bij nader inzien ook logisch lijkt).

Nogmaals allemaal heel erg bedankt voor de tips en jullie hulp. Alleen heb ik dus echt helemaal geen verstand van electronica. Ik heb nu alle onderdelen in huis maar weet nu dus niet welk draadje ik precies waarop aan moet sluiten. Klinkt misschien echt beetje onnozel maar zon relais heeft 4 aansluitpunten. En dat gat mijn kennis al te boven. Ik zit zet maar op niveau 'gesloten stromkring'. Dus kortsluiting in mijn hoofd. Kan iemand niet een tekeningetje voor me maken hoe ik die onderdelen op elkaar aan moet sluiten?

Dank!!!

Volgens ik zie werkt de kraan zowel AC als DC

Er van uit gaande dat je met gelijkspanning werkt en de schakeling in rust (kogelkraan dicht) bij volle watertank.

Voor de blusdiode een reguliere 1N4007

Aan u om te bevestiggen dat kogelkraan dicht is in rust en de specs van je relais controleren ...